Permalänk
Hedersmedlem

Bästa cpu kylaren för runt 500kr?

Hej på er Känner att det är dags för en ny cpu kylning den jag har är troligtvis det absolut bästa i sin prisklass men jag vill ha en som är lite tystare även vid lite högre oc.

de 2 jag har kollat på är

https://www.inet.se/?page=product&a...;a=6308552&

och

https://www.inet.se/datorkomponente...kylare/6308562/

Någon som har några tankar eller förslag?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mofflan
detta är väll en av dom bästaste ! :>

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

Ja, fast totalpriset landar ju en bra bit över 500kr.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Zerotherm är rätt bra, nackdelen är väl den fasta fläkten, inte bara att byta sådär, dock har den en separat fläktkontroll.
IMO helt ok kylare till bra pris.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Zerotherm är rätt bra, nackdelen är väl den fasta fläkten, inte bara att byta sådär, dock har den en separat fläktkontroll.
IMO helt ok kylare till bra pris.

Behövs byte då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyson-Fawlay
Behövs byte då?

Nej inte vad jag vet. enligt mig låter polarns kylare inte alls mkt på lägsta och då kyler den bra.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Nej inte vad jag vet. enligt mig låter polarns kylare inte alls mkt på lägsta och då kyler den bra.

Finns det någon uppgift om vad som är "bra"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mofflan
detta är väll en av dom bästaste ! :>

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

DEN, eller Noctua NH-U12P. Vet inte priset på den men... Ligger väl runt samma som Thermalright Ultra 120 Extreme

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyson-Fawlay
Finns det någon uppgift om vad som är "bra"?

Lite dåligt på den fronten... jag bad om en höftning, hans intel E6750 stock ligger på lägsta varv på fläkten ca 50 grader trodde han.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saandberg
Lite dåligt på den fronten... jag bad om en höftning, hans intel E6750 stock ligger på lägsta varv på fläkten ca 50 grader trodde han.

Min maxar 54 i load med stockkylaren och stockklock, så det var väl inte så imponerande kanske.

Permalänk
Medlem

jag kör min zerotherm på ca.1200rpm(lite över min.), så tyst som något, E8500@4Ghz, idle runt 40, prime runt 70(Orthos ca.63)

Och nä, fläkten behöver inte bytas, men OM du skulle vilja göra det, så är det lite jobbigt)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
jag kör min zerotherm på ca.1200rpm(lite över min.), så tyst som något, E8500@4Ghz, idle runt 40, prime runt 70(Orthos ca.63)

Och nä, fläkten behöver inte bytas, men OM du skulle vilja göra det, så är det lite jobbigt)

Låter som temps jag skulle vara väldigt nöjd med. Ska titta ifall den passar i mitt chassi, vill köra min E8400 i 3.6-3.8 om det funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ja, fast totalpriset landar ju en bra bit över 500kr.

Lägg till fri frakt så blir det bara 521 pesetas

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Hedersmedlem

Tackkar för input igen som ahr någon erfarenhet att den lilla noctuan ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackbrich
Lägg till fri frakt så blir det bara 521 pesetas

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Jo men nej asså för att få den bra och tyst får man ju lägga ca 200kr till på en fläkt och då skuttar man rätt bra förbi min planerade 500kr budget.

Temps är viktigt men även ljudnivå asså hade det bara varit för temps så hade det gått utmärkt med den jag redan har men när jag går över 3.1 börjar den väsnas mer än jag gillar och är rätt kräsen där ^^

så här ser mina temps ut idag tog en ps efter lite spelande så inte helt load men inte helt idle heller ^^

http://pici.se/pictures/YbocvikUd.jpg

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

så det är fortf. 120extreme som gäller? sisådär nästan 2 år efter lansering? Det har inte kommit något nytt roligt? (bortsett från noctua u12p)

mvh alseca (som även sitter i samma båt)

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ingen som har koll på hur den lilla Noctuan presterar ? :S

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alseca
så det är fortf. 120extreme som gäller? sisådär nästan 2 år efter lansering? Det har inte kommit något nytt roligt? (bortsett från noctua u12p)

mvh alseca (som även sitter i samma båt)

Det beror på vad man är ute efter, vill man ha en tyst kylare för lågt luftflöde/passiv kylning, så är Thermalright HR01 Plus eller Scythe Ninja 2 bäst. Som utmanare till Thermalrighten (TRUE), så har
Prolimatech Megahalem kommit för inte så länge sedan, med imponerande prestanda (en del säger att den är bättre, andra inte, riktigt bra är den i alla fall, även vid låga luftflöden).

