Tips på bra MINI stativ som orkar med en systemkamera?

Permalänk

Tips på bra MINI stativ som orkar med en systemkamera?

Som jag tidigare skrivet har jag sällan men stativ pga bekvämlighet, och eftersom man normalt sett har mer än "bara" kameragrejor att bära med sig.

Dock så är det ju helt klart så att många bilder KRÄVER stativ för att bli bra. Jag tänker främst på typ landskapsbilder där man i princip vill ha kameran stående på marken, eller 1dm ovanför marken. Att ställa den direkt på marken gör att det blir svår att få till rätt vinkel, samt att det ibland är smutsigt och blött på marken.

Funderar på ett sånd där riktigt MINI staiv, som är typ kanske 15cm långt max och väger kanske max 100g som man kan ha i fickan. Men de flesta jag sett är avsedda för kompaktkameror och viker sig av tyngden från en systemkamera, speciellt med ett längre objektiv.

Några tips på ett lämpligt stativ för ändamålet? Minimal storlek är ju kravet. och i de allra flesta fall jag tänkt på så är det enbart på MARKEN det ska stå, så jag behöver INTE någon höjd på stativet. utan ca 15cm från marken vore lagom.

Jag ha saknat detta varenda gång jag varit ute nu, samtidit som det är uteslutet att ta med mitt stora velbon stativ, det använder jag enbart för studio och porträtt, det går dessutom INTE ens att hissa ned så lågt som 1dm eftersom dess minsta höjd är alldeles för hög.

Permalänk
Medlem

RRS har något mini stativ... säkerligen inte direkt billigt.. men kanske kan vara något om det inte är för tungt.
RRS TP-243 Ground-Level Tripod

Edit: glöm det, du sa max 100g?? köp en bönpåse

Permalänk
Medlem
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har Gorillapod DSLR Zoom. Funkar ruskigt bra och är lätt att bära på.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Bönpåse är ett bra alternativ. Lättare att få kameran rak på knögligt underlag då.

Jag har ett mini-stativ från CdOn, för 150:- , det funkar så länge jag inte sätter på 70-300 zoomen. Men det är svårt att ställa in det rakt.

Köpte det egentligen till den lilla videokamean

Go Bean Bag

// Lazze

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen själv, men man skulle väl haft det där ball-head kittet också? Tror tamigfan att jag köper ett sådant nästa gång jag beställer något från amazon.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

Har Gorillapod DSLR Zoom. Funkar ruskigt bra och är lätt att bära på.

Tackar, klarar det av en tyngre kamera? utan att benen viker sig? hur är det med tyngdpunkten och zoomobjketiv?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

RRS har något mini stativ... säkerligen inte direkt billigt.. men kanske kan vara något om det inte är för tungt.
RRS TP-243 Ground-Level Tripod

Edit: glöm det, du sa max 100g?? köp en bönpåse

Det där verkar väga 1.2kg, det är på tok för mycket det väger väl nästan som mitt stora stativ.

Permalänk

Gorilla DSLR zoom verkar lovande, ska försöka ta mig en närmare titta på den! tackar för tipsen!

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Bönpåse är ett bra alternativ. Lättare att få kameran rak på knögligt underlag då.

Jag har ett mini-stativ från CdOn, för 150:- , det funkar så länge jag inte sätter på 70-300 zoomen. Men det är svårt att ställa in det rakt.

Köpte det egentligen till den lilla videokamean

Go Bean Bag

// Lazze

Fungerar det på vintern eller om det är slask?

tror aldrig jag sett en bönpåse?

Min kamera + objektiv väger nu 1.6kg, har också bytt till ett 18-200 objektiv, så lite styrsel behövs.
Dock kör man de flesta landskapsbilder mellan 18mm och 40mm så zoomen är inte utfälld.

Permalänk
Medlem

Beanbags från Naturscapes

Har faktiskt inte provat dessa, men kanske intressant..
dom svenska sidorna Scandinavianphoto och Cyberphoto verkar bara ha någon bönpåse som heter *The Pod*.

Permalänk
Medlem

En bönpåse som är så stor att den gör nytta för en DLSR borde väga mer än 100g, även om den är fylld med "cellplastkulor". De är väl dock en smula otympliga, IMO. Svårt att få ner i en normal ficka iaf.
Jag tror nog mest på gorillapod om man verkligen är ute efter en riktigt kompakt och lätt som ändå är någorlunda användbart. Siffrorna som Jpby anger på hur mycket vikt de klarar är ju dock rena fantasisiffror. Visst kanske de klarar att hålla upp denna vikt över marken, men det lär inte bli stabilt.
Så länge man håller sig till kamera och en lättare normalzoom lär nog SLR Zoom funka hyggligt, iaf på lite kortare brännvidder, under förutsättning att det inte blåser allt för mycket. De har ju även en kraftigare variant som heter "focus" som ska klara ännu lite mer.
Gorillapod är ju allt annat än prisvärda dock. Det kostar ju lika mycket som ett lite billigare "riktigt" stativ och gör inte jobbet hälften så bra.

Permalänk

Insåg idag att 100g var lite optimistiskt Egentligen är VIKTEN mindre viktigt. STORLEKEN är viktigare.

Var och kollade på en gorilla modell på medimarkt idag och den var alltför stor. Lätt - inga problem, men den går inte ned i fickan och inte i min kameraväska. Jag har en rätt nätt kameraväska, men precis så att min kamera med påmonterat objektiv OCH SB-400 går ned utan att jag behöver plocka av någonting. Sen har jag lite småfack kvar - ungefär så att jag tex får med ett extra objektiv om det kniper.

Dock såg jag ett HAMA stativ för 199:- som var mycket mindre än gorilla varianter och skulle klara 3kg. Det såg ut som ett "riktigt stativ" fast mindre då. Men inte heller det går nog ned i kameraväskan. Men kanske är det ett alternativ om jag inte hittar något annat.

JAg har ju ett fullstort stativ, så jag är ju ute efter en kompromiss, precis i de fall där man i princip "vill ställa ned kameran på backen" för att få rätt perspektiv. Återkommer om jag hittar något. Jag prioriterar kompaktheten på utrustningen rätt mycket, det är egentligen därför jag inte tar med något stort stativ, speciellt när man är ute med familjen och har massa annat att bära på.

Permalänk

Rent hållfasthetsmässigt ser jag inte hinder till att det inte skulle gå att göra ett mini-teleskop stativ i tex aluminium eller kolfiber som är LITET men som pallar 2kg. Benen behöver kunna fällas ut så pass att man får tillräckligt stödyta för att inte kamera ska tippa med objektivet på.

Permalänk
Medlem

Hittade detta när jag botaniserade lite. Jag tror inte jag sett det tidigare.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UltraMaxiMiniD

Antagligen måste benen fällas ut i spagat (vilket verkar gå) för att få någon som helst stabilitet.
http://www.youtube.com/watch?v=QnX97hxbqLc

Permalänk

Tackar.

Det verkar vara en mer kvalitetsvariant av det HAMAN jag såg och dessutom ännu mindre! Det jag såg på mediamarkt kostade bara 199 kr och var precis ungefär som det där, fast det var nog dryga 20cm, snarare än 14cm! Lovande.

Velbon är väl ett bättre "märke" därav också lite dyrare. Men någonting i den stilen kanske är ungefär vad jag letar efter. Sen får de ju gärna vara billigt också.

Permalänk
Medlem

Velbon tillverkar/säljer både skitstativ (typ hama star) och en del betydligt bättre stativ. Detta stativet verkar ju, utifrån bilderna och videon vara att rätt vettig kvalitet. Sedan gör ju storleken och dimensionerna på delarna att man inte kan förvänta sig nån vidunderlig stabilitet, såklart.
Det är ju iaf inte dyrare än Gorillapod SLR Zoom (jag utgår från att man vill ha ett huvud åxå).

Permalänk
Medlem

Hittade stativet (ser iaf ut att vara samma) under annat namn här:
http://www.dealextreme.com/p/cambofoto-ck-30-retractable-5-se...

Typ halva priset...
Deal Extreme är ok.

Edit:
Lite osäker då måtten inte verkar vara riktigt samma...
Kulleden på DX-stativet ser mycket seriösare ut än den på velbonstativet.

Permalänk

Tackar, det ser riktig schysst ut! Nu har jag lite att fundera på.

Permalänk

Efter övervägande blev det ett hama fulstativ idag för 199:- på mediamarkt.

Nackdelar
- svajigt (det sviktar för kamerans vikt)
- går inte att justera i våg på optimalt sätt

Fördelar
- extremt lätt och kort (gick faktiskt ned i min kameraväska trots allt!!)
- extremt billigt

Så i kort, är det ett riktigt "skitstativ"! MEN, ett skitstativ som faktiskt duger som nödstativ för enklare långexponeringar. Man får köra tidsinställning när man fotar annars svajar det till att nedtrycket

Men alternativen var framörallt tyngre och dyrare. Avsaknad av våg är ingen katastrof, det går lätt att ordna till i efterhand.

Mitt motto blev då hellre ett skitstativ jag får med mig, än ett kvalitetsstativ som stannar hemma.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad du tycker och det finns ju såklart klassskillnader även på skitstativ, men min egen erfarenhet är att blåser det minsta lilla (en mygga som fiser eller så) så funkar nästan handhållet bättre än dedär stativen, särskilt om man har bildstabilisering.
Skaffa trådutlösare och kör med MLU (för det har väl D7000?).

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Vi får väl se vad du tycker och det finns ju såklart klassskillnader även på skitstativ, men min egen erfarenhet är att blåser det minsta lilla (en mygga som fiser eller så) så funkar nästan handhållet bättre än dedär stativen, särskilt om man har bildstabilisering.
Skaffa trådutlösare och kör med MLU (för det har väl D7000?).

