Permalänk
Medlem

problem .net UrlEncode och js

Tjena!
jag har ett problem som jag hoppas nån har en lösning till för Google verkar inte ha det. (Okej Google vet allt men jag ställer väl fel frågor)

Jag har ett javascript som öppnar en dialog som visar lite text. jag skickar med texten i url:en men det går inte bra när vissa tecken används.
Jag använder UrlEncode för att det inte ska vara något problem men när jag anropar showModalDialog tex med följande:

window.showModalDialog("../Popups/NotePopup.aspx?note=%26+%25+%23+%22+%40+'+hej&type=userNote..osv...

Så får jag när jag ska ladda in värdena i Page_Load:en i popupen följande Request.UrlReferrer:

blabla../NotePopup.aspx?note=&+%25+%23+"+@+'+hej&type=userNote..osv..

Så den har avkodat vissa tecken självmant. Det här leder ju till att &-tecknen förstör parametrarna och "-tecknet klipper av strängen för tidigt.

Nån som vet vad det är som går snett?

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag haft så stora problem med UrlEncode att jag skrev en egen. Tyvärr är den koden ute hos en kund så jag kommer inte åt den, men det tog bara en sisådär 5 min att skriva en egen! Här är en förklaring till hur simpelt det fungerar: http://www.blooberry.com/indexdot/html/topics/urlencoding.htm

Du konverterar runt lite från decimal till hex och antagligen behöver du bara skriva kod för de tecken du använder. Visst, det är bra att göra en framtidssäker direkt men ibland vet man att det inte behövs också. Om så är fallet går det nästan att helt fult bara göra några string.Replace

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Mjo.. du har kanske rätt.
Vill man få nått gjort måste man göra det själv.
Lite trist att att inte veta varför det händer dock.
Jag vill ju gärna veta om det är jag eller nån annan som gjort en tankevurpa.