Permalänk
Medlem

Sporadiskt trög anslutning PPTPD

Hej!

Har satt upp en PPTP-server på min linuxburk för att kunna komma åt en del grejer på mitt lokala nätverk samt för att kunna tunnla trafiken mot internet genom PPTPD. Att komma åt det lokala nätverket är inga problem, det fungerar fint. Att däremot surfa på internet genom min VPN fungerar lite sämre. En del sidor går att komma åt, medans vissa andra går otroligt segt att ladda.
De ställen jag faktiskt kommer åt på internet går i normal hastighet. Från sunets FTP kan jag ladda ner med full hastighet, medans jag inte ens kan komma åt sweclockers.com.

Jag använder standardklienten för PPTP i Windows XP för att ansluta till servern. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova med någon annan, men jag misstänker att det har med servern att göra.

Jag trodde först att det hade att göra med att MTU:n var för stor, men det går lika trögt trots att jag sänkt MTU:n till 572 (från 1396).

Det är möjligt att det har något med routningen av trafiken i servern. Jag har försökt sätta upp regler i iptables, men det hjälper inte heller. Det roliga är att det inte blir någon som helst skillnad om jag kör med regeln eller ej.
(ip_forward är satt till 1 i sysctl.conf)

Här är den regel jag skrev i iptables:

iptables -A INPUT -p tcp --dport 1723 -j ACCEPT iptables -A INPUT -p 47 -j ACCEPT iptables -A OUTPUT -p tcp --sport 1723 -j ACCEPT iptables -A OUTPUT -p 47 -j ACCEPT iptables -A FORWARD -i ppp0 -o eth0 -s 10.0.0.234 -m state --state NEW -j ACCEPT iptables -A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT iptables -A POSTROUTING -t nat -o eth0 -j MASQUERADE

här är min pptpd.conf-fil:

option /etc/ppp/pptpd-options debug logwtmp bcrelay eth0 localip 10.0.0.1 remoteip 10.0.0.234

pptpd-options:

name pptpd require-mschap-v2 require-mppe-128 proxyarp nodefaultroute lock nobsdcomp ###### mtu 572 ######

Är det någon som vet vad det kan vara för fel? Jag börjar bli lite smått irriterad på detta, då jag försökt med massa olika grejer, men inget verkar hjälpa.

Ps. Är det nån vital info jag missat så är det bara att posta.

Tack på förhand /Crazzir

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter kanske lite enkelt, men har du testat att köra en tracert på sajten du inte kommer åt? Det borde ge hyfsat mycket information vart problemet ligger.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Detta låter kanske lite enkelt, men har du testat att köra en tracert på sajten du inte kommer åt? Det borde ge hyfsat mycket information vart problemet ligger.

Det konstiga är att det går fint att köra tracert mot de sidor som är sega/inte laddas. Jag har även kollat serverns anslutning mot internet och det är inga problem att komma åt dessa sidor från den. Det är enbart när man köra via VPN:en som det blir problem.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Det konstiga är att det går fint att köra tracert mot de sidor som är sega/inte laddas. Jag har även kollat serverns anslutning mot internet och det är inga problem att komma åt dessa sidor från den. Det är enbart när man köra via VPN:en som det blir problem.

Men stannar trafiken på din huvuddator, router eller datorn du kör tracertn från?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har kollat trafiken som går från och till min VPN-dator. När jag exempelvis försöker gå in på www.sweclockers.com så går paketen fram, jag tar även emot paket från sweclockers.com (83.140.33.3).

10.0.0.234 = IP:n VPN-klienten får i nätverket.

10.0.0.234 -> *.*.*.* (Min DNS) - DNS - Standard query A sweclockers.com *.*.*.* -> 10.0.0.234 - DNS - Standard query response A 83.140.33.3 10.0.0.234 -> 83.140.33.3 - TCP - http [SYN] 83.140.33.3 -> 10.0.0.234 - TCP - http [SYN, ACK] 10.0.0.234 -> 83.140.33.3 - TCP - http [ACK] 10.0.0.234 -> 83.140.33.3 - TCP - http GET / HTTP/1.1 83.140.33.3 -> 10.0.0.234 - TCP - http [ACK] Efter detta paket dör kommunikationen.

En annan grej värd att notera är att om jag anger någon obskyr URI t.ex. sweclockers.com/dsakdlfjslkf så får jag ett helt korrekt svar i form av ett 404 error.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Är detta även om du loggar in på VPNen när du sitter i det egna nätverket?

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Testa med att lägga detta sist i din iptables config:

iptables -t mangle -A POSTROUTING -p tcp -m tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --clamp-mss-to-pmtu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Är detta även om du loggar in på VPNen när du sitter i det egna nätverket?

Ja. Även då jag kör via VPN:en från samma nätverk så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbo
Testa med att lägga detta sist i din iptables config:

iptables -t mangle -A POSTROUTING -p tcp -m tcp --tcp-flags SYN,RST SYN -j TCPMSS --clamp-mss-to-pmtu

Detta skall jag pröva. Tackar

Edit:

Tackar cbo, detta verkar ha löst mitt problem. Skulle du vilja förklara vad den raden gör exakt? Jag och iptables är inte så goda vänner ännu.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Tjena,

vet inte exakt vad den gör. Men jag hade problem med att man inte kunde köra msn via vpn och det där fixade det.

Skoj att det löste dina problem med.

Mvh
Christian