Fråga ang. vista och ramminne!

Permalänk

Fråga ang. vista och ramminne!

Hej har funderat på installera vista, men har en fråga ang. ramminnet,Jag har 4096mb ramminne, och kommer bara se 3gb eftersom ja ska använda 32bit. Och vista äter som bekant 1gb ramminne,men kommer vista ta av raminnes mängden jag inte ser eller kommer jag bara få använda 2gb minne =P eftersom vista bara känner av 3gb?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Alltså med ett 32 bitars operativsystem kan du inte använda mer än 3gb minne, eller rättare sagt så kan du inte utnyttja mer. Så som du resonerar så ja du kommer bara att få 2gb i så fall.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Hedersmedlem

ja, nu släpper ju vista minne om du behöver det till andra applikationer. Vista tar inte statiskt 1 gb ram utan det beror på hur mycket oanvänt minne man har. Så så enkelt är det inte.
Men i grund och botten är det som du säger. Operativsystemet samt de applikationer som körs inom detta kommer bara att kunna använda 3 gig av dina 4.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled