Dålig service och bemötande från UPS

Permalänk
Medlem

För mig så har UPS fungerat utan några som helst problem. Vet ungefär när dom brukar komma, vilken tid på dan. DHL däremot, är fan ett helvete o ha med o göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bästa var när tanten på DHL sa: "Jag förstår inte ditt problem, i värsta fall så får du ju bara hämta paketet på vår terminal". Höll på att flippa ur, jag har ingen bil och närmsta terminal ligger typ 1h 30min kommunaltrafik bort, enkel resväg.

Det verkar rimligt att lägga 3 timmar på att hämta ett paket som är skickat med "hemleverans"? Eh... Idioter.

Antar dock att deras kundtjänst är en bunt nedbrutna zombies av alla kunder som ringer och är grininga på deras värdelösa service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megamats:

Tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig till deras "servicecenter" med bil utan får i så fall åka spårvagn/buss och gå i sammanlagt en timma, inte optimalt när man ska hämta ett paket som väger 12 kg och är ganska stort. Det här är såklart inte hela världen men var ändå tvungen att skriva av mig då jag förväntade mig en leverans idag som utlovat.

var bor du? öppetider på servicecenter+adress dit?
Kålleredsbo med bil

UPS är penis på ett jävligt dåligt vis, även Postnord/schenker+DHL etc har gjort så vid leveranser till mig.
verkar vara skillnad på chaufförer, vissa ringer, och är jävligt bra att ha å göra med, andra är värdelösa.

ring kundtjänst igen, hoppas på ett nytt mongo och be henne lägga in en notis med ditt nummer/att de ska ringa på porttelefon.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har haft dessa problem med alla. Schenker brukar bara vara allmänt sega, medans UPS och DHL försökt levererat till mig när jag varit hemma hela dagarna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Skulle vara så skönt att ge igen med samma mynt, om man t.ex. skulle få en retur upphämtad så kan man ju säga att jag är hemma lite snabbt någon gång mellan kl.7-18, om ni kommer när jag inte är hemma så får ni försöka nå mig (är väldigt upptagen så det blir svårt) så kanske vi kan bestämma en annan dag då jag är hemma lite snabbt någon gång mellan kl.7-18...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Har fruktat UPS ett tag men efter ett misslyckat försök svarade jag på smset jag fick och skrev "går bra att lämna vid dörren" Då låg det där iaf när jag kom hem.
Men inte alla som har den möjligheten.
Längtar inte tills jag flyttar till lägenhet, då blir det inga hemleveranser.

Schenker ringde dock och man kunde välja leverans mellan 17-22 så var man hemma iaf!

Permalänk
Medlem

Själv hade jag också nyligen den stora äran att ha med deras kundtjänst att göra.

Satte upp mig på att få statusuppdatering på mail vid varje inscaning på deras hemsida.
Jag fick första mailet direkt efter det med infon att paketet befann sig i danmark just nu.
Efter två dagar tyckte jag det var konstigt att paketet inte flyttat på sig ifrån danmark så jag kollar på deras hemsida där det står att dom försökt leverera paketet till mig och skulle försöka en sista gång innan paketet skickas tillbaks till avsändaren!
Slängde mig då på telefon och blir sittandes i en telefonkö där det kändes som det gick en hel evighet (tror det var 20-25minuter), blev sedan äntligen kopplad där den mest livströtta kvinnan jag hört svarade.
Jag undrade då varför dom inte hört av sig om att mitt paket var på väg. Svaret var att jag fick söka på deras hemsida och sedan se till att vara hemma när paketet kommer.
Min följdfråga var då om deras bud kunde ringa mig ca 40 minuter innan då jag har 35-40 minuter hem från jobbet, men detta gick tydligen inte då buden inte har telefon att ringa med. Inte enns hon kunde ringa budet och fråga om paketet kunde väntas före eller efter lunch.
Min sista fråga blev om dom har några uppskattningar på ungefärliga leveranstider till dom olika komunerna. Det visade sig att hon inte ville svara på den frågan utan sa att jag allt vackert fick se till att hålla mig hemma mellan kl 09:00 och kl 19:00 för att vara säker på att få mitt paket.

Så jag fick vackert be chefen om ursäkt och förklarade läget att jag tyvärr måste köra hem för ups kanske kommer idag.
Budet kom sedan på kväller ca 18:30!!!! När jag frågade honom så sa han att tiden dom brukar komma till där jag bor brukar vara run kl17:00 och det borde kundtjänst ha kunnat svara på. Samt att jag såg att han hade en mobil i bröstfickan.

Det här med mobil, tänk på säkerheten för buden! Hur säkert är det att inte ge buden en mobil (vilket dom påstår att dom inte har) som kontoret kan nå dom på, eller att budet inte kan nå någon annan för den delen om dom har blivit rånade eller något?
Löjeväckande att enns påstå att dom inte har mobil eller om det nu stämmer att dom inte ge dom någon mobil till att börja med.

Nä. Jag föredrar nog till och med vår kära posten framför ups! Och då behöver bara postbudet stanna till utanför huset i 10 sekunder eller något sånt och sedan lägga en lapp i lådan. Fördelen är i alla fall att paketet kommer till ett postombud om man inte lyckas träffa dom. (kan dock ranta på om hemleveranser av posten också i evigheter men det får bli en anna dag)
Ber om ursäkt för gramatik, etc. Inte riktigt min starka sida.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Bästa var när tanten på DHL sa: "Jag förstår inte ditt problem, i värsta fall så får du ju bara hämta paketet på vår terminal". Höll på att flippa ur, jag har ingen bil och närmsta terminal ligger typ 1h 30min kommunaltrafik bort, enkel resväg.

Det verkar rimligt att lägga 3 timmar på att hämta ett paket som är skickat med "hemleverans"? Eh... Idioter.

Antar dock att deras kundtjänst är en bunt nedbrutna zombies av alla kunder som ringer och är grininga på deras värdelösa service.

jag hade i alla fall "tur" med dhl denna gången då de lämnade över paketet till postnord så jag kunde hämta det på närmsta affär istället för någonstans i skogen...
fattar dock inte poängen med att de ska lägga 3 dagar på att i princip inte försöka leverera det först dock. Bor på bottenvåning men trapphuset är låst och kräver tag samt ingen ringklocka där utifrån men trots de hade mitt nr så var där ingen som ringde utan det kom bara upp som misslyckat leveransförsök

Permalänk
Medlem

Ni måste förstå att inte chauffören kan ringa till er innan dom kommer. Ni måste ju helt klart tro att det är hur glidigt som helst att köra ut paket och att dom bara har paket till er och kanske ett par till?

Verkligheten är en annan, en normal dag har en paketbil mellan ca 80-100 stopp, ska dom då ringa till alla och fråga om dem är hemma? Säg att varje samtal tar ca 1 minut, då har nästan 2h av arbetsdagen gått åt till att ringa runt till alla stopp först, det måste ju ni också förstå är ohållbart, då lönar det sig mer att transportera tillbaka dem paketen som ingen kan ta emot.

Självklart har chaufförerna telefoner, men det är inget som varken kundtjänst eller kunderna skall hålla på att ringa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ni måste förstå att inte chauffören kan ringa till er innan dom kommer. Ni måste ju helt klart tro att det är hur glidigt som helst att köra ut paket och att dom bara har paket till er och kanske ett par till?

Verkligheten är en annan, en normal dag har en paketbil mellan ca 80-100 stopp, ska dom då ringa till alla och fråga om dem är hemma? Säg att varje samtal tar ca 1 minut, då har nästan 2h av arbetsdagen gått åt till att ringa runt till alla stopp först, det måste ju ni också förstå är ohållbart, då lönar det sig mer att transportera tillbaka dem paketen som ingen kan ta emot.

Självklart har chaufförerna telefoner, men det är inget som varken kundtjänst eller kunderna skall hålla på att ringa till.

De ringer men de ringer bara till personer som beställt deras dyrare tjänst. Varje gång det skett har jag fått ett telefonsamtal nån timme innan som säger "jag är påväg mot detta område just nu, är ni hemma.... annars kan jag lämna den på er arbetsplats". (dyrare tjänsten).

Andra gånger då företagen kört med den billigaste leveransen så blir det att man måste spana efter föraren för man vet aldrig om han förlorar fighten med en dörr och vänder tillbaka.

Skitsnacket att de inte har telefoner har jag hört många ggr när man skällde ut tanten i centralen för att ett paket först gick fel, sedan lyckades de inte att knappa in portkoden fast den var på paketet, 3e gången satt jag och tittade ut på vägen i timmar tills han kom och sprang ut så han inte snubblar på en myra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Har riktigt dålig erfarenhet av DHL när dom ska köra ut paket.

Tillfälle 1:
Dom förvarnade inte att dom var påväg ut.
Lämnade ingen lapp eller något.
Jag såg statusen på webben kort efter deras försök.
Jag ringde och fråga om inte lastbilen var i stan då dom nyligen försökt, men då hade dom lyckats köra 7 mil tillbaka till kontoret på 20minuter.
Dom sa då att dom gör nytt försök dagen efter om jag kan hålla mig hemma hela dagen.

- Svarade nej och åkte 7 mil enkel resa för att hämta i Göteborg.
Såg ett hål i kartongen, men nekades att titta in i hålet förrän jag skrev under papper.
-protesterade tills hon motvilligt skrev på lappen att ett hål fanns.
Skrev under, bar till bilen, kollade in och såg skada på godset.
Gick in och påpekade det och dom hade då mage att säga "men vi vet ju inte om det uppstod före eller efter du tog paketet"... #!¤"#%"#¤#"!¤"

Andra paketet.
Samma sak igen. påstått försök utan förvarning och utan lapp efteråt.
Frågade om dom kunde lämna till lokal ombuds-butik, men icke.
Åkte 7 mil för att hämta.
Skada på paketet. Denna gång oskadd innehåll.

Kommer inte handla av butiker som använder sig av DHL-leverans till dörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Ni måste förstå att inte chauffören kan ringa till er innan dom kommer. Ni måste ju helt klart tro att det är hur glidigt som helst att köra ut paket och att dom bara har paket till er och kanske ett par till?

Verkligheten är en annan, en normal dag har en paketbil mellan ca 80-100 stopp, ska dom då ringa till alla och fråga om dem är hemma? Säg att varje samtal tar ca 1 minut, då har nästan 2h av arbetsdagen gått åt till att ringa runt till alla stopp först, det måste ju ni också förstå är ohållbart, då lönar det sig mer att transportera tillbaka dem paketen som ingen kan ta emot.

Självklart har chaufförerna telefoner, men det är inget som varken kundtjänst eller kunderna skall hålla på att ringa till.

När jag får paket leverarade av ett annat företag får jag ett sms dagen innan som frågar om jag kan vara hemma vid en viss tidpunkt. Det enda som är ohållbart är ju att hålla på att åka runt med en bil och försöka leverera paket antingen när någon inte är hemma eller ens skita i att knacka på. Sen om det är någon i kundtjänst eller chaffören som ska sköta det skiter jag som konsument i. Kunden har beställt en tjänst och det är leverans av paket.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv som speditör på ett större företag. När vi har leveranser till privatpersoner ringer vi när det kommer till terminalen och bokar en dag och ger en tid på 3-4 timmars spann samt att chauffören ringer ca 30 min innan. Dock har vi till 90 procent större sändningar, typ pallgods och inte över 30 stopp på en dag (chaufförens områden är relativt stora).
Jag vet inte hur det fungerar hos ups/dhl, men om vi kör ut en sändning och inte får tag på mottagare så debiterar vi fraktbetalaren en andra lev kostnad, alltså förlorar vi inget på att köra ut samma paket 4 ggr, kan tänka mig att samma gäller för ups/dhl

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne9108:

Jag vet inte hur det fungerar hos ups/dhl, men om vi kör ut en sändning och inte får tag på mottagare så debiterar vi fraktbetalaren en andra lev kostnad, alltså förlorar vi inget på att köra ut samma paket 4 ggr, kan tänka mig att samma gäller för ups/dhl

Eller så kan man säga att det är en bra affärs idé att inte leverera ett paket första gången eller andra eller tredje då går ju vinsten för bolaget upp.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Det finns många missförstånd i denna tråden. Är själv budbilschaufför. Kör som "Underleverantör" till UPS. Vilket i praktiken innebär att jag presenterar mig att jag svarar "Tobias, UPS" när någon ringer i telefonen. (Ja, Jag HAR en mobiltelefon)
Dock har jag fått min mobil från min arbetsgivare, Flygfrakt. UPS egna chaufförer har bara i särskilda fall mobiltelefoner. Till exempel de som jobbar på ställen där det finns många privatpersoner som har portkoder.

Det finns flera olika tjänster hos UPS. Standard, Express, Express saver.

"Standard" skall levereras inom tre dagar från avsändning "innan dagens slut"
"Express" skall levereras dagen efter avsändning innan 12:00
"Express Saver" skall levereras dagen efter avsändning men "innan dagens slut"

Tiderna gäller bara i större städer, bor man på landet kan man få vänta till kvällen även på "Express"

Vad "Innan dagens slut" räknas som är lite flytande verkar det som.

Vi chaufförer kommer varje dag till en skåpbil med mellan 60 och 90 leveranser.
Och det är ingen skillnad på prioriteringen mellan privatpersoner och företag.
Paketet skall levereras, oavsett vilket. Företag har dock lite större chans att få sina leveranser då vi kör på dagtid.

Problemet kommer med att många människor missar att uppge sin portkod. Och kanske inte ens har sitt namn på porttelefonen. Vad skall vi då göra?
Vi har inte tillgång till de portkoder och nycklar som till exempel PostNord har. Vi kan inte komma in mer än vanliga människor.

Det sägs att människor ser chauffören gå fram till porten och inte ens ta med sig paketet.
Troligtvis har chauffören varit där flera gånger tidigare och vet att här kommer hen inte in pga låst port. Då är det ingen iden att släpa med sig paketet till porten bara för att släpa det tillbaka igen.
Man går och kollar, "Är porten kanske öppen idag?".

Många vill att man skall ringa innan och i en del fall gör vi faktiskt det med. Allt handlar om optimering.
Vet man till exempel av tidigare erfarenhet att en viss adress har låst port kanske man ringer den kunden mellan två andra stopp. För att optimera tiden det tar. Det finns dock inte en chans att vi kan ringa alla kunder innan. Och om man tänker på att det sker flera tusen leveranser i Sverige varje dag som blir det uppenbart att ingen kundtjänst i världen skulle kunna sitta och ringa så många människor innan leverans.

Kostnaden skulle bli astronomisk.

Just nu är det även juletider om ingen märkt det vilket faktiskt dubblar vår arbetsbörda. Inte nödvändigtvis dubblas personalstyrkan.

En sak som många missar med är att man kan ändrar leveransadress och dag utan kostnad.
om du inte är hemma levererar vi gladeligen till ditt jobb, granne, mamma, eller vem som helst.
Vi kan även hålla det upp till fem arbetsdagar och leverera det den dagen så du faktiskt är hemma.

Kundtjänst är ett annat kapitel. Dom ÄR idioter. Sitter i stockholm på ett kontor och har aldrig varit ute i fältet och levererat själva. Dom har inte mer info om ditt paket än det du själv kan söka fram på hemsidan. Och dom kommer bara prata med dig en enda gånga och vill bara att du skall lägga på och sluta vara jobbig.

Vi chaufförer däremot? Vi VILL leverera ditt paket. Det är skittråkigt att ta med paket tillbaka till terminalen för det är mer pappersarbete, släpande, omlastning och i slutändan fler paket dagen efter att köra ut.

God jul?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av danne9108:

Jag vet inte hur det fungerar hos ups/dhl, men om vi kör ut en sändning och inte får tag på mottagare så debiterar vi fraktbetalaren en andra lev kostnad, alltså förlorar vi inget på att köra ut samma paket 4 ggr, kan tänka mig att samma gäller för ups/dhl

Ups tar inget extra betalt för fler leveranser. Tre leveransförsök ingår i priset av frakten.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

För er som inte är nöjda och troligtvis har beställt med ex. Fri frakt eller något annat billigt alternativ så kan jag ju tillägga att ni får vad ni betalar för. På PostNord har vi bl.a tjänster för telefonavisering, inbärning, tidsbokning os.v men dessa kostar ju också betydligt mer att köpa till. I det stora hela är nog folk ganska nöjda, men sen finns det ju alltid dem som förväntar sig mer än dem har betalt för och därför blir tjuriga när tjänsten inte uppfyller deras förväntningar.

Permalänk
Medlem

Ok så man ska behöva betala extra (ge hundralapp i handen då?) till chaffören för att han ska plinga på dörren och vänta 30 sekunder? Kan breven slängas på uppfarten också då det är för jobbigt att lägga dem i brevlådan? Antar att ni på planeten Posten lever i er egna lilla värld.

Permalänk
Inaktiv

Har tagit emot leverans en gång var från FedEx och UPS. Båda gångerna har de ringt när de varit i närheten och på väg till mig. Ena gången var jag inte hemma, så de levererade till en kompis istället utan problem.

Så visst fan kan det gå åt helvete, men det är inte garanterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrBoXon:

För er som inte är nöjda och troligtvis har beställt med ex. Fri frakt eller något annat billigt alternativ så kan jag ju tillägga att ni får vad ni betalar för. På PostNord har vi bl.a tjänster för telefonavisering, inbärning, tidsbokning os.v men dessa kostar ju också betydligt mer att köpa till. I det stora hela är nog folk ganska nöjda, men sen finns det ju alltid dem som förväntar sig mer än dem har betalt för och därför blir tjuriga när tjänsten inte uppfyller deras förväntningar.

Ett ganska vanligt fall är en person som bor i lägenhet, som saknar porttelefon och portkod. Man kan förvänta sig att den som levererar då ringer och säger att de är där. Visst, garanterad tidsbokning och att ringa när de är på väg kan man väl ta en mindre avgift för.

Permalänk

UPS har otroligt dålig service såsom bemötande

Jag vill såsom personen som startade trådet säga att om ni vill ha er paket i tid så välj inte UPS. Jag har på senaste tiden haft en serie dåliga erfarenheter med dem. När man ringer så ger de inga konkreta svar, de vill att du skall vänta en hel dag på ditt paket då leveransen kan ske vilken som helst tille på dagen, och när man väl gör det så dyker de ej upp för leverans. I mitt fall så ringer de inte ens för omboka en körning utan de struntar helt i det. Dessutom så sade de vid ett tillfälle att en planerad utkörning ej skulle ske, vilket jag hörde efter att jag själv ringde in och hörde med dem. Därmed bestämde jag mig för att åka till deras huvudkontor för att hämta upp varorna (vilket tar ca en och halv timma) och när jag väl kom fram så sade dem att paketet var ute på körning. Vilket ej heller nådde mig under dagen.

Så slentrian av detta: Vill ni ha er paket i tid använd hellre någon annan post alternativ, inte UPS.

Permalänk

UPS DHL Internationellt. Visst är det märkligt att det anno 2016 inte finns en GPS-funktionalitet som indikerar hur rutten ser ut, speciellt för de som sällan får paket (svårt att vet)? Även om man registrerar sig för uppdaterad information så är det kört...avisaten ej hemma, grind låst..förstår inte att
75 -85 cm från grinden sitter porttelfonen...ett helvete, har på de senaste två åren fått ca 30 paket via utlandet. kanske 8-9 ringde på portkoden. Fantastiskt ...i PRAKTIKEN HAR JAG alltid kikat och förberett mig på leverans av dessa 30....

Det som jag frapperas utav är trots allt att inget sms går ut på morgonen då de kör sina rundor trots registrering på deras allehanda komplicerade webbsidor, år 2016..... Rundorna hos UPS här alltid densamma och likaså DHL, i alla fall i min stad för mig.
Inom ett spann på 60 minuter har jag nu noterat det senaste året men det är klart... Jag ska stå vid grinden i 60 minuter för majoriteten av chafförerna är inte läskunniga och sannolikt är porttelefonkoden inte läsbar 75 cm från grinden...
I övrigt DHL är ett företag som alltid ska undvikas, maken till konstigheter och svårigheter när man ska ha kontakt med kundservice webben deras, hallelujia År 2016 ............., och deras hantering av paket är förhoppningsvist välbekant för flertalet. Förra året var det smygfilmningar där de kastade hej vilt paket. Bara söka på journalistiska artiklar.
DHL är det transportbolag som jag genom åren verkligen förundrat mig hur det är möjligt att de överlever.

MINSTA MOTSTÅNDETS LAG härskar hos flertalet chaufförer.
Jag rapporterar sedan nästan förra sommaren varje gång när de inte ringt på. Fick lejd rakt in till högre höns....
Beviset finns på nallen om de inte ringt på så nu har faktiskt UPS som börjat ringa på porttelefonen ( de har t.o.m haft hat trick nu på sista tiden), ej DHL, de fortsätter med usla chaufförer....UPS är ett bättre företag här lokalt med uppenbarligen en chef som har lite pondus och förmodligen omtyckt.

DHL=DassigtHanteradeLevranser och gärna göra allt så svårt som möjligt med målsättningen att kunden ska hämta godset...då tiden i telefon tar död på i snitt en halvtimme per ärende....minst.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

...
Kundtjänst är ett annat kapitel. Dom ÄR idioter. Sitter i stockholm på ett kontor och har aldrig varit ute i fältet och levererat själva. Dom har inte mer info om ditt paket än det du själv kan söka fram på hemsidan. Och dom kommer bara prata med dig en enda gånga och vill bara att du skall lägga på och sluta vara jobbig.

Vi chaufförer däremot? Vi VILL leverera ditt paket. Det är skittråkigt att ta med paket tillbaka till terminalen för det är mer pappersarbete, släpande, omlastning och i slutändan fler paket dagen efter att köra ut.

God jul?

Sjukt bra inlägg. Jag gillar din ärlighet.

Jag fick ett paket från Kina för någon vecka sedan med just UPS. Chauffören ringde faktiskt och frågade hur han skulle göra när det visade sig att jag inte var hemma. Lägg det under frugans bil sa jag

//K

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

Ibland undrar man hur så stora företag får lov att bete sig på det här viset. Tills man inser att det är precis så världen fungerar. Eller snarare inte fungerar. Störst går först, minst blir mos, som min scoutledare en gång sa. Det är det som gäller här i livet.
Jag blev själv förbannad på UPS för ett par månader sedan. Det var första och sista gången jag fick mitt paket levererat med dem. Chauffören kommer hem till mig och stoppar den sedvanliga lappen i min dörr. När jag ser den när jag kommer hem ringer jag dem och frågar om de kan säga åt sin chaufför att komma på eftermiddagen, då jag inte är hemma på förmiddagen. Detta visade sig också vara ett jävla äventyr, speciellt som killen på deras telefonsupport knappt kunde svenska. Till slut lyckades jag få ur honom att de INTE kunde lämna paketet på eftermiddagen, någon anledning var tydligen för mycket begärt.
"Men jag är i skolan varje vardag på förmiddagen. Ni får ta det till helgen då"
"Vi inte leverera på helgen"
"... Då får ni väl lämna paketet på verandan då!"
"Vi inte kan lämna paket bara vid dörren"
"Men hur är det meningen att jag ska få mitt paket då?!"
"Jag är ledsen, jag inte kan hjälpa dig"
Nej, uppenbarligen inte. Tydligen ska alla som inte är hemma när det passar dem på förmiddagen vara hänvisade till deras terminal i Långtbortistan. Att man ska behöva betala för soppan är för mig obegripligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Ibland undrar man hur så stora företag får lov att bete sig på det här viset. Tills man inser att det är precis så världen fungerar. Eller snarare inte fungerar. Störst går först, minst blir mos, som min scoutledare en gång sa. Det är det som gäller här i livet.
Jag blev själv förbannad på UPS för ett par månader sedan. Det var första och sista gången jag fick mitt paket levererat med dem. Chauffören kommer hem till mig och stoppar den sedvanliga lappen i min dörr. När jag ser den när jag kommer hem ringer jag dem och frågar om de kan säga åt sin chaufför att komma på eftermiddagen, då jag inte är hemma på förmiddagen. Detta visade sig också vara ett jävla äventyr, speciellt som killen på deras telefonsupport knappt kunde svenska. Till slut lyckades jag få ur honom att de INTE kunde lämna paketet på eftermiddagen, någon anledning var tydligen för mycket begärt.
"Men jag är i skolan varje vardag på förmiddagen. Ni får ta det till helgen då"
"Vi inte leverera på helgen"
"... Då får ni väl lämna paketet på verandan då!"
"Vi inte kan lämna paket bara vid dörren"
"Men hur är det meningen att jag ska få mitt paket då?!"
"Jag är ledsen, jag inte kan hjälpa dig"
Nej, uppenbarligen inte. Tydligen ska alla som inte är hemma när det passar dem på förmiddagen vara hänvisade till deras terminal i Långtbortistan. Att man ska behöva betala för soppan är för mig obegripligt.

