Phenom 2 vs core i7, beslutsångest

Permalänk

Phenom 2 vs core i7, beslutsångest

Antar att tråden passa bra här med tanke på att det berör detta ämne annars får väl mod flytta

Efter att ha suttit och slösurfat lite på komplett och inet, och slängt ihop ett phenom 2 paket för skojs skull så har jag lite beslutsångest. Har nämligen beställt ett i7 paket men det har inte blivit skickat en så har möjlighet av avboka det.

Dom 2 datorerna jag har att välja mellan är följande

Intel dator
i7 920
Asus P6T deluxe V2
3x1gb ddr3 1333mhz
Radeon HD4870

AMD dator
Phenom 2 940 black edition
Moderkort vette fan men tips mottages gärna
4gb ddr2 (eller om man kör på ddr3 minnen)
Radeon HD4870x2

Kommer i princip bara använda datorn till spel och kolla på film/serier så känns inte direkt som man skulle tjäna nåt på en i7 dator.

Men har som sagt lite beslutsångest om jag ska avboka i7 datorn.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha tagit intel i7 lätt

Permalänk
Medlem

Du kunde ju tagit ett billigare moderkort till i7:an och kört på 6gb DDR3 alt. bytt HD4870 mot ett X2.

Permalänk
Medlem

Har du pengar så köp I7, aboslut ! Men ta ett vanligt ASUS P6T och lägg mer pengar på grafik !=)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk

Problemet är ju som sagt att man har en budget och om jag kör på i7 så har jag inte råd med ett 4870x2.
Och med moderkortet ville jag ha nåt som klockar bra och varför köpa vanliga deluxe när man kan köpa V2

Edit: kan väl lägga till att jag är rätt långt över min egentligen budget, vilket innebär att man fick låna lite pengar så har nog inte råd att köra nån uppgradering iaf det här året, därför det skulle skönare med ett rejält grafikkort på en gång.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slangefan
Problemet är ju som sagt att man har en budget och om jag kör på i7 så har jag inte råd med ett 4870x2.
Och med moderkortet ville jag ha nåt som klockar bra och varför köpa vanliga deluxe när man kan köpa V2

Du kommer inte märka någon skillnad på i7 och Phenom II, inte heller om du klockar någon av dessa processorer. Spel kräver inte speciellt mycket processorkraft

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

kör phenom 2 940 då eftersom cashen inte räcker till.. det är igen dålig cpu.. faktiskt inte, den är ju faktiskt bra mkt billigare... frågan är ju om du skall klocka lr inte, då man kan spara bra mkt på lite billigare moderkort som inte har lika bra kylning.

Satte ihop detta kit:

Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2
AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB,
PowerColor(Sapphire, komplett) ATI HD4870 X2 2GB GDDR5

dessa var de billigaste komponenterna för ett bra 940 bygge hos både Inet och komplett

Inets pris: 8662 :- (med frakt 8613:-)

Kompletts pris: 9894:- (med frakt ca 10k

jag rekommenderar detta kit starkt! du kommer ej att bli missnöjd..

frakt fritt Inet - sweclockers medlemmar

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Citat:

Spel kräver inte speciellt mycket processorkraft

dock inte helt sant där gosh, Quads har övertag när det gäller X2 kort lr sli/CF... säger det av egen erfarenhet. annars är det sak samma mer lr mindre

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk

Alm872: Tack för svaret, jo det va typ dom där saker jag kollat på, får nog bli från inet med tanke på kampanj priset på powercolor kortet och gratis frakt
Får se hur det blir med klockning för tillfället vill jag bara ha en dator som fungerar bra och klockning är inte direkt första prioritet.

Permalänk

kör på Alm872:s paket men ta powercolors hd4870x2 för 3500kr

Du lär inte bli missnöjd med den setupen

Permalänk

i7 är generellt bättre än phenom. men phenom är allt mycket bättre i idle-läge i effektförbrukning. alltså, i7 är bättre men phenom 2 är ett billigare val för nästan likadan prestanda. cirkus 10-20% sämre prestanda tror jag det var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
kör på Alm872:s paket men ta powercolors hd4870x2 för 3500kr

Du lär inte bli missnöjd med den setupen

ojdå missade det, tillrättat, det var den billigaste 4870 x2 på komplett

Bra observerat kniffarn! men det är 3995:- på inet

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
ojdå missade det, tillrättat, det var den billigaste 4870 x2 på komplett

Bra observerat kniffarn! men det är 3995:- på inet

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/powercolor-ati-hd4870-x2-...

