Permalänk
Medlem

Skulle vilja stämma ner min elgitarr till exempelvis C, jag har en stämmare från märket KORG som heter guitar/bass tuner GA-20

Den har en Auto bass/guitar knapp som känner av om det är en bass eller gitarr, en Manual string knapp, flat och power.

Om man trycker på flat kommer du upp ett litet b

Man kan trycka på flat knappen 4 ggr och om man gör det så är det 4 b:n

Så det måste vara nerstämmnings saken^^

Men fattar inte hur jag stämmer ner gitarren till ett C

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen Cl3emens & _IFKGBG_ och ni andra!

Som ni nämner bör man överväga att lägga en slant för att få en bra gitarr från början, istället för något dåligt man kansle blir missnöjd med. Jag är helt på samma spår och kör samma "filosofi" vad gäller andra inköp.

Har också uppmärksammat att gitarrer av V-typ kan vara lite knepigare att sitta ned och spela på, men ser det inte som något större problem.

Har kikat in både http://www.thomann.de/se/index.html samt http://www.jam.se/ och det rycker ju skapligt i fingrarna när man kikar runt..

Ska ta mig en ordentlig funderare på det här, så får vi hoppas på det bästa inom en snar framtid

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Pacifica 112 som nybörjargitarr, sen köpte jag Cube15x som förstärkare. Började spela i mars och har lärt mig lite nu men har blivit rätt lite spelande nu under sommaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Skulle vilja stämma ner min elgitarr till exempelvis C, jag har en stämmare från märket KORG som heter guitar/bass tuner GA-20

http://s3.amazonaws.com/bonanzleimages/afu/images/2080/0271/K...

Den har en Auto bass/guitar knapp som känner av om det är en bass eller gitarr, en Manual string knapp, flat och power.

Om man trycker på flat kommer du upp ett litet b http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Man kan trycka på flat knappen 4 ggr och om man gör det så är det 4 b:n

Så det måste vara nerstämmnings saken^^

Men fattar inte hur jag stämmer ner gitarren till ett C

Är det drop C du menar? Står där inga bokstäver när du stämmer varje sträng?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Skulle vilja stämma ner min elgitarr till exempelvis C, jag har en stämmare från märket KORG som heter guitar/bass tuner GA-20

....

Men fattar inte hur jag stämmer ner gitarren till ett C

Nu är det förvisso inte det svar du söker, men jag tycker att http://www.get-tuned.com/guitar_tuner.php är en bra sida för att stämma gitarren. Där finns även open C med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Nu är det förvisso inte det svar du söker, men jag tycker att http://www.get-tuned.com/guitar_tuner.php är en bra sida för att stämma gitarren. Där finns även open C med.

Fast C standard fanns inte med där, det är C F Bb Eb G C.

Edit: Man kunde visst fylla i själv, perfekt ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Skulle vilja stämma ner min elgitarr till exempelvis C, jag har en stämmare från märket KORG som heter guitar/bass tuner GA-20

http://s3.amazonaws.com/bonanzleimages/afu/images/2080/0271/K...

Den har en Auto bass/guitar knapp som känner av om det är en bass eller gitarr, en Manual string knapp, flat och power.

Om man trycker på flat kommer du upp ett litet b http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Man kan trycka på flat knappen 4 ggr och om man gör det så är det 4 b:n

Så det måste vara nerstämmnings saken^^

Men fattar inte hur jag stämmer ner gitarren till ett C

Dbb bör funka för att få ett C när du stämmer. Annars kan du ju stämma A/5:e strängen till Fb och sen så stämmer du bara E strängen så att 5:e bandet på 6:e strängen är detsamma som att spela löst på 5:e strängen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Är det drop C du menar? Står där inga bokstäver när du stämmer varje sträng?

A det är bokstäver, 6E 5A 4D 3G 2B 1e

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Nu är det förvisso inte det svar du söker, men jag tycker att http://www.get-tuned.com/guitar_tuner.php är en bra sida för att stämma gitarren. Där finns även open C med.

