Permalänk
Skrivet av Az1337:

Om processorerna har så kallad "turbo boost" eller liknande som klockar upp sig självt då? Då överklockas ju processorn. Den ursprungliga garantilagen eller reklamation etc, gäller bara om de kan bevisa att feler berodde på överklockningen. Fast många fattar inte detta. Hur som hellst, har man 3 års reklamationsrätt i sverige, och då är det bättre att ut nyttja det. De flesta handlare byter ut varan utan att leka "smarta". Och ja, komplett har gått in i väggen då det kommit många andra bättre och billigare aktärer på marknaden. Komplett kanske kommer möta samma öde som "datorbutiken".

"Turbo boost" är inte en överklockning i ordets rätta bemärkelse, och det är inte heller vad frågeställaren menade när han sade att "snart är det väl förbjudet att överklocka också". Det är en normal funktion hos processorn - att öka klocken med 5% (eller vad man nu gör) genom att pilla i BIOS är inte den användning processorn är avsedd för. Med undantag av Intel K-modeller kanske?

Reklamationsrätten hanteras olika år 1 och år 2/3. Under första året har konsumenten väldigt mycket på sin sida; då måste handlaren bevisa att du har överklockat den, och som du säger att överklockningen skadat processorn. Men under år 2/3 är det du som måste bevisa att du inte gjort något fel och att felet i processorn var ursprungligt.

"Bevisa" är egentligen lite klumpigt uttryckt i bägge fallen - i själva verket räcker det med att visa att det är det mest troliga. Under år 2/3 kan det räcka med att du visar att moderkortet är helt, processorkylaren/fläkt är hel och korrekt monterad, nätdelen är hel, och att BIOS-inställningarna är korrekta. Lätt, eller hur?!

Tur att de flesta handlare inte bråkar med reklamationsrätten, men när de gör det så blir det faktiskt rätt jobbigt som konsument under år 2/3 ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har du inte blivit informerad om damm-paragrafen säger du? Det är din skyldighet att ta reda på vilka villkor som gäller vid köp.

Sen är detta till 100% ditt fel eftersom du inte skött din produkt som sig bör. Om du köper en cykel och lämnar den utomhus i en pöl över vintern, ansöker du om trasig vara pga rost då med?

Nej, detta är allt din egen ihopkomponerade bajsmacka. Acceptera läxan och lär dig något istället för att komma med dina konspirationsteorier.

//Monk

Som jag försökte förklara förut så han har ju liksom gpsen inställd på ankeborg.
Men ni verkar inte fatta så här kommer några till.
Det fattas en björn i björnligan.
Det saknas några pixlar på skärmen liksom.
Det finns ingen mandel massa i sämlan skulle man kunna säga.
Det bor inga rumpnissar i marken, förstår du?
Han har inte ätit smarties till frukost.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Komplett är kanske den bästa butiken vad gäller service inom området datorkomponenter. Det är också anledningen till att de är dyrare än många andra. De har alltid skött mina reklamationsärenden perfekt och bjudit på saker de inte behövde. Jag säger inte att de aldrig gör några misstag men att de skulle damma igen en dator och sedan skicka den till kunden är ju bara löjligt.
TS är helt uppenbart en av de där jobbiga kunderna som kommer in och gnäller och jävlas för fel som de på helt egen hand har orsakat. Jag är nästan säker på att TS inte har varit särskilt trevlig i sitt bemötande med Komplett och därför inte får någon good-will från dem i detta ärende.

ja om fallet var så, men är inte. Men ändå "kunden har alltid rätt" de ska handla om service. Bara för någon är gnällig så ska man ta emot denna värdefulla kund. Kunden har alltid rätt och de har inte gjort ens service som har inte med damm att göra, dvs under all kritik.
Du e säker va, när vinner sverige os guld igen ?

Permalänk

Brukar inte garantin förverkas om man öppnar sin dator?
Även om man tycker att det är självklart att man ska städa sin dator så är det många svenssons som inte gör det. Precis som att man inte öppnar sin tv, stereo eller blurayspelare för rengöring. Tycker det låter väldigt konstigt att garantin förverkas på grund av damm, lite splittad i frågan faktiskt.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Har du inte blivit informerad om damm-paragrafen säger du? Det är din skyldighet att ta reda på vilka villkor som gäller vid köp.

