Permalänk
Medlem

Jämförelse av 27":arna

Hej!

Jag köpte just en HP ZR2740w och tänkte dela med mig av lite snabba bilder och intryck. Skärmen kom idag och jag har i princip bara hunnit koppla in den. Har dock tyvärr konstaterat att det finns en del låsta subpixlar som lyser grönt på en svart skärm. Dock omöjligt att se om man inte letar noga, men kommer troligen ändå lämna tillbaka den för en ny. Får se hur jag gör.

Tillbaka till ämnet: Eftersom det är lite tunt med bra bilder och recensioner på högupplösta 27-tumare så tänkte jag dra mitt strå till stacken och lägga upp en jämförelse med min befintliga 27" 2560x1440 Hazro HZ27WC, som är en högblank skärm. Det kanske kan hjälpa någon som sett debatten om "hemsk anti-glare coating", "grynighet" osv som framförallt Dells och HPs skärmar fått kritik för. Själv tycker jag att det problemet är en aning uppblåst.

Generellt kan jag säga att den blanka skärmen reflekterar rätt mycket av allt, men eftersom reflektionerna är skarpa så ligger de ju också längre bort än själva bilden i skärmen. Man kan alltså låta bli att fokusera på dem, på sätt och vis, om de inte är allt för kraftiga. Den matta skärmen sprider istället ut reflektioner och lägger dem därmed direkt på skärmytan, vilket faktiskt kan stora mer i vissa fall. Dock är den mycket bättre om det är mycket reflektioner eller väldigt ljust i rummet, så allround skulle jag föredra den matta.

Jag vill även nämna att alla bilder är tagna i manuell med en Canon 550D, 18-55 IS II. Inställningar varierar från bild till bild för att få bästa möjliga återskapning av bildskärmarna. Alla bilder där jag försökt jämföra saker sinsimellan, tex reflektioner eller ljusstyrkor, där har exakt samma inställningar använts för att ge en korrekt jämförelse.

Fråga gärna om det är nåt ni undrar. Har även haft en Samsung S27A850D på visit, så kanske kan jag slänga upp även de bilderna senare ifall intresse finns. Tyvärr är de inte riktigt lika bra, eller rättare sagt, jag fokuserade på andra saker, så som betraktningsvinklar och bakgrundsuniformitet då.

Kommer försöka spela BF3 och se hur HP:n presterar. Hazron är mkt bra där iom avsaknaden av en scaler, så input lag är litet (har ej mätt). Hoppas att HP:n är liknande, då den heller inte har en scaler så vitt jag förstår det. Den har åtminstone ingen OSD och bara DVI och DP-inputs, dvs ingen HDMI. Har också läst att den just ska sakna scaler, därav mitt val av denna framför Dell:en. Sen tycker jag HP:n är snyggare än Dellen också.

Hoppas det smakar.

Mvh
Niklas

Uppdatering:
Skärmen är helt underbar att spela BF3 på, och jag upplever inget input lag. Det krävdes dock tre (3!) skärmar innan jag fick en som var utan defekta pixlar. Vet inte om det är representativt, men skulle tro att jag har haft otur. Ett tips är dock att köpa skärmar där du vet att du kan lämna tillbaka dem enkelt och fraktfritt (t.ex. Dustin) om de är defekta. Det går snabbare att göra ett återköp inom ångerrätten än att DOA eller reklamera.

Jämförelse av 27":arna

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Gillade Hazro's färger mer, dock vet jag att jag skulle störa mig på allt speglas så lätt

Men tummen upp!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Bra gjort att du tog dig tid att lägga upp detta! uppskattas!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, detta uppskattas rejält ! Bra gjort.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Avstängd

Tror jag tycker bättre om blanka skärmar än matta..

Permalänk
Medlem

Kul att det uppskattas.

Skrivet av M1NT:

Tror jag tycker bättre om blanka skärmar än matta..

Håller egentligen med dig, men när solen skiner in genom fönstret bakom skärmen så har jag faktiskt mycket svårt att se nåt, trots att det är indirekt ljus. Måste tyvärr dra ner persiennerna lite, vilket är tråkigt när det är fint väder. :/

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Trevligt jämförelse detta! Uppskattas verkligen :).
Har haft lite planer på en högupplöst 27", och nu har man lite mer att gå på iaf.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte att den högra (Hazro) skärmen hade starkare färger och inte lika matt?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kul jämförelse!

Skulle aldrig köpa en blank skärm! Vill jag se mig själv så går jag till badrummet och kollar mig i spegeln. Flickvännen hade en blank skärm på sin bärbara, det var helt SÄMST om man satt så att ens ansikte lös upp av något (t.ex solen eller nån lampa), då såg man sig själv i skärmen. Hon var hur nöjd som helst när vi satte på en "anti glare"-film och det blev jävligt bra faktiskt, såg inte grynigt ut eller nått. Prövade att sätta en liknande film på min iPhone, men det såg förjävligt ut, blev helt sjukt grynigt. :/

Skulle aldrig köpt min Dell UltraSharp U3011 om den vore blank iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

och inte lika matt?

