Permalänk
Robot

Modernisering & Förminskning

Tröttnade lite på mitt gamla chassi som har ca 10 år på nacken. Det kändes lite outdated och kylningen var inte så himla kul i det. Blev lite inspirerad av http://www.sweclockers.com/album/?id=3989 och beställde ett CM 340.

Hade såklart inget mATX-kort så det fick bli ett sådant också. Sen kan man ju inte nöja sig med original, så det blev ett dämpkit och tre Noctua-fläktar för att hålla datorn sval och hyggligt tyst.

Det här chassit fick inte många centimetrar kvar. Typiskt att man ska ha två diskar. Kabeldragningen blev jag ganska nöjd med iaf. Tog ett tag att fixa, men jag tänkte att alla andra orkar ju, så jag får väl ta och fixa det jag med.

Specs:
E8500 @ 4GHz (421x9,5) kyld av Noctua NH-UH9B
Asus P5Q-EM
4GiB Corsair Dominator, @DDR842, 4-4-4-12
Asus 8800GS 384MB
Två hårddiskar, en på 160 och en på 500 gig.

Ljud:
Cambridge Audio DacMagic
PA2V2 Headpone amp
Sennheiser HD595

Skärm:
Dell 2209WA

Och så ett finfint tangentbord från Fujitsu och nån Logitech mus.

Nästa uppgradering blir det kanske ett nytt grafikkort. Det börjar kännas lite stenålder, men hänger med bra ändå. Ska nog vänta till GT300. Sen i julas har jag lagt ca. 7500kr på datorn utan att få någon bättre prestanda. Jag har bara uppgraderat ljud, bild och chassi.

Nu tycker jag datorn börjar bli lite stilig till slut.

Besök albumet: Modernisering & Förminskning av Nioreh83

Permalänk
Medlem

Åh vilket fint Compaq-chassi, hade ett sånt för några år sedan (med skivförvaring i fronten)

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Det fina med det där chassit förutom att vara otroligt litet, billigt och snyggt är att det har en löstagningsbar moderkortsplåt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Du kan om du redan inte gjort det. stänga av pipet från moderkortet i bios Typ "ignore" på cpu fläkten

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Du kan om du redan inte gjort det. stänga av pipet från moderkortet i bios Typ "ignore" på cpu fläkten

Jag hittar inte var man gör det. Jag tror inte det går på det här moderkortet. Jag har fått den att ignorera felet och fortsätta boota utan att man ska behöva trycka F1. Varje gång man startar får man dock ett irriterande pip pip pip CPU FAN ERROR. Typiskt att CPU fan ska sitta så illa till på det här moderkortet, annars hade jag kunnat sätta fläkten där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

är du säker? Tror det är om du tar "ignore" på varvtalet ..finns garanterat en flik i bios som har koll på varvtalet och temperaturen.. så kan du gå ner och ta "ignore" på cpu fläkten

Visa signatur
Permalänk

Känns trångt men ta bort gallret framför den ena fläkten i fronten.. mindre oljud + mer luftflöde

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Att det piper när du bootar datorn pga CPU-fläkten kan du stänga av i HW-monitor. Fint bygge. Blev det knäpptyst?

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk

snyggt, testa att stänga av cool'n'quiet, det va nån inställning där som gjorde att det försvann...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så smart att ha hårddisken liggandes?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

Om jag skulle bo nära dig så skulle jag komma å köpa det där Compaq skalet av dig Jag hade ett lika dant med tillhörande Tbord å mus samt skärm... Min Intel Celeron 1,3Ghz huserade i ett sådant skal...:D

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns trångt men ta bort gallret framför den ena fläkten i fronten.. mindre oljud + mer luftflöde

Jo, som jag skrev fick jag slut på kapskivor tyvärr. Får bli ett senare projekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Är det verkligen så smart att ha hårddisken liggandes?

Jag ser inga problem med det. Verkar funka bra hittills iaf.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Lapin Kulta är ju nordens bästa öl 8p

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Usch jag ryser när jag ser dom bilderna. Trångt. Köp hällre en ny datorlåda t.e.x cooler master centurion 590

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291336

Bästa låda jag någonsin ha haft...billig och massor med funktioner...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Usch jag ryser när jag ser dom bilderna. Trångt. Köp hällre en ny datorlåda t.e.x cooler master centurion 590

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291336

Bästa låda jag någonsin ha haft...billig och massor med funktioner...

Det är ju meningen att det ska bli trångt, det är ju mATX! Så mycket dator på en så liten yta som möjligt. Tycker dessutom att det är svårt att hitta ett chassi med bättre luftflöde än detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk använder en Dremel när det finns sticksågar. Ett sticksågblad håller i evigheter dessutom.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Förstår inte att folk använder en Dremel när det finns sticksågar. Ett sticksågblad håller i evigheter dessutom.

