Sony Vaio kvalitet prestanda mm

Permalänk
Medlem

Sony Vaio kvalitet prestanda mm

Eftersom det är omöjligt att hitta en dator som passar mina krav så har jag börjat bredda mitt synsätt lite. Tycker vi diskuterar lite Sony här.

Hur är kvalitén på sonys bärbara? Bygg kvalitet, material etc. Det står magnesium, kolfiber, aluminium på deras datorer.

Det går att konfigurera väldigt mycket på dom vilket är bra. Byggde ihop denna, tyvärr lite dyrare än jag vill egentligen men å andra sidan om man har datorn längre så sparar man ju pengar på det också.

En fråga dock, varför är det bara 1333 MHz RAM? Kan man sätta ditt eget snabbare eller kan man bara använda 1333? Moderkortet på alla IB borde väl stödja den högre bandbredden?

Datorn väger 1.8 kg om jag förstått rätt, och visst ser det lockande ut med den prestandan till 1.8 kg, tydligen skall det gå att köpa någon form av extra batteri med lång livslängd så man får upp till 12 timmar batteritid. Men smakar det så kostar det.

Sony Vaio S
Intel®Core(TM)i5-3210M, 2,5GHz
Äkta Windows® 7 Home Premium
256 GB SATA Gen3 Flash SSD
8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
Dvd-enhet
33,7cm LCD 1600x900+kamera
NVIDIA® GeForce® GT 640M 2GB
Säkerhetsfunktioner
IngaBatteri med lång livslängd
Inget trådlöst WAN
Office 2010-startpaket+Acrobat
Inget skydd
Provperiod McAfee OnlineBackup
Inget Adobe Creation
Inget Adobe Lightroom 3
Inget Imagination StudioSuite

Ingår också

1 x USB2.0 + 2 x USB3.0
Trådlöst LAN (IEEE 802.11abgn)
HDMI(TM)-utgång
1 AC-adapter
Bakupplyst tangentbord
Bluetooth® 4.0
Nordisk

15000:- (16000:- om man skall ha i7-3520M istället)

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Dom vill ha 4000:- för 256 GB SSD.

Kollade upp att om jag skulle köpa SSD separat så sparar jag ca 2000:- , jag kan alltså få

Intel®Core(TM)i7-3520M, 2,9GHz
Äkta Windows® 7 Home Premium
320 GB Serial ATA (5400 v/min)
6 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
Dvd-enhet
33,7cm LCD 1600x900+kamera
NVIDIA® GeForce® GT 640M 1GB

för 11500:- , vilket blir 13500:- med 256 GB SSD.

Då får jag blysnabb cpu i7 som har 5000 poäng i CPU bench. 6 GB RAM, GT640M, 13.3" med 900p 256 GB SSD och det till vikten 1.8 kg (om jag fattat vikten rätt).

Måste vara svårslaget i pris/prestanda.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Har du något modellnummer på datorn så man kan kolla lite bilder/filmer osv?

Permalänk

Detta är deras tidigare två "S"-serier från 2011 som slagits ihop. Kvalitetskänslan var hög men de hade en tendens att bli lite varma, vilket jag antar att även denna blir. Håller man specen nere kan man ju faktiskt få en 13-tummare med GT640 och 1600x900 skärm för runt 10000kr vilket är extremt attraktivt om man vill gamea lite. SSD-disk tar dessutom ner vikten till 1.7kg.

Då har man i princip en Asus u36sd i aluminium med ett GTX 460.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Har du något modellnummer på datorn så man kan kolla lite bilder/filmer osv?

SV-S13A1C, S13A heter serien.

Skrivet av Irrationell:

Detta är deras tidigare två "S"-serier från 2011 som slagits ihop. Kvalitetskänslan var hög men de hade en tendens att bli lite varma, vilket jag antar att även denna blir. Håller man specen nere kan man ju faktiskt få en 13-tummare med GT640 och 1600x900 skärm för runt 10000kr vilket är extremt attraktivt om man vill gamea lite. SSD-disk tar dessutom ner vikten till 1.7kg.

Då har man i princip en Asus u36sd i aluminium med ett GTX 460.

Du menar 10000:- med SSD-disk? Tycker dom tar lite mycket för SSD-diskarna. Är det svårt att byta själv, eller är det luckor under?

Vilken modell och konfiguration hittar du får 10000:- med SSD??

Måste man ha 1300 MHZ minne eller kan man byta själv? Är det någon prestandaskillnad?

Du säger varm, antar att det kan bli så med den prestandan till sån lätt vikt. Det är i alla fall en dator att hålla fundera på. Tänk dels på en Asus Zenbook VD och byta till SSD. Kostar nästan 13000:- så denna skulle bli lika dyr men med bättre grafikkort.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag köpte Vaio SA förra året, 1600x900, AMD 6630M, SB i7.
Väldigt bra laptop, köpte med 4GB RAM och mekanisk disk, som jag senare bytte ut mot 8GB (la tilll en 4GB sticka) och en samsung 830 128GB SSD.

Är mycket nöjd överlag, men fläkten kan få för sig att låta en hel del vid körning av "tunga" applikationer.

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

SV-S13A1C, S13A heter serien.

Du menar 10000:- med SSD-disk? Tycker dom tar lite mycket för SSD-diskarna. Är det svårt att byta själv, eller är det luckor under?

Vilken modell och konfiguration hittar du får 10000:- med SSD??

Måste man ha 1300 MHZ minne eller kan man byta själv? Är det någon prestandaskillnad?

Du säger varm, antar att det kan bli så med den prestandan till sån lätt vikt. Det är i alla fall en dator att hålla fundera på. Tänk dels på en Asus Zenbook VD och byta till SSD. Kostar nästan 13000:- så denna skulle bli lika dyr men med bättre grafikkort.

Är i princip ingen prestandaskillnad med 1600mhz minnen. Tycker inte att du skall uppgradera varken ram eller minne via sony utan istället göra det själv. Osäker på hur garantin påverkas dock, men sony tar rena ockerpriser för sin ssd.
9600kr fick jag det till med den mindre processorn. Läggs 200kr till för en extra ramsticka samt 950kr för en 128gb ssd från valfri datorbutik blir slutpriset 10800kr, 200 vilka borde kunna fås tillbaka genom att sälja den mekaniska disken begagnad här på swec eller tradera t.ex.

Problemet med föregångarmodellen och värme härrörde främst till belastning. Den var tyst vid surf men fläkten liknade den på en större gaminglaptop så snart man gjorde lite tyngre arbete. Det är inte bekräftat att samma gäller denna men det är sannolikt.
Behöver man inte i7:an kan man spara både fläkthastighet och några kronor. Jag är dock färgad av min egen "användningsstil" som inte kräver mer än en i3, och helst inte har några fläktar alls.

Permalänk
Medlem

Känns som fläkten inte är något jätteproblem med andra ord. Ökar man belastningen mycket så låter fläkten som en vanlig gaming laptop. Ungefär så.....

Hur är det med känslan i materialet? Står Kolfiber, magnesium, aluminium. Känns det som liknande plast eller eller aluminium. Dvs är materialet mjukt eller hårt?

I princip så står valet mellan en Zenbook VD med utbytt SSD eller en sån här. Kanske lite mer exklusiv känsla mot mer prestanda står det mellan

Läste i ett engelskt test från början av året att det är IPS-panel, så det låter ju inte heller helt fel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Suttit och lagt ihop en dator och fått en dator jag gillar till ett bra pris. Det enda är ju att man skulle vilja klämma lite på en innan man beställer. Borde inte alla Vaio vara liknande i chassikvalitet?

Permalänk
Medlem

Suttit och velat øver om jag ska ta 13" eller 15" laptopen...det ær ju hela 400 gram som skiljer de åt och ja 15" har fortfarande IPS display.
Dock ær det oklart om S13A (premium versionen av S13) har det eller inte. Lutar just nu åt S13A då jag kænner att jag kan offra lite bildyta...synd att man tappar QuadCore prolle också om man inte går på Vaios E serie som finns i 14" utførande med 7670 och i7-qm fast den ær inte lika snygg som s13a och sæmre skærm...Vilka problem man har alltså...:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Suttit och lagt ihop en dator och fått en dator jag gillar till ett bra pris. Det enda är ju att man skulle vilja klämma lite på en innan man beställer. Borde inte alla Vaio vara liknande i chassikvalitet?

Det bästa vore ju kanske om man kan hitta en butik som har inne någon modell av Sony Vaio och smygklämma lite. Dock orkar man ju inte åka runt i alla butiker i GBG Känner mig också lite förvirrad om design och material. Bästa är helt klart att se i verkligheten.

Skrivet av remb:

Suttit och velat øver om jag ska ta 13" eller 15" laptopen...det ær ju hela 400 gram som skiljer de åt och ja 15" har fortfarande IPS display.
Dock ær det oklart om S13A (premium versionen av S13) har det eller inte. Lutar just nu åt S13A då jag kænner att jag kan offra lite bildyta...synd att man tappar QuadCore prolle också om man inte går på Vaios E serie som finns i 14" utførande med 7670 och i7-qm fast den ær inte lika snygg som s13a och sæmre skærm...Vilka problem man har alltså...:D

Man tycker ju att S13A borde ha ips-skärm om S13 har det.

Å andra sidan är ju prestandan inte så illa på dom processorerna med högre klockfrekvens och något mellanting i spänning. Speciellt i7-3520M har riktigt bra poäng på cpu-bench.

Så du går i köpartankar? I så fall kommer du säkert köpa innan mig, för måste vänta lite pga ekonomin. Gör du en liten test på datorn på forumet om du köper? Gör så klart samma om/när jag köper.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

- 15.5" LED backlit Full HD display (1920 x 1080)
- i7-3520M (3rd gen)
- 4GB (12GB är max, 1333mhz max)
- 640M 1GB

Bor man i USA får man betala ynka 8 012kr ($1,144) för dessa speccs, och då får man en PS3 Slim 160GB på köpet Inte rättvist någonstans. Privv review: http://forum.notebookreview.com/sony/671101-review-new-sony-s...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen. Tur att man måste vänta 1 månad eller 2 till köp

Tycker den ser riktigt snygg ut men klämma först är ju att föredra. Man skall aldrig lita på vad andra skriver, vad man tycker vet man ju bäst själv. Speciellt angående känsla och utseende.

Finns några test på nätet. Här är en slags samlingssida om S13 http://www.notebookcheck.net/Sony-Vaio-SV-S13A1Y9ES.76885.0.h...

Finns videos också. t ex http://www.youtube.com/watch?v=drsTnKCGAzs&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=jIDlilVEs6Q

Största nackdelen hittills skulle eventuellt vara värmeutveckling och fläkten, men som jag förstod det är det enbart vid tung användning och inte vid vanlig användning. Har någon annan något att säga om detta eller något annat så skriv gärna.

Tror ni att en sån platta med fläkt skulle eliminera dom problemen totalt när man använder den hemma som "desktop"??

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sjukt sugen. Tur att man måste vänta 1 månad eller 2 till köp

Tycker den ser riktigt snygg ut men klämma först är ju att föredra. Man skall aldrig lita på vad andra skriver, vad man tycker vet man ju bäst själv. Speciellt angående känsla och utseende.

Finns några test på nätet. Här är en slags samlingssida om S13 http://www.notebookcheck.net/Sony-Vaio-SV-S13A1Y9ES.76885.0.h...

Finns videos också. t ex http://www.youtube.com/watch?v=drsTnKCGAzs&feature=related och http://www.youtube.com/watch?v=jIDlilVEs6Q

Fyi, första videon är förra generationens S-serie ('11 med SB)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Jag har en Vaio från 2006-ish. Den har överlag funkat bra sånär som på batteriet. Ett (1) år efter att modellen slutat säljas gick det inte längre att köpa originalbatterier... Jag kontaktade Sony som hänvisade mig till EET Nordic som "kanske" hade lämpligt piratbatteri - detta kostade ~1700 + moms om jag minns rätt. För att kunna använda detta batteri var man tvungen att köra medföljande bootbara skiva som gjorde något hack i BIOS :-/ Detta batteri funkade kanon ända tills det tvärdog efter 2 år.

Dessutom har dom likt många andra större tillverkar lite fuffens för sig som kräver specialdrivisar. Jag har installerat W7 på den (levererades med Vista och saknar stöd för W7) och efter mycket Googlande hittade jag någon som fått tips om drivisar till någon annan Sony-modell som fungerade.

Batteriproblemet, dvs att inte nog med att man slutar sälja batterier innan modellen ens hunnit kallna, och sedan kostar piratbatterierna multum, gör att detta blir min sista Sony (dator)...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag har en Vaio från 2006-ish. Den har överlag funkat bra sånär som på batteriet. Ett (1) år efter att modellen slutat säljas gick det inte längre att köpa originalbatterier... Jag kontaktade Sony som hänvisade mig till EET Nordic som "kanske" hade lämpligt piratbatteri - detta kostade ~1700 + moms om jag minns rätt. För att kunna använda detta batteri var man tvungen att köra medföljande bootbara skiva som gjorde något hack i BIOS :-/ Detta batteri funkade kanon ända tills det tvärdog efter 2 år.

Dessutom har dom likt många andra större tillverkar lite fuffens för sig som kräver specialdrivisar. Jag har installerat W7 på den (levererades med Vista och saknar stöd för W7) och efter mycket Googlande hittade jag någon som fått tips om drivisar till någon annan Sony-modell som fungerade.

Batteriproblemet, dvs att inte nog med att man slutar sälja batterier innan modellen ens hunnit kallna, och sedan kostar piratbatterierna multum, gör att detta blir min sista Sony (dator)...

Tack för input. Batteriet är absolut något som måste kollas upp.

Nu är det ju mycket möjligt att man vill ha Windows 8 sedan eller ialla fall möjligheten till det. Så det vore bra att kolla upp hur det funkar. Dessutom finns det en drive om Win8 nu för ca 100:- om man köper dator. Gäller den om man köper en Sony Vaio och funkar det att köra utan problem.

Får nog ringa till Sony och kolla upp angående det och batteriet. Dom KAN ju ha bättrat sig nu 6 år senare..

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Har en Vaio 15.6 (C-serien) från 2011, och i ärlighetens namn tycker jag inte kvalitetskänslan är särskilt hög. S-klassen ska ju vara lite med elegant/påkostad, men det är exakt samma tråkiga tangentbord och ganska fladdrig skärm. För 10-15 år sedan var Vaio avancerade, men nu för tiden tycker jag det mest är plast, prissatt antingen så billigt att de ska passa konsumenter, eller prisade så svindyra att de ska passa företag. Men inte särskilt imponerande plast oavsett...

Om man till det lägger Sonys helt värdelösa supportorganisation här i Sverige (de verkar inriktade på att försöka sälja, men verkar inte intresserade att supporta -- försök ringa till dem och försök få dem att svara i telefon om ni inte tror mig. Om ni mot förmodan skulle komma fram, så ställ en enkel fråga om deras produkter - t ex om den stödjer SATA - skulle bli mycket förvånad om de kan svara....)

Det som ÄR bra med Sony (enligt mitt ödmjuka förmenande), är deras skärmar. Det sitter nästan alltid en ovanligt bra skärm i deras maskiner.

Jämför man med en Lenovo (även med den billigare Edge-serien), så känns Vaio som en plastig Mazda medan Lenovo känns som en genomtänkt Mercedes. Tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

- 15.5" LED backlit Full HD display (1920 x 1080)
- i7-3520M (3rd gen)
- 4GB (12GB är max, 1333mhz max)
- 640M 1GB

Bor man i USA får man betala ynka 8 012kr ($1,144) för dessa speccs, och då får man en PS3 Slim 160GB på köpet Inte rättvist någonstans. Privv review: http://forum.notebookreview.com/sony/671101-review-new-sony-s...

Kan man beställa från USA? Funderar starkt på en S13A som skol och ibland speldator. Det som lockar är prestandan trots vikten. Jag ska plugga IT på chalmers och då tror jag att jag kan leva med engelskt tangentbord. All programmering och sånt är ju ändå på engelska, plus att specialtecken är mycket mer lättillgängliga.

Äh, glöm det. Vill ju ha lite lättare med garanti om det skulle behövas. Är det någon som vet om Sony.se har någon studentrabatt?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Åkte in och kände på en Vaio, tyvärr fanns bara V-Serien inne men tangentbordet var helt ok, skulle absolut kunna tänka mig att köpa S13A om det är samma tb som det var där. Har svårt att tänka mig att det skulle vara ett sämre i premiumserien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Eftersom det är omöjligt att hitta en dator som passar mina krav så har jag börjat bredda mitt synsätt lite. Tycker vi diskuterar lite Sony här.

Hur är kvalitén på sonys bärbara? Bygg kvalitet, material etc. Det står magnesium, kolfiber, aluminium på deras datorer.

Det går att konfigurera väldigt mycket på dom vilket är bra. Byggde ihop denna, tyvärr lite dyrare än jag vill egentligen men å andra sidan om man har datorn längre så sparar man ju pengar på det också.

En fråga dock, varför är det bara 1333 MHz RAM? Kan man sätta ditt eget snabbare eller kan man bara använda 1333? Moderkortet på alla IB borde väl stödja den högre bandbredden?

Datorn väger 1.8 kg om jag förstått rätt, och visst ser det lockande ut med den prestandan till 1.8 kg, tydligen skall det gå att köpa någon form av extra batteri med lång livslängd så man får upp till 12 timmar batteritid. Men smakar det så kostar det.

Sony Vaio S
Intel®Core(TM)i5-3210M, 2,5GHz
Äkta Windows® 7 Home Premium
256 GB SATA Gen3 Flash SSD
8 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM
Dvd-enhet
33,7cm LCD 1600x900+kamera
NVIDIA® GeForce® GT 640M 2GB
Säkerhetsfunktioner
IngaBatteri med lång livslängd
Inget trådlöst WAN
Office 2010-startpaket+Acrobat
Inget skydd
Provperiod McAfee OnlineBackup
Inget Adobe Creation
Inget Adobe Lightroom 3
Inget Imagination StudioSuite

Ingår också

1 x USB2.0 + 2 x USB3.0
Trådlöst LAN (IEEE 802.11abgn)
HDMI(TM)-utgång
1 AC-adapter
Bakupplyst tangentbord
Bluetooth® 4.0
Nordisk

15000:- (16000:- om man skall ha i7-3520M istället)

Jag hämtar ut min S13A idag (måndag). Beställde den 8:e juni från hemsidan. Saken är dock den, att. . . Jag måste ha haft en jävla tur, för när jag beställde måste det varit något fel på priserna på den svenska hemsidan (tror de precis lagt upp nya S-serien då). Jag beställde då alltså en S13A, och valde till större HD (500GB, mekanisk, byter till SSD själv senare), dessutom tog jag 8 GB i ram (uppgraderingspriserna var dessutom mycket lägre än de ska vara, c:a hälften. T.ex. 320:- för 4GB till i ram, är runt 700+ nu tror jag).

Slutpriset blev exakt 8499:-, fraktfritt. (bara grundkonfigurationen går på tusenlappen mer egentligen).

När jag sedan gick in på sidan två dagar senare för att visa en vän, så blev priset på exakt samma build c:a 10.700:- (!)

När jag sedan några dagar efter det ringde till säljsupporten ("Ditt Konto"-sidan hade ballat ur, ville se hur det gick med datorn osv.), så passade jag på att fråga (dumt, förmodligen, men kunde inte hålla mig) tjejen i telefonen hur jag kunde ha fått datorn så billigt, och förklarade det jag skrivit här ovan. Hon blev först tyst i c:a 4-5 sekunder (varpå jag tänkte: "men lär dig att hålla käft Micke, för fan"), för att sedan säga: "Ibland ska man väl ha tur antar jag!". Hon hade helt enkelt ingen förklaring, hon var dock grymt trevlig!

Så ja, inte helt fel!
Ska bli jävligt kul att hämta ut pärlan imorn!

Kan uppdatera med bilder osv, om någon skulle vara intresserad!

Skål

Permalänk
Skrivet av Vaneriuz:

Kan uppdatera med bilder osv, om någon skulle vara intresserad!l

Vore riktigt schysst, framför allt är det intressant att se hur skärmen och byggkvalitén på maskinen är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Jag hämtar ut min S13A idag (måndag). Beställde den 8:e juni från hemsidan. Saken är dock den, att. . . Jag måste ha haft en jävla tur, för när jag beställde måste det varit något fel på priserna på den svenska hemsidan (tror de precis lagt upp nya S-serien då). Jag beställde då alltså en S13A, och valde till större HD (500GB, mekanisk, byter till SSD själv senare), dessutom tog jag 8 GB i ram (uppgraderingspriserna var dessutom mycket lägre än de ska vara, c:a hälften. T.ex. 320:- för 4GB till i ram, är runt 700+ nu tror jag).

