Hjälp att hitta en passande mobil sökes

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta en passande mobil sökes

Hejsan! Jag behöver lite hjälp att hitta en mobil efter mina specifikationer, men går bet för att alla alternativ som finns är "smartphones" (IOS/Android/WP7&8 är inte aktuella alternativ)
Det finns inga dumbphones längre!

Det som jag behöver är:
Fysiskt QWERTY-tbord med svensk layout

Tänk Nokia E7 eller liknande. Finns ju Blackberry också, men de telefonerna är ju mer eller mindre värdelösa om man inte har Telenor om jag inte missminner mig.

Var får man tag på sådana telefoner nu för tiden?

Har kollat prisjakt och där finns ju några alternativ men ingen som finns i lager (finns i lager på fishy butiker som vill ha hutlösa summor för telefonerna).

Tack på förhand

Edit: förtydligande

Permalänk
Medlem

http://www.mobil.se/tester/android-mobiler-med-tangentbord-1....

Artikeln är förvisso sedan slutet på 2010 men kanske kan va till nån hjälp ändå

Edit: http://www.mobil.se/nyheter/samsung-android-med-qwerty-tangen... kommande från samsung

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

http://www.mobil.se/tester/android-mobiler-med-tangentbord-1....

Artikeln är förvisso sedan slutet på 2010 men kanske kan va till nån hjälp ändå

Edit: http://www.mobil.se/nyheter/samsung-android-med-qwerty-tangen... kommande från samsung

Uttryckte mig lite otydligt tror jag (är lite seg så här sent).

Android är inte aktuellt, flyr från allt som är Android för att vara exakt pga alla säkerhetshål, har 3 st Android-telefoner med qwerty-tbord men de har fått pensioneras i förtid pga vissa omständigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Uttryckte mig lite otydligt tror jag (är lite seg så här sent).

Android är inte aktuellt, flyr från allt som är Android för att vara exakt pga alla säkerhetshål, har 3 st Android-telefoner med qwerty-tbord men de har fått pensioneras i förtid pga vissa omständigheter.

Aha, ja kan säkert vara jag som missuppfattat också, hissen går inte hela vägen upp denna tiden

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Nokia har ju några lurar i asha serien som är qwery.
Men de är ju budgetinriktade så kamera osv lär inte vara bra.
Kan du tänka dig utan åäö kan det bli enklare inte alltid det anses ekonomiskt att släppa special grejer för vår pyttemarknad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nokia har ju några lurar i asha serien som är qwery.
Men de är ju budgetinriktade så kamera osv lär inte vara bra.
Kan du tänka dig utan åäö kan det bli enklare inte alltid det anses ekonomiskt att släppa special grejer för vår pyttemarknad.

Jo har sett att det finns några ur Asha-serien qwerty, de finns dock inte i Sverige.
Svensk/Finsk layout är ett måste, för att det sparar en massa tid, istället för att gå in i en massa undermenyer hela tiden. (Sen är det språkpaket med de svenska telefonerna också, vilket är ett rent helvete att byta på Nokia-lurar.)

Men om jag vinklar frågan på ett annat sätt, var får man tag på nya "äldre" telefoner?
Nokia lär väl själva ha kvar några i lager, om jag kontaktar Nokia borde de väl kunna kränga en E7 till mig.
Eller är det bara något jag har fått för mig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azured:

Hejsan! Jag behöver lite hjälp att hitta en mobil efter mina specifikationer, men går bet för att alla alternativ som finns är "smartphones" (IOS/Android/WP7&8 är inte aktuella alternativ)
Det finns inga dumbphones längre!

Det som jag behöver är:
Fysiskt QWERTY-tbord med svensk layout

Tänk Nokia E7 eller liknande. Finns ju Blackberry också, men de telefonerna är ju mer eller mindre värdelösa om man inte har Telenor om jag inte missminner mig.

Var får man tag på sådana telefoner nu för tiden?

Har kollat prisjakt och där finns ju några alternativ men ingen som finns i lager (finns i lager på fishy butiker som vill ha hutlösa summor för telefonerna).

Tack på förhand

Edit: förtydligande

Kan denna Nokia passa?
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/c3-00/

http://www.mytrendyphone.se/shop/nokia-c3-00-guld-39455p.html

Permalänk
Medlem

Den hade varit okej om det inte var så att den inte finns någonstans i Sverige.
Såg dock ut som att det var lite för tight mellan tangenterna.
Men tror att jag är mest intresserad av en telefon med "slide"-tbord.

Btw "MyTrendyPhone" är ett gäng skojare.

Permalänk
Avstängd

Den här har ett tangentbord som går skjuta ut:
http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/c2-05/

Permalänk
Medlem

E7-00 är det rätta för dig. De är jättepraktiska till att skriva med, och med Nokia Belle uppdateringen så blev de användarvänliga också. Kameran är bra för att bygga på Nokias full-fokus koncept.

Det skulle nog behöva finnas något företag som säljer dem än i Sverige. Här i Finland behöver man bara gå in i första bästa teknikbutik så hittar man E7 i mängder, då Nokias generations byte mellan WP och Symbian håller på som bäst, om man nu kan uttrycka det så.

Om du bor nära östkusten kan du ju alltid ta båten över en dag Blir ju iofs krångel med garanti om det uppstår problem med den, men du får ju en dag eller två här i Finland också och det väger ju upp det hela

Mvh.Joel, Stolt Finsk medborgare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

E7-00 är det rätta för dig. De är jättepraktiska till att skriva med, och med Nokia Belle uppdateringen så blev de användarvänliga också. Kameran är bra för att bygga på Nokias full-fokus koncept.

Det skulle nog behöva finnas något företag som säljer dem än i Sverige. Här i Finland behöver man bara gå in i första bästa teknikbutik så hittar man E7 i mängder, då Nokias generations byte mellan WP och Symbian håller på som bäst, om man nu kan uttrycka det så.

Om du bor nära östkusten kan du ju alltid ta båten över en dag Blir ju iofs krångel med garanti om det uppstår problem med den, men du får ju en dag eller två här i Finland också och det väger ju upp det hela

Mvh.Joel, Stolt Finsk medborgare

Skickades från m.sweclockers.com

Åka till Finland efter telefon lät ju lite som klockrent "challenge accepted!
Du skulle inte kunna peka åt något håll där jag kan få tag på en E7-00 i Finland, alternativt om man kan deala till sig att något företag skickar den över pölen. Har dessvärre mycket liten koll på Finland.
Vad finns det för elektronik-kedjor som fortfarande skulle kunna tänkas sälja den i Finland?

Jag är nog rätt så desperat för att få tag på en vettig telefon. Så all hjälp är uppskattad

Permalänk

Annars kanske en Disire Z(stavning?) passa. Ville bara skjuta in idéen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Åka till Finland efter telefon lät ju lite som klockrent "challenge accepted!
Du skulle inte kunna peka åt något håll där jag kan få tag på en E7-00 i Finland, alternativt om man kan deala till sig att något företag skickar den över pölen. Har dessvärre mycket liten koll på Finland.
Vad finns det för elektronik-kedjor som fortfarande skulle kunna tänkas sälja den i Finland?

Jag är nog rätt så desperat för att få tag på en vettig telefon. Så all hjälp är uppskattad

En snabb sökning på "hintaseuranta" finsk motsvarighet till prisjakt visade att ingen säljer den mera tyvärr...
Din bästa möjlighet är nog att fynda på blocket tyvärr..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Åka till Finland efter telefon lät ju lite som klockrent "challenge accepted!
Du skulle inte kunna peka åt något håll där jag kan få tag på en E7-00 i Finland, alternativt om man kan deala till sig att något företag skickar den över pölen. Har dessvärre mycket liten koll på Finland.
Vad finns det för elektronik-kedjor som fortfarande skulle kunna tänkas sälja den i Finland?

Jag är nog rätt så desperat för att få tag på en vettig telefon. Så all hjälp är uppskattad

utefter finska kusten bor 90% av Finlands svenskspråkiga invånare, så språket får du antagligen inte problem med. Men tex här i min hemstad Karleby ungefär rakt över från Umeå så säljer både Gigantti och Expert E7-00.

Ett företag som jag tror leverar till sverige är http://www.verkkokauppa.com/ hittade inte knappen för att byta till engelska men du kanske hittar den. Annars är det nog bara att åka över och söka efter första bästa elektronik butik och fråga efter en.

Mvh.Joel
EDIT:De verkar tyvärr ha utgått ur webbsortimenten, men senast 27.12 då jag köpte en skärm från expert så hade dom kvar E7-00. Verkarsom ditt enda alternativ är att komma över hit (om du bor så att det är närmast hit til stan så kan ja åka o kolla så de finns av dom). Alternativt kan du mejla nån butik eller Nokia och fråga om dom inte råkar ha kvar en lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

En snabb sökning på "hintaseuranta" finsk motsvarighet till prisjakt visade att ingen säljer den mera tyvärr...
Din bästa möjlighet är nog att fynda på blocket tyvärr..

njaa det finnsmassvismed butiker som säljer dom ännu. Den närmsta har jag 2 km till
Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

utefter finska kusten bor 90% av Finlands svenskspråkiga invånare, så språket får du antagligen inte problem med. Men tex här i min hemstad Karleby ungefär rakt över från Umeå så säljer både Gigantti och Expert E7-00.

Ett företag som jag tror leverar till sverige är http://www.verkkokauppa.com/ hittade inte knappen för att byta till engelska men du kanske hittar den. Annars är det nog bara att åka över och söka efter första bästa elektronik butik och fråga efter en.

Mvh.Joel
EDIT:De verkar tyvärr ha utgått ur webbsortimenten, men senast 27.12 då jag köpte en skärm från expert så hade dom kvar E7-00. Verkarsom ditt enda alternativ är att komma över hit (om du bor så att det är närmast hit til stan så kan ja åka o kolla så de finns av dom). Alternativt kan du mejla nån butik eller Nokia och fråga om dom inte råkar ha kvar en lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står mellan Blocket och ta och ro till Finland, ska nog försöka kolla på blocket först, finns ju en risk att det drar iväg i pris en hel del om jag ska åka iväg Ska dock ta och ringa Nokia imorgon så får jag försöka få ur dem någon information om hur jag ska gå tillväga, har väldigt svårt att tro att telefonen inte existerar längre.
Vad är det ungefärliga priset på en Nokia E7-00 i Finland idag (där man kan få tag på den dvs)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det står mellan Blocket och ta och ro till Finland, ska nog försöka kolla på blocket först, finns ju en risk att det drar iväg i pris en hel del om jag ska åka iväg Ska dock ta och ringa Nokia imorgon så får jag försöka få ur dem någon information om hur jag ska gå tillväga, har väldigt svårt att tro att telefonen inte existerar längre.
Vad är det ungefärliga priset på en Nokia E7-00 i Finland idag (där man kan få tag på den dvs)?

typ nellan 220-350 helt beroende på butik (för ett halvtår sen) men ganska lika idag. I kronor då ca 2800.

Klart den existerar, till farsans jobb köps det bara Lumia och E7 då dessa stöder deras system bäst,så dom måste ju gå att köpa nånstans.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

typ nellan 220-350 helt beroende på butik (för ett halvtår sen) men ganska lika idag. I kronor då ca 2800.

Klart den existerar, till farsans jobb köps det bara Lumia och E7 då dessa stöder deras system bäst,så dom måste ju gå att köpa nånstans.

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en rimlig summa.

Visst är det så att Finland och Sverige har samma qwerty-layout? (SV/FI) Har det på mina lurar som pensionerades för några dagar sedan nämligen.

Jag får ta och hålla ögonen öppna, kolla blocket efter något vettigt i första hand, men även kolla på den Finska marknaden.

Jag är väldigt säker på att en E7 Skulle passa mig perfekt.

Permalänk

Annars har du ju Nokia E6 också. Men E7 kanske är roligare. Har du tur kan du kanske komma över en Nokia 950, men de släpptes bara till MeeGo utveckare så de är oerhört ovanliga.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det låter som en rimlig summa.

Visst är det så att Finland och Sverige har samma qwerty-layout? (SV/FI) Har det på mina lurar som pensionerades för några dagar sedan nämligen.

Jag får ta och hålla ögonen öppna, kolla blocket efter något vettigt i första hand, men även kolla på den Finska marknaden.

Jag är väldigt säker på att en E7 Skulle passa mig perfekt.

Surfar du mycket på nätet med mobilen föresten? Det är nämligen inte symbian lurarnas största styrka tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Surfar du mycket på nätet med mobilen föresten? Det är nämligen inte symbian lurarnas största styrka tyvärr.

Nej mobilsurf sker inte i kopiösa mängder direkt, kan hända att jag söker på något nummer via hitta.se eller kollar banksaldo, men inte mer än så.
Så det lär inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Nej mobilsurf sker inte i kopiösa mängder direkt, kan hända att jag söker på något nummer via hitta.se eller kollar banksaldo, men inte mer än så.
Så det lär inte vara ett problem.

Okej ett tips använd opera mobile eller opera mini istället för Nokias egna browser om det blir en symbianlur. Deras egen är inte direkt snabb eller bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Det låter som en rimlig summa.

Visst är det så att Finland och Sverige har samma qwerty-layout? (SV/FI) Har det på mina lurar som pensionerades för några dagar sedan nämligen.

Jag får ta och hålla ögonen öppna, kolla blocket efter något vettigt i första hand, men även kolla på den Finska marknaden.

Jag är väldigt säker på att en E7 Skulle passa mig perfekt.

jodå, det är samma. Hoppas du hittar nån lur

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför skulle blackberry bara funka med Telenor ???? hadde nog kört på en blackberry ändå av dina premisser http://www.proshop.se/Mobiltelefon/BlackBerry-Curve-9320-smar...
http://www.proshop.se/Mobiltelefon/BlackBerry-Bold-9900-smart...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

varför skulle blackberry bara funka med Telenor ???? hadde nog kört på en blackberry ändå av dina premisser http://www.proshop.se/Mobiltelefon/BlackBerry-Curve-9320-smar...
http://www.proshop.se/Mobiltelefon/BlackBerry-Bold-9900-smart...

Inga blackberry har ÅÄÖ vad jag vet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inga blackberry har ÅÄÖ vad jag vet.

haha fan va surt jag kollade bara lite youtube klipp å tog förgivet att det var åäö på svenska - ja men då går de ju fetbort

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inga blackberry har ÅÄÖ vad jag vet.

"Blackberry får nordiska knappar":
http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=37987

Kollar man på Telenors hemsida t.ex. så finns det ju ett flertal Blackberry-telefoner med tillägget "Nordic".

Permalänk
Medlem

På rakarm så kommer jag att tänka på Nokia E6-00 med Touchscreen, 8Mpix, och fullt QWERTY och på Sony Xperia Mini Pro med multitouchskärm och fullt QWERTY

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

jodå, det är samma. Hoppas du hittar nån lur

Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Har eventuelt fått tag på en begagnad från blocket. Får se hur det blir. ;D

Skrivet av lintto1:

På rakarm så kommer jag att tänka på Nokia E6-00 med Touchscreen, 8Mpix, och fullt QWERTY och på Sony Xperia Mini Pro med multitouchskärm och fullt QWERTY

Nokian såg ut att ha för tight mellan knapparna, och en XMP har jag liggandes, som du kanske läste i mitt första inlägg så är android inte aktuellt

Permalänk
Medlem

Blackberrys nya Q10 som kommer i vår kan ju vara nåt om den också får nordiskt tangentbord, får du med nya BB10 OS på köpet som är ett fenomenalt bra OS