Har testat bägge och jag håller med. större yter ska man göra med sticksåg eller vinkelslip. går sjukt mycket fottare och klingan slits inte lika mycket om ens nämnvärt. dremmel kan man köra slut flera kapskivor och jag ser bara att de ska användas i hörn ocbh att just snygga till. även metallsåg av olika slag kan vara bra att använda

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

10 för att du skapar något unikt, är trött på alla "köpchassin" som är dyra. bra att folk väljer att bygga/modifiera eget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Är det verkligen så smart att ha hårddisken liggandes?

Inga problem alls att ha hårddiskar liggandes. De flesta hårddisktillverkarna specifierar resultat från stötar/g-krafter i "six-axis". Vilket också blir deras rekommendation för montering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Usch jag ryser när jag ser dom bilderna. Trångt. Köp hällre en ny datorlåda t.e.x cooler master centurion 590

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291336

Bästa låda jag någonsin ha haft...billig och massor med funktioner...

Ju trångare ett chassi är desto bättre. Mindre "footprint". Om man måste vara i chassit och pilla hela tiden så är det inte chassit det är fel på utan komponenterna. Jag har likadant chassi som galleriskaparen och sedan jag har installerat komponenterna har jag inte rört chassit mer än att starta och stänga av datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
10 för att du skapar något unikt, är trött på alla "köpchassin" som är dyra. bra att folk väljer att bygga/modifiera eget.

Är du vaken? Han har inte moddat Compaq-chassit. Han har köpt ett nytt chassi och bara plockat bort lite plåtbitar från det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på ett bra chassi från början?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv

Det där ÄR ett bra chassi! 10p, litet och smidigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jag hittar inte var man gör det. Jag tror inte det går på det här moderkortet. Jag har fått den att ignorera felet och fortsätta boota utan att man ska behöva trycka F1. Varje gång man startar får man dock ett irriterande pip pip pip CPU FAN ERROR. Typiskt att CPU fan ska sitta så illa till på det här moderkortet, annars hade jag kunnat sätta fläkten där.

HW-monitor (eller HardWare-monitor) har en sådan inställning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Inga problem alls att ha hårddiskar liggandes. De flesta hårddisktillverkarna specifierar resultat från stötar/g-krafter i "six-axis". Vilket också blir deras rekommendation för montering.

Ju trångare ett chassi är desto bättre. Mindre "footprint". Om man måste vara i chassit och pilla hela tiden så är det inte chassit det är fel på utan komponenterna. Jag har likadant chassi som galleriskaparen och sedan jag har installerat komponenterna har jag inte rört chassit mer än att starta och stänga av datorn.

Är du vaken? Han har inte moddat Compaq-chassit. Han har köpt ett nytt chassi och bara plockat bort lite plåtbitar från det.

Asså jag skrev modde/bygga eget, jag vet att han köpt ett nytt chassi, men han ska ha credits för att han moddar det, alltså blir det annurlunda och inte som den va från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Asså jag skrev modde/bygga eget, jag vet att han köpt ett nytt chassi, men han ska ha credits för att han moddar det, alltså blir det annurlunda och inte som den va från början.

Jo ok. Jag ser det däremot som en självklarhet att han ska modda det. Känns meningslöst att köpa en produkt och sen slänga upp bilder på det utan att ha gjort något. Men kudos ska han ha, även om det inte är en supermoddning som har genomförts.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joavels
Åh vilket fint Compaq-chassi, hade ett sånt för några år sedan (med skivförvaring i fronten)

Åh, nu blev jag sugen på en dammsugare (din visningsbild).

Haha, det där gamla chassit var ju rätt charmigt

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Men vad synd:( - Ett gammalt MV740 Compaq system, fett najs!

HAde spel dator variationen va den, skärmen ägde, tappade den 3-4 gånger i marken från 1 meters höjd, och funkar fortfarande prima.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar skärmen också. Fram tills förra månaden körde jag datorn med Compaq-chassit och alla tillbehör (Skärm, tangentbord o mus) Det var en riktig sleeper. Såg ut som en riktig skrutt, men spelade GTA 4 utan problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

På skärmen fäste man ju högtalarna eller fans det olika versioner av det där paketet som man fick köpa ?

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

2 versioner tror jag, 1 office variant, och en spel maskin typ, men båda såg likadana ut typ.

Permalänk

Tror de stod i med följande broschyr att det var en Compaq 500 series maskin... Min var nog inte spel varianten. Där var Intel Celeron 1,3Ghz Någo på 200Mb sdram, Nvidia 2Mx eller liknande grafikkort mins inte exakt kunde inte så mycket då... Och en IDE CD station och IDE DVD station jag ändrade på den aldrig för jag köpte ny dator 2008 men den for till skroten ångrar det nu var ett fin chassi... Fin galleri för övrigt.

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+