Permalänk
Medlem

Fått musarm av BF3

Jag kan knappt diska eller trycka på tv-fjärrkontrollen. Kanske dagens i-landsproblem men det gör riktigt ont faktiskt. Tycker annars jag sitter ordentligt när jag spelar med stöd för armbågen och bra hållning, måste man stretcha och sånt eller hur gör ni som pallar 3-4 timmar om dagen? Jag är helt slut efter en timme och det blir bara värre om jag inte vilar..

Så vad gäller nu? träna, stretcha? Googlar musarm och får massa skumma övningar så det är väl bara och göra det!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Googla på RSI så får du nog bra med träffar, här står det en del också http://en.wikipedia.org/wiki/Repetitive_strain_injury

Permalänk
Medlem

Kan aldrig säga att jag har haft problem med musarm. Tränar dock med vikter 2 gånger i veckan. Ca 30-60 min varje gång, lite divers övningar men inget extremt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kan aldrig säga att jag har haft problem med musarm. Tränar dock med vikter 2 gånger i veckan. Ca 30-60 min varje gång, lite divers övningar men inget extremt.

Hur tränar du?

Vilka övningar använder du dig av?
Vilka muskelgrupper tränar du?

Har väldigt svårt att tro att träning har med saken att göra då det har med att muskeln rör sig lite och snabbt

Till TS: ta 10-30 min rast från datorn efter en timmes användade så kommer de bli bättre:) finns ingen mening alls med att sitta framför en dator 4 timmar i sträck!

Permalänk
Medlem

Hmmm just nu spelar man en tråkig Recon men då är det heller inte så snabba musrörelser med 8x-sikte. Inser nu att det inte kommer bli en BF3-helg märker jag. Måste vila och sen gå loss på övningar länkade (tack!)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nu har jag vilat i två dagar och lite bättre har det blivit men det är precis så jag kan skriva på tangetbordet. Finns det några övningar man kan göra när man fått symtomet eller är det vila som gäller?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr bara att vila, Känner många som gått på akupunktur när de har fått problem med musarm, brukar hjälpa med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vila upp armen ordentligt, försök att inte spela på ca 1-2 veckor.

Se till att i framtiden alltid vila båda armbågarna på skrivbordet.
Jupp, det krävs ett stort skrivbord....

Permalänk
Avstängd

Well, gå ut och gå några km varje dag, samt träna lite lätt, armhävningar, situps, stretching osv. Gör detta regelbundet så kommer du inte få några problem.

Jag har dock något som kallas för "musfinger", fast det har inget med bf3 att göra

Permalänk
Medlem

nåt som hjälpte mig fören herrans massa år sen va att byta ut min "höga" Logitech G5 mot en plattare mus på så att handleden inte blev vinklad uppåt för min del just då blev det en razer krait finns ju bättre att välja på nu plus att möblera om på skrivbordet och flytta in musmattan så att du kan vila undre delen av armen på skrivbordet. köp en powerball åträna med om du inte vill springa på gym.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Jag har dock något som kallas för "musfinger", fast det har inget med bf3 att göra

I see what you did there!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Köp en annan mus. Nu vet jag inte vad du har, men jag håll på att få musarm av RAT 7 musen då den var alldeles för tung för mig. Har nu köpt en Rocckat XTD och min hand mår mycket bättre nu.

Som många har nämnt måste du villa också efter rundor. Gå iväg en kort stund, gör lite kaffe, drick vatten och sen kör du igen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag känner att det är väldigt viktigt att kunna luta armen mot bordet eller att ha en bra stoil där man kan anpassa armstödet precis som man vill. Blir alltid "trött" i armen om jag sitter vid en dator längre utan armstöd, tex på lan.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Köp en annan mus. Nu vet jag inte vad du har, men jag håll på att få musarm av RAT 7 musen då den var alldeles för tung för mig. Har nu köpt en Rocckat XTD och min hand mår mycket bättre nu.

Som många har nämnt måste du villa också efter rundor. Gå iväg en kort stund, gör lite kaffe, drick vatten och sen kör du igen.

Håller med, rätt mus för rätt person är viktigt. Vilken mus beror lite på hur du håller musen enligt mig, personligen så kör jag med clawgrip, då lämpar sig en liten lätt mus, men kör du däremot palm grip så lämpar sig nog en lite större mus. För att inte få ont i armen så ska man inte behöva lyfta musen från bordet ofta, helst inte alls. 2000 dpi på musen och 50% sens i windows känns bäst för mig. En bra musmatta som gör att musen glider bra hjälper också. Personligen så rekommenderar jag Razer.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Framför allt så ska du vila en längre tid, rent av längre än 2 veckor. Samt börja träna med fokus på axlarna.

Permalänk
Medlem

Ge tusan i att spela då det gör ont. Ändra hur du använder musen, tex genom att byta hand (svårt, ja, men mycket bättre alternativ än musarm). Och börja styrketräna.
Om du fortsätter på samma bana lär du inte kunna använda armen på ett bra tag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Tack alla för tipsen. Det var rätt illa innan, långfingret ryckte ofrivilligt men kunde inte sluta spela "skulle ju bara avsluta rundan" som det heter.

Nu blir det power-vila några dagar till sen lite strech, styrka och axlar. Ska även se om jag ska flytta fram musmattan in på skrivbordet.

Använder Clawgrip med Logitech G3

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Hur menar du med lyfta fram musmattan? Mibn musmatta ligger vid kanten på skrivbordet och så har jag armbågen på armbågsstödet i höjd med bordet. Har jag inte det så får jag värk.

Permalänk
Medlem

Ut över det du fått i mail kan jag rekommendera att flytta över musen till motsatt hand då du gör vardagssaker vid datorn. Hjälper mycket att flytta runt belastningen lite.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Håller med, rätt mus för rätt person är viktigt. Vilken mus beror lite på hur du håller musen enligt mig, personligen så kör jag med clawgrip, då lämpar sig en liten lätt mus, men kör du däremot palm grip så lämpar sig nog en lite större mus. För att inte få ont i armen så ska man inte behöva lyfta musen från bordet ofta, helst inte alls. 2000 dpi på musen och 50% sens i windows känns bäst för mig. En bra musmatta som gör att musen glider bra hjälper också. Personligen så rekommenderar jag Razer.

Lycka till!

Det är problemet som många har "Att man måste lyfta musen" Jag har inte hittat något sätt att inte kunna det än trots mycket fifflande fram och tillbaka. Det är därför som jag rekommenderar XTD då den inte är så tung om man måste lyfta musen.

Jag rekommenderar Heaton musmatta sjukt bra , men den kostar en del dock om man inte kan hitta på rea som jag gjorde för 249.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag kan knappt diska eller trycka på tv-fjärrkontrollen. Kanske dagens i-landsproblem men det gör riktigt ont faktiskt. Tycker annars jag sitter ordentligt när jag spelar med stöd för armbågen och bra hållning, måste man stretcha och sånt eller hur gör ni som pallar 3-4 timmar om dagen? Jag är helt slut efter en timme och det blir bara värre om jag inte vilar..

Så vad gäller nu? träna, stretcha? Googlar musarm och får massa skumma övningar så det är väl bara och göra det!

Du har inte fått musarm av bf3. Du har fått det för att du sitter dåligt.
Fick det själv när jag satt dåligt. Så jag satte mig bättre och tog en paus från datorn. Gick över efter två dagar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

reklamera!

Skämt åsido så hade jag också musarm för ca 10 år sedan men det berodde INTE på gaming utan på att jag var en sniken jävel som körde med kulmus som inte var medgörlig. Jag hade så ont efter ett tag (lite spelade jag men mest var det surfande på diverse IT-sajter) så att det enda som återstod var att byta mushand. Jag bytte också mus (en snäll optisk logitech) och ändrade i inställningarna så att högerklick med h mushand blev vänsterklick med vänster mushand. Efter bara några dagar kunde jag surfa obehindrat med vänster arm. Jag bör tillägga att jag provade spela Unreal Tournament 2003 med samma inställningar men det gick åt pipan. För gaming är det ett stort steg att ta. Det är som om Messi bara skulle använda högerfoten när han ska skjuta mot mål (han skulle göra max 10 mål i år på det).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Jag har själv aldrig fått musarm. Trots att jag inte vilar underarmen på skrivbordet, utan endast har armbågen lite lätt på stolens armstöd. Ett tips är att kanske sänka känsligheten på din mus, så att du gör lite större rörelser istället för att sitta och göra en massa små frenetiska rörelser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Musmattan ska ligga på kanten till skrivbordet i stort sett. Och så ska du ha bra stöd för både armen och framför allt handleden. Har du inte en stol med armstöd, skaffa det.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

För att inte få ont i armen så ska man inte behöva lyfta musen från bordet ofta, helst inte alls.

Källa? Jag tycker det låter väldigt motsägelsefullt. Personligen lyfter jag ganska ofta på musen för att rätta till dess position, för då kan jag ha musen i det läget som känns absolut mest bekvämt istället för att aldrig lyfta på musen men istället behöva sitta med armen i konstiga och mindre bekväma positioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

ta 10-30 min rast från datorn efter en timmes användade så kommer de bli bättre:) finns ingen mening alls med att sitta framför en dator 4 timmar i sträck!

vadå finns ingen mening? Meningen är väl att de förmodligen är kul? Men ska man hårddra de så är de ingen mening me ett skit. Vi kommer ju dö så vafan lever vi för, helt onödigt!;)

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hur man lyckas få såkallad musarm. Jag har suttit större delen av mitt liv vid datorn, sedan tidigt 90-tal (innan det så var det mest TV-spel ) och aldrig kännt minsta tendens till musarm!
Min teori till varför vissa får det är för att man använder musen "fel" och jobbar med hela armen för att flytta runt musen. Vad jag gör, och alltid har gjort, är att alltid ha handleden i bordet och endast flytta musen med hjälp av fingrarna. Handflatan rör ALDRIG musen, endast fingertopparna!
Lägger man hela handen på musen och flyttar den med hjälp av axel och armbåge så kan jag tänka mig att det gör ont!

Men det är endast min egen teori. Självklart spelar ergonomin i övrigt också en roll, hur man sitter och vad man har för mus. Men jag tror att mycket ligger i själva tekniken för hur man använder musen.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Källa? Jag tycker det låter väldigt motsägelsefullt. Personligen lyfter jag ganska ofta på musen för att rätta till dess position, för då kan jag ha musen i det läget som känns absolut mest bekvämt istället för att aldrig lyfta på musen men istället behöva sitta med armen i konstiga och mindre bekväma positioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Var endast min personliga åsikt, glömde säga det. Jag får ont i armen om jag måste lyfta musen hela tiden, vilket jag inte behöver med de inställningarna jag har då jag mest spelar sc2. När jag spelar fps så måste jag lyfta armen oftare, men inte jätte ofta, men kan inte spela med lägre sens än det jag har nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten musarmsboll som jag kramar med handen om jag får problem. Fick musarm av WoW, men sedan jag slutade med det har jag sällan problem, trots att jag fortfarande spelar en del. Köp ett bra skrivbord, se till att det är rätt höjd, bra stol m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.