Ska kolla på det, strängen flög av i går till gitarren så får köpa nya innan jag testar att stämma ner till drop c. Tack iaf

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
A det är bokstäver, 6E 5A 4D 3G 2B 1e

Ska kolla på det, strängen flög av i går till gitarren så får köpa nya innan jag testar att stämma ner till drop c. Tack iaf

Tips: Tjockare strängar ger skönare ljud när du stämmer ned

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Tips: Tjockare strängar ger skönare ljud när du stämmer ned

körde på erni ball 11, gillade dem. får se vad jag köper och när.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
körde på erni ball 11, gillade dem. får se vad jag köper och när.

Yuck! Kör du droppat, köp Dunlop eller DR. Låter inte lika "ståligt" som Ernie Ball och är mycket skönare att spela på allmänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett tips är väl att ha ett par strängar hemma så du slipper och köpa varje gång de flyger av, tycker du bör byta med jämna mellanrum och inte bara när dem går av också.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Hade nästan glömt hur kul det är att spela gitarr. Hade inte spelat på ett bra tag men dammade av gitarrerna igår och har lirat en del nu. Skoj skoj, måste fortsätta med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Yuck! Kör du droppat, köp Dunlop eller DR. Låter inte lika "ståligt" som Ernie Ball och är mycket skönare att spela på allmänt.

HUMBUG!!!
Ernie Ball elvor är underbara!!!

Usch jag har blivit lite dålig på att spela nu, alltså att spela ofta då.
Knappt så att jag plockar fram gitarren alls längre trots att jag snart har spelat i 10 år.

Permalänk
Medlem

...och jag rekommenderar att byta EN sträng åt gången! Ta inte bort alla strängar på en gång! Det mår halsen inte bra av!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jofan, var ett tag sen för mig med, men suget kommer alltid tillbaka, har börjat med The Loner av Gary Moore

Har alltid sagt att jag ska lära mig den, och inte helt jättesvår heller så, kändes som en stadig och skön låt att börja om med

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
...och jag rekommenderar att byta EN sträng åt gången! Ta inte bort alla strängar på en gång! Det mår halsen inte bra av!

Så sant så sant, glömde skriva det. Och inte bara halsen på alla gitarrer väl? Känns som fjädrarna som hör ihop med svajaren inte mår så bra av att dras ut och in hela tiden, kanske jag som är mesig bara.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Så sant så sant, glömde skriva det. Och inte bara halsen på alla gitarrer väl? Känns som fjädrarna som hör ihop med svajaren inte mår så bra av att dras ut och in hela tiden, kanske jag som är mesig bara.

Fjädrarna kan man alltid ersätta, men halsen är en annan femma...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Så sant så sant, glömde skriva det. Och inte bara halsen på alla gitarrer väl? Känns som fjädrarna som hör ihop med svajaren inte mår så bra av att dras ut och in hela tiden, kanske jag som är mesig bara.

Floyd instruktionen säger en åt gången, detsamma med edge stall på ibanez så då är det väll att rekommendera för floydens skull (och halsens).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Även om man har fast stall så ska man byta en sträng i taget för att inte ge halsen mindre tryck, vilket man kan märka skillnad efter en eller några dagar då halsen ändrat form.

Har man flytande stall så gör man det också för att man ska slippa justera lika mycket om man byter alla på en gång. Tro mig, jag har gjort det och det är ett helvete.

På bilden så har Edge Pro stallarna knivliknande kanter, vilket är inte bra om stallet skulle sjunka in i helt i gitarrkroppen då de kan spricka.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Även om man har fast stall så ska man byta en sträng i taget för att inte ge halsen mindre tryck, vilket man kan märka skillnad efter en eller några dagar då halsen ändrat form.