Leverans sker dagtid helgfria vardagar, annars får du nog betala en helvetes massa mer. Dom kör troligtvis bara ditt område på förmiddagen, på eftermiddagen är bilen någon helt annanstans. Att dom inte kan ställa det på verandan beror ju på att händer det något så paketet försvinner så är det ju dem som blir ersättningsskyldiga.

Att du inte bara bad dem köra det till din skola?

Permalänk
Medlem

Beställde ett par hörlurar från degauss som bara hade UPS som alternativ, *suck*.

Tänkte att det här blir nog en sorlig historia. Dock blev jag riktigt positivt överraskad idag.

Kl. 07:00 ringde telefonen och väckte mig och undrade vem fasen ringer så tidigt. Svarade lite halvt irriterad och nyvaknad. På andra sidan luren var det en riktigt morgonpigg UPS kille som undrade om jag är hemma kl 9-10 idag.

Först var jag helt förvånad att det var UPS som ringde så irritationen försvann direkt till lycka. Svarade att jag tyvärr inte kommer vara det och undrade om jag kunde skriva en lapp att det går bra att lämna det utanför dörren. UPS killen svarade direkt att "paketet är så litet att det får plats i brevlådan, går det bra om jag lägger det där?".

Svarade att det gick alldeles utmärkt.

Nu återstår det att se om paketet ligger i brevlådan eller inte efter jobbet. Om det gör det så är jag enormt glad!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Igår eftermiddag låg det mycket riktigt ett paket i brevlådan från UPS!

pluspoäng, dem har lite att ta igen men det går åt rätt håll.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Fick precis ett jätte stort och otympligt paket till dörren, 3 tr utan hiss. Egentligen var det två stora tunga paket som var ihop joxade med band och täckt med svart plast till ett monster paket på 35kg.
Jag hade tänkt hjälpa budet att bära upp grejorna, men han var redan framme utanför dörren till lägenheten.
Det är ett tufft jobb att köra ut. Jag har inget att klaga på när det gäller UPS, jag har alltid fått grejorna hem. Postnord däremot är rena farsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Det finns många missförstånd i denna tråden. Är själv budbilschaufför. Kör som "Underleverantör" till UPS.

TEXT

God jul?

Mycket trevligt och bra inlägg.
När du jobbar för en under ups. Får man fråga vilken?
För många underleverantörer för ups har aldrig vart problem för mig. Jetpak tex är alltid klockrena några av dom bästa bud jag vart i kontakt med.
Men har bara haft problem när postnord eller ups själva skall leverera till mig. Då får man inte veta att det är dags för paketet att levereras, och även om man är hemma (bor i villa) så missar man deras leverans.
Båda dessa har jag sett köra upp till huset vänta max 5 sekunder och sedan kört igen. Jag har med andra ord inte hunnit ta mig från vardagsrummet och till ytterdörren förrens dom kört iväg igen.
Vet absolut att det finns bra bud men vissa leverantörer samlar uppenbarligen på dom som inte är lika ärliga och uppriktiga som du (tyvärr) eller så har dom stressat ihjäl sina bud så till den gränsen att dom inte orkar engagera sig längre.

Har själv kört budbil för många år sedan under en sommar samt kört tidningsbil i två år så jag vet hur stressigt det kan vara emellanåt så det är absolut inget personligt agg emot några individuella bud utan snarare mot tjänsterna och deras upplägg som sådant.
Som tex postnord där budet inte behöver gå ut ur bilen utan bara vänta ute vid vägen en kort stund innan dom kör igen (vad jag får sagt till mig av potsnord varje gång jag undrar varför budet körde innan jag hann kommer ut ur huset igen).

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Blev snuvad av dom på leveransen. Väntade på ett paket och var legitimt sjuk och hemma den dagen. När man går på muggen så ligger det en lapp på golvet att dom har ringt på och sökt mig. My ass. Dom körde bara förbi, om dom ens var i närheten.