World of tanks-tråden

Permalänk
Medlem

@Knypplarn: Drygt en tusing då i månaden ??

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

@Homer_S1: Ja. Något sådant. Brukar antingen köpa paketet med ~30k guld eller det med 12m krediter och ~12500 guld i månaden.

Permalänk
Medlem

Åfan ! Det är ju en del pengar..

Med i nån klan så det är någon slags tvång eller så ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

@Homer_S1: Nä, det är helt frivilligt. Sen är det ju helt beroende på hur mycket man spelar, nu var det nog någon månad sedan jag köpte eftersom att jag inte har spelat alls de senaste veckorna.

Tycker fortfarande inte det är speciellt dyrt om man räknar det som underhållning per timme. Jag hade gjort av med betydligt mer pengar om jag spenderat motsvarande tid på krogen (vilket jag gjorde innan jag införskaffade min ordentliga dator).

Permalänk
Medlem

Att växla till freeXP för guld är iofs billigare än att satsa på t.ex. premiumkonto, förutsatt att det endast är tech tree progression du är ute efter, att du drar in under 1000 exp per match och lirar under 50 matcher per dag. På ett ungefär.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn: Köper du krediter O.o

Alltså att spendera mycket pengar på spelet är ju en sak och jag förstår ditt argument helt när du säger att du tycker det är billig underhållning jämfört med annat.. Att köpa friXP, Premkonto och guld för andra småsaker (crews, camo, osv..) är ju en sak.. Men när man spenderar pengar på att KÖPA krediter då hänger jag inte med längre.. Det är ju som att betala för att SLIPPA spela???? Du skulle ju kunna köpa varenda premtank i spelet istället.. och med premkonto är det ju svårt att få slut på krediter..

Själv brukar jag köpa packet med typ 30 dagar prem + x guld typ varannan månad eller så.. Då kan man köpa 30 dagar till för 2500 guld in-game när prem kontot tar slut. (om man inte gjort av med allt guld redan då,,)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

@Se33: Eftersom jag sällan brukar grinda tier 1-8 behöver jag krediter för att köpa tier 9 och tier 10 vagnar när jag har fri-xpat fram dem. Har nog alla premiumvagnar jag känner att jag vill ha + några till. Dyker det upp en prem som verkar intressant så köper jag den också men det vimlar ju inte av tier 9 och 10 prems så det slutar oftast med att de blir ospelade.

Permalänk
Medlem

Vad man faktiskt lägger pengar på är ju upp till var och en, allas ekonomiska situation ser olika ut och prioritering därefter. Vi kan ju tacka Knypplarn och gelikar för att premium inte kostar 70+ SEK i månaden istället för under 60.

Samt, roligast är ju att faktiskt spela en bra tank som man tycker är rolig, i matcher man tycker är roliga. Om krediter står i vägen, varför inte köpa dem och slippa tråkig grind?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn: Men vad gör du egentligen isåfall?

Antingen spelar du utan prem konto, spelar dåligt eller fri xpar fram en tier 9 jävligt ofta...

Om man har -vad jag skulle kalla- obegränsat med guld typ så går man ju lätt plus på tier 9 och du borde inte behöva köpa krediter..?

Fortsätt ösa på pengar du. Det är sånt som får f2p spel att gå runt.. men det här var ju en ny nivå av det eftersom allt du slösar pengar på får vi andra gratis... Jag har mycket enklare att förstå folk som öser tusenlappar på tex. skins i CS eller LoL. Det är ju saker jag inte kan få utan att betala så dom har iaf något unikt.

Konstigt är det dessutom att WoT inte har massa unika kamoflage och emblem som folk faktiskt vill ha och betala för. Det funkar ju utmärkt i andra spel.. Men i WoT så verkar pay2win/pay2notgrind/pay2notplay vara enda sättet att tjäna pengar på..