Sen är detta till 100% ditt fel eftersom du inte skött din produkt som sig bör. Om du köper en cykel och lämnar den utomhus i en pöl över vintern, ansöker du om trasig vara pga rost då med?

Nej, detta är allt din egen ihopkomponerade bajsmacka. Acceptera läxan och lär dig något istället för att komma med dina konspirationsteorier.

//Monk

Nej, det är försäljarens skyldighet att upplysa om köpvillkoren, självklart!

Att man inte skall lämna sin cykel utomhus över vintern är en allmänt känd kunskap som cykelhandlaren inte behöver upplysa om. Att man skall ta isär datorn och rengöra den är *inte* det - på vissa fabrikat får man ju inte ens göra det. Alltså måste datorhandlaren upplysa om detta i sin skötselhandledning eller motsvarande. Det tycks vara tveksamt (men troligt) om det skett i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Brukar inte garantin förverkas om man öppnar sin dator?

Inte för t ex komplett och inets "specialbyggda" datorer, men oem datorer är det ofta "warranty void"

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Z0l!d:

Tror vi var flera som la märke till spåren som var ovanpå dit nätagg.

Ska man vara petig fanns det spåret där även på Kompletts bilder. Jag tror att det är en sladd eller något som legat där bara. Däremed inte sagt att den inte kan ha blivit dammsugen. Också.

Skrivet av Z0l!d:

Och med det säger jag inte att komplett gjort 100% rätt heller. Jag tycker att dom borde ha kollat mer än bara öppnat och stängt för det var dammigt. Utan kollat om det verkligen var det som var orsaken.

+1!
Som tidigare sagt kan man inte bara avsäga sig alla garanti- eller serviceåtaganden bara så där. Sjävla garantiåtagandet må vara frivilligt, men uppfyllandet är inte det. Även deras egna villkor säger att det är skador specifikt uppkomna av damm som inte ersätts. Att i det läget bara packa ihop burken och skicka tillbaka den är tokfel.
Om man inte tänker ersätta grafikkortet utan betalning kan man lugnt och snällt förklara det, men fixa resten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Brukar inte garantin förverkas om man öppnar sin dator?
Även om man tycker att det är självklart att man ska städa sin dator så är det många svenssons som inte gör det. Precis som att man inte öppnar sin tv, stereo eller blurayspelare för rengöring. Tycker det låter väldigt konstigt att garantin förverkas på grund av damm, lite splittad i frågan faktiskt.

Kanske vore läge att läsa igenom inläggen "innan" du kommenterar i en tråd med en fråga...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nej, det är försäljarens skyldighet att upplysa om köpvillkoren, självklart!

Att man inte skall lämna sin cykel utomhus över vintern är en allmänt känd kunskap som cykelhandlaren inte behöver upplysa om. Att man skall ta isär datorn och rengöra den är *inte* det - på vissa fabrikat får man ju inte ens göra det. Alltså måste datorhandlaren upplysa om detta i sin skötselhandledning eller motsvarande. Det tycks vara tveksamt (men troligt) om det skett i det här fallet.

Handlaren behöver inte upplysa om att hemmet ska städas regelbundet, det är underförstått. Inget damm att suga in, inget damm i datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolimitsoya:

Ska man vara petig fanns det spåret där även på Kompletts bilder. Jag tror att det är en sladd eller något som legat där bara. Däremed inte sagt att den inte kan ha blivit dammsugen. Också.

+1!
Som tidigare sagt kan man inte bara avsäga sig alla garanti- eller serviceåtaganden bara så där. Sjävla garantiåtagandet må vara frivilligt, men uppfyllandet är inte det. Även deras egna villkor säger att det är skador specifikt uppkomna av damm som inte ersätts. Att i det läget bara packa ihop burken och skicka tillbaka den är tokfel.
Om man inte tänker ersätta grafikkortet utan betalning kan man lugnt och snällt förklara det, men fixa resten!

nolimitsoya4president

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

ja om fallet var så, men är inte. Men ändå "kunden har alltid rätt" de ska handla om service. Bara för någon är gnällig så ska man ta emot denna värdefulla kund. Kunden har alltid rätt och de har inte gjort ens service som har inte med damm att göra, dvs under all kritik.
Du e säker va, när vinner sverige os guld igen ?

