Felsökning/reparation Cambridge Azur 740A

Permalänk
Medlem

Felsökning/reparation Cambridge Azur 740A

Jag har problem med volympotten och hörlursjacket på denna apparat. Volympotten är redan bytt en gång på garantin och problemet är troligtvis inte värre än oxidering. Jag använder ju i princip bara fjärrkontrollen så det är inte heller ett särskilt stort problem.

Vad värre är att ena kanalen har packat ihop och gått hem i hörlursjacket. Det är verkligen knäpptyst. Jag har funderat på att ta kontakt med Hifiklubben och se om de kan hjälpa mig till självkostnadspris, då garantin är utgången sedan länge. Detta har dock inte blivit av. Jag har också funderat på om detta är något man kanske kan göra något åt själv? Med denna väldigt begränsade info, kan det vara enkelt att åtgärda/felsöka? Kan jag komma över reservdelar någonstans om det behövs?

Permalänk
Medlem

Kolla efter kinalödningar som har lossnat,men bästa metoden för att felsöka är nog att mäta sig fram.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte en blekaste aning om hur CA förstärkare överlag ser ut på insidan, men om hörlursutgången består av ett par dämpar-kretsar d.v.s. några motstånd som den oftast gör, så är det mera troligt att en lödning tappat kontakten än att en komponent är sönder. En universalmätare kommer man långt med om du vet hur du ska använda den, men en lödning som tappat kontakten kan du nog se med ögat också med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Nu har jag inte en blekaste aning om hur CA förstärkare överlag ser ut på insidan, men om hörlursutgången består av ett par dämpar-kretsar d.v.s. några motstånd som den oftast gör, så är det mera troligt att en lödning tappat kontakten än att en komponent är sönder. En universalmätare kommer man långt med om du vet hur du ska använda den, men en lödning som tappat kontakten kan du nog se med ögat också med lite tur.

I min CA 540A sitter det en separat lurstärkare i klass A enligt manualen,troligtvis gör det samma sak i 740A.

Permalänk
Medlem

Tack för input. Kolla efter trasiga lödningar fixar jag, mäta blir svårare. Saknar både utrustning och erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Jahapp. Nytt problem, betydligt värre. De senaste veckorna, säg max två månader, har förstärkaren ibland trilskats vid uppstart. Det har sprakat till rejält i högtalarna och därefter är det någon skyddskrets som slår ifrån och det står DC-error på displayen. Det har kanske inträffat 5-10 gånger totalt. Men bara när jag knäppt på den. Idag dog den under drift och nu går det inte längre att få den i drift.

Ska skruva upp den och inspektera innandömet i morn. Får se om jag kommer iväg ner på stan för att snacka med någon på Hifi-klubben också. Jäkla surt det här alltså, naivt nog så tänkte jag ju när jag köpte den att det skulle vara mer eller mindre en evighetsmaskin. Iofs. har jag nog använt den bra många fler timmar än vad som kan anses vara normalt på ~5 år, men ändå.

Permalänk

Låter ju helt sjukt att en förstärkare ska ha dessa problem som du beskriver. Jag trodde Cambridge hade rätt hög kvalla.
Testa att höra av dig till tillverkaren direkt? De borde vara rädda om ryktet.

Permalänk
Medlem

Låter som ett måndagsexemplar,har inte haft några problem med min 640A och då har jag haft den några år,dock inte spelat på den så överdrivet mycket.

Permalänk
Medlem

Mhm, lite surt. Det är väl kanske inte ett överdrivet poppis märke, men jag har knappt hittat någonting om att andra skulle ha problem.

En nyhet är att den inte är helt död iaf. Gjorde slag i saken igår och kopplade isär allt. Tanken var att öppna upp den, men det är massvis med småskruvar, varav en stor andel någon liten torx-variant som jag saknar verktyg för. Nåväl. För att försäkra mig om att det var just förstärkaren, så testade jag utan vare sig signalkablar eller högtalare inkopplat. Den startade normalt. Whoo! Så då pysslade jag ihop allt igen efter att ha tvinnat om ändarna på högtalarkablarna. Egentligen borde jag kanske ha kapat och skalat om, men det känns osannolikt att det skulle vara det. Den startar normalt igen! \o/

Stänger av den när jag ska gå och handla och drar igång när jag kommer hem. Obehagligt sprak, följt av av "DC error" på displayen. Ett jävla mysterium alltså.