Hur gammalt är ditt konto? (det går att se ingame i service record när det skapades)

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

@Se33: Skjuter guld, använder mycket prem consumeables, omvandlar mycket free xp till besättnings xp när man kan. Försöker att ha minst 4 skills på alla vagnar jag kör. Kostar skjortan när man kommer över 5 skills. Har snart 6 skills på min E50M

Har spelat en del arty och lights på senaste tiden för att klara uppdrag, är inte ovanligt att man torskar 50-75k krediter en sånn match. Guldbulorna för arty är svindyra. Likaså HEAT på RU-251, men den har bättre travel time än AP så kör 90% HEAT och 10% HE på den.

Det är inte ens en tusenlapp i månaden, billigare än många andra intressen.

Skapade mitt konto Maj 2013, började spela ordentligt hösten 2013. Har väl ca 15 tier X i garaget och ytterligare ett par upplåsta.

Permalänk
Medlem

@Knypplarn: 100% pay2win alltså...

Som sagt, summan i sig förstår och respekterar jag.

Men att efter 2 år inte kunna gå runt i krediter utan fortfarande behöva köpa dom är bara riktigt dåligt jobbat.

*öppnar en flik med WoT's officiella forum för att posta ett förslag om att helt ta bort möjligheten att köpa krediter, konvertera guld eller köpa prem ammo för guld.*

Är det ens roligt att spela när du åker runt med vagnar som är bättre än typ alla andras? Man måste ju tröttna någon gång, eller?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

@Knypplarn: 100% pay2win alltså...

Är det ens roligt att spela när du åker runt med vagnar som är bättre än typ alla andras? Man måste ju tröttna någon gång, eller?

Kan ju ha att göra med att Knypplarn varit aktiv i t.ex. A-P, där man förväntas ställa upp för laget framför grind. Att köpa sin tid ger mer tid för laget, samt mer tid för annat än enbart tanks osv.
Jag vet inte hur WIRE fungerar, men förmodligen enbart Team och plut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

@Se33: Köper inte krediter varje månad. Det blir någon gång ibland. Är framförallt guld till xp konvertering jag köper.

Möjligt att det är pay2win, alla har ju dock möjligheten att ha samma förutsättningar. Bara att grinda på. Skulle dock aldrig förlåta mig själv om jag förlorar en match på grund av att jag inte gett mig själv de bästa förutsättningarna och det skulle jag vilja påstå är min inställning till det mesta här i livet. Sen lyckas man inte alltid med allt men det är orättvist mot sig själv att i varje fall inte försöka ge sig själv ultimata förutsättningar.

Jo, har tröttnat en del. Känns som om det blir svårare och svårare att bära matcher själv vilket leder till dåligt humör. I grund och botten måste det ju vara kul. Har mest spelat WoWs , fallout 4, FM16 och CK2 den senaste tiden

Permalänk

@Alakai: WIRE är bara en kompisklan. Vi pluttar mest, spelar SH någon gång ibland. Senaste tiden har det varit mest WoWs. Alla som vill är välkomna till vår TS

Permalänk
Medlem

Jag är väl ganska övertygad om att individen själv är bäst lämpad att avgöra vad man skall spendera sina pengar på, och att lägga tusentals kronor på ett spel kan framstå som märkligt för andra. Ungefär på samma sätt som det för mig är obegripligt att spendera 20 000 kr (plus) på en handväska skulle väl "handväskkonsumenten" tycka det är obegripligt att köpa en dator för 20 000 kr.

@Knypplarn Detta fattar jag dock inte varför du spenderar pengar på, "omvandlar mycket free xp till besättnings xp" för det känns som det mest ovärda sättet att göra av med (riktiga) pengar i WOT.

Kan ju bara se på de vagnar jag har bäst besättning på, närmar mig långsamt sjätteskillen på två vagnar, men nu är det runt 100 000XP för att gå upp 1 procent! Även med en conversionrate på X5 på freexp till crewxp skulle jag kunna låsa upp ett helt träd för samma summa som det skulle kosta freexp att komma upp till sjätteskillen. Och efter 4 eller 5 skills börjar det bli rätt mycket diminishing returns (vad skall man med loader och radiooperator skills till liksom?). Nästan vettigare att spendera freexp på att ta en ny besättning från noll till typ tredjeskillen då.

Permalänk

@Yrch: Tycker fortfarande inte det handlar om några större summor. En parkeringsböter där jag bor kostar lika mycket.

