dlink dir 655 problem med trådlösa

Permalänk
Medlem

dlink dir 655 problem med trådlösa

Hej,

Har varit frustrerad i flera veckor nu när jag inte kan koppla upp mig trådlöst till routern. Har varit borta i ett år så brorsan har väl gjort något med routern.

Jag var uppkopplad trådlöst till routern innan jag åkte bort, men när jag kom hem så gick det inte med den bärbara datorn som inte hade inställningarna för att koppla upp sig till den. Telefonen hade dock kvar inställningarna (samsung s3) så den kunde koppla upp sig, men när jag kopplade bort routern från telefonen så gick det inte att koppla upp sig igen. Så om man har lämnat det trådlösa nätverket så går det inte att koppla upp sig igen. Telefonen visar bara Deaktiverad så fort jag trycker ok efter jag har skrivit in lösenord, och den bärbara datorn försöker att koppla upp sig efter jag har skrivit in lösenordet men den kommer ingenstans och ger mig ett meddelande sen att det inte gick.

Övrigt:
Trådlös router: dlink dir 655 med wpa2 och aes.
Mycket bra signal från routern, alla staplar fyllda.
telefon, android
bärbara, windows vista

Jag är mycket tacksam för er hjälp.

Permalänk
Medlem

Kör en factory reset på den. Finns ett hål märkt reset på baksidan där du pillar in ett gem eller nåt. Anslut med kabel och confa upp den från början. Går antagligen betydligt fortare än att leta fel.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Hade samma problem häromdagen, lösningen blev att helt enkelt uppdatera firmwaren.

http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dir-655-wireless-n...

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Körde en factory reset men samma problem ändå. Ska pröva att uppdatera firmware när jag kommer hem från jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat till senaste firmware men fortfarande samma strul. Finns det något kvar att testa?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett korrekt ssid och valt rätt region så det inte är strul med kanalerna, har du provat att byta kryptonyckel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är en korrekt ssid? SSID är ju bara namnet på det trådlösa så där kan man skriva vad som helst egentligen? Har iallafall ett kort ssid som inte verkar krocka med någons annans ssid.

Hittar inget regionval förutom då man ställer vilken tidsregion jag är i (då man ställer in klockan i routern), och den är inställd korrekt.

Channel 6, 2,437 GHz har jag inställt på

Mina wireless inställnigar:

802.11 Mode : Mixed 802.11n, 802.11g and 802.11b
Enable Auto Channel Scan (YES)
Wireless channel : 2.437 GHz - CH 6
Transmission rate : Best (automatic)
Channel Width : Auto 20/40 MHz
Visibility Status : Visible

Permalänk
Rekordmedlem

Ett ssid ska bara innehålla asciitecken, inga åäö eller mellanslag eller andra specialtecken alltså.
Prova även att byta kryptonyckel eller med öppet nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett ssid ska bara innehålla asciitecken, inga åäö eller mellanslag eller andra specialtecken alltså.
Prova även att byta kryptonyckel eller med öppet nät.

Det funkar med mobilen att connecta när nätverket är öppet! men den bärbara datorn connectar inte.
När du säger kryptokey, menar du Pre-Shared Key? Den bytte jag förut och det gav inget resultat. Prövade även byta det vanliga lösenordet och det funkade inte heller. Men vi verkar vara på rätt spår iallafall!

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte ansluta när nätverket är olåst så kanske det är gammla anslutningsuppgifter som ligger kvar, byt i så fall ssid och prova igen utan krypto, byter du ssid så tvingas du skapa en ny anslutning och det kanske funkar då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet på ett annat sätt. Har anslutit mig med WPS-metoden nu istället, och det har funkat bra både med mobil och bärbara datorn.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ownage:

Jag löste problemet på ett annat sätt. Har anslutit mig med WPS-metoden nu istället, och det har funkat bra både med mobil och bärbara datorn.

Tack för hjälpen allihopa!

Då skrev du nog nått fel ändå, se bara till att wps är avslaget när du inte använder det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.