Permalänk

Nu är det avgjort, kör på det där paketet Alm872 tipsade om. Får tacka för alla svar

En fråga bara, hur är boxed kylaren på 940? Är den tyst eller låter den som typ en gräsklippare? ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
i7 är generellt bättre än phenom. men phenom är allt mycket bättre i idle-läge i effektförbrukning. alltså, i7 är bättre men phenom 2 är ett billigare val för nästan likadan prestanda. cirkus 10-20% sämre prestanda tror jag det var.

Knappt ens det. 5-10% är det i många fall och i vissa fall dött lopp. Full load-förbrukning har jag för mig är bättre på Phenom II också, åtminstone enligt en del tester. Detta pga effektivare chipset, så beror nog en del på vilken nordbrygga moderkortet har.

Sedan får man vara noggrann med att läsa test setups, då det även är DDR2 vs DDR3 man jämför mellan de två plattformarna kan AMD kanske få några skräpminnen medan Intel får värstingar. Såg ett test också på Overclockersclub där i7 fick en SSD-disk som systemdisk, och även Palit-grafikkort istället för Powercolor. Ska ju vara samma kort ändå men brukar ju ändå kunna skilja nån mhz på klockfrekvens. Gäller med andra ord att ta många tester med en nypa salt.

Skulle dock solklart köra på Phenom II. Visst är processorn grymt viktig för spel för att slippa drops i framerates men när det skiljer så lite prestandamässigt är det inte lönt med i7.

Edit: Du hann visst ta ett snabbt klokt beslut där

Kylaren är nog rätt värdelös. Jag skulle definitivt köpa något annat, någon stor Noctua eller Thermalright 120 extreme eller vad den nu heter. Ger dig ju lite klockmarginal också.

Permalänk
Avstängd

LOL snackar ni att en phenom är likvärdig en phenom? hahaha...

Seriöst lägg ner...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Kylaren är nog rätt värdelös. Jag skulle definitivt köpa något annat, någon stor Noctua eller Thermalright 120 extreme eller vad den nu heter. Ger dig ju lite klockmarginal också.

Det jag misstänkte, har inte direkt bra erfarenhet av boxed kylare, hade 2 olika till en gammal athlon 64 3700+ och det verkade vara glapp i kullagret på både så det lät som nån sprang runt med en handjagare inne i chassit ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
LOL snackar ni att en phenom är likvärdig en phenom? hahaha...

Seriöst lägg ner...

Jag är rätt säker på att phenom är likvärdig phenom

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag är rätt säker på att phenom är likvärdig phenom

Jo de torde väl prestera rätt lika i test

Men eftersom han menade att vi skulle vara dumma som säger Phenom II är likvärdig i7 så först och främst är det ingen som säger den är likvärdig. Däremot är den inte långt efter, 5-10% i spel kanske, om ens det. Ska man spela SuperPI och syssla med såna renodlade beräkningar så kommer i7:ans råstyrka vinna men spelar man mest bara så finns det ingen anledning att lägga nästan dubbla pengarna.

http://www.legitreviews.com/article/860/1/
http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-920-and-940-re...

Den som tvivlar kan kolla igenom de där testerna och googla vidare lite. Enda gången i7 riktigt krossar är i riktigt låga upplösningar. Visst, det är då processorn spelar som störst roll men man kan inte kalla det GPU-flaskhals när en överklockning av processorn bumpar upp FPS med några procent. Skulle aldrig göra någon skillnad om GPU:n flaskhalsade.

Nej bryr mig egentligen inte så hårt nu när datorn ändå redan är beställd men tål bara inte när folk häver ur sig att nåt är fantastiskt mycket bättre efter ett mycket begränsat utfört test på en sida.

Permalänk
Medlem

skulle köra på i7an... nyare sätt en processor är byggd. ny teknik.... men om jag själv skulle köpa skulle det vara en pII då jag inte har pengar till i7

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Men människan köp phenom II... Alla som påstår nåt annat har ju gröt i huvudet, ska han välja bort 4870x2 för ett 4870 bara för att få en i7 som inte ens presterar bättre i nuläget? 4870x2 presterar MINST 50% bättre i det mesta (många gånger typ 80%) men skillnaden mellan i7 och phenom II är ju sjukt cp-liten.

