Permalänk
Medlem

Radeon HD5750 spökar

Hej!

Jag har en extra dator med diverse komponenter i som på senare tid har börjat spöka.
Det är en AM3 plattform med ett Gigabyte HD5750 1GB som drivs av Corsair 550VX.
Grafikkortet fungerade bra tills när jag körde BTC mining på det och stresstestade det, temperaturerna nådde 80* C men det är att räkna med vid mining. Efter ca 2h stängdes datorn av och startade om utan bild. Jag satte då i skärmkabeln till det inbyggda grafikkortet och så var det bild igen. Grafikkortet testade jag sedan i min primära dator utan att få bild.

Jag bestämde mig då för att sätta tillbaka grafikkortet i extradatorn och försöka på nytt, och nej det fungerade inte. Det gick ett dygn innan jag började pilla på den igen och vips så drog datorn igång via 5750t. Jag antog att den hade spelat mig ett spratt så jag fortsatte mina. Det gick även denna gång ca 2h innan datorn likt förra gången startade om utan bild.

Någon som har en aning?

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Jag kanske e helt ute och reser nu men det låter som att en kondensator gett sig.

Permalänk
Medlem

Ah, det låter onekligen som att någonting faktiskt har gått sönder. Gigabyte har vad jag vet 2 års garanti så nog ska jag kunna skicka tillbaka det ännu.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att detta har upprepats flera gånger nu, grafikkortet fungerar ~2h och fungerar sedan efter att den stått strömlös i 24h. Vet inte riktigt ens ifall komplett skulle acceptera kortet som "trasigt" då det isåfall skulle fungera när det kommer fram.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Spänningsregulatorerna på kortet kanske går för varma. Går säkert att hitta några kylflänsar att sätta på dem om så är fallet (och/eller en fläkt som blåser på dem).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam

Är det där om låtsaspengar? inget jag tror på, men om du vill hålla på så skapa en vanlig profil i CCC och en profil där du drar ned minnesklockan till minimum.
Döp din minimumklocka till tex mining, du kan även starta din miningklient därifrån.
Orsaken till att du skall dra ned minnesklockan är att den inte ger något i mining-prestanda, kortet blir däremot onödigt varmt och slits mer, se också till att inte överklocka GPU:n eftersom GPGPU-klienter är känsligare för fel, än spel är.
Jag gjorde själv likadant med minnesklockan när jag körde Milkyway i BOINC förr, det blev ingen prestandaskillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Spänningsregulatorerna på kortet kanske går för varma. Går säkert att hitta några kylflänsar att sätta på dem om så är fallet (och/eller en fläkt som blåser på dem).

Förstår då inte varför kortet isåfall vägrar starta inom ungefär ett dygn. Ska iallafall kolla upp vart spänningsregulatorerna sitter.

Skrivet av Ratatosk:

Är det där om låtsaspengar? inget jag tror på, men om du vill hålla på så skapa en vanlig profil i CCC och en profil där du drar ned minnesklockan till minimum.
Döp din minimumklocka till tex mining, du kan även starta din miningklient därifrån.
Orsaken till att du skall dra ned minnesklockan är att den inte ger något i mining-prestanda, kortet blir däremot onödigt varmt och slits mer, se också till att inte överklocka GPU:n eftersom GPGPU-klienter är känsligare för fel, än spel är.
Jag gjorde själv likadant med minnesklockan när jag körde Milkyway i BOINC förr, det blev ingen prestandaskillnad.

Skulle inte kalla det låtsas pengar direkt, ett föremål vars enda användningsområde är som betalningsmedel samt att det faktiskt har ett värde är vad jag kallar pengar.
Har t,ex betalat ut allt jag drar in till mitt paypalkonto.
Tack för tipset om minnesklockan iallafall. Har dragit ner minneshastigheten till 800MHz på datorn i sign utan att förlora prestanda. Problemen kvarstår dock på "sekundär" datorn.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Är det där om låtsaspengar? inget jag tror på, men om du vill hålla på så skapa en vanlig profil i CCC och en profil där du drar ned minnesklockan till minimum.
Döp din minimumklocka till tex mining, du kan även starta din miningklient därifrån.
Orsaken till att du skall dra ned minnesklockan är att den inte ger något i mining-prestanda, kortet blir däremot onödigt varmt och slits mer, se också till att inte överklocka GPU:n eftersom GPGPU-klienter är känsligare för fel, än spel är.
Jag gjorde själv likadant med minnesklockan när jag körde Milkyway i BOINC förr, det blev ingen prestandaskillnad.

Alla GPGPU-klienter uppför sig väl inte som Milkyway?

Och GPGPU-klienter behöver väl inte vara känsligare för fel än spel. Jag överklockade GPU:n lite en gång och det funkade bra med nån BOINC-klient som körs på GPU:n (minns ej vilken) i flera dagar men helt stabilt var det inte då jag fick en frysning i ett spel.

Bra tips ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Trodde jag löste problemet genom att ge grafikkortet en lägre minnesklock då datorn fungerade i ca 2 ½h innan den tillsist gav upp.. igen!
Det här kortet är verkligen hopplöst.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m3tr0:

Alla GPGPU-klienter uppför sig väl inte som Milkyway?

Och GPGPU-klienter behöver väl inte vara känsligare för fel än spel. Jag överklockade GPU:n lite en gång och det funkade bra med nån BOINC-klient som körs på GPU:n (minns ej vilken) i flera dagar men helt stabilt var det inte då jag fick en frysning i ett spel.

Bra tips ändå.

Nej, antagligen inte, jag snubblade över att minnesklockan inte var så viktig i mining heller.
liten överklock brukar nog fungera bra, men man skall nog ändå inte ligga på gränsen, det behöver inte ens märkas under körningen, felet kan visa sig vid en senare kontroll av resultatet, sen tänkte jag att eftersom hans kort verkar lida lite av överansträngning så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |