Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig ( vid belastning)

Hej!

ännu en tråd om min spökande dator.

Nu är det så att helt plötsligt, så har den börjat hänga sig, .. vid dem flesta tillfällena har det varit vid lite belastning, tex, när jag startar steam, msn eller går in på mina nätverksplatser.,

Men ibland så händer de när jag bara sitter & stirrar in i skärmen.
___
Mina temps är:

CPU: 21C
Core0: 34C
Core1:29C
Core2:32C

System:20C

Gpu1:45C
Gpu2:41C
.

___

Min hårdvara är:

2st 260gtx

intel core i5

4gb corsair xms3 1600mhz ( får bara ut ca 1300 av nån anledning)

asus p7p55d evo

WD 500gb hdd

Corsair tx 750W

Antec twelve hundred.

Tack på förhand.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Ingen som varit med om nått liknande & vet nån enkel lösning ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att: jag har "försökt" klocka min processor utan framgång.

Jag vill minnas att detta problemet uppstod när jag flyttade mina ram minnen till slot: 2&4. nu sitter dem i 1&2 igen. ( fungerar inte i 1&3)

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Hade verkligen uppskattat lite hjälp innan jag slänger ut skiten genom fönstret:D

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk

Jag var precis på väg att göra en tråd eftersom jag har ett liknande problem. Har ingen lösning men nu vet du i alla fall att det finns fler i samma sits som du!

Jag har också i5 750 + 2 x 2 GB Corsair XMS3 1600 MHz, annars inga likheter i våra setups.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingeling
Jag var precis på väg att göra en tråd eftersom jag har ett liknande problem. Har ingen lösning men nu vet du i alla fall att det finns fler i samma sits som du!

Jag har också i5 750 + 2 x 2 GB Corsair XMS3 1600 MHz, annars inga likheter i våra setups.

haha

vad händer när din dator hänger sig ? svart skärm ? eller e allt som vanligt, fast att du inte kan göra något bara ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
haha

vad händer när din dator hänger sig ? svart skärm ? eller e allt som vanligt, fast att du inte kan göra något bara ?

Skärmen ser ut som vanligt fast allting står helt stilla, och ljudet hänger sig också (blir inte tyst utan det är som att den spelar upp det allra sista som hände om och om igen, så att det bara låter som en ton) eller så börjar det knastra. Och numlock släcks på tangentbordet.

Samma för dig eller?

Permalänk

Hmm, det skulle kunna bero på överhettning.

Kolla dina temps när datorn är i load istället.

Permalänk

Har också samma problem, har precis byggt två I7-system.

Corsairminnen 1600 MHz, I7-920 processor, P6T Deluxe v2 moderkort.

Det ena maskinen verkar funka bra, men det andra hänger sig hela tiden. Skärmbilden blir kvar men det går inte göra något, går inte använda musen. Vad kan detta bero på? Minnen? BIOS?

Tittar jag i BIOS så räknas alla minnen upp (6 GB), men kanske kan vara fel på dom i alla fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hmm, det skulle kunna bero på överhettning.

Kolla dina temps när datorn är i load istället.

De har aldrig hänt när jag spelar eller så.. skulle inte vilja kalla det load att sitta & sirra in i skärmen eller att starta steam/msn

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingeling
Skärmen ser ut som vanligt fast allting står helt stilla, och ljudet hänger sig också (blir inte tyst utan det är som att den spelar upp det allra sista som hände om och om igen, så att det bara låter som en ton) eller så börjar det knastra. Och numlock släcks på tangentbordet.

Samma för dig eller?

de där med ljudet vet jag inte ( har aldrig lyssnat på musik eller spelat samtidigt som det hänt)

men allt annat stämmer,.. numlock släcks också.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har nån lösning ? :/

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Nej, men ett liknande problem

När jag kör spel (i detta fall Borderlands) så startar datorn om efter en liten stund.

i5 750 - 2*2GB ram - Gigabyte p55a-ud4 - Palit GTX 275 - antec 300 - 630W nätagg

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Nej, men ett liknande problem

När jag kör spel (i detta fall Borderlands) så startar datorn om efter en liten stund.

i5 750 - 2*2GB ram - Gigabyte p55a-ud4 - Palit GTX 275 - antec 300 - 630W nätagg

Kollat temps ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Kollat temps ?

GPU @ 60C, resten obetydligt låga.
Är det varmt? Har kört laptop de senaste 6 åren

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Är det ingen som har nån lösning ? :/

Jag kan inte lova att det är en lösning, men jag läste den här tråden och min dator har inte hängt sig sen dess.

Det jag gjorde var att ändra volten på mina minnen från 1.5 till 1.65 (egentligen 1.640 för det va den inställningen som fanns i min BIOS) eftersom både i5 och minnena du och jag har ska ha 1.65.

Inställningen hittade jag i BIOS på: M.I.T. > Advanced voltage settings > DRAM voltage, dock har vi inte samma moderkort så det ser säkert lite annorlunda ut för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingeling
Jag kan inte lova att det är en lösning, men jag läste den här tråden och min dator har inte hängt sig sen dess.

Det jag gjorde var att ändra volten på mina minnen från 1.5 till 1.65 (egentligen 1.640 för det va den inställningen som fanns i min BIOS) eftersom både i5 och minnena du och jag har ska ha 1.65.

Inställningen hittade jag i BIOS på: M.I.T. > Advanced voltage settings > DRAM voltage, dock har vi inte samma moderkort så det ser säkert lite annorlunda ut för dig.

Har provat detta. Löste inte mitt problem. Kan hända att det gör det för andra dock...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

Har ni testat memtest?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

När jag beställde min dator (i7 920) med Corsairminnen 1600 MHz från Inet tog det inte mera än en kvart för dom att påpeka att många i7 fungerar väldigt dåligt med just Corsairminnen så jag säger testa memtest kanske skiter sej i vissa i5 med

Permalänk

Allt det där stämmer oxå, förutom numlock. Har en i5'a, corsair 1600mhz (1.8v), Asus p7p55d EVO och 9800gtx+. Jag löste problemet genom att ställa ner hastigheten på minnena till 800mhz. Det är bara en temporär lösning för mig tills jag får tag i ett par 1.65v minnen. Mina är gjorda för att gå på 1.8v och jag hoppas att alla vet att 1.65v är max enligt intel.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axelander23
Allt det där stämmer oxå, förutom numlock. Har en i5'a, corsair 1600mhz (1.8v), Asus p7p55d EVO och 9800gtx+. Jag löste problemet genom att ställa ner hastigheten på minnena till 800mhz. Det är bara en temporär lösning för mig tills jag får tag i ett par 1.65v minnen. Mina är gjorda för att gå på 1.8v och jag hoppas att alla vet att 1.65v är max enligt intel.

Jag har i5 med Corsair Dominator 1600Mhz i 1.80V och har inte märkt något problem. Vad kan hända om jag kör på dom här minnena?

Permalänk

Processorn kan gå sönder
Första bästa källa: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8884...

Edit: Läste det Guru Meditation skrev i länken, men jag har hört 1.65v från MASSOR av andra ställen.

Nåja, jag tror inte det är nån slump att corsair lanserade dessa minnen i samband med lanseringen av s1156-processorerna.
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=5305471
Dom har till och med både 1.65v och core i5/i7 med i namnet.

Synpunkter?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Min dator är hel igen
Det var ett för klent nätagg som spökade.
Ett GTX 275 mår mycket bättre med 750W istället för 630.

Dra lärdom av detta barn; har man dåligt med el stänger datorn av sig.

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Min dator är hel igen
Det var ett för klent nätagg som spökade.
Ett GTX 275 mår mycket bättre med 750W istället för 630.

Dra lärdom av detta barn; har man dåligt med el stänger datorn av sig.

Hade du ett AXP 630w? Jag har haft ett. Dåligt nätagg, men billigt;)

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axelander23
Hade du ett AXP 630w? Jag har haft ett. Dåligt nätagg, men billigt;)

Där ser man...

Nu är det ett 750W... samma märke.

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

hade samma fel för då var de mitt Corsair tx 750W som var kasst!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G