Noctua NH-U12P är även den en klassiker och ett bra val om man vill ha en tyst kylare.

För mindre budgetar, men ändå med mycket bra prestanda så finns Xigmatek HDT s1283 och OCZ Vendetta 2, som både fungerar bra vid högt och lågt luftflöde och inte är långt från TRUE i prestanda (faktiskt bättre vid riktigt lågt luftflöde enligt vissa testsiter läs: SPCR)
http://www.silentpcreview.com/article818-page5.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag funderar på Scythe Ninja 2an som verkar riktigt prisvärd. Hur är ljudnivån och kylning med den om man överklockar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Jag funderar på Scythe Ninja 2an som verkar riktigt prisvärd. Hur är ljudnivån och kylning med den om man överklockar?

Halloj!
Har själv denna ninja kylaren. Och var nog en av de första att köpa den när den kom ut.
Jag har klockat min processor som är en av de första dualcore E6300
Men i allafall den låg på 1.86 Ghz när jag köpte den. Och den ligger på 3.1 Ghz nu =).
Just nu i skrivande stund så ligger kärna 0 på 39 C och den andra på 41 C.
Och den har varit så här monsteröverklockad nu i snart 2 år. Aldrig haft något problem

EDIT
Glömde det sitter ingen fläkt orginal så du får sätta dit en tyst en.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Halloj!
Har själv denna ninja kylaren. Och var nog en av de första att köpa den när den kom ut.
Jag har klockat min processor som är en av de första dualcore E6300
Men i allafall den låg på 1.86 Ghz när jag köpte den. Och den ligger på 3.1 Ghz nu =).
Just nu i skrivande stund så ligger kärna 0 på 39 C och den andra på 41 C.
Och den har varit så här monsteröverklockad nu i snart 2 år. Aldrig haft något problem

EDIT
Glömde det sitter ingen fläkt orginal så du får sätta dit en tyst en.

det ingår visst en fläkt till ninja2... närmare sagt så sitter det en 800rpm Scythe slipstream på den.

Helt okej kylare dock är det "push pin" fäste på den vilket jag ogillar och därför beställde en backplate.
den är gjord för ett lågt flöde, dvs ingen "monster överklockar kylare" utan mer en tyst/passiv kylare som endå kyler bra just pga stora mellanrum mellan flänsarna.

edit:
jag har inte överklockat något utan kör min passivt med endast en slipstream som suger ut luft längst bak i chassit. helt knäpptyst alltså. (q9550) (idle / filmtittande ~40 grader)

Occt 15min (intel burntest / linpack)
1167rpm insug 1167rpm utblås
Max temp 65 Grader

Occt 15min (intel burntest / linpack)
500rpm insug 500rpm utblås
Max temp 72

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Är det ingen som har koll på hur den lilla Noctuan presterar ? :S

Jag hade en äldre modell av den kylaren, NH-U9f tror jag den hette då, presterade väl helt ok, idletempen var faktiskt lägre än min nuvarande U12P (U12P'n ger dock lägre loadtemps). Bytte den pga att monteringen för s775 gick sönder (troligen mitt fel dock, skruvade sönder gängorna när jag monterade om den).
Tror inte att den ger bäst temps för priset, men det kan mycket väl vara högst kvalitet.

Permalänk
Medlem

eXizoR och plope: tack för den infon! väldigt intressant med temps osv, verkar ju vara en kylare optimerad för passiv/lågvarvskylning. Tänkte klocka min 940BE till ~3,4gHz så Scythe Ninja 2 borde vara okej för det, right?

