Dator som svartnar med HD 5850

Permalänk
Medlem

Dator som svartnar med HD 5850

Jag blir fanimej inte klok!

Nu har jag haft problem med datorn i snart ett år men hittar inte exakt vad som är felet.

Problemet? Helt plötsligt i spel så får den för sig att svartna totalt och grafikkortsfläkten går i 9 av 10 gånger upp på maxfart. Det enda som går att göra är att starta om datorn. Det händer 8 av 10 gånger när något nytt "händer" i spelet. Skyrim - när man ska kolla kartan eller går in i ett hus. The Old Republic - i konversationer med NPC's. Guild Wars 2 - I konversationer med NPC's.

Från början avhjälptes problemet med att dra upp fläkten på framförallt grafikkortet. Tempen sprang iväg till bortåt 85 grader under max load. Nu har problemet kommit tillbaka och vad jag än gör så fortsätter det.

Problemen kom först efter att jag hade spelat Skyrim i 150 timmar. Nu återupptog jag spelandet av Skyrim för någon månad sen och till slut började problemen igen.

Jag har nu i veckan gjort rent varenda skrymsle i datorn i jakt på damm. Jag har plockat isär grafikkortet och gjort rent allt och satt ditt ny kylpasta. När jag tog isär grafikkortet så lossnade något som visade sig vara torr kyltejp ifrån ett litet chip. Eller ja det satt på kylaren och trycktes mot chippet. Jag skar bort en liten bit och satte dit ny tejp tillsammans med ny kylpasta på själva GPU'n. Satte ihop allt.

Bild på själva chippet Det lilla lilla fyrkantiga chippet med vitt ovanpå.
Vart det sitter
Lite tejp
Lite tejp på kylaren

U900 står det att chippet "heter" på pcb'n men jag hittar inte ett dugg vad det skulle kunna vara på google.

ANYWHOOO

Idle temps:

CPU: 35
GPU: 35
MB/System: 39 (vet inte varför den är högre)

Jag har sen jag satte ihop allt kört varenda test jag kan komma på. GPU (3Dmark, Furmark), VRAM (Någon Vram tester i 2h), RAM (Memtest86+ i 3h och Prime95) och CPU (Prime95 i 2h). Allt fungerar verkligen som det ska. För att verkligen stresstesta systemet så körde jag Furmark tillsammans med Prime95 (blend) i över 2 timmar utan några som helst problem.

Så här såg det ut efter 2 timmar

Fullload temps:

CPU: 65
GPU: 59
MB/System: 49

Skulle man kunna utesluta överhettning? VAFAN ÄR FELET?! JAG BLIR GALEN!!

Nu när jag tänker efter så formaterades datorn i *springer och kollar* i Oktober förra året. Bara någon månad innan problemen började dyka upp. Mjukvarustrul? Drivrutiner från något håll som spökar? Jag ska absolut formatera om datorn innan jag säger något annat!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

1.Börja om från början när det gäller drivrutiner, kör Driversweeper och ominstallera.

2.Kan vara att kortet blivit överhettat någon gång, så att lödningar brustit, då kan du pröva att baka kortet.

3.Referenskylaren kanske inte "orkar" kyla längre => eftermarknadskylare med separata kylflänsar för VR och RAM

Några tips i a f... hoppas det löser sig.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktiv

Flera kort i 6800-serien hade samma problem. Det berodde på något spänningsregulator-chip som var felaktig och som gav strömspikar till minnena som i sin tur gjorde att kortet krashade med svart skärm som resultat. Vissa mixtrade med minnesklock för att kringgå problemet men oftast var man helt enkelt tvungen att byta ut kortet. Bästa sättet jag hittade för hitta dessa kort var att starta Company of Heroes och gå in på matchmaking menyn och klicka runt, då gav de upp inom 5 minuter.
Vet inte om samma gäller kort ut 5800-serien men du kan testa om du råkar ha CoH till hands. Om det krashar på samma sätt där är det nog bara att byta ut kortet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag formaterat datorn och efter drygt en halvtimme Guild Wars 2 så svartnar datorn. Den här gången fick jag dock ett BSOD-meddelande när Windows hade startats om. Felkod 116 = något fel med grafikkortet.

Antingen hårdvara eller mjukvara där mjukvara just nu känns som det troligaste alternativet. Eller möjligtvis hårdvarukrock på något sätt. Jag har igår kväll kört Unigine på loop i över 3 timmar utan några som helst problem. Allt jag kastar på den i benchmark-väg körs utan problem. Startar jag ett spel så kommer felet som ett brev på posten.

Finns det någon benchmark som simulerar spel på ett bättre sätt? Gärna något som loopar också?! Jag tänkte nämligen börja flytta runt/dra ut saker ifrån datorn och det kommer att bli väldigt drygt att behöva sitta och spela tills det svartnar istället för att bara låta datorn rulla.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5