Montera skivavbilder? Vad tusan?

Permalänk

Montera skivavbilder? Vad tusan?

God kväll!

Jag håller på att lägga in min skivsamling i datorn via gnome's verktyg för att skapa skivavbilder eftersom det uppenbarligen inte går att använda dd på min dator. Nog om detta, när jag nu försöker montera iso-filerna som skapats vill det sig inte heller. Kör jag med mount -t iso9660 klagar den på att det inte är en blockenhet. Kör jag med gnomes "akivmonterare" monteras bara ett tomt arkiv. Använder jag "akrivhanteraren" påstår den att skivan inte är i iso9660-format. Vad gör jag för fel? Måste jag göra något med .toc-filen som också bildas innan avbilden blir läsbar?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Prova;
mount -o loop file.iso /media/iso/

Permalänk

Jag inser nu helt plötsligt hur dum jag varit! Det är ju vanliga toc-filer jag har skapat och korkad som man är gett skivnamnet .iso i slutet, vilket bara förvirrat mig.

Däremot begriper jag inte riktigt hur jag ska kunna konvertera -toc till .iso så de kan monteras, så hjälp mottages gärna fortfarande! Som jag har förstått det ska toc-filer fungera likadant som .cue, men det vill sig ändå inte med bchunk.

Permalänk
Medlem

Installera Isobuster med wine så kan du öppna/konvertera det mesta,
isomaster är också ett bra verktyg för att ändra i isofiler eller skapa nya.

Permalänk
Medlem

Är det detta som inte funkar?
http://alecthegeek.wordpress.com/2007/01/19/how-to-create-an-...

Och på vilket sätt funkar inte dd?

mer;
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=157028

Om du bara har en TOC så har du ju inte själva datan från skivan, så det blir ju svårt att fixa det.

Permalänk
Avstängd

Kanske?
dd if=/dev/cdrom of=image.iso bs=2k

Permalänk
Medlem

alltså är det en musiksamling eller? det verkar himla krångligt att göra om allt till iso's och sen ta ut musiken från iso's. föreslår att du använder dig av cdparanoia för att rippa musiken och sen konvertera till nåt fiffigt format till exempel flac eller ogg.

Visa signatur
Permalänk

Det stora skälet till att jag använder just avbilder är att göra en backup och då ar avbilder mycket smidigare. Dessutom har jag inget emot att kunna öppna upp en skiva som en enskild fil och spela bara den, det är faktiskt lite charmigare än att köra allti i en musikspelare.

Micket, rådatafilerna har jag också och det var dem jag råkade döpa till *.iso vilket ledde till förvirring. Jag har alltså toc-filer och rådatan och behöver helt enkelt hjälp med att kunna montera, eller i alla fall konvertera till iso9660.

Permalänk
Medlem

Då återstår övriga frågor.
Varför funkar inte dd? Och varför funkar inte det inte bara att klicka via nautilus?
Vilket verktyg är det du har använt?

Permalänk
Medlem

varför skulle man vilja göra en avbild av en ljud-cd?
MP3/ogg/flac is the shit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Då återstår övriga frågor.
Varför funkar inte dd? Och varför funkar inte det inte bara att klicka via nautilus?
Vilket verktyg är det du har använt?

Att dd inte fungerar har jag fått svar på nu, det är för att skivorna saknar filsystem. Högerklicka och välja "kopiera skiva" -> Filavbildning är precis vad jag har gjort, men filerna jag får verkar bara vara användbara för att bränna som det ser ut i fabriksinställt ubuntu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
varför skulle man vilja göra en avbild av en ljud-cd?
MP3/ogg/flac is the shit

För att kunna göra exakta kopior. mp3 och ogg är komprimerande format och det är verkligen ingen nytta med att göra backup då. FLAC fungerar ju, men jag orkar inte hålla på att konvertera och tagga alla filer, kör hellre på rena avbilder då. Hårddiskutrymme är inget problem för mig.

Permalänk
Medlem

Att skivan inte har något filsystem är irrelevant för dd, då den gör en bit för bit avblidning av enheten, så jag tvivlar på att det är det som är felet. Däremot så är det möjligt att det kan bete sig lite konstigt om skivan redan är monterad.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.