Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Låter ganska likt alla homeopater, tankeläsare och medium som blivit ledsna när Randi sagt att de har fel.

Hur mycket hokuspokus man än tycker de håller på med (och alla de uppräknade är bogus enligt mig också),
så är argumentet "men vinn en miljon dollar då, du som tror att du har rätt" orimligt (och det har använts mot mig minst två ggr bara på detta forum).

Det kräver först ett säkerligen inte obetydligt ekonomiskt utlägg (flyg till usa, trial runs, omkostnader etc), där även om man skulle klara trial runs galant är utlämnad till godtycke från just de som skall betala ut pengarna.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du passar in på så mycket mer där, men det verkar du inte inse.

Nej jag inser inte var jag passar in mer, förklara, ta det i ett pm,
för övrigt vet du ingenting om mina ambitioner att fortbilda mig, mer än det du tror baserat på mina inlägg här,
antaganden igen, antaganden...

Du vet inget om min anläggning, eller varför jag valt det jag har, du vet inte varför jag har mina preferenser, du vet inte ens min åsikt mer än att jag tror att skillnader finns och att det inte råder konsensus. Du tror att du vet baserat på ett par inlägg på ett forum, enligt vilken vetenskaplig metodik är det korrekt?

Jag försvarar inte en produkt ens, jag angriper den felaktiga slutsatsten att något är bevisat genom test som per vetenskaplig definition inte kan bevisa det. Du läste själv faktiskt- tråden men har du förstått den?

Du kan inte förvänta dig att länka till en blog och så ska jag "se ljuset" och erkänna att det stämmer överens med hur jag är när blogen i sig beskriver just det långdragna ställningskrig som existerar?
Läste DU "artikeln"?

Men du har rätt i att detta inte leder någon vart, undrar varför jag skrev just det i mitt första inlägg...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Du vet inte vad en DAC är för något va?

När du tar ljudet optiskt från din datorn till din receiver så använder du DAC:en som är inbyggd i din receiver, inte den du har i datorn.

Hade du läst vidare innan du postade det här så kanske du inte behövt posta det här.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Wow, håller denna tråden fortfarande på, jag måste säga att du är ihärdig pjäxa

Permalänk
Medlem

Blindtest är väl sedan länge ansedda som värdelösa då det finns en tydlig risk för bias i dom.
Double blind tests* är det enda vettiga sättet att testa komponenter, inte för att nödvändigtvis resultatet blir annorlunda utan för att det är ett korrekt utfört test.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment#Double-blind_tr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Blindtest är väl sedan länge ansedda som värdelösa då det finns en tydlig risk för bias i dom.
Double blind tests* är det enda vettiga sättet att testa komponenter, inte för att nödvändigtvis resultatet blir annorlunda utan för att det är ett korrekt utfört test.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment#Double-blind_tr...

Blindtester är inte alls sedan länge ansedda som värdelösa, vet inte vart du fått den uppfattningen ifrån?

Däremot ställer blindtester högre krav på objektivitet hos de som håller i dem. De som utför testerna kan omedvetet, eller medvetet påverka testpersonerna, i högre grad än ett dubbel- eller trippelblindat test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Blindtester är inte alls sedan länge ansedda som värdelösa, vet inte vart du fått den uppfattningen ifrån?

Däremot ställer blindtester högre krav på objektivitet hos de som håller i dem. De som utför testerna kan omedvetet, eller medvetet påverka testpersonerna, i högre grad än ett dubbel- eller trippelblindat test.

Du beskrev precis varför dom är värdelösa (jag skulle varit tydligare och specificera att jag menar för att testa just sådant här), objektivitet är en ide, inte ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Blindtest är väl sedan länge ansedda som värdelösa då det finns en tydlig risk för bias i dom.
Double blind tests* är det enda vettiga sättet att testa komponenter, inte för att nödvändigtvis resultatet blir annorlunda utan för att det är ett korrekt utfört test.

*http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_experiment#Double-blind_tr...

Jag förstår vad du menar, men bara för att förtydliga: Double blind är en form av blindtest, så blindtest innefattar double blind. Beroende på testets utformning och vad man testar kan double blind ibland vara mer önskvärt, men inte nödvändigtvis varje gång. Detta nämns litet kortfattat på Wikipedia-sidan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

När jag köpte en apogee One som är känt för att ha en bra DAC, så hörde jag en stor skillnad mot den inbyggda ljudkortet. Helt plötsligt hörde jag om Youtubers hade bra mikrofoners och tyst omgivning, vilket hag kunde inte höra innan. Jag kunde också till exempel höra om en akustisk gitarr spelare tog i mycket med naglarna eller fingertipen, om strängarna var helt nya eller hade suttit några dagar/veckor på gitarren.

När jag tittar på film och serier hör jag också bättre alla små backgrund ljus utan att behöva höja ljudet och ha samtidigt väldigt höga röstvolymer.

Jag håller med om att det är säkert väldigt svårt att höra skillnaden mellan bra och fantastik, men mellan dåligt och bra är det lättare.

Sen är det alltid samma sak. Vissa hör inte skillnaden på en laptop med 500 spänn logitech högtalare som spelar spotify och en 15000 kronor anläggning som spelar en vinyl...
Om du hör ingen skillnad så finns det ingen skillnad, för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misak Koim:

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

43 kronor? Finns väl inte ens så billigt vin? Och 243kr var inte så farligt dyrt det heller. En riktig vinsmakare skulle nog skratta åt en 243 kronors flaska också och köpa en för några tusen istället.

EDIT: Oj, det här var visst en gammal tråd. Skyller på @VinceAkStyle ovanför mig som skrev

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |