Värt att uppgradera till SSD med Core i7?

Permalänk

Värt att uppgradera till SSD med Core i7?

Är det värt att köpa en Intel SSD?

har just nu core i7 med vista

Men har tänkt skaffa en 80 (möjligtvis en 160 gigs) Intel SSD och W7.

Hur mycket snabbare kommer datorn att bli och är det värt det? För tillfället har jag en WD 7200/rpm HDD.

Tacksam för svar...:)

Permalänk
Medlem

kolla på youtube....

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Märker stor skillnad mellan min 300gb veloci raptor och min 80gb intel gen2 ssd, fast frågan är om du behöver 20sekundersr mindre väntetid när du startar ditt os eller att ladda en bana i mw2 på 5sekunder^^. Med 80gb är det fett lite du får plats med kanske 7-8 program/spel eller 4-5 ifall du har ditt os installerat på den och till ett pris på 2k:P (vänta isf tills dom släpper sin gen3 till hösten/vintern? osäker när^^)

Visa signatur

CPU: 5800X @4,85 | Kylare: Phanteks Glacier One 360 | RAM: 32GB @3800 CL14| Hårddisk: Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 960 Evo 1TB | PSU: Corsair AX860i| GPU: 3080 10GB Chassi: Fractal Design Meshify 2 |

Permalänk
Medlem

Re: Värt att uppgradera till SSD med Core i7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you___93
Är det värt att köpa en Intel SSD?

[Tar fram min virtuella megafon och skriker högt]

JA!!!

Och du känner av hastigheten även i Vista.

Behöver du mer hjälp så finns information i G2 SSD Tråden här på Sweclockers, se min sig nedan.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn väldigt mycket. För mig har alltid responsen i datorn varit viktiger, dock i kontrast till pris. Så för länge sedan körde jag alltid med raid0, för att då en snabbare helhet. För snart 2 år sedan köpte jag åt mig 150GB Velociraptor, i samband med att jag gick över till nätverkslagring. Och nu för några veckor sedan gick jag över till ssd.
Om det är värt eller ej är nog främst ditt eget beslut. Jag var väldigt förväntansfull på ssd:n efter allt som skrivits, men blev väldigt snopen av resultatet. Visst är det en viss skillnad, men inte nära på så som jag fått sken av många här och på andra forum. Genom att optimera datorn med readyboost och ett 3:e parts program eboostr kan man med vanliga roterande skivor få bort läsningen av små filer och få ner laddtider och få en bättre respons i datorn som helhet.
Missförstå mig inte, ssd:n är intressant. Men om den är värd sitt pris/GB är väldigt svårt att bedömma för någon annan åt någon annan. Det finns som sagt andra alternativ som kan åtgärda delar av flaskhalsen i billigare helhets system.

Permalänk
Medlem

@warzo

2good4you___93 skriver ovan att han idag sitter med en 7200rpm HDD, dvs inge RAID eller Raptor utan vanlig HDD. Klart att han/hon märker skillnad med en SSD. Jag fick uppfattningen att det enbart handlade om mätbar prestanda effekt och inte monetärt värde.

Btw Vilken SSD använder du och når du upp i rätt prestanda siffror med din SSD warzo?

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk

Mjo, funderar på att vänta på gen3 men vill gärna ha en så snabbt som möjligt, får se hur det blir...Men vista ska bort iaf det är en sak som är säker

