Stoppade i ett till 4870 och nu låter datorn som ett as, vad fan ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Stoppade i ett till 4870 och nu låter datorn som ett as, vad fan ska jag göra?

Har länge känt att jag behöver mer prestanda så jag har har kollat på ett extra 4870 (hade sedan innan ett 4870x2). För någon vecka sedan köpte jag ett och i helgen stoppade jag i det.

Jag verkar helt klart ha gjort bort mig med detta köp (inte vanligt för mig, brukar läsa på oändligt mkt innan jag köper något). Nu låter datorn något så in i helvete, och det är inget jag direkt hade räknat med.

Det här kortet har jag, jag köpte det eftersom att det hade customkylning vilket alltid brukar vara att föredra. Det är ju en fet fläkt istället för en litet as, men konstigt nog så låter den som en dammsugare ändå?!
Det är nästan som att fläkthastigheten inte går ner som den ska... Jag skulle lätt kunna acceptera ljudet vid spel för då hör man det ju ändå inte men fan inte i Windows. Alltså kortet låter mer än mitt 4870x2... Tror AMD's referenskylare är tystare än detta skräp.

Vad har jag för options?

Ska jag slänga kortet och köp ett nytt tystare (vilket är tystare isf)?

Inse att 3GPU inte är optimalt för ljudnivån och vänta på ny generation?

Leva med ljudnivån och få bullerskador?

Plox, hjälp mig!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Ställ in hastigheten manuellt på fläkten i CCC.
Jag gissar iofs på att det inte går, det där ser ut som exakt samma kylning som till MSI motsvarighet på ett 4850 som var det mest värdelösa till fläktjävel jag sett någonsin, den levde om mer än min tvättmaskin.

Till sist reklamerade jag kortet och fick rätt, fick stålarna tillbaka och köpte mig ett XFX istället med fläkt som blåser ut ur chassiet, bästa köpet jag gjort i den vägen, men hoppas för din skull att CCC kan hantera fläkthastigheten på eländet...powercolor, ptvi vale..kvalite som går att hitta runt hörnet på valfri plats i världen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Koppla ur fläkten, modda dit (buntband) en större (tystare fläkt) som du kan styra med Speedfan eller nåt? Om det nu inte är något större fel på "kylaren"?

Tror jag har precis samma kort, inget fel på det, men på mitt sitter en Thermalright Hr-GT som jag fick med när jag kpte det begagnat. Tar mycket plats och kyler bra...

Sapphire har väl nån Toxic-version eller liknande som jag iofs bara läst ska vara bra om man vill ha en lösning som blåser ut luften direkt...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Körde dubbla sånna i CF förut. men inte tyckte jag dom lät så mycket i låga fläkthastigheter. Men vet fler som klagat på ljudet dom ger ifrån sig. Vad för hastigheter ligger det på i windows då?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

GPU-Z Säger 39%, 1 RPM, CCC säger ingenting (går varken att styra eller se fläkthastighet).
Tror inte 39% stämmer dock, för GPU-Z visar 40% på mitt 4870x2 fast CCC säger 27%.

Kanske ska testa att modda bios? Egentligen inget jag orkar men det går väll att ställa in fläkthastigheter där?... Att modda ditt en större fläkt blir det nog inget av, då måste jag ju paja garantin och det orkar jag inte heller.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
GPU-Z Säger 39%, 1 RPM, CCC säger ingenting (går varken att styra eller se fläkthastighet).
Tror inte 39% stämmer dock, för GPU-Z visar 40% på mitt 4870x2 fast CCC säger 27%.

Kanske ska testa att modda bios? Egentligen inget jag orkar men det går väll att ställa in fläkthastigheter där?... Att modda ditt en större fläkt blir det nog inget av, då måste jag ju paja garantin och det orkar jag inte heller.

----------------------------------------------------
Jag skulle hört av mig till inet och sagt som det är, att det är outhärdligt ljud ifrån den och sen lyssna med dem vad de tycker att du skall ta dig till, håll telefonen så att de kan höra eländet kanske?
Modda bioset är väl inte att rekommendera heller, pajar kortet och du måste lämna in det på garanti och du inte har originalbioset i...ptja, då vet du vad som sker

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du testat med Rivatuner?

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\