Kompakt switch sökes: 16 portar, fläktlös, 1000Mbit

Permalänk

Kompakt switch sökes: 16 portar, fläktlös, 1000Mbit

Håller på att framtidssäkra den nya lägenheten och behöver en bra, snabb och väldigt kompakt switch.

I dagsläget så finns det (uppifrån):
TV-switch
Tele-basenhet (ska bort)
Router
Tele-switch (ska bort)

Det sitter fyra stycken uttag i varje rum (två extra i vardagsrummet), tanken är att alla dessa ska vara aktiva då varje rum får Airport Express (för musikuppspelning), Apple TV2 för XBMC, TV (Dreambox) och TV (Telia)

Problemet är att skåpet sitter i tjejens "walk in closet" och därför får inget finnas utanför (har en server utanför men den ska byggas in i en skohylla) Rensar jag skåpet på allt förutom panelen och bygger stående så bör det komma in en 16-portars switch samt router och TV-switch.

Då är frågan, vilken switch bör man titta på? Kan ärligt talat säga att jag inte har varit insatt i området de senaste 10 åren.

En annan tanke är att köpa två 8-portars, men kan jag enkelt komma åt min server via alla uttag då och blir hastigheten lidande? Vilken modell bör jag titta på då?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

2st av denna http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/1000-mbit/net... kanske?

Vad är det för router & vilken hastighet har du på linan in?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Här är nog den kompaktaste 16-portars Gbit-switchen som går att köpa i Svenska butiker. Inte så jättebillig, men ska hålla hög kvalité, och är passivt kyld.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67133

Två stycken 8-portars kommer ta upp större total volym, men du kan påverka mer hur de ska sitta.
Hastigheten blir ganska hårt, till inte alls lidande beroende på hur du har trafik. Du kommer att begränsa dig till att de sju portarna i ena switchen delar på 1 Gbps till de andra sju portarna i den andra switchen. Och då blir hastigheten lidande om du har mycket trafik mellan switcharna. Men om du mesta har trafik inom switcharna, eller att du oftast bara har tung trafik mellan två datorer åt gången, och inte flera samtidigt så kommer prestandan inte bli lidande.
Tänk också på att du tappar en port per switch genom att du behöver koppla ihop de. Så två stycken 8-portare ger dig bara 14 portar, inte 16...

Permalänk

Då 16 portar är minimum så är jag mer eller mindre tvungen att ta en 16-portars. En tusing är inte heller några pengar i sammanhanget så blir till att åka ner och köpa en sådan.

Det är fiberlina in i huset, men jag har ännu inte fått några papper på hastigheten. Ett snabbt tptest ger mig dock 10 upp/ner. Routern är från Inteno, har inte modellnumret i huvudet men så fort jag har blivit klar med resten av installationen så kommer den troligtvis åka ut om den inte visar sig ha bra prestanda.

Ska försöka klämma in en liten brandvägg med, om inte annat får jag köra den på servern.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Då 16 portar är minimum så är jag mer eller mindre tvungen att ta en 16-portars. En tusing är inte heller några pengar i sammanhanget så blir till att åka ner och köpa en sådan.

Det är fiberlina in i huset, men jag har ännu inte fått några papper på hastigheten. Ett snabbt tptest ger mig dock 10 upp/ner. Routern är från Inteno, har inte modellnumret i huvudet men så fort jag har blivit klar med resten av installationen så kommer den troligtvis åka ut om den inte visar sig ha bra prestanda.

Ska försöka klämma in en liten brandvägg med, om inte annat får jag köra den på servern.

Du har tagit kort på manualen till den så vi ser vilken modell det är. Dock är det där ingen router. Det är en VLan-swtich.

Till synes har du enbart kopplat en tp-kabel för surf och sålänge du bara får en ip (ser inte om du skrev vilken isp du har, men jag har Telia och det ser identiskt ut) så kommer du behöva en extern router.

Permalänk

Kollade nu hemma och det stämmer, det är en "Bredbandsswitch" enligt manualen. Det är en Inteno XG6745 och jag har inte fått någon information om vilken leverantör det är.

Pratade med ordföranden i föreningen och tydligen så ska vi ha fått en pärm med information om allt detta men någon sådan finns inte att finna. Han skulle komma förbi med en ny i helgen så jag får se om man får någon klarhet i det.

Då innebär detta att jag behöver bredbandsswitch -> router -> 16-portarsswitch?

Kan jag göra mig av med bredbandsswitchen och fortfarande ha kvar TV? Telefon skiter jag i då vi inte kommer ha hemtelefon.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det switchen gör är att dela upp surf/telefoni/tv. Använder du inte switcen (intenon) så kommer du inte få tillgång till varken tv eller telefoni för dessa körs på olika vlan.

Så du behöver både en 16portars switch till samt en router som du kopplar mellan intenon och switchen. Du bör försöka klämma in allt i kopplingsskåpet annars mister den sin funktion iom att resten redan är klart från den och ut till de övriga rummen

Permalänk

Då är frågan, vilket router ska jag köpa? Behöver ju inte ha något större antal portar då allt kommer kopplas i switchen.

Kanske finns någon smidig liten jäkel med inbyggd brandvägg?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit