Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Arch Linux och Fluxbox, totalt touchscreen-användar-ovänligt och så gott som enbart tangetbordskommandon som regerar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Tacka vet jag Arch Linux och Fluxbox, totalt touchscreen-användar-ovänligt och så gott som enbart tangetbordskommandon som regerar.

Tack för ditt mycket insiktsfulla och djuplodande bidrag till debatten.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

1,3 miljarder datorer har idag Windows. Dessa behöver ingen USB-sticka eller bränna på DVD-skiva eller gå till affären för att uppgradera till Windows 8. Det är en enorm fördel om du frågar mig. Microsoft har gjort undersökningar på varför så många väljer att inte uppgradera till Windows 7. Det vanligaste svaret de fick var att folk tycker att det är för krångligt.

Vad är din poäng? Hur mycket tid som sparas utspritt på alla människor i världen är totalt irrelevant för om det är värt det för mig/andra att uppgradera. Det som betyder något är hur mycket tid som sparas för individen som ska använda det, och återigen, hur lätt det är att uppgradera kan aldrig vara ett argument för att uppgradera. Oavsett hur lätt det är så är det så är det lättare att inte göra något alls. Operativsystemet måste alltså tillföra tillräckligt mycket för att göra den mängd jobb som krävs för att uppgradera värt det, och mindre jobb för uppgradering sänker bara ribban för hur mycket bättre det måste vara.
Skulle du exempelvis "uppgradera" till något som är exakt likadant på alla sätt ner till varenda 1:a och 0:a bara för att det var enkelt?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteveK:

Vad är din poäng? Hur mycket tid som sparas utspritt på alla människor i världen är totalt irrelevant för om det är värt det för mig/andra att uppgradera. Det som betyder något är hur mycket tid som sparas för individen som ska använda det, och återigen, hur lätt det är att uppgradera kan aldrig vara ett argument för att uppgradera. Oavsett hur lätt det är så är det så är det lättare att inte göra något alls. Operativsystemet måste alltså tillföra tillräckligt mycket för att göra den mängd jobb som krävs för att uppgradera värt det, och mindre jobb för uppgradering sänker bara ribban för hur mycket bättre det måste vara.
Skulle du exempelvis "uppgradera" till något som är exakt likadant på alla sätt ner till varenda 1:a och 0:a bara för att det var enkelt?

Ja du kan läsa i länken som jag redan skrivit tre gånger.

"Perceived as “difficult”
During planning for Windows 8, we wanted to hear from customers who chose not to upgrade to Windows 7 even though their PCs would run it. In 2010 we commissioned a study of how people make PC purchase decisions, and talked to customers in three global markets to find out more. While the list of reasons as to why a customer chose not to upgrade varied by market, we have received notable feedback that upgrading the PC was perceived as difficult. So even though many customers wanted to upgrade, the current setup experience might be something that just wasn’t easy enough to make them feel confident in doing so."

Om du vill så kan jag översätta också?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja du kan läsa i länken som jag redan skrivit tre gånger.

"Perceived as “difficult”
During planning for Windows 8, we wanted to hear from customers who chose not to upgrade to Windows 7 even though their PCs would run it. In 2010 we commissioned a study of how people make PC purchase decisions, and talked to customers in three global markets to find out more. While the list of reasons as to why a customer chose not to upgrade varied by market, we have received notable feedback that upgrading the PC was perceived as difficult. So even though many customers wanted to upgrade, the current setup experience might be something that just wasn’t easy enough to make them feel confident in doing so."

Om du vill så kan jag översätta också?

Länken beskriver att det fanns en anledning till att inte uppgradera, som de nu tycker att de tagit bort. Det är inte samma sak som att lägga till en anledning till att uppgradera.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av arraman:

Men i windows 7 och skyrim på 1280*1024 max settings 60 fps
i windows 8 1280*1024 max settings 85fps

Är inte 60 och 85 FPS klassiska uppdateringsfrekvenser för skärmar? Kan det vara så att V-sync är igång och cappar dig olika beroende på inställningar?

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror att de flesta av oss som är på den här sidan är den som är mest IT-kunnig bland släkt och vänner, det är ofta vi som får hjälpa andra med datorer och då är det väldigt smidigt för oss om vi enkelt kan uppgradera deras datorer till den senaste versionen av Windows.

