Tips på en bra/prisvärd 8-portars switch?

Permalänk
Medlem

Tips på en bra/prisvärd 8-portars switch?

Inför kommande fiberinstallation så behöver jag köpa en switch med 8-portar. Kommer att få en 100/10 MBs lina in, och mediaomvandlare ingår.

Så jag letar efter en prisvärd 8 portars switch. Och jag antar att det är lika bra att satsa på Gigabytes switch eller?

Har letat efter lite tester men hittar inga aktuella just nu.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Krävs det inga speciella funktioner duger de flesta switchar, en 8p gigabitsiwtch går att få för 3-400.

Men du kanske behöver en router istället då du kanske bara får ett ip av din isp, bbb ger däremot 5 ipadresser, då kan du ha 5 enheter kopplade till internet utan router.
Får du bara ett ip och vill ha fler datorer eller liknande måste du ha en router.

Dlink dir 655 klarar din lina utmärkt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tack för svar Maniak:

Du har rätt, unika ip-adresser är viktig för mig! Idag så har jag ett
ADLS+ modem/router och i den har jag satt unika ip till alla hushållets
datorer. Orsaken är att jag bla. har en Tvix7000 och TvixNetshare stödjer
inte dynamiska ip utan måste ha en "tilldelad" ip.

Du skriver "bbb" - antar att det är en förkortning för något? Vidare så är det Telia som blir min fiberleverantör/operatör.

Så det kanske är en router jag ska ha eller?

/Lennart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Tack för svar Maniak:

Du har rätt, unika ip-adresser är viktig för mig! Idag så har jag ett
ADLS+ modem/router och i den har jag satt unika ip till alla hushållets
datorer. Orsaken är att jag bla. har en Tvix7000 och TvixNetshare stödjer
inte dynamiska ip utan måste ha en "tilldelad" ip.

Du skriver "bbb" - antar att det är en förkortning för något? Vidare så är det Telia som blir min fiberleverantör/operatör.

Så det kanske är en router jag ska ha eller?

/Lennart

BBB är Bredbandsbolaget, en operatör.

En hemmrouter gör så att flera enheter kan dela på ett externt ip så de kan surfa samtidigt. De flesta isps ger bara ett externt ip.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har bara en ip adress och har en router! Men jag vill slippa dra en till 15 meter lång kabel till dator rummet, så jag tänkte koppla dom 2 datorerna i rummet till en switch som är kopplad till min router! Kommer detta o funka?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Ja det kommer att fungera Leinhart

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det kommer att fungera Leinhart

så det funkar med dynamisk ip-adress eller vad det hette?
vad är fördelarna med en "riktig" ip-adress som man får från en router?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
så det funkar med dynamisk ip-adress eller vad det hette?
vad är fördelarna med en "riktig" ip-adress som man får från en router?

Du får en intern ip-adress från router.. routern agerar dhcp server i ett internt nät & tilldelar ip-adresser (max 253 st) till enheterna, oavsett hur många switchar man kopplar in i sitt nätverk.

www.kjell.com/fragakjell/natverksterminologi

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du får en intern ip-adress från router.. routern agerar dhcp server i ett internt nät & tilldelar ip-adresser (max 253 st) till enheterna, oavsett hur många switchar man kopplar in i sitt nätverk.

http://www.kjell.com/fragakjell/natverksterminologi/images/st...

www.kjell.com/fragakjell/natverksterminologi

så man får en "riktig" ip adress även om jag har min dator kopplad via en switch?
så en router med 4 portar kan endå dela ut 253 ip adresser?

Permalänk
Medlem

Du får en "riktig" IP ja men det är en intern adress & inte en "publik" adress.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidolw
så det funkar med dynamisk ip-adress eller vad det hette?
vad är fördelarna med en "riktig" ip-adress som man får från en router?

Dynamisk menas att man använder en dhcp server för att dela ut adresser i nätverket. Man kan annars sätta statiska adresser på datorerna eller sätta statiska utdelningar på dhcp servern som är kopplade till mac adresser.

Ett riktigt ip som jag ser det är en extern adress, en som fungerar på internet. En hemmarouter med nat delar ut interna adresser, de fungerar inte på internet. Men med hjälp av routerns funktioner sker en adressöversättning som gör att man kan surfa på internet ändå, med flera datorer samtidigt.

En switch ser normalt sett ingen skillnad på trafik utan skickar bara den dit den ska och bryr sig inte. DHCP använder broadcasts, klienten skickar förfrågningar som går till alla i nätet, routern svarar och ger den ip adress. Detta skiter switchen fullständigt i eftersom den bara skyfflar trafik, din dator pratar DHCP med routern och trafiken går bara igenom switchen.

Du kan i princip koppla hur många switchar du vill efter en router, finns vissa begränsningar men inget man stöter på i hemmet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

192.168.1.267 är ett exempel på en intern adress.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Bra att den här tråden kom upp. Är också ute efter en 8p Gigabit switch för att få upp hastigheten på hemnätverket lite grann.

Vad rekommenderas? Helst under 700 kronor.

/Alexander

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75062 sån switch har jag. finns en likadan i gigabit. och jag har telia 100/10. och den switchen funkar hur bra som helst. kör bla cs server ventrilo servrar webservarar och switchen överlever. riktigt snygg är den också. silvrig aluminium, ganska tung också

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.