handhållet slutartider och brännvidder utan VR

Permalänk

handhållet slutartider och brännvidder utan VR

En fråga till er som har något vidare objektiv utan VR.

För brännvidder iallafall mellan 35 och 100 har jag märkt att jag kan handhålla utan VR på 1/(2b)s b = brännvidden i mm.
Men jag har inte kollat om det är konstant, håller denne regel även nedåt 10mm?

Låt oss säga att man har vindvinkel med 10mm, för jag då kunna förvänta mig (när jag klarar 1/15s på 35mm) att klara 1/5s handhållet utan stöd?

Ibland händer det att man önskar lite vidare vinkel än 18mm, och jag har försöke med panorama i 2 dimensioner men det är svårt att få det bra, dvs pga distorsionerna så blir det svårt att få ihop kontrollpunkterna på ett vettigt sätt och sen är det relativt tidsödande om det gäller många bilder => OK för enstaka bilder men inte för många bilder.

Med 18mm och kitobjektivet har man ju VR, vilket jag tycker är ypperligt.

Går man dock ned på vidvinkel saknas VR, då kommer frågan om tumregeln för slutare/brännvidd håller även för vidvinkel?

Permalänk
Rekordmedlem

Det funkar knappast på samma sätt när det gäller långa tider då du påverkas av andning och puls på ett annat sätt ju längre tiderna blir. Sen så är det inte lätt att fota på frihand med supervidvinkliga optiker, du fotograferar dig själv om du inte har stativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jovisst, men jag klarar 1/2-1/4 utan problem med VR, men givetvis måste man hålla andan medans kan trycker av. Dvs det går ju inte att spontanfota utan man måste stanna och lugna ned sig några sekunder, hitta rätt pose etc och så hålla andan. Då har jag iaf lärt mig, eftersom jag sällan har stativ så har jag vant mig.

Det jag märkt i praktiken är att oavsett vad man så verkar magiska gränsen ungefär 1/2-1/4s utan stöd.
Varken VR eller monopod kan råda bot på det.

Däremot om jag sätter mig och lutar armbågarna mot ett stöd kan jag pressa till 1s.

Gissningsvis borde 1/5s alltså gå med vidvinkel under motsvarande omständigheter, eller?

Det jag har i åtanke är tex
Sigma AF 10-20/3,5 EX DC IF HSM
Sigma AF 10-20/4-5,6 EX DC HSM
eller liknande objektiv.

Inte renodlade fisheye utan bara extrem vidvinkel.

Permalänk

1/(b/2) menar du väl? Annars blir det 1/70 på 35mm och 1/20 på 10mm

Jag har också börjat labba en del med handhållet sedan jag skaffade tele. Tycker inte jag kan sätta en generell slutartid enbart bå grund av brännvidden, utan avståndet till objektet påverkar också en hel del.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Sandström, du har helt rätt jag skrev fel, tackar... jo jag menar 1/(b/2), eller kanske enklare att skriva 2/b .)

Oftast kör jag safe, men är det mörkt har man inte råd att köra safe, utan då pressar jag och så tar några extra bilder ifall någon blir oskarp.

Nu har jag bara 18-200mm med VrII men där kommer jag ned till 1/8s som absolut bäst vid 200mm, men då är det gränsfall. 1/15s är väl det jag oftast kör om jag ska pressa vid 200 med vr. utan vr på 200 har jag inte ens testat.

För mig är det mest intressant för tillfället vid de lägre brännvidderna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är med på din formel. Jag kanske bara är korkad, men 1/(2b) borde, på 35mm, ge 1/70?

Hur som helst så använder jag den vanliga tumregeln 1/(1.5*b) och den verkar, utan att ha gjort några jättegrundliga studier, gå att använda oavsett brännvidd. Sen kan jag i regel handhålla längre tider än så, men jag brukar spela på säkra kort om jag inte måste töja på gränsernal.

Edit:
Då var det klargjort med formeln åxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

utan avståndet till objektet påverkar också en hel del.