Kanske för att den inte har matt antiglare film över :)? Eller menade du att färgerna inte var matta?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Kanske för att den inte har matt antiglare film över :)? Eller menade du att färgerna inte var matta?

Tänkte på färgerna

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Är HP'n lite lite ljusare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tänkte på färgerna

Skulle nog säga att färgåtergivningen är så gott som identisk på skärmarna. Ingen har ju någon inbyggd kalibreringsmöjlighet så jag har inte gjort något med dem heller.

Det du kanske upplever som klarare färger beror ju på att den är blank, men det är samma färger ändå. Det är lite som skillnaden mellan ett inglasad foto i en tavelram eller att bara titta på fotot direkt. Den blanka skärmen får alltså ett lite annat djup i bilden, precis som den inglasade tavlan.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Är HP'n lite lite ljusare?

I max ljusstyrka så ja, lite. Men det är inte mycket det skiljer. Det som är absolut bäst är att den går att sänka ordentligt istället, för mörka nätter. Men det ska ju alla skärmar klara, det är nog bara Hazron som är defekt, eller bara dålig. Har ju fler problem med den.

HP:n har också ett nästan steglöst ljusreglage. Man kan inte urskilja olika steg, utan den tonar långsamt

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

ååh.. äppelpaj

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Den nya skärmen du köpte va den till vänster? Hp... och den gamla Hazron till höger... hp var matt? och hazron blank? hjärnan fladdrade ut när jag läste texten så fattade inte skillnaderna mellan dem men tycker iallafall att den till höger var bättre i färger och skärpa och att den till vänster reflexterade mycket taklampa? hmm iallafall så har jag kommit fram till att det är bäst att köpa 3 identiska skärmar om man ska köra 3-skärmsrigg då det verkar vara stor skillnad i dem...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Den nya skärmen du köpte va den till vänster? Hp... och den gamla Hazron till höger... hp var matt? och hazron blank? hjärnan fladdrade ut när jag läste texten så fattade inte skillnaderna mellan dem men tycker iallafall att den till höger var bättre i färger och skärpa och att den till vänster reflexterade mycket taklampa? hmm iallafall så har jag kommit fram till att det är bäst att köpa 3 identiska skärmar om man ska köra 3-skärmsrigg då det verkar vara stor skillnad i dem...

Ja, HPn till vänster och den är matt. Den ser ut att reflektera mer eftersom lampan är snett uppe till vänster. Du måste titta på de individuella bilderna för att se skillnaden i reflektivitet - där har jag tagit bilderna med samma vinkel mellan kamera - skärm - lampa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Verkar som Hazron har mycket bättre svärta.Å andra sidan så är det riktigt kass svärta på HP/Dell skärmarna.
Fin jämförelse, jag skulle ta Hazron över HPn alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Verkar som Hazron har mycket bättre svärta.Å andra sidan så är det riktigt kass svärta på HP/Dell skärmarna.
Fin jämförelse, jag skulle ta Hazron över HPn alla dagar i veckan!

Inte helt sant. Den upplevs kanske som "djupare" just pga inglasningseffekten (jfr. foto vs. inglasat foto). Samma effekt tycks dock öka på IPS-glow lite grann vid vinklar, så det finns ett visst grå-skimmer på svart som HP:n inte har lika mkt av. HP:n är alltså mer äkta svart i mina ögon.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Lust att länka den tredje bakgrundsbilden med färgspektrumet?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Bra jobbat!

Lust att länka den tredje bakgrundsbilden med färgspektrumet?

Sure, här är den.

Prova också att googla på wallpaper color i höga upplösningar. Hittade ännu fler som var ännu snyggare.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av nikwid:

Inte helt sant. Den upplevs kanske som "djupare" just pga inglasningseffekten (jfr. foto vs. inglasat foto). Samma effekt tycks dock öka på IPS-glow lite grann vid vinklar, så det finns ett visst grå-skimmer på svart som HP:n inte har lika mkt av. HP:n är alltså mer äkta svart i mina ögon.

Okej, spelar nog ingen större roll iaf då IPS har alltid varigt, och kommer antagligen alltid att vara just grådassig.
Men jag kanske är petig, men det är också därför jag sitter med en VA panel med 0.04cd/m2 i svärta och en plasma med 0.06cm/m2.
Och fasen vilken skillnad det är med en kalibrerad VA kontra en kalibrerad IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Sure, här är den.

Prova också att googla på wallpaper color i höga upplösningar. Hittade ännu fler som var ännu snyggare.

Man tackar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Okej, spelar nog ingen större roll iaf då IPS har alltid varigt, och kommer antagligen alltid att vara just grådassig.
Men jag kanske är petig, men det är också därför jag sitter med en VA panel med 0.04cd/m2 i svärta och en plasma med 0.06cm/m2.
Och fasen vilken skillnad det är med en kalibrerad VA kontra en kalibrerad IPS.

Javisst har du rätt i att alla IPS-paneler har detta problem. Det är väl en effekt av tekniken. Men det var ju en jämförelse mellan två IPS där matt vs blank var det viktiga. Klart att plasma och VA är bättre. Förstår t.ex. inte riktigt de som vill ha LCD-TV istället för plasma.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Du borde ha kalibrerat båda skärmarna innan så att man kan få en uppfattning om hur mycket anti-glare egentligen gör. Nu har du alldeles för många faktorer, vilket gör det svårt att göra en objektiv bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Du borde ha kalibrerat båda skärmarna innan så att man kan få en uppfattning om hur mycket anti-glare egentligen gör. Nu har du alldeles för många faktorer, vilket gör det svårt att göra en objektiv bedömning.

Hej,

Hur skulle jag ha gjort det när ingen av dem har kalibreringsmöjligheter? Jag antar att jag kunnat ställa in olika nivåer på olika utgångar från grafikkortet, men är det verkligen det du menar?

Skall dock se om det inte följde med nåt intressant i skivan. Kom på att jag kanske fick en sån.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Sure, här är den.

Prova också att googla på wallpaper color i höga upplösningar. Hittade ännu fler som var ännu snyggare.

Haha exakt det tänkte jag också fråga!

Permalänk
Medlem

Lite klent med anslutningar, Dells 3011U visar vart skåpet ska stå ^^

Permalänk
Medlem

Jag har nu bett att returnera skärmen. Den hade som sagt en del ständigt gröna subpixlar som iofs var extrems svåra att se, men ändå indikerar produktionsfel. Dessutom upplevde jag ett mycket konstigt fel när jag kopplade via DP: När någon av färgkanalerna inte var på max så blev det som myrornas krig i den kanalen, dvs flimmer med små subpixlar överallt. Detta hände inte när jag kopplade via DVI, och inte när jag använde DP->DVi från grafikkortet heller, så jag tror inte det är mitt grafikkort som spökar, utan snarare ett fel i DP ingången i skärmen. Dock kan jag ju inte vara helt 100% säker.

Hur som helst har jag köpt en LH W3000H istället, som troligen kommer på onsdag (jäkla första maj...). Blir kul att se hur den presterar, och nice att gå upp på 30" till slut. Räknade ut att skärmytan på den skärmen är lika bred som HP:n inklusive ramen. Höjden är ännu större, relativt sett.

Skrivet av Infinity_90:

Lite klent med anslutningar, Dells 3011U visar vart skåpet ska stå ^^
http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u3011/6.jpg

Den har också en scaler som introducerar input lag om jag förstått det rätt. Vet inte om den har någon direct input mode, men ärligt talat förstår jag inte vad man ska med HDMI till på en skärm som är mer än 1080p? Visst, det kanske finns någon som vill koppla en spelkonsol till skärmen också, utöver en dator, men det måste vara en liten del av den lilla skara som köper dessa skärmar.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag har nu bett att returnera skärmen. Den hade som sagt en del ständigt gröna subpixlar som iofs var extrems svåra att se, men ändå indikerar produktionsfel. Dessutom upplevde jag ett mycket konstigt fel när jag kopplade via DP: När någon av färgkanalerna inte var på max så blev det som myrornas krig i den kanalen, dvs flimmer med små subpixlar överallt. Detta hände inte när jag kopplade via DVI, och inte när jag använde DP->DVi från grafikkortet heller, så jag tror inte det är mitt grafikkort som spökar, utan snarare ett fel i DP ingången i skärmen. Dock kan jag ju inte vara helt 100% säker.

Hur som helst har jag köpt en LH W3000H istället, som troligen kommer på onsdag (jäkla första maj...). Blir kul att se hur den presterar, och nice att gå upp på 30" till slut. Räknade ut att skärmytan på den skärmen är lika bred som HP:n inklusive ramen. Höjden är ännu större, relativt sett.

Den har också en scaler som introducerar input lag om jag förstått det rätt. Vet inte om den har någon direct input mode, men ärligt talat förstår jag inte vad man ska med HDMI till på en skärm som är mer än 1080p? Visst, det kanske finns någon som vill koppla en spelkonsol till skärmen också, utöver en dator, men det måste vara en liten del av den lilla skara som köper dessa skärmar.

Jag kan EJ rekommendera LGn, hade en sån innan min Dell och skillnaden var dag och natt enligt mig.
Jag valde den först då den skulle vara utan scaler och därför mindre inputlagg. Upplevde mer på den än va Dellen kan jag säga. Har aldrig märkt av några som helst problem med det på Dellen och har nu haft min i ca 1 och ½ år. Aldrig varit så nöjd men en skärm som denna
HDMI tycker jag är nice att ha för om man skulle vilja koppla in en konsol. Har haft tankar på att göra det men inte gjort det än.