Problem med XFX ATI HD5850

Permalänk
Medlem

Problem med XFX ATI HD5850

Har problem med mitt HD5850 som rubriken säger. Tog ut mitt 88800 GTS (efter att jag avinstallerat det) och stoppade i det nya kortet. Laddade ner och installerade Catalyst 9.10 och sen började problemen.

Kan även nämna att jag har ett Seasonic M12 500w vilket borde räcka till då jag bara har en hårddisk och en DVD-brännare.

Bilden på skärmen blev "fyrkantig". Tog en bild med kameran:

Hände titt som tätt även precis när datorn var uppstartad och innan man loggat in kunde de trevliga fyrkanterna dyka upp. Efter att jag avinstallerat drivrutinerna fungerade allt prima (förutom det lilla problemet att kortet ej hade några drivrutiner förstås så går ej att spela eller liknande).

Testade installera drivrutinerna som kom med grafikkortet, nu försvann fyrkanterna men istället fick jag artifakter (svarta vågräta streck) och fortfarande hände det att allting hängde sig eller att skärmen blev enfärgad i 5-10sekunder och sen kom en dialogruta upp med att drivrutinen för grafikkortet slutat svara etc etc. Efter det hände en av tre saker

1) Samma sak händer igen
2) Datorn låser sig helt och måste startas om med strömknappen
3) Problemet försvann för tillfället

Testade stresstesta kortet med FurMark, körde Stability Test med Xtreme Burning mode i fullscreeen. Upplösningen 1920x1200 med max inställning på MSAA i en timme.

Fungerar helt utan problem, ligger på genomsnitt 28 FPS och max 73 grader. Men så fort timmen är slut och programmet avslutas så låser sig allting. Gjorde lite mera tester, körde Unigine Heaven Demo 1.0 med följande inställningar:

API: DirectX 11
Shaders: high
Tessellation: enabled
Antistropy: 16
Anti-aliasing: 8x
Fullscreen: Ja
Resolution: 1920x1200

Slog igång det och lät det rulla på, gick sen på en promenad. Kom tillbaka dryga 1 timmer 30min senare och det stod fortfarande på och fungerade utan problem. Får inga artifakter eller något, avslutar benchmarken och då låser sig allting igen och jag måste starta om datorn.

Har ni någon aning om vad som kan vara problemet? Byter jag tillbaka till mitt 8800GTS fungerar det helt utan några som helst problem, samma sak om jag inte har någon drivrutin installerad.

En annan fråga, ni som har ett 5850, vad står det i enhetshanteraren för er? Mitt kort står som 5800-series, brukar väl stå modellnamnet (5850) och inte serien?

Vore väldigt tacksam för hjälp vet inte om det är fel på kortet eller något annat så vet inte om det är värt att skicka tillbaka det till komplett för hittar de inget fel får man pröjsa.

Tänkte testa imorgon att installera Windows XP och se om det fungerar bättre..men vore trevligare att kunna använda Windows 7 (har installerat om Windows 7 bara för att se om det var något med min gamla installation som var en beta version, kör nu ett äkta Windows 7 professional men ingen skillnad)

Permalänk
Avstängd

Gör en helt ny install av ditt windows...

Permalänk
Medlem

använd driver sweeper och installera sedan atidrivrutinerna igen

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt många som har problem med de nya korten.

Är det för att det är många noobs som köpt korten eller för att drivrutinerna är dåliga så här precis vid release?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Verkar vara rätt många som har problem med de nya korten.

Är det för att det är många noobs som köpt korten eller för att drivrutinerna är dåliga så här precis vid release?

Inte ett enda problem med varken betadrivrutinerna som bundlas med 5850 eller 9.10. Drivrutinerna funkar, tror det är andra konflikter som t.ex nätagg eller gamla drivers som spökar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tror det är folk som inte kan helt enkelt. För mig gick bytet galant, fast hade ju ati innan också så.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Gör en helt ny install av ditt windows...

Har installerat om operativsystemet redan vilket jag även skrev

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Verkar vara rätt många som har problem med de nya korten.

Är det för att det är många noobs som köpt korten eller för att drivrutinerna är dåliga så här precis vid release?

Skulle inte kalla mig själv för noob men har faktiskt ingen aning om vad som orsakar problemet. Men verkar ha något med operativsystemet, drivrutinerna eller att kortet är defekt att göra. Tror däremot inte kortet är defekt då det fungerar prestandamässigt vid stresstest.

Men ska testa köra Windows XP imorgon och se om det fungerar bättre på XP än på Windows 7 64bit.

Permalänk
Medlem

använd 9.11 beta drivrutiner så är det i alla fall 10 gånger bättre tills dom fixat problemen

Permalänk
Avstängd

Inget problem här körde med beta drivers i från början funka prima sen bytte jag till 9.10 drivers... tycker färgerna suger med den drivern...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
använd 9.11 beta drivrutiner så är det i alla fall 10 gånger bättre tills dom fixat problemen

Ska testa, håller på och laddar ner dom nu

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande att det inte är kortet i sig som strular utan någon komponent som du har t.ex moderkort, nätagg m.m.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax

En annan fråga, ni som har ett 5850, vad står det i enhetshanteraren för er? Mitt kort står som 5800-series, brukar väl stå modellnamnet (5850) och inte serien?

Jag kan svara på denna fråga ialafall.
Jag har ett 5870 och det står precis lika som dig, 5800-series så det är nog inget problem

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Permalänk
Medlem

Jag lutar åt att det är drivrutin och/eller operativsystem som inte spelar ihop då det som sagt fungerar fint att stressa kortet utan att det crashar eller presterar dåligt. Men kan som sagt vara något med moderkortet eller annat också

Tittar TV men ska testa beta drivrutinerna om jag hinner nu medan det är reklam

Permalänk

Hade liknande problem med mitt 5850 i början, med artefakter och att det hängde sig. Kom på att det hände när jag hade CCC på, stängde av det och problemet var fixat.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Hade liknande problem med mitt 5850 i början, med artefakter och att det hängde sig. Kom på att det hände när jag hade CCC på, stängde av det och problemet var fixat.

Tack ska testa köra utan CCC om det inte löser sig med beta drivisarna!

Permalänk
Medlem

Se så gott folk, nu ska vi inte munhuggas utan låt oss reda ut 58xx-problemen.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Testade med 9.11 och utan CCC men fortfarande problem. Blir att testa imorgon med Windows XP och kanske Vista.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt blir det roligare (i alla fall för oss andra) om folk håller sig till ämnet.
*tråd rensad*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Verkar vara rätt många som har problem med de nya korten.

Är det för att det är många noobs som köpt korten eller för att drivrutinerna är dåliga så här precis vid release?

Drivrutinerna är tidiga men med ccc 9.10 så har ati whql certifierade.

en del kort strular, beroende på att en PC är en miljö där allt kan ske då det inte finns två liknande system som fungerar lika.

men då kortet uppför sig som det gör, borde du skicka det på RMA och begära ett nytt.
har du följt instruktionerna, och det strular, så med ovanstående mönster samt strul, skulle jag skicka tillbaka kortet, för det verkar ha något fel på sina simd enheter.

eftersom kortet hänger sig i 2D läge, pröva att köra amd gpu tool och sätt det till standard klock 725mhz dvs alltid 3D läge.
Om detta funkar är det troligen nedklockningen till 2D som skär sig.

ati har så kallar power play, och om det funkar i 3D läge, kan eventuellt ett nytt bios lösa situationen?
testa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

avinstallerade du drivrutinerna för 8800gts kortet innan du installerade de nya?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Drivrutinerna är tidiga men med ccc 9.10 så har ati whql certifierade.

en del kort strular, beroende på att en PC är en miljö där allt kan ske då det inte finns två liknande system som fungerar lika.

men då kortet uppför sig som det gör, borde du skicka det på RMA och begära ett nytt.
har du följt instruktionerna, och det strular, så med ovanstående mönster samt strul, skulle jag skicka tillbaka kortet, för det verkar ha något fel på sina simd enheter.

eftersom kortet hänger sig i 2D läge, pröva att köra amd gpu tool och sätt det till standard klock 725mhz dvs alltid 3D läge.
Om detta funkar är det troligen nedklockningen till 2D som skär sig.

ati har så kallar power play, och om det funkar i 3D läge, kan eventuellt ett nytt bios lösa situationen?
testa.

Bra tips, ska testa så fort jag kommer hem från jobbet, ska även testa kortet i andra operativsystem, och är det fortfarande problem skickar jag in det. Däremot är mönstret borta när jag INTE kör med 9.10, är bara i 9.10 jag får rutmönstret ovan, med 9.11 och drivrutinerna som finns på CD som kom med får jag "bara" små artifakter (svarta små streck på skärmen) som dyker upp ibland bara. Men när de väl dyker upp brukar datorn låsa sig helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mäki
avinstallerade du drivrutinerna för 8800gts kortet innan du installerade de nya?

Japp, även testat installera om hela operativsystemet.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker att följande kan uppstå,
1. läckage med 40nm och volt.
vilket kan göra att 2d läget har för lite volt eller för mycket.

Oavsett vad dock, ska kortet inte uppföra sig som det gör.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Jag tänker att följande kan uppstå,
1. läckage med 40nm och volt.
vilket kan göra att 2d läget har för lite volt eller för mycket.

Oavsett vad dock, ska kortet inte uppföra sig som det gör.

Finns det något enkelt sätt att kolla vilken volt kortet får?