Naturligtvis tränar jag upp nya besättningar direkt med free xp så att man får BIA+ett par skills till.

När jag spelade som mest blev det kanske ~1000 matcher på en månad. Tycker inte 30 guld i snitt per match är speciellt farligt. Är väl inte ens en krona per match om man vill göra den matematiken.

edit, och med mycket så är väl allt relativt. Brukar träna upp från 0-60% när de når en ny skill så att man direkt får lite effekt. Mot slutet varje skill är det ju absolut diminishing returns, men när det kommer till kritan handlar det ändå bara om en tusenlapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knypplarn:

@Yrch: Tycker fortfarande inte det handlar om några större summor. En parkeringsböter där jag bor kostar lika mycket.

Naturligtvis tränar jag upp nya besättningar direkt med free xp så att man får BIA+ett par skills till.

När jag spelade som mest blev det kanske ~1000 matcher på en månad. Tycker inte 30 guld i snitt per match är speciellt farligt. Är väl inte ens en krona per match om man vill göra den matematiken.

Som jag skrev, individen själv är bäst lämpad att avgöra vad man gör med sina pengar, och att det är "mycket pengar" säger väl kanske mer om mig som jmf med CSN-bidrag + extrajobb. Jag menar bara att just crewconversion känns sjukt ovärt när man kommer upp en bit i skills.

Permalänk
Medlem

Många pay2win barn här ehehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Många pay2win barn här ehehe.

Känns bra va? Att veta att man är bättre än alla andra för att man inte lägger ned några pengar på sin hobby.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

@Alakai: Ser inte det som något argument. Är själv med i en klan och spelar troligen mer CW+SH än jag spelar randoms nu för tiden.. Man tjänar minst lika mycket om inte mer krediter i SH så det är bara enklare att ha råd med saker... Man ska vara i en riktigt dålig klan om det kostar att vara med.. Lönar sig massor med bonusar från Stronghold ..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Många pay2win barn här ehehe.

Vet du vad? Det är de människor i Tanks du verkar hata som ser till att du kan spela gratis.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Vet du vad? Det är de människor i Tanks du verkar hata som ser till att du kan spela gratis.

Precis, detta tusen gånger om. Hatar fan när idioter gnäller över att andra betalar för gratisspel. Fattar dom inte att utan dessa individer hade spelen inte varit gratis från första början?

Däremot kan jag efte rsisådär 10-15k matcher erkänna att jag tycker War Thunder är helt klart överlägset med val av ammunition, tanks-känsla och de faktum att de inte har massa påhittat skit. Och de prototyp-tanks de faktiskt har med är exakt det. Prototyper, inte påhittat shit från en 30% complete blueprint. Många förstår inte skillnaden, men en prototyp är trots allt en färdig fungerande maskin. Anledningar till att de inte togs in i bruk kan vara många, som t.ex. alla jävla prototyper mellan Pz IV och Pz V är oändliga och där har Wot fördelen med att de tar med så pass många. Men tycker fortfarande War Thunder erbjuder den helt klart bästa WW2 tank simulator känslan och WW2 känslan overall.

Dock spelar jag fortfarande WoT lite då och då, har ju kvar polare som föredrar de eller inte orkar testa War Thunder, så man hänger kvar nere i view-range bullshit träsket ett tag till

Edit: och oavsett vad folk spenderar på spelet så tänker jag inte yttra mig om vad jag har lagt ner, men kan säga rakt ut att jag tycker WoT har en sjukt dålig Payment-model.

Garage platser + entusiast tanks + premium + crew training.

Det hade räckt med Garage platser + prem tanks, och gett premium account som bonus efter man köpt X-antal garage platser, ser inte vitsen med att ett spel vill fortsätta pumpa en på pengar efter man dumpat 5000kr+ i det. League of Legends of Dota 2 är ljusår framför dessa ryska whale-hunter företag när det kommer till sådant. Spelet är ospelbart om man inte spenderar pengar i stort sett och kommer aldrig lycka få en större crowd på högre tiers, det finns massor av spelare, men många droppar av vid tier 4-5, större hop blir det efter 6. Och 8-9 har vi bara få procent som kommer upp till.

edit:
Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

@Alakai: Ser inte det som något argument. Är själv med i en klan och spelar troligen mer CW+SH än jag spelar randoms nu för tiden.. Man tjänar minst lika mycket om inte mer krediter i SH så det är bara enklare att ha råd med saker... Man ska vara i en riktigt dålig klan om det kostar att vara med.. Lönar sig massor med bonusar från Stronghold ..

