Hjälp, dator startar inte, brytare på Lian Li PC-8B chassi?

Permalänk
Medlem

Hjälp, dator startar inte, brytare på Lian Li PC-8B chassi?

Hej, min dator startar nu inte längre och den har varit "dum" en längre tid då jag har fått trycka på powerknappen en gång extra eller flera då och då.
Har ett Lian Li PC-8B chassi och jag misstänker att powerknappen på fronten gett upp? Har ett ASUS moderkort, kan jag bygla on/off poweranslutning till moderkortet för att se om nätdelen (Sensonic) startar upp? Eller har ni några andra bra felsökningstips?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Koppla bort startknappen från chassit i moderkortet och kortslut pinnarna med spetsen av en smal mejsel på moderkortet, startar datorn då utan problem så vet du med säkerhet att det är startknappen som är defekt eller kablarna till densamma.

Permalänk
Medlem

har du datorn i ett jordat uttag? om inte, jorda den någonstans och pröva sen starta igen... (om inte byglingen av startknappen visar att det är problemet förstås =P)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Tackar, ska testa Era tips direkt efter jobbet! Ser att det finns att köpa nya brytarkit till LianLi så det kanske är ett vanligt fel

Om det är nätdelen, vilka 450-500W aggregat är "bäst" idag med avseende på ljudnivå och energiklassning?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Tackar, ska testa Era tips direkt efter jobbet! Ser att det finns att köpa nya brytarkit till LianLi så det kanske är ett vanligt fel

Om det är nätdelen, vilka 450-500W aggregat är "bäst" idag med avseende på ljudnivå och energiklassning?

/Lennart

Välj valfritt nätagg från den här listan, högsta energiklassningen är platinum, ljudnivå är högst subjektivt och det finns ingen standard på hur mätningen skall ske...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s126052128&o=produkt_pr...

Permalänk
Rekordmedlem

Tystare än passivkylt och bättre än platinumklassning blir det inte idag.
Seasonic Platinum Fanless 520W
http://www.silentpcreview.com/Seasonic_Platinum_Fanless_520W_...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1478083

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Grabbar, det var powerswitchen på LianLi lådan som var felaktig! Har nu kopplat resetswitchen så att den får fungera som powerknapp tills vidare.
Finns det lösa switch/powerknappar att köpa i Sverige till ett LianLi PC8 chassi? Eller blir det Ebay etc att leta på?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Grabbar, det var powerswitchen på LianLi lådan som var felaktig! Har nu kopplat resetswitchen så att den får fungera som powerknapp tills vidare.
Finns det lösa switch/powerknappar att köpa i Sverige till ett LianLi PC8 chassi? Eller blir det Ebay etc att leta på?

/Lennart

Elfa kanske kan ha något som passar om du inte nödvändigtvis måste ha originalstuket på knappen.