Hjälp mig placera fläktar i Fractal Design R2!

Permalänk

Hjälp mig placera fläktar i Fractal Design R2!

Hej! jag ska nu beställa en ny dator och tänkte mig Fractal Design R2 som chassi, och sen tar jag några fläktar från Fractal Design också (4x 120mm, 1x 140mm)

Och jag undrar nu,
hur ska jag placera dom för bäst luftflöde?
Ska jag fästa dem med skruvar eller med något annat t.ex. såna hära "gummihållare" som jag har hört att det finns?

Då tråden inte ligger i köpråd vill jag gärna inte ha just det, köpråd.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Vanligtvis brukar det vara så att de i fronten ska blåsa in lust och de bak ska suga ut luft.

Så de två i fronten ska blåsa in, den i botten ska blåsa in, de två i toppen ska blåsa ut, den där baks ska blåsa ut och den på sidan ska blåsa in.

Edit: gummihållarna är för att förhindra vibrationer, om det följde med så monter helst med de. (fast de kan vara svåra att få på ibland)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Vanligtvis brukar det vara så att de i fronten ska blåsa in lust och de bak ska suga ut luft.

Så de två i fronten ska blåsa in, den i botten ska blåsa in, de två i toppen ska blåsa ut, den där baks ska blåsa ut och den på sidan ska blåsa in.

Edit: gummihållarna är för att förhindra vibrationer, om det följde med så monter helst med de. (fast de kan vara svåra att få på ibland)

okej

Hur gör man för att få dom att blåsa ut? bara att vända på fläkten eller?
Och vart ska jag ha 140mm:aren?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
okej

Hur gör man för att få dom att blåsa ut? bara att vända på fläkten eller?
Och vart ska jag ha 140mm:aren?

Precis, bara vända på fläkten. Det brukar finnas pilar åt vilket fläkten blåser åt annars brukar de blåsa åt det hållet som klistermärket sitter på.

140mm kan du antigen ha i botten, i toppen eller på sidan men jag tycker du ska sätta den på sidan eftersom grafikkorten brukar behöva mest kylning.

Jag vet att du inte ville ha köpråd men eftersom Define R2 har plats för 4 140mm och 1 120mm extra, varför tar du inte det istället?
Se http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=32 under "cooling system".

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Precis, bara vända på fläkten. Det brukar finnas pilar åt vilket fläkten blåser åt annars brukar de blåsa åt det hållet som klistermärket sitter på.

140mm kan du antigen ha i botten, i toppen eller på sidan men jag tycker du ska sätta den på sidan eftersom grafikkorten brukar behöva mest kylning.

Jag vet att du inte ville ha köpråd men eftersom Define R2 har plats för 4 140mm och 1 120mm extra, varför tar du inte det istället?
Se http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=32 under "cooling system".

Okej jag ändrade mig då, nu har jag 4 140mm och en 120mm.

Så jag tar 120mm fram och på resten av platserna tar jag 140mm och gör som du sa, vänder på dom lite osv.

Tack!

Permalänk

Om det följer med gummiploppar för fastsättning kan du brassa in dem i olivolja så blir det väldigt enkelt att sätta på dem. Annars går det lätt sönder om det går för trögt.:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Om det följer med gummiploppar för fastsättning kan du brassa in dem i olivolja så blir det väldigt enkelt att sätta på dem. Annars går det lätt sönder om det går för trögt.:P

så luktar det friterad kyckling oxå?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljungan11
så luktar det friterad kyckling oxå?

Bara att torka av oljan!?:P

Permalänk

Här är en bild från "Fractal Design Define R2" tråden

http://img203.imageshack.us/img203/3138/defineluftflde.jpg

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Här är en bild från "Fractal Design Define R2" tråden

http://img203.imageshack.us/img203/3138/defineluftflde.jpg

Tack!

Nu blir det mycket enklare för mig!

Och de två vita pilarna, är det sidofläkten? för som jag förstått det ska den blåsa in.

