Varning för Asus garantifusk!

Permalänk

Varning för Asus garantifusk!

Köpte Asus G53jw dels för det låga priset och dels för garantin. Skulle aldrig ha vågat köpa något så dyrt från Taiwan utan en garanti som säger att "Om produkten slutar fungera under normalt och korrekt användande inom garantitiden kommer ASUS på eget bevåg, reparera eller byta ut de defekta delarna alternativt hela produkten mot motsvarande originaldelar." När nu elenheten på den nu ca. 6 månaders datorn helt plötsligt lägger av efter ca. 2-3 timmar spelande så förväntar jag mig att jag ska kunna vara trygg med garantin. Men icke! Jag skickar in datorn med UPS till letmerepair och letmerepair skickar faktura till mig. Dem påstår att jag vållat detta fel "genom yttre påverkan" och att jag ska kontakta Asus Support för vidare diskussion. Jag kontaktar Asus support och dem hänvisar till letmerepairs bedömning. Jag har alltid hanterat datorn med extrem försiktighet och ser det därför som mycket osannolikt att jag skulle ha vållat skadan själv. Jag googlar lite på nätet och hittar denna tråd: http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?1800-power-conne... där det står att skadan kan uppkomma vid överhettning då kontaktpiggen kan smälta fast på något konstigt vis. Detta stämmer helt överens med min erfarenhet av när elenheten slutade fungera eftersom det var vid spelande och datorn var ganska varm. Jag tycker det är häpnadsväckande att Asus på detta sätt lurar mig att betala för vad som sannolikt är en temporär lösning av deras felkonstruktion. Tänk om jag säljer datorn senare efter att jag fått tillbaka den (kommer ju inte våga spela på den eller använda den till något krävande) och den går sönder igen för den jag sålde den till? Då får jag skämmas. Nej, fy vad trist hade inte väntat mig att Asus skulle bete sig så här ohederligt.

Permalänk
Medlem

Vet du vad de menar med yttre påverkan?
Om inte fråga dem vad de menar exakt.

Om du använt datorn normalt och den inte är synligt skadad, tex en tappskada så bör det vara garanti. Däremot om den tex har sprucken skärm, sönderslaget tangentbord, söndertryckta USB-portar eller att du angett att du suttit i bastun när du spelat så kan de hävda "yttre påverkan"

Men som sagt, fråga vad de menar...

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är befogat att utfärda en varning för ASUS garantiåtagande, det är väl snarare letmerepair som servicepartner du ska varna för. Fråga dem vad de menar med yttre åverkan och beskriv tråden du länkade till som liknade just ditt fall.

Permalänk
Skrivet av Trexpsy:

Vet du vad de menar med yttre påverkan?

Skrivet av Haglund:

Vet inte om det är befogat att utfärda en varning för ASUS garantiåtagande, det är väl snarare letmerepair som servicepartner du ska varna för. Fråga dem vad de menar med yttre åverkan och beskriv tråden du länkade till som liknade just ditt fall.

Jag har frågat Letmerepair två gånger via email: första gången struntade dem i att svara. Andra gången menade dem att jag brutit av strömpinnen i strömuttaget. Varför skulle jag göra det? Vad som jag tror har hänt är att pinnen har smält eller gått av på något sätt pga överhettning. Jag har alltid varit extremt försiktig med datorn och absolut inte brutit kring strömkabeln. Jag har länkat till tråden med alla andra Asus användare som haft samma fel på sina datorer och försökt förklara och resonera med Letmerepair men bara fått korta dryga svar.

Ska Asus inte vara ansvariga om dem anlitar en inkompetent underentreprenör vars bedömning dem låter avgöra i garantiärendet? Klart dem ska. Det är inte hållbart att skylla ifrån sig på underentreprenörer. Det är Asus som gett mig garantin därför är det deras ansvar att stå för den.

Permalänk
Medlem

Svårt fall, du kan hävda konstruktionsfel men jag tror att du måste bevisa det vilket kan vara svårt...
Har du sagt till dem att du tydligen inte är ensam (med hänvisning till länken) och hävdat att du tycker det är konstruktionsfel som funnits från början? Respons?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Vet inte om det är befogat att utfärda en varning för ASUS garantiåtagande, det är väl snarare letmerepair som servicepartner du ska varna för. Fråga dem vad de menar med yttre åverkan och beskriv tråden du länkade till som liknade just ditt fall.

Fast ASUS har väl ändå i slutändan ett ansvar för vilka de anställer för att sköta dessa ärenden. Det är ju in letmerepair som står för notan bara för att det går på garantin. Dom bryr sig mest troligen inte vilket, eftersom dom får betalt för arbetet dom utför oavsett.

Permalänk

Har inte fått några kommentarer om länken. Letmerepair svarar med korta dryga oneliners. Känns ungefär som jag föreställer mig det kan vara att ha att göra med försäkringskassans förtroendeläkare. De vill inte tro att jag inte själv orsakat felet.

Frågan är ju på vem ligger bevisbördan? Kan inte någon som garantigivare alltid påstå att kunden själv genom oförsiktighet eller avsiktligt orsakat skadan? Har gjort en anmälan till konsumentverket men kan tänka mig att jag blir hänvisad till tingsrätten eller någon annanstanns. Jag tycker det är lite konstigt att dem skickar räkning på både eladapter och nytt moderkort. Om det är som dem säger att pinnen brutits av så borde det ju inte vara några problem med dosan. Man kan ju isf bara lirka ur pinnen ur sladden. Men om det är som jag säger, att pinnen har smält fast -- ja, då är det förståeligt för då har pinnen smält fast i sladden och därför måste man både byta moderkort och adapter. Om det är på det viset så borde det också vara uppenbart för Letmerepair vad som orsakat felet och att de därmed medvetet bedrar mig.

Nedan följer korrespondensen (notera den totala oviljan till diskussion):

Citat:

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: SV: SV: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Wed, 9 Nov 2011 14:04:51 +0100

Hej

Som jag skrev tidigare. Kostnadsförslaget kvarstår.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 9 november 2011 13:50
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: SV: SV: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Varför måste man byta ut eladaptern? Det är väl bara att pilla ut pinnen ur adaptern om den nu brutits och inte smälts av?

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: SV: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Wed, 9 Nov 2011 12:44:56 +0100

Hej

Vi kan inte göra det här hos oss då vi inte löder delar utan byter ut dessa. Om ASUS inte går med på att denna ska lagas inom garantin så kvarståt kostnadsförslaget.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 9 november 2011 12:21
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: SV: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Om det bara är så att kontaktpiggen har gått av så kan ni väl löda fast den igen? Då behöver jag inte betala för ett nytt moderkort. Men om den har smält fast i sladden så går det ju förstås inte.

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Wed, 9 Nov 2011 12:23:33 +0100

Hej

Denna skada har inte uppkommit på grund av överhettning.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 9 november 2011 10:47
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Kontrollera att den inte har smält fast p.g.a. överhettning. Jag har inte brutit av något. Strömmen bara la av mitt under högintensiv användning. Skulle som sagt inte ha något problem med att stå för skadan om jag ansåg att det var jag som orsakat den.

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Wed, 9 Nov 2011 10:55:14 +0100

Hej

DC-kontaktens mittpinne sitter kvar i adaptern. Det är inget som sker av vanlig användning. Den har brutits av som det ser ut.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 9 november 2011 10:34
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Hur påstår ni att jag orsakat skadan?

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Wed, 9 Nov 2011 09:58:13 +0100

Hej

Går ASUS-support på våran linje så kvarstår kostnadsförslaget. Om det vore ett typfel för denna modell så skulle det täckas av garantin.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 9 november 2011 09:41
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Hej!

Jag talade med Asus Support idag och dem säger att de går på erat yttrande att jag själv genom ett icke-korrekt och normalt användande av produkten tillfogat skada som fått elenheten att sluta fungera. Jag menar att jag inte tillfogat någon skada utan endast brukat datorn med försiktighet på ett korrekt och normalt sätt. På vilket sätt menar ni att jag vållat skadan? Vad påstår ni att jag gjort?

Som ni säkert vet så är just detta fel väldigt vanligt och uppkommer ofta utan yttre påverkan; läs t.ex. inläggen med alla Asus G53 användare som haft samma problem här: http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?1800-power-conne.... Huruvida den täcks av garantin verkar dock variera från fall till fall. Felet tycks uppkomma av överhettning som orsakar skadan. Jag försäkrar på heder och samvete att jag inte vållat detta fel. Det skulle vara lättare för mig att betala den summa det är fråga om och få tillbaka datorn. Men eftersom jag inte vållat felet genom oförsiktighet så ser jag det som sannolikt att felet kommer att uppkomma igen. Jag vill helst att konstruktionsfelet ska bli åtgärdat eller bli ersatt för datorn. Iaf ska jag inte tvingas betala ännu mer pengar för vad som sannolikt är en temporär lösning. Jag hoppas att ni i ljuset av dem exempel som finns i min länk kan göra en ny bedömning angående skadans uppkomst. Annars ber jag er att ni tydligare beskriver hur jag skulle ha orsakat denna skada.

Hälsningar,
X

From: quotes@letmerepair.se
To: X@live.se
Subject: SV: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627
Date: Tue, 8 Nov 2011 16:25:07 +0100

Hej

Delen som benämns är ett moderkort. För att få detta ändrat till en garanti reparation så får du kontakta ASUS-support. De tar dessa beslut.

Med vänliga hälsningar/Ystävällisin Terveisin/Best regards

X

LetMeRepair Nordic AB

Hållnäsgatan 15
S 752 28 Uppsala

E-mail: quotes@letmerepair.se
Tel.: +46 (0)18 8439901
Fax.: +46 (0)18 600112

Från: X [mailto:X@live.se]
Skickat: den 8 november 2011 15:54
Till: quotes@letmerepair.se
Ämne: RE: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Hej!

Vad är G53JW MAIN_BD._0M/AS (6L)?
Kan ni kontrollera att ni inte förväxlat min dator med någon annan för det var inga pinnar sönderbrutna på min dator? Till det yttre var datorn snarast i nyskick.
Om något gått sönder pga slitage under normalt bruk så täcks det, om inte av garantin, av konsumentköplagen som konstruktionsfel.
Men detta fel bör täckas av garantin. Så här står det i Asus garantivillkor: "Om produkten slutar fungera under normalt och korrekt användande inom garantitiden kommer ASUS på eget bevåg, reparera eller byta ut de defekta delarna alternativt hela produkten mot motsvarande originaldelar." Mitt användande har varit normalt och korrekt. Alltså ska Asus bära kostnaden för reperationen.

En sak jag glömde anmäla i min första felanmälan är att höger usb 2 port inte fungerar.

Hälsningar,
X

From: Quotes@LetMeRepair.se
To: X@live.se
Date: Tue, 8 Nov 2011 11:12:45 +0100
Subject: Kostnadsförslag RN38504297_CE3352687 SEB11A2627

Bäste ASUS kund

Vänligen finn bifogat PDF dokument med kostnadsförslag för reparation av Er produkt.
Skriv ut och kryssa i lämpligt alternativ, skriv under och skicka till oss.

Villkor
- Godkänt eller avböjt kostnadsförslag måste sändas till LetMeRepair Nordic AB antingen med post, fax 0046 18 600 112 eller E-post Quotes@LetMeRepair.se
- LetMeRepair förbehåller sig rätten att returnera produkten om inte beställaren har svarat på kostnadsförslaget efter 2 påminnelser. Produkten returneras då mot efterkrav eller i tillämpliga fall faktura för uppkomna frakt och undersökningskostnader.
- Kostnadsförslaget är giltigt i 14 dagar och är baserat på en initial undersökning . Priset kan stiga efter att de i kostnadsförslaget ingående delarna monterats då andra fel kan visa sig. LetMeRepair kommer i så fall att informera innan vidare åtgärder utföres.
- LetMeRepair skall inte hållas ansvarig för förseningar , eller avbrutet uppdrag , orsakat av brist på eller utgångna komponenter från leverantör.
- LetMeRepair skall inte hållas ansvarig för förlust av Data, Mjukvara eller något applikationsprogram som kan förloras under reparationsprocessen.
- Ovanstående villkor anses som accepterat i och med godkännande/avböjande av kostnadsförslaget.

Med vänlig hälsning
LetMeRepair Nordic AB

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Fast ASUS har väl ändå i slutändan ett ansvar för vilka de anställer för att sköta dessa ärenden. Det är ju in letmerepair som står för notan bara för att det går på garantin. Dom bryr sig mest troligen inte vilket, eftersom dom får betalt för arbetet dom utför oavsett.

Ja, för det kan väl inte vara så att Asus gärna väljer underleverantörer som lägger kostnaden på kunden hellre än på Asus och skulle kunna tänka sig att byta underleverantör om Letmerepair började lägga obekvämt mycket kostnader på Asus?

Permalänk

Hoppas ingen av mina framtida blocketspekulanter läser denna tråd, men aldrig mer detta taiwanesiska skräp från detta skojeriföretag.

Först slutar ena usb porten fungera. Sen börjar hårddisken spik-lagga. Sen pajar elenheten. Sen vägrar dem stå för garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Hoppas ingen av mina framtida blocketspekulanter läser denna tråd, men aldrig mer detta taiwanesiska skräp från detta skojeriföretag.

Först slutar ena usb porten fungera. Sen börjar hårddisken spik-lagga. Sen pajar elenheten. Sen vägrar dem stå för garantin.

De står inte för garantin pga av letmerepairs utlåtande. Väx upp

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

De står inte för garantin pga av letmerepairs utlåtande. Väx upp

Tror du jag missat det? Det är ett felaktigt utlåtande eftersom felet är utfallet av ett konstruktionsfel. Det skulle du begripa om du läst igenom hela tråden och de länkar jag angett.

Permalänk
Medlem

Om du nu är 100% säker på att du inte orsakat felet tycker jag att du ska hålla kontakten med Asus, och försöka jobba dig uppåt från supporten till någon chef och berätta / skicka länken till sidan i ditt första inlägg. Ta inte diskussionen med den vanliga supporten alltså.
Dom borde kunna lägga lite tid på att kolla upp dom vanligaste felen som uppstått med denna modell.
Nu gör jag en fuling och säger att dom kanske inte vill gå ut med felet officiellt...

Personligen hade jag också tyckt att det inte täcks av garantin, jag har hittills inte stött på ett design/fabrikationsfel på dessa DC-kontakter. Men man vet ju aldrig, och eftersom jag inte ser delen på bild så är det omöjligt att svara på.

När jag tidigare jobbade med garantijobb (HP/Lenovo/IBM) och en kund inte var nöjd eller tyckte det ska täckas av garantin, så fick vi hänvisa vidare till tillverkaren, så jag tycker det är fel att hänga ut reparatören.
Visst kan reparatören vara till tjänst och eventuellt skicka delen / bilder till Asus som kan avgöra frågan, men du borde informera Asus och föra frågan vidare från den vanliga supporten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Citat:

Kära X.

Tack för att du tog kontakt med ASUS kundtjänst.

Vi sitter tyvärr inte på reparations centret, men angående reparationer så går vi på LetMeRepairs bedömning, LetMeRepair är ett professionellt företag. Vi har våran garanti som då LetMeRepair följer. så LetMeRepair har skickat ut ett kostnadsförslag för yttre påverkan, Det finns tyvärr inget mer vi kan göra, LetMeRepair har gjort den här bedömningen utifrån ASUS garanti.

Skrivet av MadFred:

Personligen hade jag också tyckt att det inte täcks av garantin, jag har hittills inte stött på ett design/fabrikationsfel på dessa DC-kontakter. Men man vet ju aldrig, och eftersom jag inte ser delen på bild så är det omöjligt att svara på.

Kolla denna länk så får du se: http://www.asusrog.com/forums/showthread.php?1800-power-conne...

Skrivet av MadFred:

När jag tidigare jobbade med garantijobb (HP/Lenovo/IBM) och en kund inte var nöjd eller tyckte det ska täckas av garantin, så fick vi hänvisa vidare till tillverkaren, så jag tycker det är fel att hänga ut reparatören.

Skulle hålla med dig om det inte vore för att Asus grundar sin bedömning på Letmerepairs bedömning. Argumentet att Letmerepair är ett professionellt företag är deras enda. Att många andra kunder haft samma problem med denna modell utan att ha begått våld på sina maskiner struntar dem i. De hävdar att jag med våld ska ha brutit sönder elenheten. De försöker framhäva och gömma sig bakom Letmerepair som någon sorts opartisk tredje part när så inte är fallet.

Permalänk
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Ja, för det kan väl inte vara så att Asus gärna väljer underleverantörer som lägger kostnaden på kunden hellre än på Asus och skulle kunna tänka sig att byta underleverantör om Letmerepair började lägga obekvämt mycket kostnader på Asus?

Ja, precis min poäng, Asus väljer ett företag som behandlar kunden orättvist till sin egen fördel. Jag ser inte hur ansvaret kan tas ifrån dem bara för att de använder en underleverantör.

Edit: Jag kanske skulle omformulerat mig så att det enda de tjänar på att neka garantin är att hålla sig på rätt fot med asus.

Permalänk

Lödningarna vid strömkontakter tål flera hundra grader innan de smälter och jag garanterar dig att datorn lär typ brinna upp innan det sker.
Däremot kan det ibland förekomma kalllödningar dvs. att det har blivit något del vid själva lödningen (tex. inte tillräckligt varmt när de lödde fast kontakten) men detta är extremt ovanligt idag när robotar sköter lödningar. Förr i tiden när människor lödde för hand var det betydligt vanligare eftersom det rör sig om delar av sekunder mellan en bra eller dålig lödning.
Utan att ha sett själva felet men baserat på vad LetMeRepair skrev så verkar det som kontakten har fått en smäll, dragning eller utmattning pga. i och uttagande av kontakt många gånger snett. Resultatet av sådant blir just brutna kontakter vilket inte är fabrikationsfel utan yttre åverkan och är ganska vanligt i USB portar när folk trycker in usb enheter lite snett och när de inte passar så trycker de ännu hårdare... vips, en vacker dag bryts piggen av =då kan man råka stoppa i en USB kontakt upp och ner = kortslutning i USB porten = datorn låser sig totalt.
Om tex piggen har gått av beror det oftast på utmattning i metallen och det går att löda fast men kommer att gå sönder lika fort igen. Man måste byta ut hela kontakten vilket en händig person kan göra själv (skruvmejsel+löd+esd kunskap)
Finns lite sidor om det samt det går att köpa reservdelar på nätet.
Sökning på nätet

Hursomhelst tycker jag att du ska ta upp det med Asus igen, de borde har lite goodwill i frågan.
Har du fått bild på skadan? Skulle vara intressant att se hur det ser ut. LetMeRepair måste ju kunna bevisa att det är yttre åverkan...

Lycka tilll och berätta hur det går

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Varför är inte detta en standard?
Licenser antar jag...

Hur som helst så låter det otroligt att kontakten skulle smälta fast och dessutom gå av utan yttre påverkan, ryckt ur sladden?
Garantier på datorer och mobiltelefoner brukar vara jobbiga att använda då det är så passvanlig med handhavarfel.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4st3rSh4k3:

Ser tyvärr endast 2 mycket suddiga bilder.

Citat:

Skulle hålla med dig om det inte vore för att Asus grundar sin bedömning på Letmerepairs bedömning. Argumentet att Letmerepair är ett professionellt företag är deras enda. Att många andra kunder haft samma problem med denna modell utan att ha begått våld på sina maskiner struntar dem i. De hävdar att jag med våld ska ha brutit sönder elenheten. De försöker framhäva och gömma sig bakom Letmerepair som någon sorts opartisk tredje part när så inte är fallet.

Har du lyckats få tag på en ansvarig på Asus då ? eller har du endast pratat med first-line supporten ?
Asus borde ju ha en avdelning för missnöjda kunder, eller en garantiansvarig/chef.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

http://wiki-images.enotes.com/thumb/5/55/MagSafe1.jpg/250px-M...

Varför är inte detta en standard?
Licenser antar jag...

Hur som helst så låter det otroligt att kontakten skulle smälta fast och dessutom gå av utan yttre påverkan, ryckt ur sladden?
Garantier på datorer och mobiltelefoner brukar vara jobbiga att använda då det är så passvanlig med handhavarfel.

Sånna lösningar är inte bra för oss som jobbar med reparationer ;D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

De står inte för garantin pga av letmerepairs utlåtande. Väx upp

Men vad är det för fasoner?!

Så du tycker att det hör till det vuxna livet att bli lurad av ett internationellt företag som anlitat klåpare som underleverantörer?

Om du inte vill bidra med tips eller stötta TS så kryp tillbaka under den sten du en gång kom ifrån.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

skicka den till InfoCare eller vad dem heter i linköping kan kosta upp mot 700:- men då får du en rättvis rapport iaf som du kan trycka upp i fejjan på Asus Sverige.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Mitt råd om det inte löst sig.. gör som jag gjorde med min LG plasma.
Min la av efter två år.. bilder blev kaaaaos. Enligt servicen som man blev hänvisad med tvn till så skulle det kosta si o så. Ingen ville ta ansvar för att en 15000krs pryl inte håller 2 år.

Så gör som jag. Ring upp dom du köpte prylen av. Berätta att du inte är nöjd med vara och vill reklamera.
De kommer hota med att om de kan hitta bevis för att det är yttre påverkan som skadat varan så kommer du få stå för kostanden för frakt, och undersökning.
Men har du inte tappat den, har spräkta saker osv så kan de aldrig bevisa det... dom har bevisbördan inte du.

Avvakta en stund och få pengarna tillbaka. Du har 3 års reklamationsrätt.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Men har du inte tappat den, har spräkta saker osv så kan de aldrig bevisa det... dom har bevisbördan inte du.
-samt-
avvakta en stund och få pengarna tillbaka

Du har helt rätt i att det aldrig går vägen om man har spräckta saker, men vem bevisbördan ligger på behöver du plugga på.
Inom 6 månader från köpet ligger ansvaret på försäljaren, efter det ligger den på dig som konsument. Ofta hanteras ärenden annorlunda, men det innebär inte att det är så lagen är skriven, utan att återförsäljare ofta hjälper till med reklamationsärenden då de har en nära kontakt med serviceverkstäder och liknande.

Notera att efter 6 månader ligger bevisbördan på DIG, om vi ska följa lagen till punkt och pricka.

Gällande att få pengarna tillbaka så har du inte RÄTT att kräva det, utan företaget kan ge dig en likvärdig eller bättre ersättningsprodukt om de finner det mer kostnadseffektivt. Ofta kan man dock få en återbetalning OM ett reklamationsärende godkänns, notera att det som regel även innebär med nyttjandeavdrag. (du får inte tillbaka vad du betalade, vilket är fullt logiskt.)

Sluta upp att sprida sån här misinformation när du inte är påläst på ämnet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Gällande att få pengarna tillbaka så har du inte RÄTT att kräva det[...]

Sluta upp att sprida sån här misinformation när du inte är påläst på ämnet.

Appropå att sprida desinformation.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Edit: Förtydligat vad jag syftar på med mitt inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Appropå att sprida desinformation.
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Dock tackar jag för piken gällande korrekt användade av 'disinformation'.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Dock tackar jag för piken gällande korrekt användade av 'disinformation'.

Du hade fortfarande fel i sak samt att det heter desinformation

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du hade fortfarande fel i sak samt att det heter desinformation

Hehe, japp, det var därför jag satte det inom 'dessa' tecken. Men det var kanske ett alltför luddigt försök till självironi. Ska inte göra om detta hemska fel igen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du hade fortfarande fel i sak samt att det heter desinformation

Eller ursäkta, vilken sak hade jag fel i? Förutom det uppenbara stavfelet vilket jag straffat mig själv å det grövsta över.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Eller ursäkta, vilken sak hade jag fel i? Förutom det uppenbara stavfelet vilket jag straffat mig själv å det grövsta över.

Du skrev: "Gällande att få pengarna tillbaka så har du inte RÄTT att kräva det", vilket enligt §22 är ett direkt felaktigt påstående. Jag inser att jag var lite otydlig i mitt inlägg och ber om ursäkt för det. Har gjort ett förtydligande i mitt ursprungliga inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Men vad är det för fasoner?!

Så du tycker att det hör till det vuxna livet att bli lurad av ett internationellt företag som anlitat klåpare som underleverantörer?

Om du inte vill bidra med tips eller stötta TS så kryp tillbaka under den sten du en gång kom ifrån.

Han har inte blivit lurad. Ser det som extremt osannolikt att reparationsfirman skulle neka garantirep utan anledning när firman får i princip samma summa eller mer pengar för att laga. Det går ju inte att ta alla som skriver i denna del av forumet som seriösa och mycket information döljs som vanligt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev: "Gällande att få pengarna tillbaka så har du inte RÄTT att kräva det", vilket enligt §22 är ett direkt felaktigt påstående. Jag inser att jag var lite otydlig i mitt inlägg och ber om ursäkt för det. Har gjort ett förtydligande i mitt ursprungliga inlägg.

Ah, hoppsan. Ja, självfallet var det en felaktig formulering från min sida. Självfallet har man rätt att kräva det, dock innebär inte det att återförsäljaren alltid är tvungen att ta hänsyn till ditt önskemål. Så fel det kan bli ibland.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8