Permalänk

ursäkta mig om jag lånar tråden pytte lite

jag har en TRUE 120 med en noctua fläktnp12 tror jag

hur ska jag kunna få in den i en ANTEC P190 då den har en 200mm fläkt innanför ena sido plåten kan man koppla den på utsidna av chassit och ändå få den att göra sitt jobb eller spelar den mindre roll?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Jag har själv en Zerotherm NV120 och den presterar utomordentligt bra. Kör med mx-2 kylpasta också har jag brutit av orginalfläkten och kör med en 120mm antec tricool fläkt på lägsta hastighet som jag.. brutalt forcerade in i kylaren. så den sitter fastklämd i kylaren.Tyckte att orginalkylaren var riktig jobbigt högljudd när man passerade 1200rpm. Mina loadtems ligger på ca. 59c efter 1h belastning i orthos. ( Har en amd x2 6000+ 90nm 125w som ligger i 3,3GHz )
Men om jag hade köpt ny kylare nu så hade jag valt antingen Coolermaster v8 eller thermalright ultra-120 och sen slängt på en Nexus fläkt på det. men då ligger priset på nästan 700kr ^^

Visa signatur

Dell Vostro 1710 [ T8100 2,1GHz - 3Gb 800MHz ddr2 - Nvidia 8600M GS - 320Gb Seagate Momentus 7200RPM ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ja, fast totalpriset landar ju en bra bit över 500kr.

21kr mer är väl inget...

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Noctua NH-9B på din länk tycker jag är superbra. Jag har två i serie på mitt dubbel sockel mobo. Det var väl en storleksfråga också, men det finns ju 12 cm modellen också.
Kylde även en Q6600 tidigare. Ganska tyst också.
Thermalright kylaren på nordbryggan är också bra, så om du köper Noctua eller Thermalright så blir det bra resultat oavsett val.

Visa signatur

MacPro 24GB RAM GTX285 10.8.5
D5400XS,2 st QX9775,16Gb FB-DIMM

Permalänk
Medlem

Jag kör med en ZeroTherm NV120 och är "jätte"nöjd med denna kylare som sitter på en i sign.Har kopplat denna till en Zalman fläkt kontroller med den går för det mesta på lågvarv dvs 1000rpm.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Xigma HDT-1284 själv, köpte den för 320kr, E8500@3.8Ghz och halvdan chassivent i mATX, 700rpm nexus på den och ligger runt 60*C full load (IBT) i dagsläget. (Förutom på den groteskt varma dagen häromveckan då chassitempen låg på 50*C...

Ska tids nog byta ut min Xigma till en Scythe Mugen II eller liknande dock.

EDIT: 1000rpm är väl inte Lågvarv direkt?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Jag kör en Xigma HDT-1284 själv, köpte den för 320kr, E8500@3.8Ghz och halvdan chassivent i mATX, 700rpm nexus på den och ligger runt 60*C full load (IBT) i dagsläget. (Förutom på den groteskt varma dagen häromveckan då chassitempen låg på 50*C...

Ska tids nog byta ut min Xigma till en Scythe Mugen II eller liknande dock.

EDIT: 1000rpm är väl inte Lågvarv direkt?

Den kylaren verkar ju riktigt bra, om den kan hålla en E8500 på 60 grader i full load på den klocken och för det priset. Vart kan man köpa en sån?

Lutar fortfarande åt en ZeroTherm, men jag har en fråga till:

Har en 120mm-fläkt på sidan som just nu blåser rakt ner i min kylare (Intel stock, så det finns alltså en fläkt som blåser ner redan), detta verkar hjälpa för temps, MEN ZeroTherms kylare är ju inte byggd på samma sätt, det kommer innebära att det inte gör specieltl stor nytta att blåsa rakt ner på den längre, har jag rätt?

För i så fall tänkte jag nog sätta den i mitten av chassit för att slussa luft bakåt, då får jag dessutom bättre plats med kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyson-Fawlay
Den kylaren verkar ju riktigt bra, om den kan hålla en E8500 på 60 grader i full load på den klocken och för det priset. Vart kan man köpa en sån?

Köpte min hos den lokala datorbutiken, ironiskt nog var de billigare än de billigaste på nätet. Hoppas på att få ner tempen och ljudnivån med mugen II dock. Tycker den funkar okej, inte mycket att jämföre med vad gäller kylning dock av just min prolle. Ska ju dock sägas att det är relativt svalt i min lägenhet normalt.

Och nej, blåsa på den gör inte så stor nytte beroende på hur du menar med ner... Slussa luften bakåt helst och ut genom bakutblåset då det är en towekylare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.