Brännvidden varierar med fokusavståndet på de flesta moderna objektiv.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Brännvidden varierar med fokusavståndet på de flesta moderna objektiv.

nu vat det inte riktigt så jag menade. Utan snarare att en bil på 10 meter tillåter längre slutartid än ett palats på 300 meter, vid samma brännvidd. Men tja, det beror ju även på vad man fotar, hur mycket detaljer det finns att bevara osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem

Ja motivet spelar roll det också, och vr och stativ och handhållet ger olika resultat beroende på motivet, men som jag tidigare skrev så kan extremvidvinklar göra att man själv är med på bilden, Nikons 6mm fotograferar bakom optiken åtminstone på en fullformatkamera så där kan ett stativ vara bra för att inte få med bitar av fotografen i bild en sån optik som handhålls ger nästan garanterat fotograffötter på bilden.
Inget slår ett stativ, men det viktigaste är att man lär sig vad som funkar och inte med de prylar man har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

nu vat det inte riktigt så jag menade. Utan snarare att en bil på 10 meter tillåter längre slutartid än ett palats på 300 meter, vid samma brännvidd. Men tja, det beror ju även på vad man fotar, hur mycket detaljer det finns att bevara osv.

Nja, varför skulle det bli så? tror inte jag hänger med. Beror kanske på hur man menar dock.

Det är väl snarare pixeltätheten isåfall som spelarroll. En pixel upptar en viss bildvinkeln, den är samma oavsett hur lång bort motivet är.

Såsom jag mäter när jag tester är att tar kollar på 100% crop och ser om det finns oskärpa på pixelnivå. Ev oskärpa som är mindre än en halv pixel eller så syns ju ändå inte. Sen är det klar att på långt håll får man ju in ett helt öga per pixel, på nära håll en ögonfrans.

Permalänk
Medlem

Provade idag. 1/5sec funkar att handhålla på 8mm, sen börjar det bli väl skakigt..går säkert att pressa det lite.
Med 8mm brännvidd på Dxsensor får inte jag med några fotograffötter...
Edit: Här får du en handhållen bild på 1/3sec på vårt (min sambos mest....) stökiga garage

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

nu vat det inte riktigt så jag menade. Utan snarare att en bil på 10 meter tillåter längre slutartid än ett palats på 300 meter, vid samma brännvidd. Men tja, det beror ju även på vad man fotar, hur mycket detaljer det finns att bevara osv.

Skickades från m.sweclockers.com

För att objektiven ska kunna fokusera snabbare och för att delarna inne i objektivet inte ska behöva röra sig lika långt så väljer man att korta brännvidden när man fokuserar närmare. Ett ganska extremt exempel på det är Nikons 18-200, som vid närgränsen snarare än runt 130mm (kommer inte ihåg exakt) även om man ställt in det på 200mm. Nikon fick ju mycket kritik för samma sak med den nya versionen av 70-200/2.8, som åxå blev ganska mycket "kortare" på närgränsen.
I praktiken funkar alla moderna objektivkonstruktioner på detta sätt och man kan se att brännvidden ändras om man tittar i sökaren när man fokuserar.

Detta stämmer ju bra in på dina iaktaganden.

Permalänk
Skrivet av Marie96:

Provade idag. 1/5sec funkar att handhålla på 8mm, sen börjar det bli väl skakigt..går säkert att pressa det lite.
Med 8mm brännvidd på Dxsensor får inte jag med några fotograffötter...
[/IMG]

Tackar för testen! låter rimligt, och ungefär vad jag hoppats på!

Vad är det för objektiv du har tagit det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Tackar för testen! låter rimligt, och ungefär vad jag hoppats på!

Vad är det för objektiv du har tagit det med?

Samyang 8mm fisheye. Har inget raktecknande

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nikon fick ju mycket kritik för samma sak med den nya versionen av 70-200/2.8, som åxå blev ganska mycket "kortare" på närgränsen.

