Permalänk
Medlem

Tjejen söker liten kamera.

Hej,
min flickvän är ute efter en kamera med max pris 3500 gärna mindre.
Det ska vara en liten kamera så hon kan ha den i handväskan.
Ingen av oss är något vidare på kameror därför vänder vi oss hit.

Har ni några förslag?
Tack på förhand.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Canon PowerShot S100 är kameran ni söker.

Permalänk
Medlem

Nikon J1, om ni vill ha en systemkamera/utbytbart objektiv

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Nikon J1, om ni vill ha en systemkamera/utbytbart objektiv

Visst är det ett bra val, men inte till en kvinna som söker "Det ska vara en liten kamera så hon kan ha den i handväskan"

Canon PowerShot S100 som roberto99 skriver är ett bättre val då! (eller man kanske ska skriva det bästa valet ) Eller om du kan gå upp ett steg och välja Sony RX100 istället!

Annars så är Canon S100 det ultimata valet!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Canon PowerShot S100 är kameran ni söker.

Skrivet av Sputte:

Nikon J1, om ni vill ha en systemkamera/utbytbart objektiv

Skrivet av skog1s:

Visst är det ett bra val, men inte till en kvinna som söker "Det ska vara en liten kamera så hon kan ha den i handväskan"

Canon PowerShot S100 som roberto99 skriver är ett bättre val då! (eller man kanske ska skriva det bästa valet ) Eller om du kan gå upp ett steg och välja Sony RX100 istället!

Annars så är Canon S100 det ultimata valet!!

S100 tyckte hon såg bra ut, så det lutar mot den.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nikon v1 är betydligt bättre än s100 då den har större sensor och snabb auto fokus samt hybridsökare. Även möjligt att byta objektiv med nikon 1 systemet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören om S100. Det är en bra kamera som funkar fint på auto, men som dessutom går att ställa det mesta helt manuellt på om man skulle vilja. Den har, för sin storlek en ganska stor sensor och ganska ljusstark optik. Vill man ha något bra som är riktigt kompakt inom den budgeten är det nog det bästa valet. Jag har en S100 som komplement till min systemkamera och är riktigt nöjd.

RX100 som några nämnt är definitivt bättre, men kostar ju åxå nästan det dubbla.

Skrivet av Tokoza:

Nikon v1 är betydligt bättre än s100 då den har större sensor och snabb auto fokus samt hybridsökare. Även möjligt att byta objektiv med nikon 1 systemet.

Rent tekniskt är den bättre, men utifrån vad som står skrivet i första inlägget så är jag ganska tveksam till om den är bästa valet i detta fallet. Då vore RX100 ett bättre val, då den är nästan lika kompakt som S100 och som har lika stor sensor som Nikon CX.

Permalänk
Medlem

Sony rx100 verka ju vara en intressant ny skapelse. Men jag förmodar att den kommer att hamna ovanför budget på 3500 kr...

Artikelförfattaren på Fotosidan verkar vara överdrivet lyrisk; får en känsla av att det hanlar om reklam iställe för review... Och det återstår att se hur brusprestandan blir med de 20 MP som rx 100 erbjuder, då det i mitt sinne inte endast beror på sensorstorleken, utan även på hur stora ljusinsamlings pixlarna är och teknologi...

Permalänk
Moderator
Moderator

Kör själv en gen 1 Canon Powershot S90 och den är fruktansvärt bra. Med den kan ni köra full auto eller om ni känner att ni vill trixa lite så kan man göra otroligt många manuella inställningar (för att vara en kompaktkamera). Denna kameran är min "daily carry" som hobbyfotograf. Jag har fotat allt möjligt med systemkamera och av alla kompakter jag provat eller sett föll mitt val på S90 för en kamera som alltid kan finnas till hands. Det enda negativa är att den är lite glatt i skalet men det rättade de till i generation 2 och på S100.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Sony rx100 verka ju vara en intressant ny skapelse. Men jag förmodar att den kommer att hamna ovanför budget på 3500 kr...

Artikelförfattaren på Fotosidan verkar vara överdrivet lyrisk; får en känsla av att det hanlar om reklam iställe för review... Och det återstår att se hur brusprestandan blir med de 20 MP som rx 100 erbjuder, då det i mitt sinne inte endast beror på sensorstorleken, utan även på hur stora ljusinsamlings pixlarna är och teknologi...

