Htc Magic eller Iphone 3g?

Permalänk
Medlem

Htc Magic eller Iphone 3g?

Jag har letat runt på forumet här men inte fått reda på det jag vill veta.

Det är dags för ny mobil nu i alla fall.

Väljer mellan Magic och Iphone en av mina stora frågar är hur är touchen på Magic:en jämfört med Iphone för den vet jag är bra?

Sen några andra för och nackdelar jag borde veta kanske?

Mvh
Jens

Visa signatur

//Jens

Permalänk

Ta HTC Hero istället

Permalänk
Medlem

Det är samma typ av touchskärm på HTC Dream, Magic och Hero som det är på iPhone. Dvs kapacitiv.
Jag hade valt Hero i dagsläget. Har en Magic för tillfället.

Permalänk
Medlem

Vad som helst förutom iPhone skulle jag välja. Jag spyr när ett företag bestämmer vad jag får och inte får installera/göra med MIN produkt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt ge ful pris för någon av dem så tyvärr finns inte heron med. Dock en annan kandidat som ligger nära är N97an har hört den ska vara bra men ja vet inte riktig jag vill ha en snabb telefon

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Medlem

Ja min polare skaffa Magicen och han är super nöjd. Jag har pillat på den och det går inte att jämföra med Iphonen den känns föråldrad.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir så här, att jag köper en Iphone nu sen väntar till heron kommit ut och köper den

Visa signatur

//Jens

Permalänk

Heron finns redan att köpa på tex katsing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det är samma typ av touchskärm på HTC Dream, Magic och Hero som det är på iPhone. Dvs kapacitiv.
Jag hade valt Hero i dagsläget. Har en Magic för tillfället.

Vad är det för nån skillnad på Hero och Magic, förutom formen och en 5mpx kamera på Hero?

Men jag tycker det är skit att dom inte har åtminstone VGA upplösning. VGAn var en stor del till varför jag köpte en Diamond för länge sen, skärmen är knivskarp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Vad är det för nån skillnad på Hero och Magic, förutom formen och en 5mpx kamera på Hero?

Rent hårdvarumässigt är det inte jättemycket, Hero är klockad lite högre som standard och den har en 3,5mm hörlursanslutning.
Det är faktiskt mjukvaran som lockar mest. HTCs nya Sense interface ser riktigt trevligt ut.
Nu går det ju att flasha in på Magic också, men det flyter inte på så bra på Magic som det faktiskt ser ut att göra på Hero.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det är faktiskt mjukvaran som lockar mest. HTCs nya Sense interface ser riktigt trevligt

Se till att prova innan köp för det sägs vara segt som kall sirap - vilket om det är sant gör att det är rätt värdelöst.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Rent hårdvarumässigt är det inte jättemycket, Hero är klockad lite högre som standard och den har en 3,5mm hörlursanslutning.
Det är faktiskt mjukvaran som lockar mest. HTCs nya Sense interface ser riktigt trevligt ut.
Nu går det ju att flasha in på Magic också, men det flyter inte på så bra på Magic som det faktiskt ser ut att göra på Hero.

Vilken rom är det med sense, för magic?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Se till att prova innan köp för det sägs vara segt som kall sirap - vilket om det är sant gör att det är rätt värdelöst.

Svammel.
Kolla tex här:

http://www.youtube.com/watch?v=siKskMS-Q-U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Se till att prova innan köp för det sägs vara segt som kall sirap - vilket om det är sant gör att det är rätt värdelöst.

Det sägs väldigt många olika saker om alla nya saker. Som missfärgade 3Gs t.ex.
Men naturligtvis kommer jag testa den före köp.