Beroende på klan, krav och vilka matcher och tanks man har såklart. Inte fasiken gick jag plus i CW ivf, då vann vi ändå 60%.
SH ger däremot stora plus, det har du rätt i. Men beroende på klanens fokus, vilka tanks man har och när man spelar osv så är det inte alltid man kan vara med eller ens gå speciellt mycket plus jämfört samma tid i premiums random.
Klanen tar tid, ibland har man inte mer än en eller två timmar att spendera per dag, då kan grinden bli lidande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Precis, detta tusen gånger om. Hatar fan när idioter gnäller över att andra betalar för gratisspel. Fattar dom inte att utan dessa individer hade spelen inte varit gratis från första början?

Jag ser hellre att hela spelarbasen betalar 3-600:- för spelet och därefter spelar på samma villkor, än att vissa spelar gratis och andra betalar för att få fördelar.

Med det sagt så är jag själv inte främmande för att lägga en peng på spelet. Håller med om att det kunde sett bättre ut.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Bloodstainer: Deras affärsmodel är helt skev jag håller med... Känns verkligen som den är anpassad för en snål rysk marknad där spelarna bara betalar om dom måste...

Någon måste ju dock dumpa alla dessa tusenlappar men i LoL, DoTA och CS gör ju folk det bara för att få fina skins och skit.. Inte fan skjuter dom snabbare eller får bättre vapen, heroes eller champions.. Det mesta är 100% estetiskt. I WoT däremot är det mesta man kan köpa för guld 100% prestanda.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

@Bloodstainer Håller med om att WT är ett bättre simulatorspel, men WoT är, för mig, mer kul i längden. Arcade är mer roligt än simulatorer helt enkelt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

@Bloodstainer Håller med om att WT är ett bättre simulatorspel, men WoT är, för mig, mer kul i längden. Arcade är mer roligt än simulatorer helt enkelt.

Om man ska glida OfT så i WT kan man välja arcade osv det kan man inte i wot. Lade ner Wot helt efter att WT lanserade tanks delen så nu sitter man och väntar på båt delen ska komma.

OnT I wot har jag 8k matcher bakom mig och det va roligt i början att spela men man tappade suget efter det började glida in alldeles för mycket folk/bots som inte kan spela och glopord hit och dit när en match gick dåligt osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Nej ni missförstår mig, jag betalar också men knappast för att få tillgång till någon form av pay2win. För min del är det pay2progress snarare eftersom jag inte anser att träna crews snabbare på något vis kan jämföras med använding premium ammo eller premium consumables.

Permalänk

@hellmix: precis, jag kör alltid WT>WoT nu för tiden, om det inte är med umgänge. Tycker inte WoT's arcade model är nå kul i jämförelse. + att kartorna saknar innovation. WT känns mer som riktiga tanks man lirar, i WOT är det mer "when will something become visible" cat and mouse

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Nej ni missförstår mig, jag betalar också men knappast för att få tillgång till någon form av pay2win. För min del är det pay2progress snarare eftersom jag inte anser att träna crews snabbare på något vis kan jämföras med använding premium ammo eller premium consumables.

förstår inte vad du pratar om. Påstår du att crew training inte skulle vara pay to progress, utan P2W? Det håller jag inte med om alls. Spelet är ju Waste-Time-To-Win om något om man skall börja räkna så, menar du att crew skills gör det orättvist på något sätt? Jag har en 4 skills Löwe som knappast gör bättre ifrån sig än en 1 skills Tiger II, det är så sällan man kan utnyttja de där i 15 v 15 mode i ett F2P spel där 99% av alla beter sig som brain-dead monkeys

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X