Vakna människor tänk inte bara "i7 är bäst ballast framtidssäkert och ny teknik å va coolt jag älskar med i7" utan kolla på ett test så fattar ni att det är inte värt 2k med 5% extra prestanda....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Men människan köp phenom II... Alla som påstår nåt annat har ju gröt i huvudet, ska han välja bort 4870x2 för ett 4870 bara för att få en i7 som inte ens presterar bättre i nuläget? 4870x2 presterar minst 50% bättre i det mesta men skillnaden mellan i7 och phenom II är ju sjukt cp-liten.

Vakna människor tänk inte bara "i7 är bäst ballast framtidssäkert och ny teknik å va coolt jag älskar med i7" utan kolla på ett test så fattar ni att det är inte värt 2k med 5% extra prestanda....

Amen!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte ska använda hörlurar skulle jag lägga mindre på grafik (än x2) och cpu/moderkort osv och mycket mer på riktigt tyst fin kylning...

Permalänk
Avstängd

Kan bara säga att Phenom II 940 är en riktigt bra processor!

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört på i7, ska till att beställa mitt system
om nån månad kanske
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Ravix_04&k=627664
Bra att räkna med kan ju vara att om du redan har en skärm och inte behöver köpa en ny hamnar du på ca. 15.000:-
Lätt i7

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inlägg Raderat

Visa signatur

Dator : Intel i5 750 @ stock | ASUS P7P55D | A-Data 1600MHz+ | PC4870 1GB | 1.3TB | FD Newton R2 650W | FD Define R2 |
Laptop HP ProBook 4520s fr NTI-Gymnasiet.

Permalänk

Köp inte phialon II köp en i7 med gtx 275

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJohan
Vill inte vara en polis eller dylikt, men vad antyder du vara CP-Liten?
Finns det något som heter CP-Liten?
Vad jag vet är CP en sjukdom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cp

Sen stör jag mig på sådana som använder CP, eller dylikt i helt fel tillfälle.

Johan

Det kändes som ett väldigt relevant inlägg i den här tråden ....

Kör på P2an. En 940 + 4870X2 = najs (kolla sign, host)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJohan
Vill inte vara en polis eller dylikt, men vad antyder du vara CP-Liten?
Finns det något som heter CP-Liten?
Vad jag vet är CP en sjukdom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cp

Sen stör jag mig på sådana som använder CP, eller dylikt i helt fel tillfälle.

Johan

Finns det någonting som heter polis? polio är en sjukdom men polis med S i slutet istället, vad är det?
Jag trodde polis var någon som stoppade brott men jag har inte sett nåt i denna tråd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polis

Men har du hört folk säga jätteliten då? eller väldigt liten? Väldig och jätte är stora grejer som inte alls passar ihop med liten. Skulle du klaga på någon som säger "galet liten"? Vad är det som är galet med att vara liten liksom?

Jag stör mig på "sådana" som använder ordet "dylikt" hela tiden. Tycker det är helt fel tillfälle för det. Känns inte rätt liksom.
Citat johan: "Sen stör jag mig på sådana som använder CP"
Sådana som använder CP? Jag trodde det var en sjukdom, inte något som man använde.

Ovan ser ni 100% ironi men fan så mycket vettigare inlägg än johans.... Men ok om du ska spela smartass så gå någon annanstans och stör folk tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Digging the wiz
Köp inte phialon II köp en i7 med gtx 275

i7 med gtx 275 < phenom II 940 med 4870x2. Och då är dessutom i7 dyrare. Men visst

Permalänk
Medlem

Phenom II och 790X kortet blir nog alldeles utmärkt. Jag har svårt att se hur det inte skall räcka till spel, framför allt om du då har råd med ett 4870X2. Då har du också råd med lite mer RAM om du nu skall ha flera skärmar eller större skärm sen.
DDR3 är ju fortfarande dyrare.

Kom ihåg att ha ett bra och minst 550-600W PSU till altl det där också.
Snåla inte för mycket på PSU'n inte lönt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.