Jo vi får ser, det ÄR ostadigt, men det var värt ett försökt, för det är extremt lätt och smidigt och just kompromissen var en viktig faktor för mig. Det du tipsade om är nog avsevärt bättre men också avsevärt tyngre (samt dyrare såklart). Jag tog en bild igår när det blåste vid stranden, så SÅ känsligt verkar det inte vara. Stativet i sig svajar lite just när man hänger på kameran, men kameran är så pass tung ett det krävs rät ordentlig vind för att den ska gunga av vinden. Då körde jag trådlösa utlösaren, det kändes mer fältmässigt än att behöva stoppa i en kabel på ett vingligt stativ.

Jo den har mirror lockup, det står Mup men det är väl samma som Mlu antar jag.

Dock har samtliga landskapsbilder jag tagit annars i sommaren varit handhållet, och på sommaren dagtid går det ju utmärkt. Men att hålla längre slutartider när man ska hålla kamerna nära marken klarar jag nog inte, såvida man inte lägger sig raklång på mage då... men det har ju sina avigsidor också.

(förresten du hade rätt om JPEG artifakterna i andra tråden, det orsakades av att jag drog ned kvaliteten till 85 innnan jag postade den, annars kör jag alltid 100% kvalitet i JPEG och originalbilderna har inga artifakter, kan faktiskt inte skilja dem från tif ends vid pixelpeeping. Men bilderna blir då avsevärt större om man vill ha de renare för noggranna kritiker

Permalänk

Premiärbild med stativet

dock givetvis ingen sport eftersom slutartiden ändå var 1/400s Körde en 30s exponering inomhus i kolmörker igår och det gick det med. Men ingen vind då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Om du inte är nöjd kan du ju testa någon av dessa.

Dörr Stadigt bordsstativ i metall, maxbelastning hela 5kg
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Cullmann Magnesit Copter bords/resestativ med kulled
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Manfrotto Bordsstativ 709 inkl kulled
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Hare bra

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk

Nu har du ju köpt stativ, men jag passar på att slå ett slag för gorillapod jag med. Har ett som klarar min Canon 40D med ett 100-400 L på, och det fungerar riktigt bra. Också lätt och smidigt att ta med sig, med bonusen att det går att sätta runt stolpar, grenar och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kliade lite i fingrarna, så jag beställde detdär stativet från DealExtreme. Inte för att ha till D300:n eg, men med tanke på denna tråden så tänkte jag att jag får testa iaf...

Jag får nog säga att jag är lite förvånad över hur stabilt det ändå är. Visst är benen korta, men det är ändå förvånansvärt stabilt. Det funkar definitivt som nödstativ till en systemkamera med lite kortare brännvidder om man bara ser till att vinkla ut benen lite som på bilderna ovan och om man inte behöver komma mer än typ halvmetern över marken.
Kulleden är ganska stabil men kräver 1-2 varv för att låsa ordentligt, till skillnad från mitt BH-3 som låser på bara några grader med mindre kraft (men så har den ju större kula åxå). Det är ju inget separat lås till panoreringen, vilket väl är en liten nackdel, men panoreringen lossar tillräckligt för att kunna vrida kameran lite innan hela kulan är lös.
Snabbfästet är arca-kompatibelt, vilket är ett STORT plus, IMO, iaf om man, nån gång, skulle vilja använda det som nödstativ till systemaren.

Jag köpte det dock mest för att ha ett litet enkelt stativ till nya S100:n (som tagit bilderna ovan, handhållet, utan blixt på ISO1600)..

(Ursäkta den något skräpiga bakgrunden

Stativet går ner i benfickan på byxorna om den är någorlunda rymlig. Kameran passar i vanliga fickan. Kamera och stativ med, utan att släpa på någon väska alltså. Kompakt, till skillnad från dedär spegellösa kamerorna där både kamerorna är större och behöver väska och som behöver bättre/större stativ för att komma till sin rätt. (Då kan iaf JAG lika gärna släpa på D300:n.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vad gulligt, ett rosa stativ! <3
Skulle fö passa utmärkt till min rosa J1a!

Visa signatur
Permalänk

Kul att se, ser riktigt fint ut! Det ser ju stadigare ut än det jag köpte! Är det några plastdetaljer elller är det i metall som det ser ut?

(Självs Benen och leden var helt ok på mitt med, största problemet var infästningen i plast som svajade under tyngden av 1.6kg kamera. Men med trådlös fjärr går det ju.)

Permalänk
Medlem

Den stora merparten av stativet är metall. Tror det är aluminium överallt, men inte helt säker på benen. Det som är rött, själva kulan och snabbfästet är iaf eloxerad aluminium. Det som är plast är de vita "bussningarna" på benen, de pyttesmå "benvärmarna" och fötterna (som iofs är något slags gummimaterial). Sen är säkert ytorna inne i kulleden som kulan glider mot PFTE eller likanande, det brukar det vara. Sen vet jag inte hur låsmekanismen till benen ser ut. Där kan möjligen vara mer plast.