"Övriga fel när jag köpte den här datorn, så har följande fel tillkommit direkt vid användning.

De är:
sata
micro SD
sdhc/mmc

fungerade inte alls!"

Så skrev du i din första post, menar du då att dom delarna inte fungerat sen köp, för ca 2 år sen?
Att grafikkortet strular pga dammet finns det nog ingen tvekan om, du skrev ju själv att det går upp till 100 grader vid spelande. Skulle jag starta en tråd här om att jag behövde hjälp med att mitt grafikkort gick för varmt och bifogade bilden komplett tagit så vet jag vad 99.8% av alla här innne hade svarat

Så ett litet förtydligande kanske vore bra, var det trasiga saker direkt när du fick datorn eller inte, och tog du med dom i din felrapport.

MVH

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt lågt av komplett Jag ångrar nästan att jag köpte min dator där. Jag hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Machee:

Man skulle kunna tro att du jobbar för komplett

Saken är att jag har betalat för kompletts 3 åriga avtal!
De informerade mig endast detta:
Det täcker mot allt!

Nu gör de inte det, hur dammet hamna där! intresserar inte mig, men jag la märke till att de var damm bollar?

hur ska jag vända mig och till vem ? konsumentverket ?

Kanske bäst att läsa på vad som gäller så att du faktiskt har det på papper. Att någon person någon gång sägs ha sagt någonting är inte värt någonting i såna här sammanhang.

Säger han att det täcker mot allt så ber du att få villkoren på papper, så att du kan se att det faktiskt gäller allt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Den där burken kunde jag tänkt mig göra service på, jag har sett mycket värre, även servrar hos företag, där de haft 'serviceavtal'.

Men ja, det råder inga tvivel om att du nyttjat en dammsugare för att rengöra den, vilket inte anses lämpligt. Dock måste detta nästan påvisas i paragrafen om däravverkad garanti beskrivs, om de nu ämnar sälja datorer till 'vanligt folk'.

Förvisso är det surt att behöva lägga ut tid och pengar på misstag, men det är så man lär sig i livets hårda skola.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

"Övriga fel när jag köpte den här datorn, så har följande fel tillkommit direkt vid användning.

De är:
sata
micro SD
sdhc/mmc

fungerade inte alls!"

Så skrev du i din första post, menar du då att dom delarna inte fungerat sen köp, för ca 2 år sen?
Att grafikkortet strular pga dammet finns det nog ingen tvekan om, du skrev ju själv att det går upp till 100 grader vid spelande. Skulle jag starta en tråd här om att jag behövde hjälp med att mitt grafikkort gick för varmt och bifogade bilden komplett tagit så vet jag vad 99.8% av alla här innne hade svarat

Så ett litet förtydligande kanske vore bra, var det trasiga saker direkt när du fick datorn eller inte, och tog du med dom i din felrapport.

MVH

Jag Minns att jag ville använda två av dem komponenterna, men det gick inte! Allra första gången!

Ja de var i felrapporten, men dem åtgärdades inte förra service. rtodde de kunde se sånt. Så nu tredje gången jag skicka in den för service la jag till de och sa att dem har aldrig varit fungerande.

Permalänk
Skrivet av milla_66:

Kanske vore läge att läsa igenom inläggen "innan" du kommenterar i en tråd med en fråga...

För att?
Jag har läst tråden, dock så undrar jag det ändå.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

För att?
Jag har läst tråden, dock så undrar jag det ändå.

För att läsa på allt som skrivits så du slipper lägga en potentiellt felaktig kommentar baserad på bristfällig information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Jag Minns att jag ville använda två av dem komponenterna, men det gick inte! Allra första gången!

Ja de var i felrapporten, men dem åtgärdades inte förra service. rtodde de kunde se sånt. Så nu tredje gången jag skicka in den för service la jag till de och sa att dem har aldrig varit fungerande.

