Moderkortet hittar inte processorfläkten?

Permalänk

Moderkortet hittar inte processorfläkten?

Hej!

Jag har just installerat ett nytt system med en Phenom II 940.
Allt fungerar bra med ett undantag; kylningen. Jag har ett Asus m3a78-t och en Arctic cooling freezer Xtreme. Jag har inte clockat något, Idle temperaturen ligger kring 36 vilket är helt ok, men när jag kör stresstest på processorn stiger temperaturen snabbt, efter 4 minuter i AMD overdrive låg den över 57 grader...

Moderkortet märker inte av processorfläkten, det står "cpu fan error!" när jag startar datorn. Jag har kollat och kontakten sitter rätt. Det är svårt att avgöra om fläkten snurrar överhuvudtaget, svårt att avgöra om det är den eller chassi-fläkten som känns.

Jag hade lite strul med at få på kylaren när jag installerade delarna, men fick den rätt till slut. Svårt att veta om detta kan påverka på något vis när jag inte vet om fläkten snurrar till att börja med...

Någon som har en aning om vad jag kan göra för att få moderkortet att hitta fläkten eller få ner temperaturerna?

Permalänk
Medlem

Re: Moderkortet hittar inte processorfläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusblad

Moderkortet märker inte av processorfläkten, det står "cpu fan error!" när jag startar datorn. Jag har kollat och kontakten sitter rätt. Det är svårt att avgöra om fläkten snurrar överhuvudtaget, svårt att avgöra om det är den eller chassi-fläkten som känns.

CPU fan error är förmodligen för att fläkten snurrar långsamt..

Men nu får du ursäkta mig men fungerar inte dina ögon? Bara att titta på fläkten & se om den snurrar, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

CPU fan error är förmodligen för att fläkten snurrar långsamt..

Men nu får du ursäkta mig men fungerar inte dina ögon? Bara att titta på fläkten & se om den snurrar, eller?

Haha, ursäkta att jag lät efterbliven
Men fläkten sitter mellan två kylblock och varken syns eller hörs. Men jag tog ut den och kollade och jo, den snurrar. Tror du har rätt om varavtalen med. Svårt att få den att snurra snabbare genom t ex Speedfan när programmet inte ser att den snurrar alls...

Permalänk

Brukar bli så när den snurrar för långsamt. Prova att gå in i BIOS och stäng av varningsfunktionen på cpu fan.

Permalänk
Avstängd

Du måste stänga av CPU Qfan lr nåt i den stilen (heter lite olika QFan, SmartFan osv) på ALLA asus brädor för att SpeedFan ska fungera. Det gör du i Bios.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Woho!

Stängde av mobo-funktionen för o styra fläkten o då funkade SpeedFan! Drog ner temperaturen till 43 grader i LOAD, helt ok. Tack för hjälpen