Det första jag ska göra är att skippa grendosan iaf, utesluta en möjlig felkälla. Men efter det vet jag inte längre. Kan det bero på högtalarna?

Och där dog den igen, samtidigt som jag skrev det här.

Permalänk
Rekordmedlem

Om den ger dc ut kan det kanske bero på nån kondensator och dess förmåga att självläka, det skulle kunna förklara att den kan starta och vägra lite omväxlande beroende på om kondingen har läkt eller inte, men man måste in o mäta i apparaten och larmar den för dc så bör du inte använda den för har du otur så kan du förstöra högtalarna om det kommer in dc i dem.
Troligen är det en trasig kondensator eller transistor, lämna in den på service eller se till att ha nått stryktåligt anslutet som last under felsökningen, men akta dina normala högtalare för diskanterna tål inte mycket dc innan de brinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra att veta. Får försöka lämna in skiten snarast om nu killarna på klubben kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Har fått klartecken nu och siktar på att få den inlämnad i morn. Det är naturligtvis svårt att svara, men vad tycker ni att jag borde ha för maxtak på reparationskostnaderna? Är det värt 2k? 3k? Rent av 4k? Maskinen kostade ju 7 ny och jag tänker mig att den fortfarande står sig bra om den bara håller efter reparationen..

Permalänk
Rekordmedlem

2-3k max sedan börjar det närma sig begvärdet på den, det fanns en beg ute med begärt pris på 5000kr för en månad sen, och just nu finns en för 4500kr http://www.blocket.se/stockholm/Cambridge_Audio_Azur_840A_v_2...

Men troligen kostar det inte så mycket att laga den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick hem maskinen efter lagning häromdagen, kostnaden totalt landande på under 900 spänn, vilket blev en mycket trevlig överraskning. Tråkigt nog så visar den samma fel nu efter reparationen som innan, så någon har dabbat sig. En notering från servicen var byte av en resistor. Första tanken var således att man gjort ett så dåligt jobb med lödningen att den skakat loss i frakten, eftersom förstärkaren rimligtvis måste ha funkat när de skickade den. Alldeles nyss testade jag att vrida och vända på apparaten och mycket riktigt är det nåt löst som rör sig där inne...

Surt sa räven.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Fick hem maskinen efter lagning häromdagen, kostnaden totalt landande på under 900 spänn, vilket blev en mycket trevlig överraskning. Tråkigt nog så visar den samma fel nu efter reparationen som innan, så någon har dabbat sig. En notering från servicen var byte av en resistor. Första tanken var således att man gjort ett så dåligt jobb med lödningen att den skakat loss i frakten, eftersom förstärkaren rimligtvis måste ha funkat när de skickade den. Alldeles nyss testade jag att vrida och vända på apparaten och mycket riktigt är det nåt löst som rör sig där inne...

Surt sa räven.

Bara att skicka in den till dem igen. Den ska ju funka när du får tillbaka den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Olegh:

Fick hem maskinen efter lagning häromdagen, kostnaden totalt landande på under 900 spänn, vilket blev en mycket trevlig överraskning. Tråkigt nog så visar den samma fel nu efter reparationen som innan, så någon har dabbat sig. En notering från servicen var byte av en resistor. Första tanken var således att man gjort ett så dåligt jobb med lödningen att den skakat loss i frakten, eftersom förstärkaren rimligtvis måste ha funkat när de skickade den. Alldeles nyss testade jag att vrida och vända på apparaten och mycket riktigt är det nåt löst som rör sig där inne...

Surt sa räven.

Skicka? Kan det inte skötas lokalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Cambridge Audio Azur 740A

Jag har också en Azur 740A med problem, när jag köpte den så fanns 1 fel som försäljaren "glömde" att tala om, volymratten fungerar bara till att höja volymen! Oavsett vilket håll man vrider!
Det är inte så allvarligt eftersom fjärren fungerar.
Men nu har ena kanalen blivit tyst! Först glappade det och efter nån månad så tystnade den helt!
Nu ska jag försöka hitta en verkstad som kan laga den. Mailade Hifiklubben i Falun, får se vad de har för förslag. Garantin har gått ut.
Öppnade chassit och försökte se om det fanns nåt som såg löst eller konstigt ut men kunde ej hitta nåt.