Tack ännu en gång!

Permalänk

Ett tips är ju att montera hårddisken högst upp och ta ut de nedre hårddiskhållarna för bättre luftflöde.
Och de vita pilarna är sidofläkten.
Det spelar inte så stor roll om de blåser in eller ut, men om grafikkortet har en sån fläkt som vispar runt luften inne i chassit kan det vara bra att ha den som utblås:

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2008/2684/top-c...

Har grafikkortet en sådan fläkt som blåser ut chassit kan det vara bättre att ha inblås där, för bättre luft till bl.a. processorn:

http://hothardware.com/articleimages/Item1248/GTX260GX260NADB...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Ett tips är ju att montera hårddisken högst upp och ta ut de nedre hårddiskhållarna för bättre luftflöde.
Och de vita pilarna är sidofläkten.
Det spelar inte så stor roll om de blåser in eller ut, men om grafikkortet har en sån fläkt som vispar runt luften inne i chassit kan det vara bra att ha den som utblås:

http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2008/2684/top-c...

Har grafikkortet en sådan fläkt som blåser ut chassit kan det vara bättre att ha inblås där, för bättre luft till bl.a. processorn:

http://hothardware.com/articleimages/Item1248/GTX260GX260NADB...

Okej, jag ska ha XFX Radeon HD5850 1GB vilket är ett graff som "har en sådan fläkt som blåser ut chassit"
Det vill säga att jag ska ha inblås där i sidan?

graffet:

Permalänk

Jag skulle ha inblås där för på baksidan av ditt grafikkort (där den röda fläkten är) finns ju två hål som suger in luft. Har du då både frontfläkt och sidofläkt med inblås kommer grafikkortet bli mycket svalare, dessutom får processorfläkten mer kall luft. Dock vet jag inte hur det är med fläktfilter, för det kommer bli en jäkla massa damm i lådan om det inte finns fläktfilter...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Jag skulle ha inblås där för på baksidan av ditt grafikkort (där den röda fläkten är) finns ju två hål som suger in luft. Har du då både frontfläkt och sidofläkt med inblås kommer grafikkortet bli mycket svalare, dessutom får processorfläkten mer kall luft. Dock vet jag inte hur det är med fläktfilter, för det kommer bli en jäkla massa damm i lådan om det inte finns fläktfilter...

i swecl;s test så står det ju om dammfilter på alla platser, med det står ju inget om sidofläkten.

För jag gissar att det är där du menar att det kommer komma in damm?

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns dammfilter till sidofläkten, kan inte tänka mig annat.

Har en fundering också: Om man ska montera 140mm fläktar i botten och i taket funkar det bra med Fractals egna 140mm? Har hört att det kan uppstå en hel del vibrationer och oljud när de monteras horisontellt. Någon som har erfarenhet eller åsikter? Många som köper detta chassit är nog mån om ljudnivån.

Permalänk

Jag har inte upplevt några missljud, men dock så skulle jag satt 120mm i botten och fram då den har högre rpm och det behövs för insug

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag funderar om det börjar låte markant mycket mer om man öppnar upp i taket.

Någon som har en Idé på hur jag skall montera mina fläktar:

2st Fractal design 120mm (De som kommer med chassit)
2st S-Flex 1200rpm 120mm fläktar
Corsair H50 /Inklusive fläkt

Funderar på att ha följande:
Bak: Corsair H50 pushpull med en fractal design och Corsair fläkten. (INSUG)
Fram: 1 Fractal design vänd så att den knuffar ut luft. (UTBLÅS)
Botten: 1 S-flex 1200rpm 120mm (INSUG)
Sidan: 1 S-Flex 1200rpm 120mm (INSUG) <------ ???????

Borde knuffa luft ut ur den lediga fläktplatsen och genom Fractal design fläkten där fram.
Skulle vara tacksam om någon kunnig har några andra förslag/feedback?

P.s. Grafikkortet blir varmt och puffar ut luften där bak.

MVH

// Mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Kan funka pröva så och sen prövar du det mer "traditionella" sättet med inblås fram, utblås bak. Jämför sedan temperaturer och om det ev. blir högljuddare på det ena sättet.

Permalänk
Medlem

Blås åt rätt håll vafan, annars kommer graffeluften gå rakt in i prollekylaren.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig såhär (snabbgjord illustrativ bild )

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Hade tänkt mig såhär (snabbgjord illustrativ bild )

http://img230.imageshack.us/img230/2750/kylning.png

Det jag är mest skeptisk till är grafikkortet som kommer avge en del värme. Men pröva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Det jag är mest skeptisk till är grafikkortet som kommer avge en del värme. Men pröva.

Ah , Du menar alltså att radiatorn kommer att suga in den varma luften från grafikkortet?

Det är ju så som corsair vill ha det. Nåväl. Får testa som du säger.

Om jag ändrar riktning får jag dock för lite utblås. Ska jag byta så att fläkten i sidan även den blåser ut då så att det blir:
UTBLÅS: Bak + Sidan
INSUG: Fram + Under

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Du kan ju sätta ett utblås upp (skippa en frontfläkt t.ex.) och ha kvar sidan som inblås. Tänk på att värme stiger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du kan ju sätta ett utblås upp (skippa en frontfläkt t.ex.) och ha kvar sidan som inblås. Tänk på att värme stiger.

Har funderat på det men jag vill helst ha det hyfsat tyst och det känns som att det kommer släppa ut betydligt mer ljud om man öppnar taket. Eller?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Har funderat på det men jag vill helst ha det hyfsat tyst och det känns som att det kommer släppa ut betydligt mer ljud om man öppnar taket. Eller?

Inget jag kan svara på.
Men om jag vore du skulle jag testa experimentera lite. Kolla temps (idle & full-load) och avgör hur högljutt det blir.

Permalänk
Medlem

Det jobbiga är att det kommer se ut såhär;

Krets1;
Varma luften från radioatorn sugs rakt ner i graffet igen, vars luft återigen sticker upp i radiatorn

Krets2; Kalluften underifrån sugs rakt ut frammåt utan att kyla det minsta.

FAIL MAO,

Insug: fram, under, sidan
Utsug: top, bak, graffe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Inget jag kan svara på.
Men om jag vore du skulle jag testa experimentera lite. Kolla temps (idle & full-load) och avgör hur högljutt det blir.

Det kommer jag göra hela helgen (om nu inet hinner skicka det innan dess dvs. )

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Det jobbiga är att det kommer se ut såhär;

Krets1;
Varma luften från radioatorn sugs rakt ner i graffet igen, vars luft återigen sticker upp i radiatorn

Krets2; Kalluften underifrån sugs rakt ut frammåt utan att kyla det minsta.

FAIL MAO,

Insug: fram, under, sidan
Utsug: top, bak, graffe.

Varför skulle radiatorluften åka neråt?:S Varm luft stiger och finns det en utblås i tak så är det inga problem!

Permalänk
Medlem

Han vägrade ju öppna taket pga ljud? Efterom luften måste frammåt nedåt för att komma ut överhuvud taget kommer det bli en halvjummen blandning som åker in i graffet då en del av radiatorluften helt enkelt inte kan ta vägen nånstans annat än ner i suget från graffet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Han vägrade ju öppna taket pga ljud? Efterom luften måste frammåt nedåt för att komma ut överhuvud taget kommer det bli en halvjummen blandning som åker in i graffet då en del av radiatorluften helt enkelt inte kan ta vägen nånstans annat än ner i suget från graffet.

Vart någonstans skrev han att "han vägrade ju öppna taket pga ljud"?
Han har en teori som går ut på att det troligtvis kommer låta mer, vilket det kanske kommer göra. Men han kan ju inte veta säkert för en han har prövat. Och sätter han ett utblås där, borde kylningen få samma effekt som på det "traditionella" sättet.