Permalänk
Medlem

Jag gick från 2ggr samsung f1 raid 0 till intels 160gb g2, byter aldrig tillbaka till skivdiskar för os/program/spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Jag använder datorn väldigt mycket. För mig har alltid responsen i datorn varit viktiger, dock i kontrast till pris. Så för länge sedan körde jag alltid med raid0, för att då en snabbare helhet. För snart 2 år sedan köpte jag åt mig 150GB Velociraptor, i samband med att jag gick över till nätverkslagring. Och nu för några veckor sedan gick jag över till ssd.
Om det är värt eller ej är nog främst ditt eget beslut. Jag var väldigt förväntansfull på ssd:n efter allt som skrivits, men blev väldigt snopen av resultatet. Visst är det en viss skillnad, men inte nära på så som jag fått sken av många här och på andra forum. Genom att optimera datorn med readyboost och ett 3:e parts program eboostr kan man med vanliga roterande skivor få bort läsningen av små filer och få ner laddtider och få en bättre respons i datorn som helhet.
Missförstå mig inte, ssd:n är intressant. Men om den är värd sitt pris/GB är väldigt svårt att bedömma för någon annan åt någon annan. Det finns som sagt andra alternativ som kan åtgärda delar av flaskhalsen i billigare helhets system.

Baserat på det du skriver i ditt inlägg låter det som om du sitter med någon Jmicron baserad SSD eller någon äldre samsungkrets, kan detta stämma?
Dem utav mina vänner som kör med SSDs (OCZ Vertex g1 120gb samt 3st Intel X25-M 80+160gb) har jag märkt av en otrolig skillnad på jämtemot roterande diskar.
Responstiden på allt känns nästan larvigt snabbt om jag jämför med en roterande dito (7.200RPM och 10.000RPM känns som om man kryper fram efter en dag med en SSD maskin)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
@warzo

2good4you___93 skriver ovan att han idag sitter med en 7200rpm HDD, dvs inge RAID eller Raptor utan vanlig HDD. Klart att han/hon märker skillnad med en SSD. Jag fick uppfattningen att det enbart handlade om mätbar prestanda effekt och inte monetärt värde.

Btw Vilken SSD använder du och når du upp i rätt prestanda siffror med din SSD warzo?

Jag sitter på kingston:s ssdnow 40GB, alltså den som bygger på Intels G2 kontroller. Prestandan från själva SSD:n i benchmark visar på bättre än specifikationerna, dvs läs över 180MB/s, och skriv över 40MB/s.
Med raid0 nämnde jag bara min egen situation, iom att det för mig varit viktigt att priset hålls inom rimliga ramar i förhållande till annat skoj man kan ha i livet för pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s4mur4j3n
Baserat på det du skriver i ditt inlägg låter det som om du sitter med någon Jmicron baserad SSD eller någon äldre samsungkrets, kan detta stämma?
Dem utav mina vänner som kör med SSDs (OCZ Vertex g1 120gb samt 3st Intel X25-M 80+160gb) har jag märkt av en otrolig skillnad på jämtemot roterande diskar.
Responstiden på allt känns nästan larvigt snabbt om jag jämför med en roterande dito (7.200RPM och 10.000RPM känns som om man kryper fram efter en dag med en SSD maskin)

Nej, som ovan skrivet, Intels G2 i kingston förpackning, med bättre prestanda än specifiserat på produkten.
Jag antar att du gick från att enbart använt en roterande magnetisk hårdskiva till att enbart använda ssd. Jag utnyttjar bl.a. stort system minne och innan ssd tiden utnyttjade jag usb minnen för små filer som ofta skulle läsas ut.
Utan optimering är säkert ssd hur bra som hälst. Men datorn har varit mitt ett av mina stora intressen i decennier redan. Och jag jobbar ständigt på att få datorn mer responsiv och roligare att arbeta med. Jag optimerar gärna lite smått här och var för att nå en bättre helhet till en lägre peng. Jag har aldrig fått någon dator, utan alltid varit tvungen att köpa mina delar själv med pengar jag arbetar för att få ihop.

