Permalänk
Inaktiv

Lön efter skatt

Kan resultatet med denna kalkylator stämma?
http://rakna.net/netto-lon.html

Jag har 22500 kr i lön, och får ut att jag får ca 17300 kr efter skatt. (Norra Hagunda, Uppsala)
På mitt förra jobb hade jag 21800 och hade ca 16600 kr efter skatt. (Bollnäs, Bollnäs)

Kanske finns någon här som är bra på detta?

Kommun och församling inom parentes. Jag är inte med kyrkan, ås kyrkoavgiften försvinner, förutom begravningsavgiften då.

Permalänk
Hedersmedlem

Joda, den är väl i värsta fall någon hundralapp off jfrt med skattetabbellerna. Afaik

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Stämmer hyffsat, har 21k och får ut runt 15.6/7k, enligt räknaren 16.071 så den ger väl en duglig fingervisning, dock inget jag skulle lita blint på

Permalänk
Medlem

Kanske inte rätt ner till enstaka krona, men nog är den i rätt planhalva och spelar, i alla fall.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Inaktiv

Jag får iaf en fingervisning om vad lön efter skatt kommer ligga, så jag kan göra en preliminär hushållsbudget.

Permalänk
Medlem

Har också 22500 kr /mån men så tänkte jag... "Men, så mycket får jag ju inte ut efter skatt?!" tills jag kom på att det dras pengar för facket, a-kassan och parkeringstillstånd... haha.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

Har också 22500 kr /mån men så tänkte jag... "Men, så mycket får jag ju inte ut efter skatt?!" tills jag kom på att det dras pengar för facket, a-kassan och parkeringstillstånd... haha.

Haha, ja då blir det inte lika mycket
Själv betalar jag fack och akassa via internetbanken. Så jag få iaf se pengarna innan

Permalänk
Medlem

Min stämde ner på hundralappen när jag matade in min lön iaf.

Permalänk
Medlem

Verkar stämma rätt bra.

Permalänk
Inaktiv

Fick lönespecen idag. och lön efter skatt från 18/4 - 31/5 är på 22552 kr.
Kollade med kalkylatorn och den diffade på 140 kr, så den stämmer rätt bra.

Men en sak jag undrar över. Det stod engångsskatt 33 % men skattetabellen är tabell 32. Är det så, för att man inte ska behöva betala istället för att få tillbaka på skatten vid deklarationstider?

Permalänk

Varför kollar du inte bara i skatte-tabell 32 /under rätt kolumn och ser vad det ska dras.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadbl...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalleKulspruta:

Varför kollar du inte bara i skatte-tabell 32 /under rätt kolumn och ser vad det ska dras.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadbl...

Om jag har kollat rätt så är den preliminära skatten på 5230 kr Det diffar ~135 kr mot kalkylatorn.
Jag antar att jobbskatteavdraget redan är draget på den preliminära skatten?

Permalänk
Inaktiv

Fan, jag har inte fått min lön än. Förra jobbet så fick jag den alltid 00:00.
Men o andra sidan har inte banken försökt dra pengar för räkningarna jag satt att betalas automatiskt heller.

EDIT: Fan vad jag hatar Swedbank. Nu ser jag att lönen är bokförd och står som reserverat belopp, men den sätts inte in på kontot för ens imorgon. Dags att byta bank.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrillemeter:

EDIT: Fan vad jag hatar Swedbank. Nu ser jag att lönen är bokförd och står som reserverat belopp, men den sätts inte in på kontot för ens imorgon. Dags att byta bank.

Du vet till 100 % att det är banken som gjort fel?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Denniz PoP:

Du vet till 100 % att det är banken som gjort fel?

Japp, då jag var till min bank (Swedbank), där kunde dom se att SHB satt transaktionsdatum till 26/5
Men har fixat ett konto hos Handelsbanken vilket fal som helst. Så det lär lösa sig till nästa löneutbetalning.

Permalänk
Medlem

Fast då är det ju SHB och inte Swedbank som har gjort fel.