Tele2 lurade mig på erbjudandet!

Permalänk
Medlem

Tele2 lurade mig på erbjudandet!

Hej!

Min berättelse:

Jag var tidigt intresserad av Nokias nya Lumia 920 och ville beställa en sådan genom min nuvarande operatör, Tele2. Ok, så i början av oktober ringer jag till Tele2s kundtjänst och frågar om det går att förboka telefonen, svaret blir nej det går inte eftersom de inte vet om de ens kommer att ta in telefonen och jag får boka när den väl ligger uppe i deras webbutik.

Jag kollar sedan deras sida varje dag sedan början av oktober för att kunna göra en tidig förhandsbeställning och den 24e oktober dyker telefonen upp så jag ringer snabbt in en bokning bara någon timme efter att den gått att beställa. Dagen efter (25e oktober) går Tele2 ut med erbjudandet "100 första som bokar telefonen får en laddplatta gratis", najs tänker jag och känner mig övertygad om att jag är bland de 100 första.

Telefonen anlände igår (28e november), vilket jag tolkade som att jag låg i den första "batchen" men när jag öppnar paketet ligger ingen laddplatta i. Ok, kan ju varit så att jag inte var bland de 100 första ändå men jag vill ändå kolla och se om det blivit något fel då jag känner att jag var ganska snabb på att beställa.

Ringde Tele2s kundtjänst men där säger de att de inte kan se köplats och hänvisar mig till deras leverantör av telefoner, Brightpoint, som jag ringer upp. Efter en lång väntetid så säger hon i telefon att jag inte är med bland de 100 första och att de måste varit de som bokade telefonen redan innan den lades upp på Tele2s sida. ??? Är mitt svar på det, varför ens gå ut med en kampanj i så fall frågar jag samt att jag påpekar att jag ringde långt innan och ville förboka men inte kunde. Brightpoint kan inte svara på det utan hänvisar tillbaka till Tele2s kundtjänst.

Urk, ok, ringer dem igen och de totalt motsäger Brightpoint och menar att telefonen inte alls gick att förboka innan den lades upp på deras webbsida (den 24e oktober) men hävdar också att då jag beställde innan kampanjen lades upp så är jag inte bland de 100 första!

I min värld så betyder de 100 första de facto de 100 första, inte "de 100 första från och med nu". Så nu känner jag mig klämd mellan 2 delar av samma företag där den ena delen (Tele2) säger att jag beställde för tidigt och den andra (Brightpoint) att jag beställde för sent. Jag har hört av mig till den kommunala konsumentombudsmannen då jag anser att jag var bland de 100 första som bokade telefonen och att jag sålunda ska kunna ta del av erbjudandet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cfwin:

Hej!

Min berättelse:

Jag var tidigt intresserad av Nokias nya Lumia 920 och ville beställa en sådan genom min nuvarande operatör, Tele2. Ok, så i början av oktober ringer jag till Tele2s kundtjänst och frågar om det går att förboka telefonen, svaret blir nej det går inte eftersom de inte vet om de ens kommer att ta in telefonen och jag får boka när den väl ligger uppe i deras webbutik.

Jag kollar sedan deras sida varje dag sedan början av oktober för att kunna göra en tidig förhandsbeställning och den 24e oktober dyker telefonen upp så jag ringer snabbt in en bokning bara någon timme efter att den gått att beställa. Dagen efter (25e oktober) går Tele2 ut med erbjudandet "100 första som bokar telefonen får en laddplatta gratis", najs tänker jag och känner mig övertygad om att jag är bland de 100 första.

Telefonen anlände igår (28e november), vilket jag tolkade som att jag låg i den första "batchen" men när jag öppnar paketet ligger ingen laddplatta i. Ok, kan ju varit så att jag inte var bland de 100 första ändå men jag vill ändå kolla och se om det blivit något fel då jag känner att jag var ganska snabb på att beställa.

Ringde Tele2s kundtjänst men där säger de att de inte kan se köplats och hänvisar mig till deras leverantör av telefoner, Brightpoint, som jag ringer upp. Efter en lång väntetid så säger hon i telefon att jag inte är med bland de 100 första och att de måste varit de som bokade telefonen redan innan den lades upp på Tele2s sida. ??? Är mitt svar på det, varför ens gå ut med en kampanj i så fall frågar jag samt att jag påpekar att jag ringde långt innan och ville förboka men inte kunde. Brightpoint kan inte svara på det utan hänvisar tillbaka till Tele2s kundtjänst.

Urk, ok, ringer dem igen och de totalt motsäger Brightpoint och menar att telefonen inte alls gick att förboka innan den lades upp på deras webbsida (den 24e oktober) men hävdar också att då jag beställde innan kampanjen lades upp så är jag inte bland de 100 första!

I min värld så betyder de 100 första de facto de 100 första, inte "de 100 första från och med nu". Så nu känner jag mig klämd mellan 2 delar av samma företag där den ena delen (Tele2) säger att jag beställde för tidigt och den andra (Brightpoint) att jag beställde för sent. Jag har hört av mig till den kommunala konsumentombudsmannen då jag anser att jag var bland de 100 första som bokade telefonen och att jag sålunda ska kunna ta del av erbjudandet.

I riktiga världen kan man inte vara bland de 100 första i ett erbjudande om inte erbjudandet existerar.
Köper man en Dator idag med en skärm och om två veckor så får man 50% rabatt om man köper samma skärm med datorn så betyder inte det att man kommer få retroaktiv rabatt.

Tyvärr!
Kan knappast säga att du har blivit på dyvlad något men ännu en anledning att inte förvänta sig att man ska få något av Tele2.
(Som förövrigt har fördrivit TeleMarketing från Spanien för att kringgå svensk arbetslivsbeskattning och arbetsregler, skitbolag)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nej du har inte blivit lurad. Du bokade innan kampanjen fanns. Gilla läget.

Permalänk
Lego Master

Ja, jag likställer det med att köpa en vara som senare kommer på rea. I vissa fall kan man få retroaktiv rabatt, i andra inte. I det här fallet handlar det troligen om ett begränsat antal laddplattor som fanns tillgängliga, svårt att omfördela dem i efterhand.

Så nej, Tele2 har inte busat (däremot kanske de kunde varit schyssta ändå).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tele 2 har ju helt rätt i det dom säger, du beställde ju innan kampanjen ens var officiell

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

*taff shiet"
jag köpte ett spel på steam som dagen efter hade 75% rea, lipar jag för det? ne

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Om du vänder på steken då? Du ser erbjudandet och beställer omgående, men innan kampanjen ens fanns så hade 100 personer innan dig redan beställt telefonen och alla de får plattorna. Känns det inte ganska meningslöst att gå ut med erbjudandet då ifall det redan är försent att ta del av det?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Jag känner mig likadant.. Jag beställde 26/10 och då stod det att dom 100 första skulle få en laddningsplatta och efter det gällde 200-300 personer.. Aja man kanske skulle kontakta tele2 angående detta?

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem

Det jag främst ogillade var att jag fick de dubbla budskapen från Brightpoint/Tele2, ett du beställde för sent och två du beställde för tidigt. Så när i h-e skulle jag då ha beställt?!?

Kontaktade min kommunala KO och hon sa väl i princip att de kan hävda att det är fr.o.m. kampanjstarten (25e), men att de är klandervärt att använda en sådan formulering som "100 första" om det inte är de faktiskt 100 första samt att det inte går att kolla i efterhand. Men det intressanta var att om man kan samla fler som beställt innan så skulle man kunna driva ett mål till Konsumentverket om otydlig marknadsföring i strid med Marknadsföringslagstiftningen.