Permalänk
Medlem

Hade returnerat kortet. Har sett den typen av artefakter du får vid låsningen och det brukar väl i princip alltid bero på defekt hårdvara.
Flopper är säkerligen inne på rätt spår men oavsett anledning till låsning så skall kortet inte bete sig så. RMA, får du samma problem med nästa kort så får du dyka djupare i det hela.

prodigy: "Installera om windows" kommentarer kan du ta på flashback istället eller något. Bara tröttsamt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Artefakter , som sagt ati suger rekommenderas inte .
Lämna kortet ta pengarna tillbaks och vänta på fermi.

Ati

-Physx
-Drivrutiner
-Programvara
-Skuggor i massa spel
-Massa buggs funkar tex inte så bra med AION/WOW

Förstår inte varför man ska skaffa ATI då..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Hade returnerat kortet. Har sett den typen av artefakter du får vid låsningen och det brukar väl i princip alltid bero på defekt hårdvara.
Flopper är säkerligen inne på rätt spår men oavsett anledning till låsning så skall kortet inte bete sig så. RMA, får du samma problem med nästa kort så får du dyka djupare i det hela.

japp, skulle själv ha skickat kortet på RMA.
Köper man dyr hårdvara förväntar man sig att den ska fungera som den ska.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatalty
Artefakter , som sagt ati suger rekommenderas inte .
Lämna kortet ta pengarna tillbaks och vänta på fermi.

Ati

-Physx
-Drivrutiner
-Programvara
-Skuggor i massa spel
-Massa buggs funkar tex inte så bra med AION/WOW

Förstår inte varför man ska skaffa ATI då..

Nvidia är ofta mindre prisvärt .
Sen finns inte deras kort ute än, sen när dom väl kommer så tror jag dom blir dyra och kanske svåra att få tag på.
De där med physx förstår jag inte hur folk kan argumentera med, jag skiter fullständigt i luftcirkulationen kring batmans fötter

Visa signatur

|| GA-MA770-UD3 REV:1 || AMD Phenom II 720BE 2,8 @ 3,55 Ghz || Sapphire 4830 512 Mb, 800 Shaders 700/1150 ||
|| Corsair DDR2 XMS2 4GB 1066 || WD Caviar GP 500 Gb 7200rpm || 14485 3D Mark06 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fatalty
Artefakter , som sagt ati suger rekommenderas inte .
Lämna kortet ta pengarna tillbaks och vänta på fermi.

Ati

-Physx
-Drivrutiner
-Programvara
-Skuggor i massa spel
-Massa buggs funkar tex inte så bra med AION/WOW

Förstår inte varför man ska skaffa ATI då..

Du suger på hårdvara med ett sådant påstående. Antagligen är du en av dom fanatiska nVidia fanboys som vi har fått en hel drös av här på forumet.

* PhysX är bara ett namn på en typ av beräkning som görs minst lika bra på ett ATI kort. Med OpenCL kommer du få se.

* Drivrutiner är i tidigt stadie för HD58xx korten, och drivrutinerna rent allmänt är inte sämre än nVidia's.

* Programvara?

* Skuggor i massa spel? Detta har ATI korten stöd för sedan länge också. Du har nästan alltid haft mer renderingsfunktioner på ATI korten genom tiderna än på motsvarande nVidia.

* Massa buggs? Inte sämre än nVidia heller.

Skaffa dig erfarenhet och kunskap och skriv något vettigt nästa gång innan du spyr ur dig en massa sketsnack.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ska testa med Windows XP bara för att utesluta att det inte är något galet med Windows 7, är det fortfarande problem gör jag nog ett RMA ärende hos komplett och hoppas att de får samma problem som mig.

Kommer inte försöka få det återlämnat och sitta och vänta på fermi i vad som kan bli många månader. Är Fermi nu så otroligt mycket bättre blir det att byta kort igen när 5850 inte känns tillräckligt bra.

Önskar bara jag hade en annan dator att testa kortet i innan jag skickar in det..men men man kan väl inte få allt här i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du suger på hårdvara med ett sådant påstående. Antagligen är du en av dom fanatiska nVidia fanboys som vi har fått en hel drös av här på forumet.

* PhysX är bara ett namn på en typ av beräkning som görs minst lika bra på ett ATI kort. Med OpenCL kommer du få se.

* Drivrutiner är i tidigt stadie för HD58xx korten, och drivrutinerna rent allmänt är inte sämre än nVidia's.

* Programvara?

* Skuggor i massa spel? Detta har ATI korten stöd för sedan länge också. Du har nästan alltid haft mer renderingsfunktioner på ATI korten genom tiderna än på motsvarande nVidia.

* Massa buggs? Inte sämre än nVidia heller.

Skaffa dig erfarenhet och kunskap och skriv något vettigt nästa gång innan du spyr ur dig en massa sketsnack.

Sant Man kan få en hel del problem med nV korten också Så att påstå sånt är bara som sagt(eller skrivet) skitsnack Fast jag tycker att WHQL-cert. drivrutiner borde redan ha kommit

Visa signatur

Balle