Slutpriset blev exakt 8499:-, fraktfritt. (bara grundkonfigurationen går på tusenlappen mer egentligen).

När jag sedan gick in på sidan två dagar senare för att visa en vän, så blev priset på exakt samma build c:a 10.700:- (!)

När jag sedan några dagar efter det ringde till säljsupporten ("Ditt Konto"-sidan hade ballat ur, ville se hur det gick med datorn osv.), så passade jag på att fråga (dumt, förmodligen, men kunde inte hålla mig) tjejen i telefonen hur jag kunde ha fått datorn så billigt, och förklarade det jag skrivit här ovan. Hon blev först tyst i c:a 4-5 sekunder (varpå jag tänkte: "men lär dig att hålla käft Micke, för fan"), för att sedan säga: "Ibland ska man väl ha tur antar jag!". Hon hade helt enkelt ingen förklaring, hon var dock grymt trevlig!

Så ja, inte helt fel!
Ska bli jävligt kul att hämta ut pärlan imorn!

Kan uppdatera med bilder osv, om någon skulle vara intresserad!

Skål

Ja tack. Vore kanon med en slags recension. Förhoppningsvis har du lite erfarenhet av bärbara och är opartisk Verkar vara många olika uppfattningar om Sony om det mesta. Det är ju bara att se i denna tråden t ex.

Pratar dom svenska i kundsupporten, står nämligen Engelska inom parantes på hemsidan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Ganska genomgående video med Sony S13A

http://www.youtube.com/watch?v=rMAhPZFJflU

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad och funderar på att köpa 15-tummaren i s-serien men jag hittar inte så mycket om den på nätet. Är det någon som har en sådan och kan berätta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbar:

Jag är intresserad och funderar på att köpa 15-tummaren i s-serien men jag hittar inte så mycket om den på nätet. Är det någon som har en sådan och kan berätta mer?

Här har vi bra info om S-serien (både 13 och 15 men det mesta är sig likt)
http://forum.notebookreview.com/sony/
http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/

Det enda som klagas på verkar vara fläktarna, dom är halvtysta och inte supertysta (tror problemet delvis är att dom är kräsna).

Det går att byta ut RAM/SSD (finns även stöd för två st diskar om man väljer att byta ut den optiska enheten), så man kan lägga till 4GB RAM och en 128GB SSD privat så man totalt får 8GB RAM (4GB är fastlött) och 128GB SSD + 320GB HDD

Kingston 4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz + Samsung 830 128GB SSD
= 1187 kr med swec-rabatt

Totalt 11 100kr för Sony Vaio-S 15"5
- 1920x1080p
- i5-M Ivy Bridge (slipper en ULV CPU!)
- Nvidia 640M 1GB (Kepler)
- 8GB RAM
- 128GB SSD + 320GB HDD

Vikt ca 2.2kg

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Är det den silverfärgade S-klassen du menar, den i magnesiumchassi? Jag funderade också på en S15 så jag har kollat in den noga, det är en väldigt trevlig dator tycker jag. Lätt för sin storlek, ganska exakt 2 kilo trots inbyggd DVD. Bra skärm, gott om anslutningar. Väldigt snygg. Bra byggkvalitet trots sin för storleken låga vikt.

I mitt fall föll den på några saker: dels en så fånig sak som "känslan", som inte riktigt inföll för mig. Tangentbordet med sina silverfärgade knappar med genomskinlig text störde mig, jag tyckte det var fånigt. Inte för att man tittar så ofta på tangenterna, men vad är vitsen att göra det svårare att se vad det står på knappen? Svarta tangenter med vit text som lyser i mörkret känns klart mer genomtänkt tycker jag. Sedan är skärmen varken matt eller helblank utan något slags mitt emellan som ju egentligen är en ganska vettig idé, men inte övertygade mig personligen.

Dn ska visst finnas i svart också, med svarta tangenter (som jag tjatar om :), men jag har aldrig sett den i affärerna.