Kikade på denna viden av en retail-maskin och jag kan inte påstå att det ser ut att vara segt som sirap:

(Samma film som NisseGurra länkar till)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Kikade på denna viden av en retail-maskin och jag kan inte påstå att det ser ut att vara segt som sirap

Kan så vara.
Vet bara vad man läst om dom (webmagasin) som testat.
(Må vara förserie men omdömen som "seriously flawed" och liknande förekommer).
Så prova först och lita inte på försäljare och youtubefilmer.
(Hur fasen kan en youtubefilm vara någon form av "bevis"? Att ställa om hastighet på och klippa i en film är ju något småbarn klarar...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag anar vart åt detta barkar. Men visst, alla Youtibe-filmerna kan naturligtvis vara manipulerade.

Vi kan väl spä på med en köpt review där den får ett gott omdöme:
http://www.mobileburn.com/review.jsp?Id=7512
(Med fler manipulerade videos )

edit: Sen är inte hastigheten avgörande vid köp, det är snarare funktionerna. Den är ju fortfarande ljusår snabbare än de gamla Windows Mobile- och FlashUI-lurarna.

Permalänk

Vi får se, får mitt ex om 10 min :). Ska jämföra med tjejens Iphone 3g.

Permalänk
Medlem

Gör det hade varit till en bra hjälp

Visa signatur

//Jens

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exZLime
Jag har letat runt på forumet här men inte fått reda på det jag vill veta.

Det är dags för ny mobil nu i alla fall.

Väljer mellan Magic och Iphone en av mina stora frågar är hur är touchen på Magic:en jämfört med Iphone för den vet jag är bra?

Jag hör testat båda, mitt hjärta ligger med Touchen (även om jag, som många påpekat, förmodligen skulle valt en HTC Hero idag).

Det är egentligen ingen större skillnad på de två telefonerna imo, bortsett från att iPhone är mer eller mindre begränsad till programvara från apple (och sånt de godkänner förstås), medans HTCn kan få det mesta utom apples programvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Sen är inte hastigheten avgörande vid köp, det är snarare funktionerna.

Då är det ju inget problem.
För mig som prioriterar tvärt om (användbarhet framför massa bells 'n' whistles) är det en issue.
YMMV med andra ord

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Angående segheten så kör ju Magic/Hero med samma 528mhz processor som i Diamond... Och jo den är seg. Även när jag kör SPB 3.0 istället för skräpiga Touch Flo så kan den slöa ner sig då och då.

Men jag såg precis att Hero har 288mb ram mot Magics 192mb (samma som Diamond). DET är nånting som verkligen behövs. Fan dom borde slängt på 512mb ram lätt, det skulle väl kostat HTC ett par kronor extra i tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Angående segheten så kör ju Magic/Hero med samma 528mhz processor som i Diamond... Och jo den är seg. Även när jag kör SPB 3.0 istället för skräpiga Touch Flo så kan den slöa ner sig då och då.

Men jag såg precis att Hero har 288mb ram mot Magics 192mb (samma som Diamond). DET är nånting som verkligen behövs. Fan dom borde slängt på 512mb ram lätt, det skulle väl kostat HTC ett par kronor extra i tillverkningskostnad.

Samma processorfamilj förvisso, som du säger, men Android rullar så mycket lättare än WinMo, så Hero eller Magic eller vilken androidlur det nu är springer utan vidare cirklar runt Diamond.

RAM-förbrukningen är inget större problem med Android heller, så jag vet inte riktigt vilken reell skillnad 512 MB hade gjort. Det är väl mest om man kör dussintals apps samtidigt som det skulle göra någon skillnad, men då har å andra sidan processorn knäat för länge sedan ändå.

Men visst, mer RAM vill man ju alltid ha. Jag sätter bara ett frågetecken för den reella vinsten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Vi får se, får mitt ex om 10 min :). Ska jämföra med tjejens Iphone 3g.

Update. Seg?, NEJ, lika rapp som Iphone 3g.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Update. Seg?, NEJ, lika rapp som Iphone 3g.

Shhh, säg inte så...

Och för att vara lite on topic, jag tänkte precis posta detta klippet när jag såg ditt svar.

