N95 8Gb crashat, Ny mobil!!! Vilken? :(

Permalänk
Medlem

N95 8Gb crashat, Ny mobil!!! Vilken? :(

Tja! Jag är inne på att köpa en ny mobil, kan börja med att säga att min föregående mobil var en Nokia N95 8Gb som jag har verkligen väl använt och älskat, hade aldrig tänkt tanken på att byta lur om den inte hade crashat totalt. Så jag är lite skraj för att hitta ett nytt och fräscht alternativ till denna eftersom den för mig personligen hade allt. Och eftersom jag inte hade någon avsikt att byta lur heller så har jag ingen aning om vad man ska kika extra noga på. Har kollat runt på diverse nyare mobila lurar i samma klass, via youtube reviews å trådar lite här och var, men har ingen aning om vad man ska förvänta sig eller dylikt.
Så jag hoppas på att få lite hjälp och tips om en bra och liknande lur.

Det jag använt mest på min N95:a var musikspelaren, främst som portabel mp3 (med S.E elr Sennheizer lurar var det riktigt bra ljud), men även möjligheten att koppla den till extern utkälla vi RCA, expempelvis bil, hemmastereo, eller kolla på filminspelningar via tvn.
3G/t3G som modem, cameran, kalendern, videoinspelning/uppspelning(som tidigare nämnt möjligheten att kunna spela upp direkt i tv med anslutning), gmail direkt på luren, att jag kunde välja mellan 3g och GSM eller köra dual, GPS:en som fungerat bra för mig. Skriva sms med en hand
är guldvärt.

De tråkiga med denna lur som jag visserligen vande mig vid men som jag avundades andra lurar var gränssnittet (ui:n) den är så ruskigt ful och tråkig, dvs S60. Men den var användarvänlig och inge krångel och sällan seg.

Lurar jag själv kollat lite på är;

*Nokia N97 såklart
*Samsung Omnia HD
*HTC Touch pro2
*Apple Iphone (riktigt läckert gränssnitt) men hur bra, uphypat lur?
*S.E Xperia

..någon lur jag har missat, pekskärm är inte ett måste..

Snälla ni, peka ut en lur med spec och kanske länk om inte annat peka mig i rätt riktning av lur, vilken lur ska jag gå på med tanke på vad jag använder luren till osv?

tacksam för svar

Mvh Epyon

*edit: läste vidare om olika telefoner... angående multitasking -> med N95.an kunde jag exempelvis göra de mesta samtidigt som jag lyssnade på musik, ha musikspelarn på i bakgrunden å samtidigt använda diverse saker utan några problem, samt växla mellan dem, vilket jag tog som en självklarhet.
Men med iphonen så går det då tydligen inte? :\ ..de måste ju vara möjligt att lyssna musik samtidigt som man skriver å skickar iväg ett sms eller surfar eller dylikt?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Du kan lyssna på musik samtidigt som du gör annat på iPhone. Däremot kan du inte köra tredjepartsprogram i bakgrunden.

Alla telefoner du tittat på klarar ju det du säger att du gör så det blir ju upp till vad du gillar, vet inte hur det är med tv-ut på dom andra men iPhone har det åtminstone. Lägg till Samsung Galaxy på listan och ta bort WinMo-telefonerna. WinMo är hopplöst efter. S60v5 är också rätt utdaterat, välj endast om du vill ha något du är van vid.

Permalänk

kanske en W995? värt att kolla iallafall...

Permalänk
Medlem

Jag bytte till en N97 från en Diamond för några veckor sedan, saknade N95'ans kamera. Tycker N97 är en väldigt bra helhetslösning. Kameran är grym, fixar både bilder och video riktigt schyst. 32GB inbyggt minne med plats för extra minneskort är inte helt fel. Ljudet i inbyggda mediaspelaren är grymt bra likaså.

Det är enkelt att koppla mobilen till datorn där du kan föra över kartor till gps'en, skriva/ta emot sms o massa annat.

Känns som att det som är mest intressant med iphone är mjukvaran. Med N97 får man lite kul hårdvara också.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Jag bytte till en N97 från en Diamond för några veckor sedan, saknade N95'ans kamera. Tycker N97 är en väldigt bra helhetslösning. Kameran är grym, fixar både bilder och video riktigt schyst. 32GB inbyggt minne med plats för extra minneskort är inte helt fel. Ljudet i inbyggda mediaspelaren är grymt bra likaså.

Det är enkelt att koppla mobilen till datorn där du kan föra över kartor till gps'en, skriva/ta emot sms o massa annat.

Känns som att det som är mest intressant med iphone är mjukvaran. Med N97 får man lite kul hårdvara också.

Ja, det var exakt så jag tänkte när jag köpte N95:an, hade den första utgåvan först, men bytte till n95 8gb, vilket har varit en riktig trotjänare.
Spec:en för N97:an är grym, och man lär ju kunna göra samma saker i den (som i n95an) om inte mer, + touchscreen, så varför inte? Det jag är rädd för mest är användar gränssnittet och de faktum som flertalet recencenter verkar säga att symbian är lite föråldrat, å andra sidan kanske det är mer stabilt då.. ja vet ju inte.. berätta gärna mer om din nya N97:a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
kanske en W995? värt att kolla iallafall...

japp värt att kolla upp! tack!
har du en själv, berätta gärna mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du kan lyssna på musik samtidigt som du gör annat på iPhone. Däremot kan du inte köra tredjepartsprogram i bakgrunden.