Har man flytande stall så gör man det också för att man ska slippa justera lika mycket om man byter alla på en gång. Tro mig, jag har gjort det och det är ett helvete.

http://pici.se/pictures/lznrixObI.jpg

På bilden så har Edge Pro stallarna knivliknande kanter, vilket är inte bra om stallet skulle sjunka in i helt i gitarrkroppen då de kan spricka.

Det blir väl ändå den bakre delen som trycks ner i kroppen ifall man inte har några strängar på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Det blir väl ändå den bakre delen som trycks ner i kroppen ifall man inte har några strängar på?

Det var det jag menade. Den kommer att luta som en ramp...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Tryck in en strumpa under stallet så håller det sig i nivå om man vill ta bort alla strängarna för att rengöra halsen eller liknande.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

precis inte svårt att lägga en kloss mellan tex...

Men kan man och inte behöver rengöra halsen så ska man ta EN sträng åt gången, men jag vill då alltid rengöra halsen när jag byter strängar. Ska säga att jag ofta tycker det ger mer effekt än själva strängbytet!

Så, brukar ni inte rengöra halsen, GÖR DET! Blir som en ny gitarr om man aldrig brukar göra det!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Musikälskare

Va tror ni om den här till en nybörjare? Lirar trummor men vill ha en gitarr hemma när man har tråk

Ok pris tycker jag och den ska vara svart xD

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=777132&artno=182831

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har en ganska ny Yamaha C45 nylonsträngad gitarr som nu efter att den blivit lite "inspelad" håller stämningen bra, förutom just på G-strängen som efter att ha låtit gitarren stå i ett dygn stämmer ur sig genom att gå upp en bra bit i pitch (dvs, mot G#).

Hur kan det komma sig? Har inte varit med om detta på någon annan gitarr jag haft chans att spela på.

Sedan har jag en fundering om hur bra kvalitet det är på strängarna som följer med generellt sett, om man ska byta dom mot något annat? Tycker att gitarren lät bättre i början.

Å andra sidan kan det kanske vara jag som inte fokuserar tillräckligt på hur jag placerar fingrarna lika mycket nu som tidigare?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Strängar som följer med gitarren när du köper den är oftast skit, brukar alltid byta det första jag gör.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Läste här också:
http://www.guitar-stuff.net/2006/04/17/how-often-should-you-c...

och det är märken från bandmarkeringarna på strängarna samt att mycket av det andra tycker jag känna igen. Har hittills inte rengjort gitarren. Har haft den två veckor nu och säkert spelat i snitt 1-2 timmar per dag, kanske mer.

Har en extra uppsättning strängar liggandes så det får bli byte och en liten rengöring när jag har tid över, så får vi se om det blir någon skillnad!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Tack för svaret. Läste här också:
http://www.guitar-stuff.net/2006/04/17/how-often-should-you-c...

och det är märken från bandmarkeringarna på strängarna samt att mycket av det andra tycker jag känna igen. Har hittills inte rengjort gitarren. Har haft den två veckor nu och säkert spelat i snitt 1-2 timmar per dag, kanske mer.

Har en extra uppsättning strängar liggandes så det får bli byte och en liten rengöring när jag har tid över, så får vi se om det blir någon skillnad!

jag lirar i snitt 3-6h/dag varav ~3/4 på elguran och 1/4 på akustiska, brukar byta strängar på elguran en gång i månaden, medans dom kan få sitta på aukustiska i 1,5-2 mån, visserligen så hörs det mycket tydligare på akustiska när strängarna börjar bli slitna, men det är ett gäng billigare att byta på elguran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
jag lirar i snitt 3-6h/dag varav ~3/4 på elguran och 1/4 på akustiska, brukar byta strängar på elguran en gång i månaden, medans dom kan få sitta på aukustiska i 1,5-2 mån, visserligen så hörs det mycket tydligare på akustiska när strängarna börjar bli slitna, men det är ett gäng billigare att byta på elguran

Tackar, då har jag något att 'gå efter'. Så får jag ta och jämföra nya strängar mot originalsträngarna och se om det blir någon skillnad i livslängd.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.