Från camera Raw (NEF) till Jpg snabbt?

Permalänk

Från camera Raw (NEF) till Jpg snabbt?

hej sitter nu med en Nikon kamera som innehåller lite drygt 200 bilder i RAW-formatet NEF och skulle vilja att dessa blev till Jpg eller Jpeg eller png ja de gör de samma helt enkelt...
Finns de någon snabbare lösning en att sitta i kameran och ta bild för bild? Tack på förhand!

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk

skulle jag okså vilja ha

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

finns ett program som heter Super som kan konventera alla media till all media, men vet inte om den har bilder men tror det.

dra in alla filer dit sen välj vad du vill konventera till så ska en spara allt i C:\

super program som heter super
http://www.erightsoft.com/SUPER.html

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Photoshop har annars något actionscript som öppnar och konverterar om till JPEG, men det tar nog ett tag att göra.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga raw programet som är inbyggt i photoshop jag med.. Visst det tar lite tid men det går att starta alla bilder på en gång och sen gå ifrån och göra annat sen komma tillbaka efter 5min så är det klart.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Får du inte program med din kamera som kan hantera det? Till min Canon medföljer Zoombrowser EX och Canon Digital Photo Professional. Där finns möjlighet till att snabbt konvertera bilderna till jpg med typ 2 klick. Värt att ta hem i kika på.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Är nog batchjobb som gäller är jag rädd .. i raw format är bilder VÄLDIGT stora .. i jpg inte särskilt ...komprimering tar tid.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

ViewNX, som du bör ha fått tillsammans med kameran (går även att ladda ner från Nikon) är nog det bästa alternativet som du inte tänker efterbehandla bilderna. Det ska klara göra det som ett batchjobb.
Använder du kamera RAW så kommer inte kamerans inställningar och kontrastkurvor osv med och du behöver leta reda på någon preset som funkar okej, annars kommer du att få platta och trista bilder. Detsamma gäller andra RAW-konverters.

Det ALLRA snabbare är att extrahera de JPEG:ar som finns inbäddade i RAW-filen, men dessa är rätt hårt komprimerade, även om de är i full upplösning. Om det spelar roll beror såklart på vad du ska göra med bilderna. Det finns/fanns ett program (finns väl flera, men...) som heter previewextractor som gör detta, tex.

Permalänk
Medlem

ska du inte redigera bilderna så hur kommer det sig att du fotograferar i raw? ..i ACR kan man redigera flera bilder samtidigt iaf. elr man redigerar en bild så kan man skicka över dessa inställningar till dom andra bilderna om man vill..dock bör man ju ha fotograferat på samma ställe så kan ju dessa redigerar stämma in ganska bra på resten..annars får man gå in o ändra lite på bilderna iaf..sen är det bara o klicka på save o ställa in att det ska bli jpg o kvalitet osv..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...