Brusprestandan handlar inte om pixlarnas storlek utan om den ljusuppsamlande ytan. Med hjälp av mikrolinser täcker man oftast hela (eller nästan) sensorytan, även om många pixlar gör att ledare och annan elektronik på sensorn tar plats från själva pixlarna. Tittar man på bilden i samma slutliga storlek kommer skillnaden mellan två sensorer med samma fysiska mått, men med tex 10 resp 20Mpix att ha ungefär samma mängd brus, men sensorn med 20Mpix har pontential att återge fler detaljer.
Sen kan jag tycka att 20Mpix är lite löjligt mycket, men det är en annan sak.

Jag tycker att RX100 presterar riktigt bra upp till ISO1600 och bilderna är fortfarande fullt användbara för print i A3-format på ISO6400. Faktum är att brusprestandan verkar vara bedrövande nära min D300, fast med högre upplösning. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Brusprestandan handlar inte om pixlarnas storlek utan om den ljusuppsamlande ytan. Med hjälp av mikrolinser täcker man oftast hela (eller nästan) sensorytan, även om många pixlar gör att ledare och annan elektronik på sensorn tar plats från själva pixlarna. Tittar man på bilden i samma slutliga storlek kommer skillnaden mellan två sensorer med samma fysiska mått, men med tex 10 resp 20Mpix att ha ungefär samma mängd brus, men sensorn med 20Mpix har pontential att återge fler detaljer.
Sen kan jag tycka att 20Mpix är lite löjligt mycket, men det är en annan sak.

Jag tycker att RX100 presterar riktigt bra upp till ISO1600 och bilderna är fortfarande fullt användbara för print i A3-format på ISO6400. Faktum är att brusprestandan verkar vara bedrövande nära min D300, fast med högre upplösning. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida.

Är medveten om att många anser att pixelstorleken inte har ngt att göra med brusprestandan. Själv delar jag inte riktigt denna uppfattningen speciellt om man ser till brunivå på pixelnivå (Om ytan där fotonerna insamlas är större (pixelytan) blir insamligseffektiviteten bättre, vilket ger fler fotoner per tidsenhet och lägre SNR. Teknik som ger mindre brus och algoritmer som tar bort brus gör att man kan tillverka sensorer med högre pixelantal där bilden inte försämras brusmässigt - snarare blir det en fördel då man kan få med fler detaljer...).

Exempelvis har Nikon d800 med 36 MP högre brusnivå än Nikon d4 med 16 MP. Men d800 är ändå väldigt bra på att bevara detaljer vid högre iso så den högre brusnivån behöver inte alltid innebära att bilderna blir dåliga... Givetvis upplevs 36 MP inte alls lika brusig då den interpoleras ner till 16 MP bildstorlek.

Permalänk
Medlem

Att jämföra brusprestanda på pixelnivå är ju helt ointressant om man inte avser att sitta och titta på bilderna i 100% storlek på skärmen. (Normala människor brukar inte göra det.) Nej, bilderna ska, naturligvis jämföras vid samma storlek. Ska man jämföra bilder från D4 och D800 måste man självklart skala ner D800-bilder till 16Mpix först, eller så printar man dem på papper i samma storlek. Allt annat är ju ointressant.

Hur som helst verkar RX100 ligga nära min D300 även om man jämför på pixelnivå.

Permalänk
Medlem

Du har en poäng i det du skriver Dumbo om att man bör skala ner bilderna till samma storlek innan man jämför. Men, om ökade pixelantalet inte kan ökad detaljeringsgrad pga brus på pixelnivå förloras ju poängen med att ha fler pixlar; tar ju bara mer lagringsytrumme...

Hur kan du vara säker på att de har samma brunivå på pixelnivå? Och menar du efter att 20 MP bilden skalats ner till 12 Mp?

Permalänk
Medlem

RX100 har, på lägre ISO-tal otvivelaktigt betydligt mer detaljer än jag kan få ut från min D300 iaf. Jämför man bilder med de båda tagna på ISO200, tex, så har RX100 definitivt mer detaljer. Om det är lika mycket mer detaljer som det är ökat antal pixlar ska jag dock låta vara osagt.

Jag har tittat på bilder från de båda i 100% på skärmen och tycker mig se att det inte är nån enorm skillnad i brusnivå och då är RX100 betydligt mer högupplöst och återger inte märkbart mindre detaljer.
Det ska, såklart, noteras att detta handlar om att jag, med mina ögon (normal syn), tittat på bilder och inte några uppmätta resultat eller vetenskapliga tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Faktum är att brusprestandan verkar vara bedrövande nära min D300, fast med högre upplösning.

Offtopic/
Och det finns inget att uppgradera till som inte samtidigt snor 1/3 av befintlig räckvidd. Fy Nikon.
/slut Offtopic.