Demonstrerar även det som får mig att sukta efter en Hero: Alla möjligheter att koppla samma sociala nätverk med kontakter etc. (Endast högra halvan av filmen är uppspeedad )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Det är väl mest om man kör dussintals apps samtidigt som det skulle göra någon skillnad, men då har å andra sidan processorn knäat för länge sedan ändå.

Vilket är lite poängen med WM då man kan köra igång dussintals program... Det är ju inte multitasking vi snackar om så processorn dör inte för att programmen är minimerade.

För videon ovan, så ser ju skärmen riktigt sunkig och grådassig ut jämfört med iPhone?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
(Endast högra halvan av filmen är uppspeedad )

Be någon översätta vad han säger ungefär 2:10 in i klippet....

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Rätt lustigt att man lägger in en Youtube-video som bevis för HTC:s snabbhet, och så pratar killen i filmen i ett par minuter om hur HTC är segare än iPhone och laggar och har sig.....

Tony-Avesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Rätt lustigt att man lägger in en Youtube-video som bevis för HTC:s snabbhet, och så pratar killen i filmen i ett par minuter om hur HTC är segare än iPhone och laggar och har sig.....

Tony-Avesta

Oj. Jag trodde filmen var en jämförelse mellan iPhone 3Gs och HTC Hero.
Jag får nog ta och se den igen...
På tal om något helt annat: Längre upp fanns det en video med en retail-maskin från HTC (ej en pre-release som i jämförelsefilmen) som såg ut att lagga mindre. (Men enligt okända källor så skulle den filmen eventuellt vara manipulerad för att ge intrycket av att inte lagga...)

Är det verkligen så svårt att få överblick över inläggen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Är det verkligen så svårt att få överblick över inläggen?

Då kan vi rekapitulera lite snabbt.

En film som säger att HTC Hero inte är segt som....
Tio filmer och tester som säger att HTC Hero med Sense är för segt för sitt eget bästa.
Således 10-1 till att det är något som inte är som det ska : Men som alla vet så är de 10 som klagar felaktiga då det inte är seriemaskiner etc. medan den enda som inte klagar är är den enda riktiga HTC Heron...
...så egentligen står det 0-1 och Sense är toppen.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Då kan vi rekapitulera lite snabbt.

En film som säger att HTC Hero inte är segt som....
Tio filmer och tester som säger att HTC Hero med Sense är för segt för sitt eget bästa.
Således 10-1 till att det är något som inte är som det ska : Men som alla vet så är de 10 som klagar felaktiga då det inte är seriemaskiner etc. medan den enda som inte klagar är är den enda riktiga HTC Heron...
...så egentligen står det 0-1 och Sense är toppen.

Jag vet att jag kommer ångra detta. Men jag delar inte din uppfattning.
Varken du eller jag vet hur bra eller dålig Heron faktiskt är, för ingen av oss har testat den.

Om du börjar från toppen så ser du jag skrev att "Sense interface ser riktigt trevligt ut".
Varpå du sa att det var segt som sirap, det hade du läst på internet. Jag skrev att jag naturligtvis ville testa den innan eventuellt köp, för det fanns olika uppfattningar om hurvida den var seg som sirap eller ej. Och att jag var ute efter funktionerna i första hand.
För att visa att det fanns lite olika uppgifter om hastigheten så postade jag ett videoklipp som visade maskin som inte såg särskilt laggig ut. Det dömde du mer eller mindre ut som manipulerat.

Sen i ett tappert försök att komma åter på spåret så postade jag en faktiskt jämförelse mellan 3Gs och Hero (se topic).
Men jag gjorde ett stort misstag - Som en kul grej skrev jag att Hero-delen var manipulerad, därav smileyn.
Man skulle kunna säga att budskapet gick förlorat.

Den ende som kan uttala sig här i tråden är väl egentligen NisseGurra som faktiskt testat maskinen.
Jag försöker hålla mig öppensinnad tills jag testat den själv.

edit: För att återgå till topic - Part II av testet mellan iPhone 3Gs och Hero dök upp nyss.

Nu utan smileys.