Webbinterface för fil/mediaserver

Permalänk
Medlem

Webbinterface för fil/mediaserver

Tjo!

Eftersom jag äntligen ska flytta till en lägenhet med vettig upplänk så har jag börjat fundera på att sätta upp en liten filserver som jag kommer åt utifrån. Jag kör nu en lokal SAMBA-server, men det funkar ju inte över WAN.. FTP är ett självklart alternativ, men jag letar efter nåt enklare eftersom jag även tänkt skapa logins för familj och närmaste vännerna som inte är särledes datorkunniga.

Så frågan lyder: Vet någon om nåt smidigt och "färdigt" webbinterface för filservrar?

(Detta gäller alltså PRIVAT- och inte PIRATkopiering)

Permalänk
Medlem

Vi kör med Owncloud i firman, funkar prima.
Ta en titt!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

OwnCloud ser intressant ut, tack för tipset! Det ska jag definitivt prova när flyttdammet lagt sig.

Jag hittade Emit, någon som provat det? Det är bara för mediaströmning men känns som något man skulle kunnat köra parallellt. Finns det något open source-alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

OwnCloud ser intressant ut, tack för tipset! Det ska jag definitivt prova när flyttdammet lagt sig.

Jag hittade Emit, någon som provat det? Det är bara för mediaströmning men känns som något man skulle kunnat köra parallellt. Finns det något open source-alternativ?

Lite sent men.. Emit är awsome vad gäller Android (har ingen annan erfarenhet). Använder Subsoinic också en gnutta för musik och podcast.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Inaktiv

nu vet jag inte alls om det är enligt dina krav, men en vanlig directory listing i apache kanske kan vara något?

Det kan se ut som det gör på min filserver: http://upload.killbom.se/
Man får fina ikoner överallt, lätt att ladda ner filer etc

Permalänk
Medlem

nu var det ett tag sen den här tråden dog, men jag trillade nyligen över h5ai, som är en snyggare och mer avancerad ersättare för Apache's egna directory index.

Kombinerat med https och .htaccess med htpasswd-fil gav det något som var väldigt nära det jag eftersökte.