Den stora frågan är varför man skulle vilja uppdatera deras datorer alls; funkar det och ingen gnäller är jag överlycklig. Måste jag ominstallera blir det XP till gamlingarna, eftersom det är vad de är vana vid. Den lilla tid extra det tar med drivrutiner tjänar jag lätt in på att de känner sig bekväma med gränssnittet.

Dessutom har de flesta sina program på systempartitionen, vilket innebär att det blir smärtsamt jobbigt att byta system eftersom man tappar alla program. Uppgraderingar i all ära, men i mitt fall har varken Mac OS, Windows, Arch eller Fedora lyckats uppdatera mellan versioner på ett smärtfritt sätt.

Som andra sagt: varför uppgradera för att det går? Hur man än gör det handlar det om merjobb, och då måste det finnas något att vinna i andra änden. (Om sanningen ska fram har jag installerat [och avinstallerat] Win 8 för att jag var nyfiken, men jag skulle aldrig göra det åt någon annan).

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Är inte 60 och 85 FPS klassiska uppdateringsfrekvenser för skärmar? Kan det vara så att V-sync är igång och cappar dig olika beroende på inställningar?

Använder inte vertical synq skulle jag göra det skulle det ändå låsa vid 120 fps.

Får även mellan 15-20 fps extra i dom flesta andra spel som är nyare än 2år äldre spel än så verkar bli lite långsammare.

Men tror dom extra fps'n man får beror en hel del på bra minnes hantering.

Permalänk
Medlem

Att ingen tänker positivt?

All den tiden man sparar på att åttan är relativt jättejättejättejättemycket snabbare så får man ju tid till att faktiskt lära sig metro!

Dock så är det lite kul, det är ju typ bara 2 personer som argumenterar för att win 8 jättemycket bättre än Win 7, strejf & eXale: Defenders of the Windows 8!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Dock så är det lite kul, det är ju typ bara 2 personer som argumenterar för att win 8 jättemycket bättre än Win 7, strejf & eXale: Defenders of the Windows 8!

Men jag ser noll personer som argumenterar för att Windows 7 är bättre än Windows 8. Det enda folk gör är försöka motbevisa mina 20+ punkter. Det lyckas de ganska dåligt med måste jag säga. När någon skriver en lista med 20 _VETTIGA_ punkter varför Windows 7 är bättre än Windows 8 kanske jag blir tyst.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men jag ser noll personer som argumenterar för att Windows 7 är bättre än Windows 8. Det enda folk gör är försöka motbevisa mina 20+ punkter. Det lyckas de ganska dåligt med måste jag säga. När någon skriver en lista med 20 _VETTIGA_ punkter varför Windows 7 är bättre än Windows 8 kanske jag blir tyst.

Varför är kvantitet bättre? Många av dessa ändringar applåderar jag för Microsoft eftersom de har varit så slöa med att implementera det i sitt OS medans andra bara sprungit förbi. Men de gör fortfarande något så extremt dåligt som att köra samma UI på 7" till 50" skärmar. Detta är en så ofattbart fel att det är svårt att dom inte märker det.

Jag vill verkligen se användarvänligheten med folk på laptops försöka utföra olika gester för att tabba i program med sin lilla trackball eller touchpad inställd på lägre sensitivity.

Vad som funkar på små skärmar vet vi att det inte funkar på större, du kan argumentera så mycket du vill om färgade rektanglar men fortfarande så ligger grundproblemet där.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

mstsc.exe kommer inte försvinna. Inte taskmgr.exe heller. Det kan jag lova dig här och nu.

Nu tycker jag att du kan omvärdera Windows 8 lite grann, du har precis lärt dig att "Ett väldigt bra exempel som visar hur Metro är ett stort steg tillbaka är Remote desktop... inte finns på desktop" inte stämmer. Du borde alltså vara gladare och känna dig lite mer positiv om Windows 8. Om du fungerar logiskt alltså.

Bäst för dig att du har någon vettig källa på det, för jag kunde på samma sett svära på att MS inte skulle ignorera grundläggande designteori och leverera ett vettigt UI till vanliga datorer... Så gick det med det.

Jag tycker att det börjar bli pinsamt uppenbart hur mycket fanboy du är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men jag ser noll personer som argumenterar för att Windows 7 är bättre än Windows 8. Det enda folk gör är försöka motbevisa mina 20+ punkter. Det lyckas de ganska dåligt med måste jag säga. När någon skriver en lista med 20 _VETTIGA_ punkter varför Windows 7 är bättre än Windows 8 kanske jag blir tyst.

Jag då? Det är inget fel på de punkter du nämner, förutom att du överdriver en del. MEN, problemet är att trots att man har infört några mindre förbättringar så kan man inte blunda för ett enormt steg bakåt. Och ännu mindre kalla W8 överlägset p.g.a. Dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någonting kan ju verka väldigt bra, för att visa sig inte vara så bra. Vissa funktioner är onekligen verkligen användbara. Dock så är metro ett stort minus.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Finns det några test där dom benchar win8 mot7 i spel? Jag hittar inget iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Jag vill verkligen se användarvänligheten med folk på laptops försöka utföra olika gester för att tabba i program med sin lilla trackball eller touchpad inställd på lägre sensitivity.

Där har du en ganska bra poäng. Windows 8 är lite mer svårjobbat om man bara har en trackpoint eller touchpad. Jag märker att jag gärna kopplar in en mus till min bärbara för att köra Windows 8. Det kan också bero på att jag inte använder mig av tangentbordskombinationer särskilt ofta. Förhoppningsvis kommer det snart ut ett gäng bärbara datorer med touchscreen som gör det hela lite smidigare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men jag ser noll personer som argumenterar för att Windows 7 är bättre än Windows 8. Det enda folk gör är försöka motbevisa mina 20+ punkter. Det lyckas de ganska dåligt med måste jag säga. När någon skriver en lista med 20 _VETTIGA_ punkter varför Windows 7 är bättre än Windows 8 kanske jag blir tyst.

De få punkter som faktiskt är förbättringar som gör någon skillnad över huvud taget är alla mycket små förbättringar som det inte är värt att behöva stå ut med Metro för. Antalet punkter i en lista är totalt irrelevant, det är det sammanlagda värdet som är viktigt.

Tänk dig exempelvis 2 stridsvagnar som ska jämföras.
Modell 1 har följande fördelar:
Väldigt lätt och enkel att transportera
Väldigt snabb

Modell 2 har följande fördel:
Den är utrustad med pansar och vapen så att den faktiskt kan göra något i strid.

Vilken är bäst?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd

SteveK: Kan du inte berätta vilka "få punkter" du tycker faktiskt är förbättringar istället. Jag är intresserad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

SteveK: Kan du inte berätta vilka "få punkter" du tycker faktiskt är förbättringar istället. Jag är intresserad.

Det har jag redan gjort. #12065419

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteveK:

Det har jag redan gjort. #12065419

Just ja. Det var den där listan med så mycket felaktig information som jag inte ens orkade kommentera. Exempelvis tror du att smartscreen filter har något med Windows Defender (Microsoft Security Essentials) att göra.

Jag räknade till tre punkter i alla fall där du var lite postitiv, håller du med om det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Just ja. Det var den där listan med så mycket felaktig information som jag inte ens orkade kommentera. Exempelvis tror du att smartscreen filter har något med Windows Defender (Microsoft Security Essentials) att göra.

Jag räknade till tre punkter i alla fall där du var lite postitiv, håller du med om det?

Jag vet vad skillnaden är.

Skrivet av Anandtech.com:

SmartScreen

Windows 8 also brings Internet Explorer’s SmartScreen functionality to the OS level—when running an unrecognized or known-bad executable, Windows presents a full-screen message telling you that the program is unrecognized. By default, there’s no button to tell the program to run anyway, preventing an automated “just click Yes” response from users. To run the program, you must first click “More info,” and then click “run anyway.”

http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-the-windows-8...

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av strejf:

1. Snabbt! Mycket snabbare än Windows 7 på att starta, installera m.m. En video som visar hur snabbt det kan vara finns i länken:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/08/delivering-fast...