Och sist men inte minst, så hade samma affär en svart Sony C-klass 15.6a (VPCCB) som hade exakt samma spec som S-klassen, fast klumpigare med 2.8 kilo, med svarta tangenter, högblank skärm (som jag föredrar när jag använder den hemma) och bluray - för 4000 kr mindre. (det var det sista exet, jag fick ett bra pris)

Men jag tror ingen blir besviken på en S15, det är en jättefin dator. Den går även att öppna och att uppgradera själv med mer minne och en SSD om man skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Här har vi bra info om S-serien (både 13 och 15 men det mesta är sig likt)
http://forum.notebookreview.com/sony/
http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/

Tack för länkarna, såg ut att finnas mycket matnyttig information, ska läsas Att byta själv till SSD själv är ju ett bra tips för det kostade ju en hel del extra att få det från sony. Hur får man lättast en skiva för att installera OS på SSDn? det borde ju inte vara några problem men ni har kanske tips..

Skrivet av Lasse-SL-500:

Dn ska visst finnas i svart också

Tack för input om färg, det står mellan en silver eller svart, lutar lite mer åt att det blir den svarta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbar:

Jag är intresserad och funderar på att köpa 15-tummaren i s-serien men jag hittar inte så mycket om den på nätet. Är det någon som har en sådan och kan berätta mer?

Jag har en sedan ungefär en vecka. Jag är mycket nöjd få jag säga. Byta HDD och sätta i minne är lätt (det finns dock bara en minnesplats, 4 gb är fast). Jag har bytt till en SSD och gjort en ren installation, det var lite pyssel, men nu går den riktigt bra.

+ Den är mycket lätt för sin storlek och prestanda. Med tanke på den låga vikten så tycker jag att kvalitetskänslan är bra.
+ Skärmen är grym, efter lite mixtrande med färginställningar tycker jag inte längre att röda färger ibland är mer orangea.
+ Kylningen är tyst för det mesta.

- Det enda negativa jag har att säga är att högtalarnas maxvolym är mycket låg.

Edit: För att förtydliga angående kylfläktens ljudnivå så är den nästintill ljudlös vid lätt användning. Vid hårdare belastning varvar den upp och är tydligt hörbar, men det är ingen hårfön/jetmotor. Jag tycker att ljudnivån är mer än godkänd och jag har i7 quad cpun.

Edit2: Något som är lite negativt för mig personligen är känslan i tangentbordet, men jag har haft en Lenovo Thinkpad i några år, så jag har blivit kräsen. Dock är det skönt att ha numpad tycker jag.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Jag beställde en S13A i veckan nu med 640 LE 2 GB kortet i färgen Kanonmetallic. Den byggs just nu så inom någon vecka borde jag ha den. Ska slänga in en 8 GB sticka i den på direkten och en Samsung 830 256 GB. När jag fått den kan jag köra diverse tester/benchmarks/ta bilder från någon speciell vinkel om någon är intresserad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har en sedan ungefär en vecka. Jag är mycket nöjd få jag säga. Byta HDD och sätta i minne är lätt (det finns dock bara en minnesplats, 4 gb är fast). Jag har bytt till en SSD och gjort en ren installation, det var lite pyssel, men nu går den riktigt bra.

+ Den är mycket lätt för sin storlek och prestanda. Med tanke på den låga vikten så tycker jag att kvalitetskänslan är bra.
+ Skärmen är grym, efter lite mixtrande med färginställningar tycker jag inte längre att röda färger ibland är mer orangea.
+ Kylningen är tyst för det mesta.

- Det enda negativa jag har att säga är att högtalarnas maxvolym är mycket låg.

Edit: För att förtydliga angående kylfläktens ljudnivå så är den nästintill ljudlös vid lätt användning. Vid hårdare belastning varvar den upp och är tydligt hörbar, men det är ingen hårfön/jetmotor. Jag tycker att ljudnivån är mer än godkänd och jag har i7 quad cpun.

Edit2: Något som är lite negativt för mig personligen är känslan i tangentbordet, men jag har haft en Lenovo Thinkpad i några år, så jag har blivit kräsen. Dock är det skönt att ha numpad tycker jag.

S-serien har väl ingen quad? Däremot finns det högre spänning och frekvens, men fortfarande duo.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport