Permalänk
Medlem

Snabbt byte av skärm

Jag har ett Nvidia 8800GTX och under Windows XP kunde man med hjälp av Nvidias egna lilla utility nere vid klockan lätt och enkelt växla mellan skärmar och dessutom få rätt upplösning på den andra skärmen. (Datorn 1680*1050 och TV'n körs oftast i 1280*720)

Under Vista har denna funktion försvunnit och det känns onödigt krångligt att byta skärm och sen även upplösning hela tiden. Det händer även att jag tittar på 1080p material vilket gör att upplösning och även HZ måste ändras (körs i 24hz givetvis när det gäller Blu-ray). Likaså är det störande att upplösningen ifrån TV'n följer med till datorskärmen när jag stänger av tv'n och datorn automatiskt hoppar över till datorskärmen istället.

Finns det något smidigt LITET program som inte tar för mycket resurser för mitt ändamål?

Något som vet varför denna funktion försvann ifrån Vista? Det är ju extremt störande måste jag säga. Överlag så känns många drivrutiner under Vista väldigt strippade på funktioner i jämförelse med XP-versionerna.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5