Permalänk
Medlem

Unity

Har precis börjat götta ner mig i Ubuntu då jag länge känt att jag velat gå ifrån Windows och nu med Windows 8 orkade jag inte vänta längre

Kör Ubuntu 13.10 med Unity och har efter några dagars användande inte riktigt försått det utbredda hat mot unitygränssnittet. Tycker det funkar väldigt bra och är smidigt.

Är det enbart pga en mindre "flashig" sidebar som många inte gillar unity eller vad handlar det om? Skulle varit intressant att höra åsikter om detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har precis börjat götta ner mig i Ubuntu då jag länge känt att jag velat gå ifrån Windows och nu med Windows 8 orkade jag inte vänta längre

Kör Ubuntu 13.10 med Unity och har efter några dagars användande inte riktigt försått det utbredda hat mot unitygränssnittet. Tycker det funkar väldigt bra och är smidigt.

Är det enbart pga en mindre "flashig" sidebar som många inte gillar unity eller vad handlar det om? Skulle varit intressant att höra åsikter om detta.

Det 'a'r antagligen mycket smidigare nu, men var otroligt segt i början. Tog pa tok for mycket resursers osv, antagligen d'a'rf'o'r m'anga ogillar(ade) det. Sedan handlar det v'a'll nu om att manga föredrar gränssnitt som Cinnamon över Unity.

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Det 'a'r antagligen mycket smidigare nu, men var otroligt segt i början. Tog pa tok for mycket resursers osv, antagligen d'a'rf'o'r m'anga ogillar(ade) det. Sedan handlar det v'a'll nu om att manga föredrar gränssnitt som Cinnamon över Unity.

Även fast du är utomlands eller dylikt så går det att välja svensk layout på tangentbordet

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har precis börjat götta ner mig i Ubuntu då jag länge känt att jag velat gå ifrån Windows och nu med Windows 8 orkade jag inte vänta längre

Kör Ubuntu 13.10 med Unity och har efter några dagars användande inte riktigt försått det utbredda hat mot unitygränssnittet. Tycker det funkar väldigt bra och är smidigt.

Är det enbart pga en mindre "flashig" sidebar som många inte gillar unity eller vad handlar det om? Skulle varit intressant att höra åsikter om detta.

Det är främst för att det finns så många bättre alternativ i mitt tycke. Har iof aldrig använt ren ubuntu i någon utsträckning utan använt någon av de andra distarna som ligger nära, Xubuntu och Kubuntu främst utöver Cinnamon.

Skrivet av Snowy86:

Det 'a'r antagligen mycket smidigare nu, men var otroligt segt i början. Tog pa tok for mycket resursers osv, antagligen d'a'rf'o'r m'anga ogillar(ade) det. Sedan handlar det v'a'll nu om att manga föredrar gränssnitt som Cinnamon över Unity.

Nä, har väl främst med att Unity är en av de sämre alternativen av alla Linux desktop-miljöer i mångas tycke.
Varje gång jag har gått från Windows till Linux så har det varit för att få mer frihet, då vill jag inte bli påtvingad en miljö som Unity.

Tips: Använd ^¨~ knappen med ¨ för att få ä & ö. Om det inte är ett alternativ så kan man använda ALT + Numpad för att skriva åäö.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är främst för att det finns så många bättre alternativ i mitt tycke. Har iof aldrig använt ren ubuntu i någon utsträckning utan använt någon av de andra distarna som ligger nära, Xubuntu och Kubuntu främst utöver Cinnamon.

Nä, har väl främst med att Unity är en av de sämre alternativen av alla Linux desktop-miljöer i mångas tycke.
Varje gång jag har gått från Windows till Linux så har det varit för att få mer frihet, då vill jag inte bli påtvingad en miljö som Unity.

Tips: Använd ^¨~ knappen med ¨ för att få ä & ö. Om det inte är ett alternativ så kan man använda ALT + Numpad för att skriva åäö.

Utveckla gärna vad som i ditt tycke är bättre i Xubuntu, Kubuntu osv Jag tycker att det är intressant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Även fast du är utomlands eller dylikt så går det att välja svensk layout på tangentbordet

Sitter på jobbet, så inte så lätt.

Speciellt då jag använder Synergy som vägrar skicka Svenska mellan Windows och Linux för mig.

Citat:

Nä, har väl främst med att Unity är en av de sämre alternativen av alla Linux desktop-miljöer i mångas tycke.
Varje gång jag har gått från Windows till Linux så har det varit för att få mer frihet, då vill jag inte bli påtvingad en miljö som Unity.