Windows 7 startar väldigt snabbt. På min gamla burk med c2d och ingen SSD är jag inne på min user från cold boot på 30-40 sekunder, mer än snabbt nog för mina krav.

Skrivet av strejf:

2. Storage Spaces. Mycket smidigt att kunna slänga in alla sina gamla hårddiskar i burken och utnyttja utrymmet till max utan att riskera att förlora data. Bara en sån sak att du kan ta ut en hårddisk och sätta in en större utan att behöva göra något mer är ju fantastiskt.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Jag föredrar att ha varje fysisk disk som en egen partition.

Skrivet av strejf:

3. Med Windows Store kan man enkelt/säkert/lagligt ladda hem spel/program utan att behöva springa till affären.
http://blogs.msdn.com/b/windowsstore/archive/2012/01/20/desig...

Nedladdning är alltid bättre än att springa till affären. Men jag kan redan göra detta idag med Windows 7.

Skrivet av strejf:

4. Webinstallation, det kommer bli perfekt att kunna köpa det direkt på webben och sen installera utan USB-sticka eller DVD-skiva. Bara 1,9GB att ladda hem dessutom! Du kan också välja att spara det på USB/DVD om du vill.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Öh, man kan redan idag installera Windows 7 från USB/DVD/CD/hårddisk,Nätverk, you name it..

Skrivet av strejf:

5. Inloggning i "molnet". Fränt att få alla inställningar/bakgrundsbilder m.m. synkroniserade till alla datorer som man loggar in på automatiskt.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/26/signing-in-to-w...

Har bara en Win7-dator, och hade jag fler så ställer jag in själv. Det tar 10-20 minuter att konfa ett nyinstallerat OS. Microsoft skall inte ha mina uppgifter.

Skrivet av strejf:

6. Språk. Äntligen slipper man bry sig om språk när man köper, gratis att ladda hem vilket språk som helst på vilken version som helst.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/21/using-the-langu...

Språk? Jag kör endast Engelska, och skulle aldrig röra något annat. För övrigt går det utmärkt att byta språk i Windows 7, till vilket språk du vill.

Skrivet av strejf:

7. Gratis antivirusprogram följer med. Skönt att slippa lägga in Microsoft Security Essentials direkt efter installation eftersom att det redan är förinstallerat.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/15/protecting-you-...

Gratis virusprogram finns till Windows 7 med. Installation av MSE handlar om kanske 5 minuter. Hellre lägga till sådana produkter i efterhand ändå, om jag nu inte skulle vilja ha MSE, så måste jag ju in och avinstallera det efter installation. Kanske tom kräver att man bygger en egen installationsimage, vad vet jag.

Skrivet av strejf:

8. Skydrive App förinstallerad! Tack för 25GB gratis utrymme att lagra sina dokument/bilder på i molnet som du enkelt kan komma åt från vilken dator som helst.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/20/connecting-your...

Förinstallerad? Jag väljer själv vilka tjänster jag vill använda, tack så mycket. Det finns mängder "molnlagringstjänster" att välja bland.

Skrivet av strejf:

9. Bättre batteritid. Microsoft har pratat om att plattor med ARM och Windows 8 kan få batteritid som är "upp till flera veckor".
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/08/building-a-powe...

ARM, jag kan inte uttala mig om detta. Jag använder dator, inte surfplattor.

Skrivet av strejf:

Uppdaterad? Den är bloatad med grafiskt lull-lull och mindre teknisk är vad min första blick säger (alltså försämrad). Jag föredrar Win 7-looken. Möjligt går det att konfa den så att den blir vettig, men jag ser inga större förbättringar här.

Skrivet av strejf:

11. Filkopiering är mer detaljerad och går att pausa.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/08/23/improving-our-f...

Det är väl bra för dom som filhanterar i Explorer.. jag filhanterar i TotalCommander, som är tusen gånger bättre.

Skrivet av strejf:

12. Refresh/Reset PC är funktioner för att återställa Windows till ursprungsläget, smidig funktion om man får problem med något och vill backa tillbaks.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/04/refresh-and-res...

Systemåterställning har jag alltid stängt av. Blir det så mycket fel att jag skulle vilja rulla tillbaka, så blåser jag hellre OS'et.

Skrivet av strejf:

Bra. Men detta kan man redan idag göra i Windows 7..

Skrivet av strejf:

Tveksamt positiv till det här. Men Hyper-V kör man väl företrädesvis på en Server 2008R2. På en Win7 skulle jag hellre köra VMWare eller Virtualbox.

Skrivet av strejf:

15. ARM-stöd ger möjlighet att köra Windows 8 på strömsnåla enheter liknande iPad.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-window...

Öh, jag gillar datorer. Men säkert bra för surfbräda.

Skrivet av strejf:

16. Samma systemkrav men lägre resurskrav än Windows 7!
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/29/running-the-con...

Min dator klarar Windows 7 jättebra, så jag ser ingen fördel här. Det är givetvis bra rent generellt om det stämmer.

Skrivet av strejf:

17. Nytt filsystem i Windows 8 Server, ReFS. Det är framför allt bättre på att skydda emot dataförluster i jämförelse med NTFS.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/16/building-the-ne...

Inte insatt, låter bli att kommentera

Skrivet av strejf:

18. Använder mindre RAM än Windows 7. Microsoft visar i den här länken hur Windows 8 kan använda mindre än 200MB RAM!
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/07/reducing-runtim...

RAM är tokbilligt, absolut inte ett argument för att byta OS.

Du menar att man bakat in drivrutiner för Usb3, ok ja det är väl bra. Men man kan själv installera USB3-drivrutiner i Windows 7.

Skrivet av strejf:

20. Stöd för att boota på hårddiskar större än 3TB.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/29/enabling-large-...

Varför vill man ha OS på en så stor disk? Låter galet. Jag vill installera OS på en liten, snabb disk/SSD.

Skrivet av strejf:

21. Möjlighet att ta med Windows 8 på en USB-sticka. Microsoft har ännu inte bloggat om denna funktionen men det finns en video från september här:
http://channel9.msdn.com/events/BUILD/BUILD2011/HW-245T
Häftigt när han rycker ut USB-stickan (som Windows 8 är installerat på) samtidigt som han spelar upp en video och när han sätter i USB-minnet igen så fortsätter filmen

Man kan installera Windows 7 från USB-sticka idag.

Skrivet av strejf:

22. Färre omstarter tack vare förbättrade Windows Update policys.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/14/minimizing-rest...

Det är bra.

Skrivet av strejf:

23. Spel flyter bättre i Windows 8 än Windows 7:
#12065499

Om det är sant så är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

18. Använder mindre RAM än Windows 7. Microsoft visar i den här länken hur Windows 8 kan använda mindre än 200MB RAM!
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/10/07/reducing-runtim...

det fick mig att skratta! En dator kan köra utan att använda nagot ram minne överhuvudtaget! Jag ser det snarare som ett hinder och inte en bonus att windows8 bara använder 200mb ram... det betyder att troligen maste mer data hämtas/sparas fran hdd. Mer slitage pa SSD disken kombinerat med priser pa ram gör argumentet underhallande. I länken pratar dom om att implementera nya metoder för att minska fotavtrycket och det gör mig nervös för buggar och säkerhetshal. I övrigt var det ett par intressanta punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

det betyder att troligen maste mer data hämtas/sparas fran hdd.

Du inser altså inte att det refererar till ett low-RAM system (1024mb>) där allt för aggresiv system användning snabbt skulle resultera i icke funktionella program? (Observera att det fortfarande bara finns några få megabyte 'ledigt' - resten är använt för cache)

Caching används om det finns minne för det.

- - - - - -

Skrivet av Genelec8030:

Jag föredrar att ha varje fysisk disk som en egen partition.

Ingen redundans?

Skrivet av Genelec8030:

Nedladdning är alltid bättre än att springa till affären. Men jag kan redan göra detta idag med Windows 7.

Det finns ingen central 'store' i Windows 7. Det finns ett framework för det i Windows Vista, men denna är oanvänd. Det finns många diverse 'Stores' från tredjepart, men igentligen är Steam den enda som har någon storlek och med central management. Användaren måste med andra ord ha en hyfsad ide om vad det är denna är ute efter.

Skrivet av Genelec8030:

Öh, man kan redan idag installera Windows 7 från USB/DVD/CD/hårddisk,Nätverk, you name it..

Inte vad det handlar om.

Skrivet av Genelec8030:

För övrigt går det utmärkt att byta språk i Windows 7, till vilket språk du vill.

Kräver just nu Enterprise baserad installation. Observera att Ultimate är en Enterprise licens för konsumenter.

Skrivet av Genelec8030:

Förinstallerad? Jag väljer själv vilka tjänster jag vill använda, tack så mycket. Det finns mängder "molnlagringstjänster" att välja bland.

Nej. Det finns en Metro App, samt ett Desktop klient - den senare måste laddas ner. (Ej ännu släppt)

Skrivet av Genelec8030:

Den är bloatad med grafiskt lull-lull och mindre teknisk är vad min första blick säger (alltså försämrad).

Uppenbarligen behöver du titta närmre.

Skrivet av Genelec8030:

Bra. Men detta kan man redan idag göra i Windows 7..

Kräver tredjeparts program.

Skrivet av Genelec8030:

Min dator klarar Windows 7 jättebra, så jag ser ingen fördel här. Det är givetvis bra rent generellt om det stämmer.

Resurs kraven är sänkta genom att bland annat minska Kernel overhead och förbättra effektiviteten av schedulern. Dessa påverkar även vanliga och tunga program, och system med ett stort antal "kärnor".

Skrivet av Genelec8030:

RAM är tokbilligt, absolut inte ett argument för att byta OS.

Som sagt innan, deduplication. Windows är inte först med detta.

Skrivet av Genelec8030:

Varför vill man ha OS på en så stor disk? Låter galet. Jag vill installera OS på en liten, snabb disk/SSD.

Sa du inte åvan att du föredrar en partition per HDD? Det är ochså en relativt vanlig 'Svensson' konfiguration.

Skrivet av Genelec8030:

Man kan installera Windows 7 från USB-sticka idag.

Du har uppenbarligen inte förstått funktionen. Detta handlar om att boota ett funktionelt system från USB-sticka, som är baserat på den installation som USB-stickan skapades. Så som ofta görs med diverse Linux distributioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Du inser altså inte att det refererar till ett low-RAM system (1024mb>) där allt för aggresiv caching snabbt skulle resultera i icke funktionella program?

Först tycker jag vi ska halla isär termerna: vi diskuterar paging/swapping och inte caching.

Jag antar att du menar med "aggressiv caching" att extra pages skulle laddas in i RAM för att de kan vara bra att ha senare. Det är en giltig observation, jag är osäker pa om windows gör det eller om den bara laddar det som behövs. Det gör inte min ursprungliga uttalande osant dock. Jag uttryckte en oro för t.ex. page trashing (som kan inträffa utan caching). Datorn skulle "bara" använda 200Mbyte RAM och vara stabil, men ack sa langasam.

Att säga att det nya OSet kan köras med 256Mbyte RAM säger igentligen ingenting utan benchmarks och analyser... men det later fint för marknadsföring.

Permalänk
Avstängd

Tack eXale för att du reder ut begreppen. Helt otroligt vad folk missuppfattar funktionerna hela tiden.

Ibland känns det som att jag skulle kunna säga "Windows 8 sätter in en miljon kr på ditt bankkonto automatiskt" och svaret skulle bli "Onödigt, jag har redan pengar på kontot.".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Att operativsystemet använder mindre RAM är också bra för batteritiden, det får man inte glömma!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att operativsystemet använder mindre RAM är också bra för batteritiden, det får man inte glömma!

Ett OS som körs helt ifran RAM är bra mycket bättre för batteritiden än ett som maste halla en HDD spinnande...

EDIT: och antalet RAM moduler paverkar energi förbrukningen, det är sant, men storleken pa minnena gör det inte. och om ett OS använder 10% av en minnesticka eller 90% gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Men jag uppskattade sammanfattningen av nya funktioner i win8 strejf, det var intressant läsning. Kommer nog att byta till win8 när det släpps. Mest för att det är kul med nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Men jag uppskattade sammanfattningen av nya funktioner i win8 strejf, det var intressant läsning. Kommer nog att byta till win8 när det släpps. Mest för att det är kul med nytt

Tack så mycket, roligt att höra! Ja det är roligt med nya prylar

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...