Permalänk
Medlem

Bra chipset för LGA775?

Mitt moderkort dog i helgen. Det var ett ASUS P5B som jag kör med en Core 2 Duo på. Chipset på moderkortet är P965 vilket inte säger mej så mycket. Kikade på olika sidor som t ex www.komplett.se vad ett nytt moderkort skulle kosta. Finns dock inget med samma chipset som det jag har. Jag har inte full koll på vad som är bra och dåligt när det gäller chipset, därför vänder jag frågan till er. Vad tycker ni jag borde satsa på?

Jag har inga avancerade grejer i datorn. Sitter en S-ATA disk som troligtvis kommer att utökas till en till. Sitter ett PCI-express nVIDIA GF-8800 GTS men i övrigt är jag inte i behov av fler grafikkort eller andra enheter. Så om ni vill tipsa om nåt specifikt moderkort så behöver det inte finnas flera platser för grafikkort ej heller stöd för raid eller dubbla NIC. Vill samtidigt inte ha det sämsta skiten. Moderkortet ska förresten sitta i en Antec Sonata II med 450W nätagg.

Priset får gärna ligga runt 1000kr.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ok.

Då har du förstås DDR2-minnen också som du vill använda?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490136

Har GbLAN, PCI-E 2.0 & stöd för DDR2.

Mvh

Permalänk
Medlem

Japp! Glömde kanske skriva det. Har 6GB DDR2 ram (Corsair) uppdelat på 2x1GB och 2X2GB.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har fel, men jag har hört att man helst inte ska blanda olika storlekar på minnena.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har samma som Ronnedal och jag har inga problem med det

Sitter på ett Gigabyte EP35 DS4

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag kanske har fel, men jag har hört att man helst inte ska blanda olika storlekar på minnena.

Jag har för mig att det går bra att blanda minnen men risken finns att dualchannellstödet försvinner om man har olika storlekar på modulerna??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Jag har för mig att det går bra att blanda minnen men risken finns att dualchannellstödet försvinner om man har olika storlekar på modulerna??

Det ska funka så länge dom har samma hastighet osv, och att man inte blandar dom T.ex en 2GB sticka med en 1GB sticka, men att köra T.ex 2x2GB i channel A och 1x1GB i channel B ska funka, gjorde det för mig iaf...

MVH

Permalänk
Medlem

Ok då

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Det borde vara ett moderkort med Intel P35-chipset du ska satsa på. Brorsan har ett Gigabyte P35-DS3 som är helt okej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det borde vara ett moderkort med Intel P35-chipset du ska satsa på. Brorsan har ett Gigabyte P35-DS3 som är helt okej.

Var köper du P35-moderkort idag då?

Mvh

Permalänk
Medlem

p45 går väl med bra?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har beställt ett sånt som getskägg tipsade om.

Och jag har inte heller upplevt nå problem med att ha ram-minnen i olika storlek.

Permalänk
Medlem

Dual channel-implementationen ser olika ut på olika plattformar. På vissa krävs det att alla minnesmoduler är lika stora (2st eller 4st). På andra plattformar räcker det att det sitter samma mängd (i samma konfiguration) per kanall; 1GB+512MB på ena kanalen och 1GB+512MB på andra. Sen så är det dom plattformarna där man kan kasta på vad som helst... exempelvis nforce-2 på socketA, där kan du köra 1GB på ena kanalen och 2x256MB på andra kanalen, och fortfarande få (något gimpad) dual channel.

Så om dual channel inte fungerar, så flytta runt minnena och testa 2GB+1GB per kanal. Alternativt om du inte har behov av 6GB; Kasta ut de två 1GB:arna, piska upp i 1T command rate, tajta till timings, höj frekvensen och försök plocka ur mer prestanda.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Jag kanske har fel, men jag har hört att man helst inte ska blanda olika storlekar på minnena.

Du hörde fel.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
p45 går väl med bra?

Stämmer bra, jag glömde att P45 hade LGA775!