Permalänk

[QUOTE]
Nej, som ovan skrivet, Intels G2 i kingston förpackning, med bättre prestanda än specifiserat på produkten.
Jag antar att du gick från att enbart använt en roterande magnetisk hårdskiva till att enbart använda ssd. Jag utnyttjar bl.a. stort system minne och innan ssd tiden utnyttjade jag usb minnen för små filer som ofta skulle läsas ut.
Utan optimering är säkert ssd hur bra som hälst. Men datorn har varit mitt ett av mina stora intressen i decennier redan. Och jag jobbar ständigt på att få datorn mer responsiv och roligare att arbeta med. Jag optimerar gärna lite smått här och var för att nå en bättre helhet till en lägre peng. Jag har aldrig fått någon dator, utan alltid varit tvungen att köpa mina delar själv med pengar jag arbetar för att få ihop.
[/QUOTE]

Då du inte nämnde några sådana optimeringar hade jag inte mycket att utgå ifrån, så ja, jag utgick ifrån att du bara hade en roternade disk

Stort system minne, vad syftar du på där?
Har ett hum om vad det är men när du skriver på svenska så försvårar du mina sökningar

Hur pass bra funkade det med USB stickor för småskrivningar/läsningar?
Vilken lösning körde du med då? Vista's Readyboost?
Har aldrig riktigt brytt mig om att pröva den funktionen, mycket RAM borde ju fungera bättre
Eller körde du mån tro med vcache/pagefile på usb stickan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s4mur4j3n
[B]

Då du inte nämnde några sådana optimeringar hade jag inte mycket att utgå ifrån, så ja, jag utgick ifrån att du bara hade en roternade disk

Stort system minne, vad syftar du på där?
Har ett hum om vad det är men när du skriver på svenska så försvårar du mina sökningar

Hur pass bra funkade det med USB stickor för småskrivningar/läsningar?
Vilken lösning körde du med då? Vista's Readyboost?
Har aldrig riktigt brytt mig om att pröva den funktionen, mycket RAM borde ju fungera bättre
Eller körde du mån tro med vcache/pagefile på usb stickan?

Jag nämner nog att jag använder mig readyboost och 3:e parts program.

System minnet, alltså arbetsminnet eller RAM som det också heter. Jag har 8GB installerat. under de senaste 5 åren har minnet utgjort en så liten del av kostnaderna i en dator att det varit värt att köpa ordentligt.

När man använder sig av USB minnen skall man undvika skrivningar. Så man bör hälst bara ha läsningar från dessa. Readyboost använder jag parallellt med eboostr som är ett 3:e parts program och som man kan mera kustomisera för sin användning. Med eboostr kan man sätta max gränsen för storleken på filen den skall sätta i sin cache (på t.ex. ett USB minne). Iom att USB minne hittar data väldigt snabbt, men läser ut den väldigt långsamt, är det bara små filer man vill ha där. Filer på under 350kB t.ex., beroende på ditt övriga system och ditt USB minne. För det hjälper ju inte att filen hittas snabbt om det tar en evighet att läsa ut den. Då kan vanliga roterande disken iställe söka lite längre men läsa ut den i ett nafs.
Mycket RAM fungerar bättre än att läsa från vilket medie som hälst, men hur man än vrider och vänder på det måste man alltid första gången man startar upp datorn/program läsa in data från annat media än interna minnet.
Pagefile/swap filen på USB är bland de sista saker man skall prova på. Har man ett segt system från förut blir det deffinitivt segare. Eftersom swap-filen är till för att tillfälligt föra över data från arbetsminne för att göra rum. Det betyder många skrivningar, vilket USB minnen varken gillar eller är bra på att hantera.
Med eboostr kan man ge t.ex. 1GB av RAM minnet som den får avända för att snabba upp åtkomsten av filer som ofta läses från systemet. Och dessa filer läses in i minnet från hårdskivan som en enda stor fil, men innehåller data från en massa små filer, så man får nytta av sustain read speed, och får bort sökningen efter små filer. Readyboost är påväg in i sin 4:e generation och nu börjar programmet fungera sakligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

SSD är det som ger absolut mest prestanda för pengarna i ett någorlunda high-end system idag IMO, att gå från en "vanlig" 7200rpm hårddisk ger en enorm prestandaboost.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D