Microsoft Server 2008, processor och minne?

Permalänk
Medlem

Microsoft Server 2008, processor och minne?

Ska nu överge WHS 1 och gå över till Server 2008. Har en befintlig server med Gigabyte H57M moderkort och Intel i3 processor med integrerad grafik + 4 GB ram. Processorn borde vara OK men vad säger ni om 4 GB i ram? Servern ska gå som NAS och streama film till en användare då och då. Samt utföra lite nedladdningsjobb från webben. Önskar även tips på en bra, prisvärd systemdisk som är designad för 24/7 drift. ( WD RED 1 TB eller Seagate NAS 1 TB ? )

/Lennart

Permalänk
Medlem

4 GB ram bör räcka mer än väl för en filserver samt nedladdningsmjukvara.

Microsoft rekommenderar 2 GB ram: http://msdn.microsoft.com/en-us/windowsserver/cc196364.aspx

Du kan testa att installera en virtuell Server 2008 om du har möjlighet för att se hur mycket ram den drar vid den konfiguration du tänkt dig.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur pass billiga minnen är så skulle jag ändå slänga in 4 gb till.

Skrivet av LJN:

Ska nu överge WHS 1 och gå över till Server 2008. Har en befintlig server med Gigabyte H57M moderkort och Intel i3 processor med integrerad grafik + 4 GB ram. Processorn borde vara OK men vad säger ni om 4 GB i ram? Servern ska gå som NAS och streama film till en användare då och då. Samt utföra lite nedladdningsjobb från webben. Önskar även tips på en bra, prisvärd systemdisk som är designad för 24/7 drift. ( WD RED 1 TB eller Seagate NAS 1 TB ? )

/Lennart

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du ska köra på Windows 2008 R2 då 2008 börjar bli lite förlegad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Den licens jag har är en WHS 2011 som har Server 2008 version 1 som bas.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Hej Lennart! Du har inte möjlighet att köra in Server 2012? bättre filprestanda där över SMB 3 eller CSV 2 om du har möjligthet!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Får läsa på lite om Server 2012 och jag kör Samba mot min mediaspelare Dune Base 3.0.

/Lennart

Permalänk
Avstängd

om du kör samba varför inte köra en linux dist då? Vanligaste svaret är att "jag kan det inte" Men dom är inte så svåra att lära sig om man ska köra basic saker som mediastreamer från den.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