Tele2 lurade mig på erbjudandet!
Hej!
Min berättelse:
Jag var tidigt intresserad av Nokias nya Lumia 920 och ville beställa en sådan genom min nuvarande operatör, Tele2. Ok, så i början av oktober ringer jag till Tele2s kundtjänst och frågar om det går att förboka telefonen, svaret blir nej det går inte eftersom de inte vet om de ens kommer att ta in telefonen och jag får boka när den väl ligger uppe i deras webbutik.
Jag kollar sedan deras sida varje dag sedan början av oktober för att kunna göra en tidig förhandsbeställning och den 24e oktober dyker telefonen upp så jag ringer snabbt in en bokning bara någon timme efter att den gått att beställa. Dagen efter (25e oktober) går Tele2 ut med erbjudandet "100 första som bokar telefonen får en laddplatta gratis", najs tänker jag och känner mig övertygad om att jag är bland de 100 första.
Telefonen anlände igår (28e november), vilket jag tolkade som att jag låg i den första "batchen" men när jag öppnar paketet ligger ingen laddplatta i. Ok, kan ju varit så att jag inte var bland de 100 första ändå men jag vill ändå kolla och se om det blivit något fel då jag känner att jag var ganska snabb på att beställa.
Ringde Tele2s kundtjänst men där säger de att de inte kan se köplats och hänvisar mig till deras leverantör av telefoner, Brightpoint, som jag ringer upp. Efter en lång väntetid så säger hon i telefon att jag inte är med bland de 100 första och att de måste varit de som bokade telefonen redan innan den lades upp på Tele2s sida. ??? Är mitt svar på det, varför ens gå ut med en kampanj i så fall frågar jag samt att jag påpekar att jag ringde långt innan och ville förboka men inte kunde. Brightpoint kan inte svara på det utan hänvisar tillbaka till Tele2s kundtjänst.
Urk, ok, ringer dem igen och de totalt motsäger Brightpoint och menar att telefonen inte alls gick att förboka innan den lades upp på deras webbsida (den 24e oktober) men hävdar också att då jag beställde innan kampanjen lades upp så är jag inte bland de 100 första!
I min värld så betyder de 100 första de facto de 100 första, inte "de 100 första från och med nu". Så nu känner jag mig klämd mellan 2 delar av samma företag där den ena delen (Tele2) säger att jag beställde för tidigt och den andra (Brightpoint) att jag beställde för sent. Jag har hört av mig till den kommunala konsumentombudsmannen då jag anser att jag var bland de 100 första som bokade telefonen och att jag sålunda ska kunna ta del av erbjudandet.