exempelbild 85 och 18-200 FreakyLeo

Permalänk

exempelbild 85 och 18-200 FreakyLeo

Ville inte poste i originaltråder då det blir off topic.

Se http://www.sweclockers.com/forum/103-foto/1175631-koprad-syst...

Skrivet av FreakyLeo:

Laddar du upp bilder någon annanstans?

Jag har inget digitalt publikt album om du menar det. Jag publicerar inte mina bilder på det viset. Framförallt lägger jag inte upp personliga bilder etc utan mest lite diverse bilder tagna på allmänna platser, utomhus etc. Därmot lägger jag upp enstaka bilder mest på skoj, dock inte organiserat i några album. Då kör jag ett gratis imageshack konto.

Helt off topic men här klistrade jag inte några bilder som lag la upp tidigare i december, några diuverse jul/köpcentrum tagna med 85/1.8 spontant när jag var och handlade... oplandera spontanbilder allting alla under shoppingturer...på stan/köpcentrum. Jag lägger upp enstaka bilder publikt på skoj bara... mest för att det är roligt att få förslag på förbättringar etc

tagna vid f/.8 och med 85/1.8G

En med 18-200 @ 18mm

Permalänk
Medlem

Ska man jämföra bokeh:n är det väl kanske snarare så att man får ta bilder på samma brännvidd och samma bländare osv och jämföra.

Bokeh:n på ett objektiv kan ju dessutom åxå vara olika bra vid olika bländare. Nikon 35/1.8 har tex ganska markerade kanter på oskärpecirklarna vidöppen och ger då rätt röriga bakgrunder, men om man bländar ner det en smula blir kanterna inte lika markerade och då ser det mycket bättre ut.

Hur som helst:
18-70 vs 50/1.8, vidöppet:

På f/8

70-210/4-5.6 vs Tamron 90 vidöppet:

f/8

http://motljus.no-ip.org/bilder/bokeh/70-210_vs_90_f8.jpg

Dessa bilder tog jag för att jämföra bokeh:n på olika objektiv, därav samma brännvidd. Skulle jag zoomat in med 70-210:n i jämförelse med Tamron 90 skulle oskärpecirklarna blivit större, men de skullte fortfarande ha en mer markerad kant. Vilket som skulle se bäst/smetigast ut skulle i högsta grad bero på bakgrunden. I en riktigt rörig bakgrund är det möjligt/troligt att Tamron 90 fortfarande skulle ge bäst resultat, medan med en lite mer homogen bakgrund skulle det bli väldigt mjukt med 70-210:n.
Här är en bild på 210mm med 70-210:n som ju har "sådär" bokeh, men ändå ser det mjukt ut:

Permalänk

Hinner inte med att höra några kontrollerade tester idag får se om jag får tid under helgen, men här är några bilder från i somras, tagna med 18-200 kitobjektivet. 18-105 är helt jämförbart, bara att det faktiskt är snäppet skarpare vid 100mm är 18-200 är vid 200, annars är det rätt lika.

135mm f/5.6

170mm f/5.6

200mm f/5.6

170mm f/5.6

Inte för att det är något speciellt bra bilder i sig, men bildkvaliteten fungerar helt ok. 1an är på en djurpark, men övriga är från vanliga promenader, spontanbilder alltså.

Faktum är att största nackdelen för actionfoto (typ fåglar etc) är att då jag kör 1/500s - 1/1000s blir ibland isot högr om det inte är dagsljus. Kråkan ex är ISO6400 och 1/1000s.