Köpråd: Samsung 46" LCD TV Series 6, Budget: ~14000 kr

Permalänk

Köpråd: Samsung 46" LCD TV Series 6, Budget: ~14000 kr

Jag har nu bestämt mig för att uppgradera tvn:

Krav som jag ställer är att den ska vara på minst 46" och vara full HD och ha bra bild för att kolla på både SD och HD tv, Sen ska den också gå att spela på med PS3, Wii, PS2, Dator... Bluray filmer etc... 100 Hz eller mer är ett krav men ska finnas något slags game mode så att det inte blir så stort inputlag.

LCD ska jag ha och ingen plasma...

Den modell som jag nu funderar mest på är: Samsung LE46B658 Den verkar uppfylla mina krav på alla punkter, men jag är osäker på om den går bra att spela på eller finns det något bättre alternativ inom min budget ram? (~14k kr)

Någon som har Samsungs B6 modell som kan bekräfta om den går bra att spela på?

Tack på förhand för snabba svar eftersom jag tänkte kanske köpa tv redan imorgon...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Om inte LCD är ditt absoluta krav och om du kan tänkas skjuta till lite hade jag köpt Samsung UE46B7050 utan att tveka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen inskaffat en LE40B655.
Det finns game mode och pc mode, dock är den inte så snabb med den ändå, man känner lite eftersläp med musen tex. Bilden & kontrasten är väldigt fin enligt mig, satt på en Samsung 226BW datorskärm tidigare och nu säger man bara wow. Annat som finns är usb uttag, nätverk, youtube och sånt skit om man använder.

Men som sagt, bra bild, lite fartränder för att vara tv tycker jag och då hade förra dataskärmen 2ms så denna hanterar det bra. Dock om man skall ha externt ljud så behöver man pga input lag ha någon fördröjjare i förstärkaren, den inbyggda fungerar endast till tv högtalarna vilka är ganska kassa på denna mdell.

Valde mest denna pga pixelgaranti då jag alltid åker på döa pixlar, men hyffsat nöjt pga bildkvalitet men nåra nackdelar som sagt. Om det hade funnits en snabbare tv med pixelgaranti hade jag nog valt den eftersom jag har den till dator.

Permalänk
Medlem

Samsungs senare LCD:er ska väl ha ganska högt input lag vad jag vet.
Jag kan annars rekommendera den jag har, Sony W5500 Grymt bra svärta för en LCD, väldigt fina, bra på att skala upp lågupplöst och klara färger och lågt input lag i spelläget!(dock rätt högt utan). Nackdelen är bara att man inte kan ha spelläget och 100Hz på samtidigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Om inte LCD är ditt absoluta krav och om du kan tänkas skjuta till lite hade jag köpt Samsung UE46B7050 utan att tveka.

Du är medveten om att det också är en LCD va?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Köp Led?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Samsungs senare LCD:er ska väl ha ganska högt input lag vad jag vet.
Jag kan annars rekommendera den jag har, Sony W5500 Grymt bra svärta för en LCD, väldigt fina, bra på att skala upp lågupplöst och klara färger och lågt input lag i spelläget!(dock rätt högt utan). Nackdelen är bara att man inte kan ha spelläget och 100Hz på samtidigt.

Du är medveten om att det också är en LCD va?

Vad jag förstått så är det väl en vidareutveckling av LCD?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

nej plasma vill jag inte veta av. led är bara onödigt enligt mej då man inte lär behöva det extra ljuset man får från dem... och är ändå i grunden en lcd så bästa alternativet är nog LCD.

sony w5500 var ju lite billigare än samsungen, men vad är skillnaden då?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
nej plasma vill jag inte veta av. led är bara onödigt enligt mej då man inte lär behöva det extra ljuset man får från dem... och är ändå i grunden en lcd så bästa alternativet är nog LCD.

sony w5500 var ju lite billigare än samsungen, men vad är skillnaden då?

Bildmässigt vet jag inte riktigt hur Samsungen är, men som jag skrev så lär W5500 iaf ha lägre input lag i spelläget.
Och extra ljus av LED-LCD? Vad snackar du om? Och vad har du emot plasma?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

W5500 och B655/658 är nog ganska snarlika förutom ett par saker;

* Sonyn har något lägre input-lag i spelläget
* Samsungen har MYCKET bättre mediaspelare med MKV-stöd och allt direkt i tvn
* Sony har halvmatt yta, Samsung har blank.

Sonyns gränssnitt är dessutom detsamma som i PS3an så väljer du den kommer du att känna igen dig. Jag valde mellan dessa två tidigare i höstas men körde på Sonyn just för att jag ville ha matt skärm som inte reflekterar omgivningen. Önskar dock att den hade Samsungens mediaspelare. Sonyn var dyrare då men har sänkts i pris rejält under vintern.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vad jag förstått så är det väl en vidareutveckling av LCD?

Vidareutveckling vet jag inte om man kan kalla det, det är ju fortfarande LCD, alltså precis samma teknik, bara med LED-bakgrundsbelysning istället för CCFL som "vanliga" LCD kör med. Och en LED-LCD behöver verkligen inte vara bättre än en CCFL-LCD.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Men samsungen går väl ändå att spela på, inte kommer jag väl bli besviken om jag skulle välja den?

Det jag menade med extra ljuset från led-lcd tvn är just att dom är något ljusstarkare än ccfl-lcd. känner några som har led-lcd och dom kör bara på ca 20-30% av ljusstyrkan på sin tv...

Vad jag har emot plasma är främst att dom drar så himla mycket och blir väldigt varma, sen är bilden suddig, litet för mörk bild kanske, inbränningar osv...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Men samsungen går väl ändå att spela på, inte kommer jag väl bli besviken om jag skulle välja den?

Nej då, den går utmärkt att spela på. Köp om det är den du vill ha, grubbla inte för mycket. Du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
Men samsungen går väl ändå att spela på, inte kommer jag väl bli besviken om jag skulle välja den?

Det jag menade med extra ljuset från led-lcd tvn är just att dom är något ljusstarkare än ccfl-lcd. känner några som har led-lcd och dom kör bara på ca 20-30% av ljusstyrkan på sin tv...

Vad jag har emot plasma är främst att dom drar så himla mycket och blir väldigt varma, sen är bilden suddig, litet för mörk bild kanske, inbränningar osv...

Att ljusstyrkan är högre på LED-LCD har jag svårt att tro, tror mer det varierar från modell till modell oavsett LCD-typ i så fall. Jag kör på 30% på min W5500 t.ex.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]