3tb får bara ut 2048gb

Permalänk
Administrativ avgift

3tb får bara ut 2048gb

Hej har ett smärre problem

men kan inte utöka volymen eller något?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

I windows så kan man inte ha större diskar än 2tb. Den delas då upp i två stycket hårddiskpartitioner. Det ser ut som två diskar i "den här datorn" men det är bara en rent fysiskt. Om du dock inte har valt att göra dessa så får du bara en med 2tb på. Det går att göra det till en disk med hjälp av mjukvara. En sådan brukar följa med vissa diskar.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Om du vill utöka så att hela utrymmet blir en partition så måste du konvertera hårddisken från MBR till GPT, läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1185049-hur-format...

Edit: Om du har operativsystemet på 3TB hårddisken så går det inte att göra som i tråden jag länkade.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du måste köra UEFI för att ha stöd för större disk i windows. eller köra GPT.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Lättast är att ha det i 2+1 TB Men annars finns det som de andra sagt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av janee:

Om du vill utöka så att hela utrymmet blir en partition så måste du konvertera hårddisken från MBR till GPT, läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1185049-hur-format...

Edit: Om du har operativsystemet på 3TB hårddisken så går det inte att göra som i tråden jag länkade.

Tackar Hehe min första 3terrabyte disk så

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Om man har 2+1TB upplägget, har båda fortfarande samma enhetsbeteckningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om man har 2+1TB upplägget, har båda fortfarande samma enhetsbeteckningen?

Nu vet jag inte vad din definition av termen "upplägget" avser men EN enhetsbokstav knyts till EN partition å då gäller EN unik bokstav per partition.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad ni fått för er, men man behöver inte UEFI för att ha över 2 TB ...
Kolla mitt moderkort, det kör bios, inte UEFI.

Däremot så måste man köra GPT, men de e ju för att windows har använt Master Boot Record sen ja, länge.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/272738-32-formatting-driv...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Rekordmedlem

Gpt krävs för partitioner över 2Gbyte.
Uefi krävs för att kunna bota från gpt partitioner.
Det är inga problem att använda 3Tbyte diskar i moderna os, men däremot går det inte att ha dem som bootdisk om man inte har uefi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

UEFI behövs om du skall ha systempartitionen > 2TB, vilket väl ingen vill ha
GPT behövs om någon partition > 2TB

Delvis rätt...
Hade samma "problem".
Innan när jag hade min 3tb formaterad mbr så var jag tvungen att köra resterande av de 2tb som en virtuell disk. Sen när jag bytte mobo så den hade stöd för 3tb så kunde jag inte skapa en partition på de resterande 1tb när min virtuella partition försvann. Utan jag var tvungen att formatera den till gpt för att sedan skapa 2 partitioner. Eller 1 om jag nu så ville. Denna disk körde jag inte som systemdisk. Jag kunde alltså inte använda mer än 2tb om jag inte formaterade gpt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gn1p:

Delvis rätt...
Hade samma "problem".
Innan när jag hade min 3tb formaterad mbr så var jag tvungen att köra resterande av de 2tb som en virtuell disk. Sen när jag bytte mobo så den hade stöd för 3tb så kunde jag inte skapa en partition på de resterande 1tb när min virtuella partition försvann. Utan jag var tvungen att formatera den till gpt för att sedan skapa 2 partitioner. Eller 1 om jag nu så ville. Denna disk körde jag inte som systemdisk. Jag kunde alltså inte använda mer än 2tb om jag inte formaterade gpt.

Du blandar ihop partitionera och formatera, det är omöjligt att använda mbr på partitioner över 2Gbyte eftersom det inte kan adressera mera, man måste alltså radera partitionerna på disken och partionera om den, att formatera påverkar inte det minsta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sushifrukt:

http://i.imgur.com/5nmmAJh.png

Vet inte riktigt vad ni fått för er, men man behöver inte UEFI för att ha över 2 TB ...
Kolla mitt moderkort, det kör bios, inte UEFI.

Däremot så måste man köra GPT, men de e ju för att windows har använt Master Boot Record sen ja, länge.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/272738-32-formatting-driv...

Nej, men om systempartitionen ska kunna vara över 2 TiB behöver man ha UEFI, tror jag.

Skrivet av mrqaffe:

Du blandar ihop partitionera och formatera, det är omöjligt att använda mbr på partitioner över 2Gbyte eftersom det inte kan adressera mera, man måste alltså radera partitionerna på disken och partionera om den, att formatera påverkar inte det minsta.

2 TiB!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Nej, men om systempartitionen ska kunna vara över 2 TiB behöver man ha UEFI, tror jag.
2 TiB!

Ja jag menade rätt men skrev fel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du blandar ihop partitionera och formatera, det är omöjligt att använda mbr på partitioner över 2Gbyte eftersom det inte kan adressera mera, man måste alltså radera partitionerna på disken och partionera om den, att formatera påverkar inte det minsta.

Man kan väl inte skapa två partitioner som tillsammans är på över 2 tb om man använder mbr? Annars formaterade jag om min i onödan?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gn1p:

Man kan väl inte skapa två partitioner som tillsammans är på över 2 tb om man använder mbr? Annars formaterade jag om min i onödan?

Nä det går normalt sett inte att gör det, gpt är det som gäller för stora diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad ska man göra i mitt fall?
Moderkort = P5Q Pro
Ny disk = seagate 3tb
Jag skulle vilja partitionera 200Gb till C: och resten som lagring på den nya disken.

Är det möjligt?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Avstängd

Nej är nog svaret.
Du kommer inte kunna nyttja hela disken om du har den som bootdisk. Däremot som separat disk kommer du få ut 3TB (eller 2,72). Vet inte vad som är billigast, att köpa nytt moderkort eller köpa till en SSD men jag hade valt det senare för den generella prestandans skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gpt krävs för partitioner över 2Gbyte.
Uefi krävs för att kunna bota från gpt partitioner.
Det är inga problem att använda 3Tbyte diskar i moderna os, men däremot går det inte att ha dem som bootdisk om man inte har uefi.

Om man endast tänker Windows så stämmer detta. Men Linux fixar att boota på GPT även med BIOS.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Grub#GUID_Partition_Tabl...
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/BIOS-instal...

Så nej, UEFI är inget krav för att kunna boota ett operativsystem på GPT med >2 TB disk. Däremot fixar inte Windows detta. Huruvida man anser Linux vara ett omodernt OS är upp till var och en. När det gäller Windows krävs det väl dessutom 64-bitars OS förutom UEFI för att boota på GPT? Kör själv GPT på mina bootdiskar i Linux, även på mina gamla 32-bit maskiner. Dock har jag själv ingen bootdisk >2TB men ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.