Exakt. Det är därför jag kör Linux Mint. Cinnamon är en underbar desktop-miljö och jag slipper meka för att ta bort allt skit jag inte behöver.

Permalänk
Skrivet av Snowy86:

Sitter p'a jobbet, s'a inte s'a latt.

aah dom har spärrat accessen, ja då blire dumt

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Utveckla gärna vad som i ditt tycke är bättre i Xubuntu, Kubuntu osv Jag tycker att det är intressant.

Skrivet av Snowy86:

Sitter på jobbet, så inte så lätt.

Speciellt då jag använder Synergy som vägrar skicka Svenska mellan Windows och Linux för mig.

Exakt. Det är därför jag kör Linux Mint. Cinnamon är en underbar desktop-miljö och jag slipper meka för att ta bort allt skit jag inte behöver.

Instämmer med Snowy. Det är främst att man slipper all skit. Kubuntu och Xubuntu använde jag då de liknar båda Windows XP hyfsat mycket rent visuellt, att de sedan är resurssnåla var en fördel då jag körde det på mina två första datorer, en stationär P4 1.6GHz Singelcore och en 1.6GHz Atom N455 (singel med HT).

Fungerade mycket bra på simpla maskiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har precis börjat götta ner mig i Ubuntu då jag länge känt att jag velat gå ifrån Windows och nu med Windows 8 orkade jag inte vänta längre

Kör Ubuntu 13.10 med Unity och har efter några dagars användande inte riktigt försått det utbredda hat mot unitygränssnittet. Tycker det funkar väldigt bra och är smidigt.

Är det enbart pga en mindre "flashig" sidebar som många inte gillar unity eller vad handlar det om? Skulle varit intressant att höra åsikter om detta.

Jag kommer ihåg när Unity kom och de flesta blev besvikna över det. Jag testade det och ansåg att det kunde bli bra men började köra det först med 12.04 LTS och kan bara säga att jag tycker det är ett grymt bra och effektivt gränssnitt som går över både datorer och till smartatelefoner och surfplattor med Ubuntu Touch som det heter där. Jag ser fram emot 14.04 LTS som ska komma sen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Tycker som sagt själv att Unity är både snabbt och enkelt. Men sedan är jag inte heller en erfaren linux användare utan har gått från windows till ubuntu med unity.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stort problem med Unitys introduktion var att det var en massiv bugghärd när de tryckte in det i Ubuntu 11.04, trots att de inte ens hade hunnit implementera allt de tänkt. Det var inget som någon hade bett om, produkten var inte färdig, och ändå så gick det rakt in i en skarp version av Ubuntu. Det är säkert många som inte ens använt Unity sedan dess som fortfarande hyser agg gentemot konceptet enbart grundat i det sätt Ubuntu försökte "tvinga" det på användare i den misslyckade introduktionen.

Själv så är jag inte en anhängare av de "paradigmer" som Unity och dess kompisar står för. När gränssnitt för datorer började designas så användes skrivbordsmetaforen då den visade sig vara enkel för människor att hantera. Att ha olika program öppna var en abstraktion av att ha flera dokument liggande på ett skrivbord. De kunde flyttas, ligga ovanpå/under, och läggas undan. Att "maximera" var en analog till att fokusera på ett specifikt dokument vilket ofta är nödvändigt, men samtidigt är det ju också väldigt användbart att kunna ha en överblick över flera dokument.

När jag satt och studerade så hade jag ofta lärobok, eget block, formelsamling, föreläsnings/räkneövningsanteckningar, stenciler med mera på bordet samtidigt. Att ha ett UI som fokuserar kring "fullskärmsapplikationer" är lite som att ha ett skrivbord där man bara får fokusera på ett dokument i taget — det känner jag är en begränsning, även för hur jag använder min dator. Även småsaker som automatisk gruppering av applikationer, så att alla terminaler hamnar under en ikon, känner jag är väldigt märkligt, och tar bort min överblick över vad som händer. Likaledes att menyer ibland integreras i operativsystemet, samt fler saker som gör att jag tycker gränssnittet tappar determinism, vilket möjligen är det viktigaste hos ett UI i mina ögon.

Man är ju inte tvingad till fullskärmsapplikationer, men det är ändå en designtanke att det ska vara förstaklassmedborgaren i gränssnittet. I praktiken så implementerar ju sedan exempelvis webbläsare sina egna lager av flikar och liknande, så det är en väldigt flytande gräns, men personligen föredrar jag snarast att fönsterhanteraren är en närmast helt tom yta på vilken man själv kan kontrollera placering.

