Permalänk
Medlem

Skyhöga cpu temperaturer, i5 4670k

Jag kör med intels standard fläkt och har inte överklockat.
När jag kollar mina temperaturer i speedfan visar den 125 grader celcius på cpu när mellan 0,1-2,5% används.
Är det något fel på speedfan eller håller min cpu på att brinna upp?

Permalänk
Medlem

Använd något annat än speedfan, det är kass.

125 grader är temperaturen för en typisk felmätning eftersom det är endast ettor.

Testa t.ex. HWMonitor, coretemp eller realtemp istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ser ut som att något visas fel. Prövat med ett annat program?

Permalänk

Har du testat med annat program, t.ex realtemp istället?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Testade realtemp nu och fick cirkus 50,0 grader celsius som resultat.
Nu när jag har fått lite respons på denna tråd kan jag lika gärna ställa en till fråga
Kommer jag märka någon stor skillnad om jag köper en ny kylare och överklockar till 4,2-4,5Ghz?

Permalänk
Medlem

Skillnaden om du överklockar beror till stor del på vilket grafikkort du har. Om du t.ex. har ett HD 7850 borde din processor redan utnyttja det till fullo, men om du däremot har R9 290x i CF skulle du säkerligen tjäna många FPS om du överklockar.

Det beror också mycket på vilket spel du spelar. Spel som bara utnyttjar en eller två kärnor är mer processorbegränsade än spel som använder fyra eller mer.