Dubbla videokablar på X-box 360?

Permalänk

Dubbla videokablar på X-box 360?

Har kollat runt lite på videokablage till X-box 360'n...

Har ett projekt på gång som går ut på att kunna spela Xbox både i vardags- och sovrummet utan att flytta konsolen då den står precis mitt emellan dem så den trådlösa handkontrollen räcker gott och väl.

TV i vardagsrummet har HDMI-kontakt, kommer bli ett inköp av den kabeln inom kort i vilket fall som helst.

TV i sovrummet har ( i vad jag skulle tro är fallande bildkvalitetsordning) DVI, VGA, Scart och S-Video.

Jag tips om att knäcka bort plasten på kabeln till den "Xbox-kontakt"som sitter intill HDMI'n på boxen. Då kan man ansluta ytterligare en videokabel. Kabeln måste givetvis fölängas ca 15-20 meter för att inte ligga i vägen, sen vilken förlängning det blir är en annan fråga.

Det jag undrar just nu är: KAN man ha två videokablar inkopplade samtidigt? Vad blir effekten på bilden på de båda TV-apparaterna?

Mvh

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Testpilot

Så fort du kopplar in HDMI-kabeln har jag för mig att Xboxen stänger av alla andra utvideosignaler. Det enda sättet är nog att köra med samma signal till båda TV-apparaterna, både komponent och komposit går att förgrena utan problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Du borde kunna köra med en hdmi-växlare som du har en fjärr till. Kanske något som funkar?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Kan man omvandla komponent till DVI eller VGA? För komponent är väl Röd, Vit, Gul, Grön och Röd(?)

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Testpilot

Komponent är röd, grön och blå för bild samt röd och vit för ljud. Det går inte omvandla till VGA eller DVI utan dyra konverterare då det är helt olika signaler.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ok, då är det komposit som är gul för bild och röd vit för ljud?

Vad händer tro om man petar in komponent i VardagsrumsTVn och förlänger komposit till TVn i sovrummet, det borde väl fungera?

Kabels som kommer med Xboxen har ju kontakter för båda, då är det ju bara att förlänga de kablar som behövs efter att man splittat dom.

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk
Medlem

Det fungerar JA, dock får du gå och byta mellan HD och SD på kontakten som sitter i Xboxen
Men det är ju inte alltför jobbigt(tänk då på att den startar om sig när man gör detta)

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Hmm ja just det, det har du rätt i ...

Fasiken, jag får nog gå och köpa mig en ny HD-TV till sovrummet om detta ska gå ihop, känns som att en signal från Xboxen inte är helt fullt kompatibel med båda TV-apparaterna

Tack för alla svaren!

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional

Permalänk

Jag lånar tråden lite, för jag hängde inte med 100%

Om jag har en TV i vardagsrummet, och en TV i sovrummet. Båda apparaterna har HDMI-ingångar, kan jag då på något vettigt sätt koppla båda TV-apparaterna till samma Xbox?

Permalänk

Med en HDMI-splitter och lite förlängningskablar så ja, jag har förstått det som att du kan det.

Det enda jag kan tänka mig kan krångla lite är upplösningen på Xboxen som måste vara samma på båda TV-apparaterna. Typ du kan ju inte köra 720p på ena TVn 1080p på den andra eftersom du bara har en konsol

Jag har till och med hittat en lite mackapär som omvandlar HDMI till Ethernet för hemnätverket. Fiffigt för att slippa förlängningskablar liggandes överallt. Dock kan man ju inte dra iväg för lång med handkontrollen, annars når man inte

Visa signatur

Growing old is ineviteble - growing up is optional