Alla telefoner du tittat på klarar ju det du säger att du gör så det blir ju upp till vad du gillar, vet inte hur det är med tv-ut på dom andra men iPhone har det åtminstone. Lägg till Samsung Galaxy på listan och ta bort WinMo-telefonerna. WinMo är hopplöst efter. S60v5 är också rätt utdaterat, välj endast om du vill ha något du är van vid.

Ja men visst det låter logiskt det du säger, att välja något man är van vid, men det hade varit kul att prova på nåt nytt utan att förlora något av egenskaperna man vill åt i luren. Ja kollade lite på galaxyn, men jag la till HTC HERON i stället, men den faller lite bort pga en kass kamera, dock får den helt klart + poäng för de nya gränssnittet och att den verkar vara väldigt anpassningsbar och ja du har nog rätt Winmo verkar segt...

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Så länge du inte planerar på att framkalla bilderna eller använda den för att ta mer professionella fotografier så spelar ju inte mpix roll.

Tycker du ska köra på en hero, helt klart.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Så länge du inte planerar på att framkalla bilderna eller använda den för att ta mer professionella fotografier så spelar ju inte mpix roll.

Tycker du ska köra på en hero, helt klart.

Ja, någorlunda sanning har du ..men eftersom jag är en person som är mkt i naturen, med djur och så vidare och mobilen alltid med så är det flertalet bilder som har blivit riktigt bra och som jag hade kunnat tänka mig att framkalla eller dylikt, om inte annat vill jag ha möjligheten om du förstår, men HTC Heron verkar jävligt het

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

har ingen W995 själv men överlag verkar folk nöjda med den.
sitter på en xperia själv men om du ska en sån får du räkna med inkörningstid + litelite seghet i delar av menyhanteringen. de som har moddat om den med andra program har fått den att flyta på ganska bra.

funderar själv på nån av w995, iphone, SE satio och nya versionen av xperian som nästa mobil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
har ingen W995 själv men överlag verkar folk nöjda med den.
sitter på en xperia själv men om du ska en sån får du räkna med inkörningstid + litelite seghet i delar av menyhanteringen. de som har moddat om den med andra program har fått den att flyta på ganska bra.

funderar själv på nån av w995, iphone, SE satio och nya versionen av xperian som nästa mobil.

kk är det mkt bök att "modda" om Xperian från orginal? byter man OS helt ? Jag läste för rätt länge sen om att linux hade något OS för smartphones, är det något dylikt?

Ja w995 verkar ha en bra kamera om inte annat gui å andra sidan ser väl lite tråkig ut? men d kanske finns sätt att fixa till de iofs..

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

iPhone är en hype som dessutom fungerar i verkligheten. Är jättenöjd med min ipod touch (i princip samma sak utan telefon), har också använt iphone mycket.

Bara priset och låsningen är negativ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
kk är det mkt bök att "modda" om Xperian från orginal? byter man OS helt ? Jag läste för rätt länge sen om att linux hade något OS för smartphones, är det något dylikt?

Ja w995 verkar ha en bra kamera om inte annat gui å andra sidan ser väl lite tråkig ut? men d kanske finns sätt att fixa till de iofs..

Android är ett Linux baserat OS som du definitivt bör kolla upp. Finns fyra telefoner som säljs med det idag (2st i Sverige).

HTC G1
HTC Magic (Sverige)
HTC Hero (Sverige)
Samsung Galaxy

Permalänk

nja det svåra är att förstå hur man ska göra dvs hur det fungerar/uppbyggt. själv är man ganska oduglig inom det området:(
tror nog att en del har köpt den i tron att den är som alla andra mobiler..

finns en del forum att läsa in sig på tex http://forum.xda-developers.com/index.php har ju även en del i detta forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
nja det svåra är att förstå hur man ska göra dvs hur det fungerar/uppbyggt. själv är man ganska oduglig inom det området:(
tror nog att en del har köpt den i tron att den är som alla andra mobiler..

finns en del forum att läsa in sig på tex http://forum.xda-developers.com/index.php har ju även en del i detta forum.

mkt bra länk m8! men som sagt man måste nog ha en lur att pilla med innan man vågar ge sig på något sådant.

Har kikat lite mer på N97 och Omnia HD dom verkar väl ligga närmast just nu. N97:an främst för att jag är van vid Nokia. Men omnian verkar snäppet vassare, däremot blir man lite skraj just pga att det är en samsung.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

anyways, läst & läst & läst... det blev en Samsung Omnia HD, hoppas den är minst lika bra som min gamla kära N95a

Tack för alla tips och råd!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
anyways, läst & läst & läst... det blev en Samsung Omnia HD, hoppas den är minst lika bra som min gamla kära N95a

Tack för alla tips och råd!

Så länge du inte var beroende av ett fysiskt qwerty tangentbord så gjorde du ett bra val :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]