Runt 160mm fallande ända ut till ~3m har jag hört någonstans.
Den första versionen, "VR1", är alltså alltid 200mm (eller iaf 180..) vid alla avstånd, vad jag förstår.
"Is it an optical illusion?" - i guess.

Offtopic:
Det som, IMO, är bättre på VR2 är .. VR2, samt snabbare fokusering med mindre (inget)
"jagande" efter fokus. Det snabbast fokuserande objektivet jag har provat någonsin, faktiskt.
Det har också bättre balans än föregångaren, d.v.s. det är kortare & tjockare & har därmed
tyngdpunkten längre bak mot huset vilket gör ergonomin oerhört mycket bättre handhållet.
(Minus fokuslås-knapparna som fanns på VR1, för dom som önskar sådant.)

Canon:s motsvarighet sägs vara ytterligare 2 millimeter bättre. Fast ljusgrått då.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

För att objektiven ska kunna fokusera snabbare och för att delarna inne i objektivet inte ska behöva röra sig lika långt så väljer man att korta brännvidden när man fokuserar närmare. Ett ganska extremt exempel på det är Nikons 18-200, som vid närgränsen snarare än runt 130mm (kommer inte ihåg exakt) även om man ställt in det på 200mm. Nikon fick ju mycket kritik för samma sak med den nya versionen av 70-200/2.8, som åxå blev ganska mycket "kortare" på närgränsen.
I praktiken funkar alla moderna objektivkonstruktioner på detta sätt och man kan se att brännvidden ändras om man tittar i sökaren när man fokuserar.

Detta stämmer ju bra in på dina iaktaganden.

Hm, upplever snarare tvärtom på mitt canon-tele, att brännviden ökas vid närfokus. Men tja, det är ingen extrem skillnad, och det är inte helt lätt att se när objekten är ur fokus. Får kolla igen nästa gång jag är vid kameran

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dumbo:

För att objektiven ska kunna fokusera snabbare och för att delarna inne i objektivet inte ska behöva röra sig lika långt så väljer man att korta brännvidden när man fokuserar närmare. Ett ganska extremt exempel på det är Nikons 18-200, som vid närgränsen snarare än runt 130mm (kommer inte ihåg exakt) även om man ställt in det på 200mm.

Tack för den noteringen. Det var Intressant, det har jag faktiskt alldrig tänkt på trots att jag har det objektivet, men jag har nog aldrig varit så uppmärksam. Dock det jag har märkt att när man zoomar inte på nära håll, så är det precis som zoomen dämpas, det är bara en känsla men jag har aldrig reflekterat över det i detalj så länge bilderna blir som de ska. Men den känslan har säkert förklaringen i det du skriver. Ska testat det mer ikväll.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Tack för den noteringen. Det var Intressant, det har jag faktiskt alldrig tänkt på trots att jag har det objektivet, men jag har nog aldrig varit så uppmärksam. Dock det jag har märkt att när man zoomar inte på nära håll, så är det precis som zoomen dämpas, det är bara en känsla men jag har aldrig reflekterat över det i detalj så länge bilderna blir som de ska. Men den känslan har säkert förklaringen i det du skriver. Ska testat det mer ikväll.

Kolla just och detta stämmer bra det för mitt 18-200. Brä6nnvidden ändras med fokusavståndet. Har inte tänkt på det förut, men det stämmer alltså! Då har man lärt sig något nytt

Permalänk

Ang mitt projekt att försöka optimera handhållet foto....

Jag har ju oftast 18-105 på min D5100 och 18-200 på D7000 och har haft en svag känslan av att jag vinner kanske ett halvt steg ibland i slutartid på d7000 även vid korta brännvidder men har varit osäker om det beror på d7000 som är tyngre eller på VR2 vs VR1, eller greppet.

Spånade lite på viktens inverkan på stabilisering och om man som en modell antar att vibrationerns från handen kan antas vara en konstant mend slumpmässig kraft så bör stabiliseringen vara proportionell mot kvadratroten ur massan.

max slutartid ~ (2 * tolerans * massa /vibrationskraft)^0.5

Det skulle då vara tiden som krävs för kameran att rubbas avståndet "tolerans", under inverkan av en given kraft.

D7000+18-200 är ca 37% tyngre än D5100+18-105, vilket knappast då gör mer än 17% för slutartiden, typ försumbart.
Enligt nikon ska vi vr2 vara kanske ett steg bättre än vr1 så det är nog den största förklaringen isåfall. En dubbelt så tung kamerna skulle då kanske göra ½EV om mina enkla fungeringar stämmer.

Sen har jag känsla av att det är mycket psykologi också, för jag har märkt att utan visuell positive feedback är det ännu svårare att hålla still. Typ, när man SER att det är stabilt så blir man mindre frustrerad och kan boosta det ytterligare. Ser man att fokusrutan irrar i sökaren blir man lite frustrerad och det förvärrar saken. Så troligen blir det lite dynamiska effekter också pga fotografpsykologin.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

D7000+18-200 är ca 37% tyngre än D5100+18-105, vilket knappast då gör mer än 17% för slutartiden, typ försumbart.

Bekräftade detta också igår praktiskt. Testade att flytta över vidvinkeln från d7000 till D5100 och bästa scenario vid 10mm är fortfarande ca 1/5s, dvs vikteffekt är i praktiken försumbar. Däremot hade man en kamera som vägde 2kg istället för 0,5g så borde det kanske i teorin göra 1 EV skillnad.

Däremot är det inte helt lätt att uppnå 1/5s i alla läge, igår blåste det rätt rejält så felfrekvensen blir rätt hög så jag toge flera på 1/10s också.

När jag testat fram idealfallet är det ju när man är maximalt lung, ingen vind etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aristotele:

Bekräftade detta också igår praktiskt. Testade att flytta över vidvinkeln från d7000 till D5100 och bästa scenario vid 10mm är fortfarande ca 1/5s, dvs vikteffekt är i praktiken försumbar. Däremot hade man en kamera som vägde 2kg istället för 0,5g så borde det kanske i teorin göra 1 EV skillnad.

Däremot är det inte helt lätt att uppnå 1/5s i alla läge, igår blåste det rätt rejält så felfrekvensen blir rätt hög så jag toge flera på 1/10s också.

När jag testat fram idealfallet är det ju när man är maximalt lung, ingen vind etc.

Om du vill experimentera seriöst med viktens påverkan skulle du kunna skruva fast ett plattjärn under kameran i stativgängan
Eller kanske nått annat med hög densitet, volfram skulle passa bra, det går säkert att tynga ner huset över 1-2 kilo utan att det blir särskilt stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill experimentera seriöst med viktens påverkan skulle du kunna skruva fast ett plattjärn under kameran i stativgängan
Eller kanske nått annat med hög densitet, volfram skulle passa bra, det går säkert att tynga ner huset över 1-2 kilo utan att det blir särskilt stort.

Det hade absolut varit intressant att göra det som ett experiment. Om någon annan är sugen på att verifiera detta så får ni gärna hjälpa till. Men även om teorin stämmer så är det ju ingen bra lösning att hänga på 1.5kg extravikter på kameran, ur ergonomisk synvinkel

Den pragmatiska slutsatsen är att massans specifika stabilliseringsinverkan verkar vara försumbar i praktiken. Dvs det är ingt bra argument för att ha en tyngre kamera (typ mindre DX vs stor FX etc) då effekterna rimligen är marginella, eftersom den måste blir såå mycket tyngre för att det ska bli något effekt, så jag betraktar denna del av testen för min del av slutad men denna pragmatiska slutsats. Viktigare är nog då handgrepp, pose och annat. Går man dock ned till fjäderlätta kompakter borde det blit klart mätbart svårare att undvika skak vid samma förutsättningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte fel med ljusschacktsökare som på många mellanformatare, man får både ett rejält grepp och en bättre position på armarna, borde inte vara så svårt att göra dslr er som kan hållas på magen heller om man designar om lite och använder en vridbar lcs som sökare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.