Laptop throttlar vid spel, MEN vid olika temperaturer

Permalänk
Medlem

Laptop throttlar vid spel, MEN vid olika temperaturer

Hej!

Jag har ett problem, och det är att min dator throttlar massivt, men vid olika temperaturer beroende på spel. Det är en laptop det gäller, vilket förklarar de höga temperaturerna.

Så här är mitt problem.
När jag spelar Crysis går GPU:n tillslut upp till 92 grader, och CPU:n till ca 95 grader, därefter bestämmer sig CPU:n för att klocka ned till 0.11 Ghz för att ”rädda” situationen, vilket ju självklart leder till ca 1-2 fps. Helt okej tänker jag, det är ju till för att skydda datorn.

MEN när jag spelar League of Legends går GPU:n upp till 83 grader (9 graders skillnad) och CPU:n till ca 85 grader (ca 10 graders skillnad), därefter bestämmer sig CPU:n för att klocka ned till 0.11 Ghz, vilket leder till 1-2 fps.

Så om datorn anser att det är ”säkert” med ca 90 på GPU:n och ca 90 på CPU:n (lite konstigt eftersom INTELS hemsida säger 100 grader?), varför i hela friden bestämmer den sig för att throttla så otroligt tidigt vid just League of Legends??

Någon inställning jag har kommit åt eller något annat jag har missat/missförstått?

Specs:
Processor: i7 4702MQ
Nvidia 750m
8GB RAM
250GB Samsung EVO SSD
Senaste drivrutinen från NVIDIA (har även testat äldre drivrutiner)

Sidenote:
Datorn har redan varit inlämnad till Webbhallen en gång tidigare för liknande problem (throttling vid låga temperaturer), där jag fick tillbaks en räkning samt ett svar att det var temperaturerna som var problemet (vi snackar ”throttling” vid så låga grader som 70 grader, så det var ju garanterat inte temperaturerna som var problemet).. Som tur är lyckades jag snacka mig ur räkningen, så jag behövde inte betala något.

Datorn fungerar perfekt annars, och eftersom jag inte spelar överdrivet mycket kanske det inte är världens problem, men ändå något jag vill fixa..

Tack som tusan i förhand!

//Patrick

EDIT: Det är alltså maxtemperaturerna CPU:n var på när detta skedde (i CPUZ). Temperaturerna hade redan sänkts drastiskt innan jag fick fram iPoden för att ta kort