I min fönsterhanterare så kör jag ett 14 px högt aktivitetsfält som listar öppna program på skrivbordet, visar en klocka och några få indikatorikoner, och därefter är allt utrymme vigt till programmen. Jag känner att Unitys sätt att sköta programhantering inskränker på hur jag vill organisera saker.

Om man rör sig i miljöer där många använder *nix-liknande OS i stor utsträckning så ser man dock snabbt en enorm mångfald av fönsterhanterare, så alla är olika. Jag använder en rätt minimal Fluxbox-konfiguration med en hög virtuella skrivbord som passar mig. Någon annan svär vid Window Maker-liknande layout, eller dwm, KDE, Gnome 2, Gnome 3, … .

Unity var nog inget som kändes naturligt för de allra flesta, så att låta det vara standard innan det ens kunde anses vara färdigt gjorde att många [citation needed] redan från början blev avogt inställda. I mina ögon var det också första stora tecknet på att Ubuntus planer var något väldigt annorlunda gentemot vad Linuxanvändare tidigare trott, vilket senare fortsatte med Mir, i viss mån Upstart, telefoner, Amazonlinser, märkliga uttalanden av Shuttleworth, etc. Från att vara på väg att bli ett de facto-tips för nya Linuxanvändare att börja med så delades lägren, med startskottet i Unity, och fönsterhanteraren i sig blev en symbol för mer än bara sin huvudfunktion.

Just eftersom jag inte är övertygad om hela grundkonceptet så använder jag ju ej heller Unity, mer än att jag tittar in och ser vad som hänt sedan senast någon gång då och då. Den exakta implementationen av Unity har säkerligen utvecklats sedan jag först tittade på projektet.

Några fler diskussioner i ämnet:

  • Ubuntu Unity: The Great Divider [/.] — kommentarer från när Unity precis lanserats som standard. Jag noterar en person bland kommentarerna som hade en upplevelse som liknade min:

    Citat:

    I tried it on our family machine which has been running Ubuntu for about 5 years. It declares that the hardware is inadequate to support the new UI, and advises you not to use it - but not until you have already started it, and cant find a way to stop it. If it knows the hardware wont support it, why does it even try? (fortunately, I happen to know about ctrl-alt-f2, and am confident using the CLI. My grand-childen are not in the same boat.

    Jag skötte en dator som hade autoinloggning aktiverat. Vad som hände efter uppgradering var att datorn startade, autostartade Unity, skärmen blev svart, ridå. Det var väldigt långt ifrån vad som kommit att förväntas av Ubuntu som en "just works"-distribution.

  • Are Power Users Too Cool For Ubuntu Unity? [/.] — Shuttleworths tidiga och ytterst klumpiga försvar av Unity.

  • Ask Slashdot: Are We Witnessing the Decline of Ubuntu? — publicerades 2.5 år efter 11.04, men notera hur mycket av kommentarerna som fortfarande fokuserar på just Unity.

Så, du ville få olika argument emot Unity, och det var väl en hög, inklusive länkar till andras utsagor . Det är inget som handlar om "flashighet" — de allra flesta som var kritiska mot Unity var det med åsikten att Gnome 2 vid tillfället fortfarande var ett mycket mer användbart alternativ; så till den grad att Gnome 2 både forkades och reimplementerades med moderna bibliotek. Jämför även uppmärksamheten som MetroModern UI fick i Windows 8.

Fixa några uppmärkningsbugger från SweC 6.0-övergången.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer med Snowy. Det är främst att man slipper all skit. Kubuntu och Xubuntu använde jag då de liknar båda Windows XP hyfsat mycket rent visuellt, att de sedan är resurssnåla var en fördel då jag körde det på mina två första datorer, en stationär P4 1.6GHz Singelcore och en 1.6GHz Atom N455 (singel med HT).

Fungerade mycket bra på simpla maskiner.

Jag upplever Kubuntu som betydligt mer resurskrävande än Ubuntu. KDE är segt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av NoWin:

Jag upplever Kubuntu som betydligt mer resurskrävande än Ubuntu. KDE är segt.

Idag kan du nog ha helt rätt. Jag använde främst Xubuntu och Kubuntu till en viss del i höjd med 8.04 & 8.10.

Testade på ubuntu 12.04 och gick direkt till xubuntu & till viss del lubuntu.

Anledningen till att jag föredrar KDE är främst att det visuellt liknar XP mer äb våde gnome och unity.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte heller om Unity i början, men numera använder jag det dagligen på min laptop.

Tycker det är rejält töntigt med fanboys. Om man ogillar något då ger man konstruktiv kritik eller så håller man käft. Oavsett vad man gillar så är det bra för alla att vi har några olika att välja på!

Visa signatur