Ok, har den varit inne på service tre gånger? Vad var det för fel dom två första gångerna?. Antar att det inte bara var minneskortläsaren, då hade du väl sagt det till dom?

MVH

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

De gör du rätt i.

Om du någonsin lämnar in en bil för tvätt sen så får du den tillbaka mer skitig, då misstänker du självklart tvätten..... för du vet hur du lämna in din bil?

De är så jag resonerade, sen fick jag kunskap på vägen här! att de kunde förekommit under "transporten" eller "när de pilla på den stationära"
Men servicen berättade, sa sa de att de öppnade den och återlämna den för de var för mycket damm. Dvs de pilla på inget!
Därför blev jag hysterisk över hur mycket damm jag fick tillbaka i burken. De var jo inte så innan i burken/bilen innan tvätten, comprende amigo ?

ja de var enbart teorier, ts är skyldig men jag är kunden glöm aldrig de!

Så de mängder av damm som syns på Kompletts bilder var alltså inte synligt innan datorn skickades in.

Det finns också mer kunskap som du borde ta till dig. Det verkar inte som att du tidigare har reflekterat över huruvida du själv kanske har någon form av ansvar att ta del av den information som finns att tillgå och ta reda på vilka villkor som gäller. Allt finns att läsa och är inte särskilt svårt att hitta.

Vad du skulle göra rätt i, förutsatt att du lärt dig läxan, är att acceptera kostnaden som Komplett begärde för att få de fixat. Samt att tänka på vad du lärt dig till nästa gång något liknande händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

För att?
Jag har läst tråden, dock så undrar jag det ändå.

För att komplett redan har gett ett svar på din fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

Jag Minns att jag ville använda två av dem komponenterna, men det gick inte! Allra första gången!

Ja de var i felrapporten, men dem åtgärdades inte förra service. rtodde de kunde se sånt. Så nu tredje gången jag skicka in den för service la jag till de och sa att dem har aldrig varit fungerande.

Jag är nöjd som kund hos komplett, de dem har gjort i åren för mig. De är väldigt snabba, blev jätteglad tredje servicen (den som retunerades),
tänkte fan va snabba dem är, men så hade de inte lagat något.
annars hade de varit tio poäng.
alla företag är inte perfekta!

Förvisso så var inte mina kompetenter skadade, utan de var för mycket damm.igentäppta så de kunde inte utföra någon service på dem.
Så jag undrar är de svårt för dem att ta bort de dammet som fanns på bilderna Lite good will och fixat de på supporten ? menar hade de kunnat gå snabbt eller fick jag en tekniker som hade en dålig dag och tänkte nej fan nu skiter jag i denna lådan. Jag undrar!
tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nej, det är försäljarens skyldighet att upplysa om köpvillkoren, självklart!

Att man inte skall lämna sin cykel utomhus över vintern är en allmänt känd kunskap som cykelhandlaren inte behöver upplysa om. Att man skall ta isär datorn och rengöra den är *inte* det - på vissa fabrikat får man ju inte ens göra det. Alltså måste datorhandlaren upplysa om detta i sin skötselhandledning eller motsvarande. Det tycks vara tveksamt (men troligt) om det skett i det här fallet.

Jag tror att man får ut villkoren tillsammans med ett Komplett-PC köp, men någon som har bättre koll kan säkerligen bekräfta/dementera detta.

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Hej sweclockers,

Jag har inte läst alla inlägg men skumläst mig igenom de flesta och jag har lite att tillägga om kompletts kundtjänst:

För en tid sedan trodde jag, jag var väldigt säker vid den tidpunkten, att mitt grafikkort hade gått sönder. Så jag skickade den till komplett med min felbeskrivning. Dem gjorde åtskilliga tester på grafikkortet och kom fram till att inte var något fel ( dem beskrev tydligt i ett mejl alla tester de hade gjort). På deras hemsida står det tydligt att om man skickar in en produkt som det ej är fel på så ska man betala undersökningsavgift på 250 samt frakten tillbaka. Jag fick dock tillbaka grafikkortet utan att behöva betala en krona.

Summan av kardemumman är att jag har otroligt bra erfarenheter av komplett och deras kundtjänst.

Mvh
Oscar

Permalänk
Avstängd

Ni skötte det båda dåligt ärligt talat. Vad kan du lära dig till nästa gång? Köp inte färdiga datorer, bygg själv, bli något fel identifiera felet och skicka tillbaka endast den komponenten till näringsidkaren. Blås rent med luft, även om man kan damsuga (vilket är så extremet farligt). Du kan damsuga fläktarna ialldall och saker som inte är känsliga för statisk elektricitet.

Din dator är gammal, den är knappt värd något sett till komponenterna, skulle något gå sönder så kan du byta.

Permalänk
Avstängd

Komplett som butik är ett skämt överlag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Ok, har den varit inne på service tre gånger? Vad var det för fel dom två första gångerna?. Antar att det inte bara var minneskortläsaren, då hade du väl sagt det till dom?

MVH

första gången var HELT under KRITIK, jag hade inte ens fått ett nätverkskort som jag har beställt.
utan fått en hårdvara, vad de var minns jag inte! Såjag fick skicka tillbaka hårdvaran och ta emot min d link.
Men de har de i sin protokoll.
2 gången var något i paj för datorn ville inte starta, de åtgärdades mycket bra.
jag sa till dem 2 gången vid servicen, att dem var söndriga. men de åtgärda inte de!
För de fungerade inte när jag stoppa in sakerna, de kom i rutan längst ner men försvann. de kände inte igen de.
Så som jag använde de första gången.

Nu tredje gången sa ja till dem IGEN de med SD. jag tyckte jag kunde överleva me de. men de störde mig att de inte hade lagat de 2 gången.
och inte nu heller. varsegod.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flux69:

Komplett som butik är ett skämt överlag

Den typen av inlägg, helt utan någon förklaring, är farligt nära:

"§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Damm förstört en dator? Bullshit. De vill inte stå för felet bara, jag skulle ringt och skrikigt till de åtgärdat felen.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machee:

första gången var HELT under KRITIK, jag hade inte ens fått ett nätverkskort som jag har beställt.
utan fått en hårdvara, vad de var minns jag inte! Såjag fick skicka tillbaka hårdvaran och ta emot min d link.
Men de har de i sin protokoll.
2 gången var något i paj för datorn ville inte starta, de åtgärdades mycket bra.
jag sa till dem 2 gången vid servicen, att dem var söndriga. men de åtgärda inte de!
För de fungerade inte när jag stoppa in sakerna, de kom i rutan längst ner men försvann. de kände inte igen de.
Så som jag använde de första gången.

Nu tredje gången sa ja till dem IGEN de med SD. jag tyckte jag kunde överleva me de. men de störde mig att de inte hade lagat de 2 gången.
och inte nu heller. varsegod.

Då låter det som om du har haft en hel del otur med detta köp. Tråkigt att det blivit så, men som du skrev så har väll komplett allt detta i loggarna.
Och eftersom komplett är närvarande i just denna tråd så skulle jag gärna vilja höra vad dom har att säga. DVS missarna med att reparera felen andra serviceförsöket.

MVH

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Machee:

Så jag undrar är de svårt för dem att ta bort de dammet som fanns på bilderna Lite good will och fixat de på supporten ? menar hade de kunnat gå snabbt eller fick jag en tekniker som hade en dålig dag och tänkte nej fan nu skiter jag i denna lådan. Jag undrar!

Det är nog det senare.
Hade jag fått den burken hade jag åtgärdat kortläsaren, blåst lite med en luftburk när jag ändå var inne och kollat om grafikkortet fungerade sen. I sådana fall bjudit på den hemskt dyra och tidskrävande luftblåsningen. *harkel* Om det inte gjorde det hade någon fått ringa upp dig och vänligt och pedagogiskt tala om att grafikkortet är trasigt, att det är ditt fel, att det inte kommer gå på garantin och att det ett nytt kort kommer kosta si och så mycket.

Nu låter det på dig som om allt fungerade igen med bara en snabb rengöring, eller?
Vad, exakt är det de vill ha 500kr för? Rengöring, frakt, felsökning ... alltihop, eller nått annat?